تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۱۸۶۱۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عملیات اجرایی شبکه ریلی شلمچه - بصره بزودی آغاز می‌شود
 مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت توسعه خطوط ریلی با کاربرد تجاری و حمل و نقل، گفت: به همین منظور عملیات اجرایی مسیر ریلی شلمچه - بصره طی ماه‌های آینده آغاز می‌شود.

سعید رسولی شامگاه دوشنبه در نشست بررسی ظرفیت‌های ریلی در بندر خرمشهر اظهار داشت: طول مسیر ریلی شلمچه به بصره ۳۳ کیلومتر است که در این مسیر باید یک پل ۷۰۰ متری نیز ساخته شود.

وی ادامه داد: این عملیات اجرایی در مدت یک سال به اتمام خواهد رسید و مقصد نهایی این خط آهن اتصال به شهر لاذقیه در کشور سوریه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اجلاس سه جانبه ایران، عراق و سوریه در حوزه حمل و نقل اشاره کرد و گفت: در راستای تکمیل این مسیر، خط راه آهن بندر امام خمینی(ره) به خرمشهر متصل شده تا نقش یک کریدور استراتژیک را در منطقه داشته باشد.

رسولی با بیان اینکه پیش از اجرایی شدن اتصال ریلی بندر امام خمینی (ره) به خرمشهر، طرح دو خطه شدن مسیر خرمشهر - اهواز در اولویت استان قرار داشت، گفت: در نهایت با توافقی که در استان صورت گرفت قرار شد خط دوم خرمشهر - اهواز با طرح اتصال بندر امام جا به جا شود تا به تکمیل هرچه بیشتر ظرفیت‌های ریلی استان خوزستان کمک کند.

 این مقام مسئول در راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: این شرکت بر اساس قانون تابع تقسیمات کشوری نبوده و به همین دلیل به جهت وجود ظرفیت‌های بسیار زیاد خوزستان، ۲ اداره کل راه آهن در این استان وجود دارد و شریان های اصلی ریلی آن ۲خطه هستند که شامل مسیرهای بندر امام به اهواز و اهواز – اندیمشک است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه به جهت وجود ظرفیت های متعدد ریلی خوزستان مشکلی در این حوزه ندارد، گفت: آن زمانی که تصمیم گرفته شد اولویت ۲ خطه کردن خرمشهر _ اهواز به مسیر ریلی بندر امام_ خرمشهر داده شود برای اتصال شلمچه_ بصره از اهمیت استراتژیک ویژه ای برخوردار است.

پروژه اتصال راه‌آهن خرمشهر به شلمچه (به طول ۱۷ کیلومتر) در سال ۹۰ به بهره‌برداری رسید و ادامه آن تا شهر بصره به طول ٣٣کیلومتر در خاک عراق باقی مانده است که به دلایل مختلف از جمله یورش داعش به عراق در سال ۲۰۱۴ میلادی، این پروژه در داخل عراق با وقفه همراه بوده است.

همزمان با تکمیل ٣٣کیلومتر خط باقی مانده، خط آهن خرمشهر به خط آهن سراسری عراق متصل خواهد شد و از این مسیر جریان بزرگ تبادلات تجاری و جابه‌جایی مسافر از ایران تا خاورمیانه برقرار می شود.

ایران و عراق در  اجلاس همکاری‌های حمل و نقل که با حضور مسولان کشور سوریه نیز در ۱۰ تیرماه امسال برگزار شد؛ نسبت به آغاز عملیات اجرایی این پروژه تا سه ماه آینده موافقت کردند.
بنیاد مستضعفان جمهوری اسلامی ایران به عنوان شرکت سرمایه‌گذار ساخت این مسیر ریلی را در عراق برعهده خواهد گرفت
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار