تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۵
کد خبر: ۱۸۶۰۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ارزآوری ۳۰ میلیون دلاری گردشگری سلامت در خوزستان
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: گردشگری سلامت در سه ماه نخست امسال، ۳۰ میلیون دلار ارزآوری برای خوزستان داشت.

دکتر مهران ورناصری  بیان کرد: حوزه گردشگری سلامت باید تقویت، و خوزستان به عنوان یکی از محل های ارزآوری این حوزه برجسته شود.

وی در خصوص نظارت بر مراکز و بررسی تخلفات افزود: در سه ماه نخست امسال ۲۶ مرکز متخلف و غیر مجاز در زمینه خدمات پزشکی زیر مجموعه این دانشگاه تعطیل، و ۱۴۰ مورد تذکر کتبی دریافت کردند و ۳۵ مورد به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

ورناصری ادامه داد: ۲ مورد از شهرهای خوزستان بدترین شهرهای کشور برای حضور پزشکان هستند و شاخص تعداد پزشک ۱.۳۸ به هر یک هزار نفر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز بیان کرد: در هفته گذشته چند منطقه خوزستان از جمله رُفیّع و روستاهای باغملک دچار بیماری های اسهالی شدند که ماموران بهداشت در مناطق مورد نظر حاضر، و اقدامات کنترلی لازم را انجام دادند که این مشکل به واسطه ایراد در حوزه آب و فاضلاب ایجاد شد.

ایرج نظری ادامه داد: این دانشگاه بررسی میزان کلر، سطح میکروبی و کدورت آب آشامیدنی مردم را مرتب مورد بررسی قرار می دهد و با وجود نیاز منابع مالی سازمان های مربوطه، اما حل مشکلات همت همگانی را می طلبد.

وی بدون اشاره به آمار دقیق بیماری هپاتیت در امسال تاکنون در خوزستان گفت: در این خصوص مورد نگران کننده و بیشتر از حد نرمال وجود نداشت و هیچ موردی از بیماری وبا نیز گزارش نشده است.

وی اضافه کرد: از تمام سازمان های مربوطه در حوزه سلامت درخواست می کنم در کنترل سلامت آب و غذا نظارت و مراقبت لازم را انجام دهند.

۷۰ درصد مباحث کارگروه سلامت مربوط به آب و فاضلاب است

نظری گفت: حداقل ۷۰ درصد مباحث کارگروه سلامت و امنیت غذایی مربوط به آب و فاضلاب است؛ البته ما منکر انجام فعالیت آنها نیستیم چون مشکلات زیادی در زیرساخت های آب و فاضلاب وجود دارد اما هنوز در حد تامین نیازها راضی کننده نیست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: پس از بازگشت حجاج  به کشور به دلیل ازدحام جمعیت، احتمال بروز مشکلات و بیماری هایی از جمله تنفسی وجود دارد و ماموران بهداشتی در مراکز بهداشتی و فرودگاه ، زایران را کنترل می کنند.

وی در خصوص فعالیت های دانشگاه علوم پزشکی اهواز در زمینه خدمات دهی به زایران اربعین حسینی گفت: فعالیت های ماموران این دانشگاه برای پیگیری و کنترل بیماری های احتمالی گوارشی و تنفسی آغاز شده است.

نظری افزود: در ایام اربعین سال ۹۶ در زمان بازگشت زایران به مرز چذابه بیش از ۲۶۰ مورد وبای عراقی و تقریبا به همین نسبت هم در مرز شلمچه گزارش شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: زایران از استان های مختلف بودند و همگی سر مرز شناسایی، و همان موقع درمان لازم را دریافت کردند و تا زمان رسیدن به منزل پیگیری لازم صورت گرفت.

وی گفت: هیچ یک از این زایران در داخل، فرد دیگری را آلوده نکرد چون با اقدامات به موقع درمان شدند.

نظری ادامه داد: یکی از نگرانی های ما در اربعین حسینی این است که جاده ارتباطی منتهی به مرز از نظر تردد مردم، خودرو و جاده امدادرسانی یکی است و این خطر را ایجاد می کند که در زمان بحران نتوانیم به خوبی و به موقع خدمات ارایه دهیم.

عقیم سازی سگ های ولگرد در حیطه کاری ما نیست

وی در خصوص عقیم سازی سگ های ولگرد بیان کرد: برخی از مسئولان ادارات تفکیک وظایف را نمی دانند و شهرداری و سازمان دامپزشکی باید در زمینه سگ های ولگرد تصمیم گیری کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: عقیم سازی کار شهرداری و دامپزشکی است و در حیطه کاری ما نیست.

وی بیان کرد: پارسال هشت هزار حیوان گزیدگی در زیر مجموعه این دانشگاه گزارش شد که هزینه واکسیناسیون هر گزش ۳۰ میلیون ریال برای دانشگاه هزینه دارد.

نظری در خصوص وضعیت دارویی کشور نیز بیان کرد: تا زمان حاضر مشکلات دارویی عمده ای در کشور گزارش نشده به غیر از برخی موارد استثنا در زمانی که بیماران تمایل به تامین داروی خارجی دارند.

آمادگی اورژانس برای خدمات رسانی به زایران اربعین

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در خصوص ارایه خدمات به زایران اربعین حسینی گفت: بیمارستان صحرایی مجهزی در مرز چذابه مستقر می شود که با همکاری استانداری در مکان مناسب و قابل دسترس برپا خواهد شد.

دکتر محمد امین زرگر افزود: فعال شدن تیم های پیش بیمارستانی شامل آمبولانس، اتوبوس آمبولانس و موتورولانس، استقرار تیم های بهداشتی در بین  مواکب و پایانه مرزی برای کنترل و مراقبت و استقرار داروخانه شبانه روزی از جمله این فعالیت ها است.

وی ادامه داد: در اربعین امسال بین مسیر اهواز تا چذابه ۳۰ پایگاه اورژانس و ۲ بالگرد در اهواز و دزفول فعال می شود و یک بالگرد قرار است از ظریق اورژانس کشور به خوزستان اختصاص یابد.

زرگر بیان کرد: در اربعین پارسال ۱۴ هزار و ۸۶۳ بیمار به درمانگاه های مرزی و تیم ها مراجعه کردند که ۳۵۰ نفر به بیمارستان ها منتقل شدند و بقیه پس از دریافت خدمات سرپایی ترخیص شدند و امسال پیش بینی می شود ۲ تا ۳ برابر مراجعه کننده داشته باشیم.

دکتر یوسف بهداروندی مدیر داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز گفت: با توجه به تدابیر اندیشیده شده در زمان سیل ، هیچ کمبودی در زمینه دارو در زمان سیل نداشتیم و بیماران خاص پوشش داده شد و تا این لحظه داروهای مورد نیاز بیماران تامین شده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار