تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۱۸۶۰۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ادعای مرگ‌ومیر ماهی‌ها در آبگیرهای دشت‌آزادگان
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دشت‌آزادگان مرگ‌ومیر ماهی‌ها در آبگیری‌های این شهرستان را رد کرد، این در حالیست که فعالان محیط زیست در روزهای اخیر با انتشار تصاویری از مرگ تعداد زیادی ماهی در این شهرستان خبر داده اند.
 یک فعال محیط زیست  بیان کرد: مرگ و میر ماهی ها در منطقه سناف (کانال زهکشی) در حوزه دشت آزادگان و جنوب شرقی هورالعظیم به دلیل سم ریزی صیادان غیرمجاز و یا صید با الکتروشوکر بوده است.

ناصر عبیات افزود: برخی صیادان متخلف برای ماهیگیری از سموم شیمیایی استفاده می کنند که این مساله باعث مرگ همه موجودات زنده در آبگیرها و تالاب می شود؛ از سوی دیگر این سم ریزی برای مصرف کنندگان ماهی و حتی خود صیادان نیز خطرناک و مضر است و منجر به بیماری و حتی مرگ می شود.

وی با اشاره به آثار سوء صید با سم و برق بر محیط زیست و سلامت مصرف کنندگان، خواستار ورود روحانیان و مراجع برای راهنمایی مردم و جلوگیری از ادامه این روش صید شد.

به گفته وی پیش از این در دوره های آموزشی جوامع محلی سم و برق به عنوان صیدهای غیرمجاز معرفی شده و صیادان بومی به ندرت از این روش استفاده می کنند، اما صیادان غیربومی همچنان این روش ها را ادامه می دهند.

وی گفت: برخورد با صیادان غیرمجاز و تخلف در صید باید از سوی سازمان محیط زیست و یگان حفاظت این سازمان انجام گیرد، این در حالیست که هنوز شاهد فعالیت غیرمجاز این صیادان در منطقه و تخریب محیط زیست و مرگ و میر ماهی ها هستیم.

مرگ در آبگیر ام الدبس

رییس اداره حفاظت محیط زیست دشت آزادگان اما مرگ و میر وسیع ماهی در این شهرستان بر اثر سم ریزی و صید با الکتروشوکر را رد کرد.

علیرضا ری‌شهری افزود: گزارش هایی از مرگ آبزیان در آبگیر منطقه «ام الدبس» داشتیم اما در منطقه «سناف» و هورالعظیم (در شهرستان دشت آزادگان) تاکنون گزارشی از مرگ و میز آبزیان گزارش نشده است.

وی افزود: دلیل مرگ ماهیان در منطقه ام الدبس نیز به دلیل تبخیر و کاهش آب، گرمای هوا و کمبود اکسیژن بوده و دلیل آن سم ریزی و یا صید با شوکر نبوده است.

ری‌شهری اضافه کرد: مرگ و میر آبزیان در آبگیرها در فصل گرما در خوزستان امری طبیعی است که پدیده «گازگرفتگی» نامیده می شود و در استخرهای پرورش ماهی نیز رخ می دهد.

وی ادامه داد: البته هر ساله برخی صیادان و کشاورزان با سم و یا استفاده از الکتروشوکر اقدام به صید می کنند و امسال نیز با تعدادی از متخلفان برخورد شده اما در روزهای اخیر مرگ و میر گسترده ناشی از این تخلفات گزارش نشده و در گشت زنی و بازدیدهای محیط بان ها مشاهده نشده است.

ری‌شهری افزود: در ویدیوهایی که از مرگ و میر ماهیان منتشر شده نیز نشانه های مرگ ناشی از مسمومیت (خونریزی و بیرون زدگی چشم) مشاهده نمی شود.

وی همچنین با اشاره به سیلاب اخیر خوزستان گفت: بارندگی وسیع و سیل باعث تحریک ماهیان برای تکثیر بیشتر می شود، از سوی دیگر سیلاب مواد آلی (شاخ و برگ و رسوب و...) را وارد آبگیرها می کند که با گرم شدن هوا، این مواد آلی در آب تولید گاز سولفید هیدروژن (H۲S) کرده و مرگ آبزیان را تشدید می کند.

ری‌شهری در ادامه خواستار همکاری تشکل های مردم نهاد و فعالان محیط زیست برای شناسایی صیادان متخلف و جلوگیری از صید غیرمجاز شد و افزود: محیط بان های محیط زیست از تمام توان خود برای مقابله با تخلفات استفاده کرده و در صورت مشاهده هر گونه تخلف با آن برخورد می کنند، چنانکه موارد متعددی از تخلف در صید و شکار تاکنون کشف و برخورد شده است، اما باید به محدودیت های موجود نیز توجه داشت؛ اداره حفاظت محیط زیست دشت آزادگان ۶ محیط بان دارد که در ۲ نوبت کار می کنند، از سوی دیگر وسعت منطقه و کمبود امکانات محیط بانی دشواری هایی را به همراه داشته است.

وی افزود: در هفته های اخیر که فصل شکار آهو در منطقه بوده و از طرفی امکان سقوط آهوها در کانال آب (کانال پای پل کرخه) نیز وجود داشته، بیشتر تمرکز محیط بان ها بر حفاظت از آهوان منطقه بوده، بنابراین حفاظت از محیط زیست این شهرستان که به دلیل قرار گرفتن بخشی از تالاب هورالعظیم و منطقه حفاظت شده میشداغ (مشداخ) حساسیت ویژه ای دارد، بیش از همیشه به همکاری و کمک و حمایت فعالان محیط زیست نیازمند است.

در پی وقوع سیل در خوزستان در بهار امسال، بسیاری از آبگیرها بعد از چندین سال خشکسالی پرآب و محل رشد ماهیان شده بود. اما با گرم شدن هوا و خشک شدن این آبگیرها گزارش هایی از مرگ ومیر ماهی ها در شهرستان های مختلف اعم از دشت آزادگان و شادگان رسیده است.

تالاب هورالعظیم نیز هر سال در فصل گرما با خشکی و مرگ و میر آبزیان روبه رو است. مرداد ۹۶ و شهریور ۹۵ نیز مرگ و میر گسترده ماهی در هورالعظیم رخ داده بود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار