تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۱۸۵۹۸۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کوتاهی در حفظ و تامین حقابه تالاب شادگان پیگرد قانونی دارد
  دادستان شادگان بر ضرورت حفظ و تامین حقابه تالاب بین المللی شادگان و جلوگیری از خروج آب این تالاب به دریا تاکید کرد و گفت: هرگونه کوتاهی در حفظ و تامین حقابه تالاب شادگان تخلف محسوب شده و پیگرد قانونی به دنبال دارد.

رضا کیانی‌راد روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: تالاب بین المللی شادگان نقش موثری در ایجاد اشتغال در منطقه دارد و در صورتی که از خروج آب این تالاب به سمت دریا جلوگیری نشود علاوه بر آسیب وارده به محیط زیست، فرصت‌های شغلی ساکنان منطقه نیز با چالش مواجه می‌شود.

 وی بر ضرورت حفاظت از حقابه تالاب شادگان تاکید کرد و افزود: در راستای حفظ حقوق مردم برابر با مقررات در صورت احراز قصور در این رابطه با خاطیان برخورد قانونی می‌شود.

دادستان شادگان با تاکید به مسئولان ذیربط مبنی بر تسریع در بستن مسیرهای تخلیه آب شیرین تالاب شادگان به دریا تصریح کرد: در اجرای ماده ۲ دستور العمل حفظ و نظارت بر حقوق عامه در صورت ادامه این روند برای خاطیان پرونده کیفری تشکیل می‌شود.

کیانی‌راد تالاب شادگان را یک فرصت اشتغال و درآمدزایی برای شهروندان و ساکنان روستاهای حاشیه تالاب دانست و گفت: مسئولان امر برای بستن مسیرهای تخلیه آب‌ تالاب شادگان به سمت دریا سریعا اقدام کنند.

به گزارش ایرنا در پی طغیان رودخانه کارون در فروردین ماه امسال بخشی از سیلاب کارون به سمت تالاب شادگان هدایت شد تا هم مشکل کمبود آب شیرین این تالاب بین المللی ناشی از خشکسالی چند ساله برطرف شود و هم از ورود سیلاب به روستاهای منطقه جلوگیری شود.

پس از هدایت سیلاب به تالاب شادگان بنا به تصمیم ستاد مدیریت بحران استان خوزستان مسیرهای( کالورت های جاده ) تخلیه آب این تالاب به سمت دریا با هدف هدایت جریان سیلاب از تالاب شاگان به دریا تخریب شدند اما با گذشت چند ماه از فروکش کردن جریان سیل و با وجود خشکی بخشی از این تالاب همچنان روند تخلیه آب شیرین از این تالاب ادامه دارد. 

تالاب شادگان وسیع‌ترین تالاب کشور است که از طریق خورهای متعدد به خلیج‌فارس متصل می‌شود.
این تالاب با آب شیرین، لب‌شور و آب‌شور، محیطی مناسب برای زیست انواع آبزیان، پرندگان، جوندگان و حیوانات اهلی و وحشی است.
تالاب شادگان در منتهی الیه رودخانه جراحی و رابط میان این رودخانه و خلیج فارس است.
این تالاب در فصل پاییز محل زیست انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر از مناطق سردسیر سیبری، روسیه، آسیای میانه و مناطق داخلی ایران است.
تالاب شادگان به دلیل هوای معتدل در فصل زمستان محل زیست بیش از ۱۱۰ گونه گیاهی، ۱۷۴ گونه پرنده بومی و مهاجر شامل گیلان شاه و اردک مرمری، ۳۶ گونه پستاندار، سه گونه دوزیست و ۹ گونه خزنده است.
تالاب بین‌المللی شادگان در ۱۰۵ کیلومتری جنوب اهواز قرار دارد و از شمال به شادگان، از جنوب به رودخانه بهمنشیر، از غرب به جاده دارخوین، آبادان و آب‌های خورموسی محدود می‌شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار