تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۳
کد خبر: ۱۸۶۱۰۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اجرایی شدن بخشنامه مجریان ذیصلاح در خوزستان از مردادماه 98
 رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان از اجرایی شدن بخشنامه مجریان ذیصلاح ساختمان در استان از 20 مردادماه سال جاری خبرداد و گفت: ساختمان های بالای 8 سقف و یا بیش از 2هزار متر مربع باید برای دریافت پروانه ساخت الزاما مجری ذیصلاح معرفی کنند.
 
کمال دویده امروز 28 مردادماه در نشست خبری با اشاره به بحث اجرایی شدن بخشنامه سازندگان مسکن اظهار کرد: رسالت اصلی سازمان نظام مهندسی در حوزه ساخت آن است که آنچه را که قانون نظام مهندسی و ساختمان مصوب کرده است، اجرایی و الزام به رعایت آن را در حوزه ساخت و ساز مسکن متذکر شود.

وی افزود: در این راستا هیات مدیره های سازمان نظام مهندسی که در هر دوره کار را به دست می گیرند با برنامه هایی که در زمینه های مختلف تدارک می بینند اقداماتی را در بخش های متفاوت انجام داده اند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان تصریح کرد: در هیات مدیره هفتم یکی از کارهایی که همیشه در کلانشهر اهواز و استان خوزستان به دنبال اجرایی کردن آن بوده ایم، بحث مجریان ذیصلاح یا سازندگان مسکن بوده است. در این زمینه بخشنامه های متعددی از سوی وزارتخانه ابلاغ می شد اما متاسفانه به دلایل مختلف این موضوع در استان اجرایی نشد.

دویده عنوان کرد: خوشبختانه در دوره هیات مدیره هفتم اقدامات خوبی صورت گرفت و آن بوده که بخشنامه و موضوع سازندگان مسکن (مجریان ذیصلاح) را به اطلاع عموم مردم و شهروندان برسانیم. در این زمینه این موضوع به سود شهروندان است و امیدواریم میان همه مردم جا بیافتد.

وی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی در سه بخش طراحی، اجرا و نظارت بر اجرا باید فعالیت کند، گفت: در دوره وزیر پیشین راه و شهرسازی با ابلاغ یک تبصره در برخی از فعالیت های سازمان تعلل و اخلال ایجاد شد و این مساله روند کار را دچار ایراداتی کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان ادامه داد: یکی از ایرادات در گذشته آن بوده که بر اساس یک تبصره عنوان می شد تا مالکان، ناظران را انتخاب کنند و این موضوع باعث می شد تا بحث نظارت بر روند ساخت یک ساختمان کمرنگ شود.

دویده با اشاره به تبصره 2 ماده 24 قانون نظام مهندسی اظهار کرد: در این تبصره عنوان شده که مالکان موظف هستند مجری ذیصلاح انتخاب کنند در صورتی که در استان خوزستان و کلانشهر اهواز چیزی به عنوان مجری ذیصلاح وجود نداشته و ندارد و این موضوع مشکلات را بیشتر می کرد.

وی گفت: ناظرین نباید هیچ ارتباط مالی با مالکان داشته باشند و باید یک شخص مستقل باشند. در کلانشهر اهواز نیز تلاش بر این است تا با استفاده از سامانه ای که در اختیار داریم ناظرین را انتخاب و به مالکین معرفی کنیم و سپس صدور پروانه انجام بگیرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان بیان کرد: متاسفانه پروانه هایی برای ساخت ساختمان در اهواز صادر می شود که بدون اطلاع نظام مهندسی است. این کار به نوعی یک فرار ظرفیت است و مشکلاتی را برای سازمان نظام مهندسی در بحث نظارت بر یک ساختمان به وجود می آورد.

دویده با اشاره به اهمیت و لزوم اجرای بخشنامه مجریان ذیصلاح ادامه داد: اجرای بخشنامه مجریان ذیصلاح همه مشکلات این چنینی را حل می کند. در این زمینه وقتی یک فرد ذیصلاح ساخت یک ساختمان را در دست بگیرد، قطعا قانع نخواهد شد تا ساختمانی بدون رعایت الزامات مهندسی و خلاف قوانین ساخته شود. این امر به دلیل آن است که مجری ذیصلاح باید مسولیت ساخت آن ساختمان را در ادامه به عهده بگیرد و از این رو تخلف نمی کند.

وی با بیان اینکه بخشنامه مجریان ذیصلاح از 20 مردادماه امسال باید اجرایی می شد، تصریح کرد: حدود 3 ماه گذشته مصوب شد تا برای ساختمان های بالای 8 سقف و یا بیش از 2هزار متر مربع استفاده از مجریان ذیصلاح الزامی است و باید از میان مجریان حقیقی و حقوقی یک مجری ذیصلاح را به نظام مهندسی معرفی کنند و سازمان نیز این مجری را به شهرداری معرفی کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: در طول این 3 ماه قرار بود تا همه انجمن ها و یا اشخاص حقوقی و یا حقیقی که در حوزه ساخت و ساز مسکن فعال هستند و می خواهند در بخش مجری ذیصلاح فعالیت کنند برای دریافت پروانه از اداره کل راه و شهرسازی اقدام کنند. در این زمینه ساز و کاری برای تسهیل در روند صدور پروانه ها تهیه شد.

دویده ادامه داد: برخی عنوان می کنند زمان بیشتری نیاز است تا اشخاص حقیقی و حقوقی بیشتری نسبت به دریافت پروانه اقدام کنند و ایراداتی را به این موضوع وارد می کنند. از آن ها انتظار داریم که اگر به این کار ایرادی وارد می کنند راهکار جایگزین آن را نیز اعلام کنند. آنها فقط در جهت جلوگیری از اجرای این بخشنامه عمل می کنند اما بر اساس آنچه مصوب شده است از 20 مرداد ماه این بخشنامه در استان قابل اجرا است.

وی با بیان اینکه از انبوه سازان درخواست داریم تا در اجرای بخشنامه مجریان ذیصلاح با نظام مهندسی همکاری داشته باشند، خاطرنشان کرد: ساختمان های بالای 8 سقف و یا بیش از 2هزار متر مربع باید برای دریافت پروانه ساخت الزاما مجری ذیصلاح معرفی کنند. در این دوره خوشبختانه شهرداری نیز همکاری خوبی داشته است و مقید شده تا به این ساختمان ها به شرطی پروانه دهد که مجری ذیصلاح داشته باشند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با بیان اینکه در  28 استان کشور شناسنامه فنی ملکی صادر می شود اما در خوزستان این شناسنامه برای ساختمان ها صادر نمی شود، گفت: در اهواز که پتانسیل های فراوانی در بحث ساخت و ساز دارد، شناسنامه فنی ملکی برای ساختمان ها صادر نمی شود در صورتی که صدور این شناسنامه ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

دویده ادامه داد: اعتقاد داریم که خدمات مهندسی هزینه نیست و با توجه به اینکه عمر یک ساختمان را بالا می برد می توان گفت که یک درآمد به حساب می آید و باید به خدمات فنی مهندسی به این چشم نگاه کرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار