تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۱۸۵۹۳۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وجود13 هزار زندانی در هشت زندان خوزستان / 30 هزار زندانی متغیر در سال

 معاون اداره کل زندان‌های خوزستان با بیان اینکه حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد زندانیان جوان و بین ۱۹ تا ۳۰ ساله هستند، گفت: با این وجود هنوز پتانسیل تربیتی بسیار جای کار دارد و حرفه آموزی که انجام می شود، شاید حتی یک دهم جوابگو نباشد.
  نادر ایگدر در سومین جلسه کارگروه تخصصی اجتماعی زنان و سلامت خوزستان که امروز (23 مردادماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: رویکرد ما رویکرد اصلاح و تربیت است. در قانون وظیفه اجرای مجازات حبس بر عهده سازمان زندانها است و حین حبس باید مباحث اصلاحی با همکاری دستگاههای ذیربط انجام شود تا در زمان آزادی زندانیان شرایطی فراهم شود که زندانیان مجددا به چرخه جرم و زندان برنگردند.

وی افزود: باید بپذیریم در شرایط فعلی و در هر جامعه ای وجود زندان برای امنیت لازم است و در زندان هم می شود پیشگیری ثانویه را انجام داد تا پس از آزادی به چرخه جرم بازنگردد. مجموعه سازمان زندانها‌ با اقدامات تعلیمی و نگهداری سهم عمده‌ای در امنیت ملی و پایدار دارند.

معاون اداره کل زندان‌های خوزستان با اشاره به ارائه آموزه های دینی و ورزش زندانیان گفت: امکانات آموزشی در برخی زندان‌ها تا حدی کم است و گاهی زندانیان در فضاهای بسیار کوچک و در کریدور، قرآن می خوانند. با این وجود، ورزش صبحگاهی و سوادآموزی دو الزام در آیین‌نامه‌های سازمان زندان‌ها هستند. آموزش کلاسیک موسیقی توسط خود زندانیان، آموزش تئاتر و صدا و سیمای زندان از دیگر موارد است.

ایگدر با اشاره به استعداد زندانیان در نقاشی و نقاشی آنها بر روی دیوارهای زندان‌ها، گفت: بهترین نقاش اهواز در زندان است. همچنین 98 درصد کسانی که به زندان‌ها مراجعه می کنند دچار بیماری جسمی و روحی هستند.
معاون اداره کل زندان‌های خوزستان عنوان کرد: برخی زندانیان توانایی دوخت لباس مدارس را دارند و درآمد این افراد به خانواده زندانیان که قشر آسیب دیده هستند، می‌رسد.

ایگدر تصریح کرد: یک بند زنان در زندان سپیدار داریم که حدود 170 زندانی زن در آن محبوس هستند. در این مکان کارهایی نیز انجام می‌دهند و محصولات آنها در زندان‌ها به فروش می‌رسد و درآمد آن به خود زندانیان برمی‌گردد.

وی بیان کرد: حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد زندانیان جوان و بین ۱۹ تا ۳۰ ساله اند، یعنی ۷۰ درصد زندانیان از قشر سرمایه اجتماعی هستند. با این وجود هنوز پتانسیل تربیتی بسیار جای کار دارد و حرفه آموزی که انجام می شود، شاید حتی یک دهم جوابگو نباشد.

معاون اداره کل زندان‌های خوزستان گفت: بعد از انقلاب حتی یک زندان هم راه اندازی نشده است و باید روند احداث زندانها تسریع یابد. گاهی در یک کلاس با ظرفیت ۲۰ نفر، حدود ۱۰۰ نفر را جا می دهیم که این مساله قطعا کیفیت را کاهش می دهد.

وی تصریح کرد: قسمت عمده ای از زندانیان، از قشر حاشیه نشین شهر هستند و همچنین قسمت عمده ای از آنان از قشر ضعیف هم از لحاظ اقتصادی و هم فرهنگی اند. همچنین بخش عمده ای از زندانیان با هر جرمی، معتاد هستند که این موارد، زنگ خطر است و باید تدبیری برای آنان اندیشیده شود.

ایگدر با اشاره به شایعاتی در خصوص اینکه سند زندان کارون متعلق به یک زن است، گفت: این شایعات چندین سال است که در فضای مجازی مطرح می‌شود در حالی که واقعیت این است که سند زندان کارون متعلق به سازمان زندان‌ها است.

معاون اداره کل زندان‌های خوزستان با اشاره به برخی نیازهای سازمان‌های زندان‌ها در خوزستان، گفت: احداث یک سوله ورزشی چندمنظوره و تجهیز و راه‌اندازی سوله اشتغال و سوادآموزی زندانیان در ندامتگاه مرکزی اهواز برخی از نیازهای ما هستند. تجهیزان زندان‌ها مطالبه ما است. می‌توانیم با صدا و سیمای زندان با حداقل نیرو بهترین برنامه ها آموزش‌ها دهیم.

وی عنوان کرد: با توجه به نوع جرایم، بعد از 31 شهریورماه، با حرفه‌آموزی و فعالیتهای ورزشی می‌توانیم امنیت درون زندان و اجتماع را افزایش دهیم.

معاون اداره کل زندان‌های خوزستان گفت: در هشت زندان خوزستان 13 هزار زندانی و 30 هزار زندانی متغیر در سال داریم. اگر فردی وارد زندان شود، خانواده وی نیز آسیب‌پذیر می‌شود زیرا حدود نیمی از زندانیان متاهل هستند و آنهایی هم که متاهل نیستند فرد یا افرادی را تحت تکفل دارند. 

وی تصریح کرد: در سطح استان 9 انجمن حمایت داریم که همه این مراکز غیرانتفاعی هستند و حضور فرماندار در این انجمن‌ها باید فعال شود تا آسیب‌های اجتماعی به حداقل برسد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار