تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۱۸۵۹۶۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کالاهای دپو شده گمرکات اروند تعیین تکلیف شوند
مدیرکل گمرک آبادان بر ضرورت تعیین تکلیف خودروها و کالاهای دپو شده در گمرکات آبادان و خرمشهر به ویژه کالاهای فاسدشدنی، تاکید کرد.
 بحث ثبت سفارش و قوانین و مقرارتی که هر از گاهی به تصویت دولت و مجلس می‌رسد، باعث بروز مشکلات بسیار عدیده‌ای برای فعالین اقتصادی و سرمایه‌گذاران مناطق آزاد شده است. در این مسیر بعضی از مناطق آزاد هم با عدم پیگیری خواسته‌های به حق فعالین اقتصادی باعث بروز مشکلاتی در مناطق  شده‌اند.

طی هفته‌های گذشته بحث عدم ترخیص خودروها از گمرک خرمشهر و نیز بحث عدم ترخیص کالا از گمرک آبادان باعث ایجاد نارضایتی‌هایی در منطقه آزاد اروند شده است و با آنکه در هفته‌های گذشته مدیران منطقه آزاد از ترخیص قریب‌الوقوع خودروها خبر داده بودند اما این وعده‌های متوالی عملی نشد.

برای روشن شدن ابعاد این موضوع، گفت‌و‌گویی با غلامرضا رجبی مدیرکل گمرک آبادان داشتیم که متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

 وضعیت کالاهای ترخیص نشده در گمرک به کجا رسید و علت این معضل چیست؟

رجبی: متاسفانه یکسری از کالاهای وارده در سال گذشته و همچنین سال جاری برای واردات با استفاده از سهمیه منطقه آزاد اروند وارد بنادر آبادان و خرمشهر شد که بعضا خوراکی هم است که با توجه به وضعیت جوی منطقه، کالاهای خوراکی امکان فاسدشدنشان وجود دارد و نیز احتمال مردودی این کالاها به دلیل غیرقابل مصرف بودن، وجود خواهد داشت.

سازمان منطقه آزاد اروند در سال گذشته برای واردات، دارای سهمیه بودند که تا تاریخ 31فروردین‌ماه‌1398 امکان استفاده از این سهمیه وجود داشت؛ ولی متاسفانه برای سال جاری تاکنون نتوانسته‌اند از کارگروه سهمیه اخذ نمایند که باعث بروز مشکلاتی برای واردکنندگان کالا به محدوده منطقه آزاد گردیده است.

سازمان منطقه آزاد اروند باید پیگیری نماید تا این سهمیه را هرچه سریع‌تر از کارگروه جذب نموده تا مشکلات واردکنندگان به منطقه مرتفع شود. اینکه سازمان بتواند به صورت علی‌الحساب از سهمیه آتی استفاده کنند، جز دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی گمرک ایران نمی‌باشد.

 مسئولان منطقه آزاد اروند حدود دو هفته پیش به فعالین اقتصادی قول هفته آینده را داده بودند، پس با توجه به عدم تخصیص سهمیه برای این منطقه آزاد، چرا این وعده به فعالین اقتصادی داده شده بود؟

رجبی: به نظر بنده قبل از اختصاص سهمیه از طرف کارگروه نباید هیچ قولی به فعالین اقتصادی داده می‌شد، چراکه تاکنون سازمان موفق به اخذ سهمیه وارداتی نشده است؛  در جلسه‌ای که با حضور اعضای کمیسیون اصل نود در سازمان منطقه آزاد اروند برگزار گردید، خجسته نیز این موضوع را به صورت تلفنی با وزارت صمت و گمرک ایران مطرح نمودند که قرار شد موضوع سریعا حل و فصل شود؛ ولی تاکنون هیچ سهمیه و یا بخشنامه‌ای در این خصوص به گمرک اجرایی آبادان و خرمشهر ابلاغ نگردیده است.

 با توجه به اینکه بخشی از محصولات غذایی موجود در گمرک فاسد شدنی است، بار انباشته شده در گمرکات اروند چه میزان است؟

رجبی: همانطور که استحضار دارید در محدوده منطقه آزاد اروند دو گمرک اجرایی خرمشهر و آبادان در حال فعالیت می‌باشند؛ گمرک آبادان گمرک سنتی و کالاها معمولا با شناورهای تجاری سنتی (لنج تجاری) وارد می شوند و به همین دلیل کالاهای دپو شده در بندر آبادان خیلی قابل توجه نیست؛ ولی در بندر خرمشهر به دلیل اینکه کالاها اکثرا توسط کشتی‌های بزرگ و کانتینری وارد می‌شوند، حجم بیشتری کالا در این بندر دپو شده است و بعضا برخی از این کالاها خوراکی و احتمال فساد آن وجود دارد که بایستی عوامل محترم سازمان منطقه آزاد اروند هرچه سریع‌تر نسبت به اخذ سهمیه از کارگروه اقدام نمایند که سریعا کالاها ترخیص و وارد محدوده منطقه آزاد اروند گردد.


اگر سازمان منطقه آزاد اروند سهمیه مازادی از سال گذشته داشته باشد، آیا امکان استفاده از آن سهمیه را دارد؟

رجبی: منطقه آزاد اروند تا تاریخ 31فروردین‌ماه سال جاری دارای سهمیه بوده است که مقداری از آن را استفاده نموده و حدود 8میلیون دلار از این سهمیه باقی مانده است که بنده پیشنهاد دادم که از طریق کارگروه پیگیری نمایند تا بتوانند از این سهمیه مانده، کالاهای دپو شده مخصوصا کالاهایی که احتمال فساد در آنها وجود دارد را پس از تایید و ابلاغ کارگروه، استفاده نمایند؛ ولی متاسفانه تا به حال این امر اتفاق نیافتاده و مجوزی برای استفاده از سهمیه باقی مانده سال گذشته به گمرکات اجرایی آبادان و خرمشهر ابلاغ نشده است. کارگروه درخصوص این کالاها که قبلا وارد شده‌اند، باید تعیین تکلیف کند؛ چراکه این کالاها از قبل وارد شده‌اند و ارز از کشور خارج شده است و قرار نیست که بابت این کالاها که در حال حاضر در بنادر آبادان و خرمشهر موجودند، مجددا ارزی از کشور خارج گردد؛ ماندن این کالاها مخصوصا کالاهای خوراکی باعث فساد آنها خواهد شد؛ پس بهتر است که سریعا تعیین تکلیف شوند.

- در خصوص مشکلاتی که در منطقه آزاد اروند برای واردکنندگان خودرو ایجاد شده، کار به کجا رسید؟

رجبی: اگر منظور خودروهای ورود موقت برای منطقه آزاد اروند باشند، از طرف گمرک خرمشهر این ورود موقت انجام می‌شود و همانطور که استحضار دارید قبلا ورود خودرو به مناطق آزاد بدون نیاز به انجام ثبت سفارش و تایید وزارت صمت امکان تردد بود، ولی در حال حاضر نیاز به مجوز ثبت سفارش و رعایت ضوابط فنی واردات خودرو دارند.

از طرفی واردات خودروهای لوکس و بالای 2500سی‌سی نیز از سوی دولت ممنوع اعلام شده است. متاسفانه مشکلات واردکنندگان خودرو به منطقه آزاد اروند مربوط به سال گذشته است، چراکه عده‌ای که اکثرا مصرف کننده می‌باشند، اقدام به واردات خودرو برای خودشان نمودند، ولی به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده از طرف دولت، خودروهایشان در بندر خرمشهر مانده است و بعضا از طرف سازمان منطقه آزاد اروند ترخیص شده‌اند و حتی تعدادی از آنها نیز شماره‌گذاری شده‌اند.

 به دلیل این محدودیت‌ها (عدم ثبت سفارش، لوکس بودن خودروها و بالای 2500سی‌سی بودن) اجازه خروج از بندر خرمشهر به آنها داده نشده است. باید اطلاع‌رسانی درست به این عزیزان صورت بگیرد که دلیل عدم ‌ترخیص این خودروها به دلیل رعایت نشدن ضوابط قانونی است که از طرف دولت به گمرک ایران ابلاغ می‌گردد. البته به نظر بنده با توجه به اینکه این خودروها مربوط به اشخاص بوده و از طرفی خروج ارز آن از کشور قبلا انجام شده است‌، دولت بایستی در این زمینه چاره‌اندیشی و مساعدت نماید تا هرچه سریع‌تر مشکل این افراد نیز حل شود.

 مشکل خودروها خودروهای ترخیص نشده در گمرک خرمشهر، مشکل ثبت سفارش و رعایت ضوابط فنی واردات خودرو و همچنین مشکل بالای 2500سی‌سی است که از سوی دولت این محدودیت ایجاد گردیده است و اگر این ضوابط واردات خودرو که از طرف دولت برای مناطق آزاد نیز رعایت آنها الزامی گردیده از قبیل ثبت سفارش، رعایت ضوابط فنی، زیر 2500سی‌سی و سایر موارد مرتبط و زمان ورود خودرو قبل از 20مردادماه سال‌1397 بود، خودروهای دپو شده در بندر خرمشهر قابل ترخیص بودند.

- صرفا در منطقه آزاد اروند در خصوص واردات خودرو این قبیل مشکلات وجود دارد، تا جایی که طی روزها و ماه‌های گذشته شاهد اعتراضات مالکین این خودروها در این منطقه آزاد بودیم؛ علت بروز این دست مسائل را چه عواملی می‌دانید؟

رجبی: به نظر می‌رسد که اطلاع‌رسانی خوبی از طریق سازمان منطقه آزاد اروند به مراجعین و مالکین این خودروها صورت نگرفته است و گمرکات اجرایی مستقر در مناطق آزاد ازجمله گمرک خرمشهر نیز مطابق بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های صادره و مصوبات هیات محترم وزیران اقدام به ترخیص این خودروها می‌نماید؛ باید در این خصوص اطلاع‌رسانی‌ها بهتر صورت گیرد، به طوری که مالکین این خودروها به این نتیجه برسند که عدم رعایت مصوبات و دستورالعمل‌های صادره باعث دپو شدن این خودروها در بندر خرمشهر گردیده است.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار