تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
کد خبر: ۱۸۵۹۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تشنگیِ مردم در "علی آباد" اهواز
 ساکنان کوی علی‌آباد (بروال) در کلانشهر اهواز می گویند: سال هاست در هر شبانه‌ روز ۲۰ ساعت چشم انتظار آبی بی کیفیت هستند که کفاف مصرف روزانه را نمی دهد و بسیاری اوقات برای شرب هم چندان مناسب نیست.

نخاله‌های ساختمانی رها شده در اطراف جاده، لوله‌های زنگ زده در کنار چاه های نفت، جاده پر پیچ و خم مسیر، خشکی زمین‌های کنار جاده منتهی به علی‌آباد و خیابان های نامنظم همگی گواه گذران روزهای سخت مردم این منطقه است با این وجود ساکنان علی آباد از خیر رسیدن به این مطالبات ابتدایی گذشته اند و مهمترین خواسته خود را دسترسی به آب آشامیدنی سالم بیان می‌کنند.

کوی بروال در محدوده منطقه سه شهرداری اهواز جنب فرودگاه اهواز و محصور میان ۱۷ حلقه چاه نفت قرار دارد؛ این منطقه پس از کش و قوس فراوان اواخر سال ۹۵ جزو طرح جامع شهر اهواز قرار گرفت، با این وجود هنوز ساکنان آن از ابتدایی‌ترین حقوق محروم هستند.

قطعی آب ۲۰ ساعته در علی آباد

تانکرها و بطری‌های کوچک و بزرگ آب در کنار هر خانه و مغازه این منطقه نشان از مشکل جدی قطعی و افت فشار آب دارد. هاتف از اهالی علی آباد می گوید: منزل ما کنتور آب دارد و آب بها پرداخت می کنیم اما تنها چهار ساعت در شبانه روز آب وارد شبکه لوله کشی می شود.

وی ادامه داد: ساعت یک تا پنج صبح فشار آب بهتر است به همین دلیل این ساعت از خواب بیدار می‌شویم و برای ۲۴ ساعت آینده آب ذخیره می‌کنیم؛ زندگی در این شرایط بسیار سخت است چندین بار برای حل این مشکل مراجعه کردیم اما تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

علیوه زنی ۴۰ ساله و ساکن یکی از خیابان‌های انتهایی علی آباد به همراه همسر ۷۰ ساله اش در منزل پسر و عروسش زندگی می کند؛ شیر لوله آب حیاط را باز و هر ۲ دستش را از آب پر می کند ولی آب را نمی تواند بخورد ، به گفته وی بوی آب به حدی متعفن است که نمی شود آن را نوشید.

علیوه می گوید فشار آب در این خیابان خوب است زیرا لوله اصلی از کنار منزل ما می گذرد اما بوی آن به اندازه ای بد است که به سختی برای شست و شو و آشامیدن قابل استفاده است، و ما در هر صورت باید آب خریداری کنیم.

مدیر دفتر توسعه محله ای منطقه علی آباد با اشاره به جمعیت حدود هفت هزارنفری این منطقه گفت: مهم ترین مشکل کنونی علی آباد کمبود آب و کیفیت پایین آب موجود است.

میثم ثابت قدم با تایید آلودگی آب در برخی نقاط این منطقه افزود: شبکه آب در علی آباد بسیار قدیمی است از این رو در برخی نقاط شاهد نشت فاضلاب به درون آن هستیم؛ از سوی دیگر مردم این منطقه به دلیل مشکلات مالی توانایی خرید آب تصفیه و یا دستگاه های آب شیرین کن را ندارند.

مشکل آب علی آباد بجا مانده از گذشته

سرپرست سابق شرکت آب و فاضلاب اهواز درخصوص مشکلات این منطقه به خبرنگار ایرنا گفت: در تمام مناطق حاشیه ای اهواز با مشکلات زیادی در حوزه آب و فاضلاب روبه رو هستیم که باید چاره ای اساسی برای آن اندیشیده شود.

صادق حقیقی پور ادامه داد: شبکه آب علی‌آباد فرسوده است و به نظر می رسد به زمانی که این منطقه روستا بوده باز می گردد از سویی دیگر تعداد انشعابات غیرمجاز در این منطقه زیاد است.

وی بیان کرد: در تلاش هستیم که ابتدا مشکل افت فشار و سپس فرسودگی خطوط آب علی آباد را برطرف کنیم؛ افت و قطعی فشار آب سبب می شود پمپ‌ها با فشار بیشتری آب را  پمپاژ کنند این امر سبب ورود آب های زیرزمینی از طریق شکاف لوله های آب به شبکه و در نهایت کاهش کیفیت آب می شود ؛ به هر حال مشکل آب و فاضلاب منطقه علی آباد را تا برطرف شدن پیگیری می کنیم.

دسترسی به آب سالم و پایدار از ابتدایی ترین حقوق هر شهروند است که طبق قانون وظیفه تامین آن با شرکت آب و فاضلاب است، از آن سوی ماجرا ، این شرکت مدعی همکاری نکردن ساکنان مناطق حاشیه ای و سکونتگاه های غیر رسمی در بحث پرداخت آب بها و احداث انشعابات غیرمجاز است ؛ حال باید دید این دور باطل کی و چگونه به پایان می رسد؟

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار