تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳
کد خبر: ۱۸۶۰۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رشد جمعیت روستاها منفی است/طرح جدید بنیاد برکت برای ایجاد ۹۰ هزار شغل
رئیس هیئت مدیره بنیاد برکت با اشاره به اینکه رشد جمعیت در روستا‌ها منفی است گفت: سالانه هفت دهم درصد کاهش جمعیت در روستا‌ها ثبت شده در صورتی که نرخ رشد جمعیت کشور حدود ۲ درصد است.
 محمود عسگری آزاد رئیس هیأت مدیره بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گفت: پول، چالش اصلی ما برای اشتغال روستایی نیست، البته پول عاملی برای حل مشکل است، اما نه به تنهایی. پس در بخش تحقیقات ستاد اجرایی فرمان امام، مدلی را برای توسعه روستایی طراحی کردیم؛ و در این مدل، روستائیان را به مسائل روستا حساس کردیم و برای رفع مشکلات از طریق روستائیان انگیزه ایجاد کردیم.

عسگری ازاد افزود: این بار از طریق طرحی به نام آسمان، سعی کردیم بر عکس گذشته نگاهی از پایین به بالا داشته باشیم. در واقع این طرح را می‌توان طرح سرمایه گذاری مردمی عنوان کرد به گونه‌ای که روستائیان به شناخت ظرفیت‌ها و توانایی‌های درون روستایی می‌پردازند و برای رفع مسائل روستایی تلاش می‌کنند.

وی در ادامه گفت: سال قبل موفق به هدف گذاری سه هزار روستا و امسال حدود شش هزار روستا به منظور آموزش و ترویج اساس طرح آسمان شده ایم. در مرحله دوم تحت عنوان طرحی به نام (سحاب) یا همان سرمایه گذاری حمایتی اشتغال به منظور آموزش دهی اشتغال و سرمایه گذاری بر روی آن به سراغ روستائیان رفتیم.

عسگری آزاد افزود: در این روش به شناسایی منابع و نیازمندی‌های اشتغال و همچنین اختصاص منابع مالی بانکی به روستائیان پرداختیم و تاکنون موفق شده ایم 9 هزار طرح با ظرفیت اشتغال 30 هزار نفر راه اندازی کنیم و البته امسال برای 30 هزار طرح هدف گذاری کرده ایم که در امتداد آن بتوانیم 90 هزار اشتغال زایی ایجاد کنیم.

عسکری آزاد رئیس هیئت مدیره بنیاد برکت با اشاره به اینکه رشد جمعیت در روستا‌ها منفی است گفت: سالانه هفت دهم درصد کاهش جمعیت در روستا‌ها ثبت شده در صورتی که نرخ رشد جمعیت کشور حدود 2 درصد است.

وی افزود: البته چنین روند منفی از حدود 60 سال قبل آغاز شده و در سال 1335 از هر چهار نفر تنها یک نفر شهر نشین بوده، ولی حالا این روند برعکس شده و اگر با طرح‌های اشتغال زایی جلوی این روند گرفته نشود جمعیت 26 درصدی روستایی کشور به حدود 17 درصد می‌رسد.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار