تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۱
کد خبر: ۱۸۶۱۵۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بازگشایی مرز خسروی بار ترافیکی اربعین را از مرزهای خوزستان کم نمی‌کند
استاندار خوزستان با اشاره به بازگشایی مرز خسروی در راهپیمایی اربعین حسینی سال ۹۸ گفت: بازگشایی مرز خسروی تنها موجب کاهش بار از مرز ایلام می‌شود و خوزستان همان بار ترافیکی و جمعیتی را خواهدداشت.

غلامرضا شریعتی روز چهارشنبه در نشست ستاد اربعین استان خوزستان در محل استانداری بیان کرد: پیش بینی می شود امسال زائران بیشتری در ۲ مرز چذابه و شلمچه داشته باشیم چرا که با توجه به حذف روادید عراق احتمال افزایش زائراننسبت به پارسال وجود دارد.

 وی با تاکید بر داشتن آمادگی لازم متناسب با حجم زائران در خوزستان گفت: ضرورت دارد دستگاه های اجرایی استان از جمله اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل راهداری و حمل و نقل پایانه‌ها، شرکت های آب و فاضلاب اهواز و روستایی، برق

 مخابرات خوزستان  وقت بیشتری به موضوع اربعین اختصاص دهند، و نسبت به قبل فعال تر شده و خود را آماده  استقبال از زائران بیشتری کنند.

استاندار خوزستان افزود: در حوزه زیرساخت اقداماتی در مرز چذابه صورت گرفته است و براساس برنامه ریزی مساله فاضلاب و سرویس‌های بهداشتی همانند گذشته بر عهده شرکت آب و فاضلاب اهواز و مساله تامین آب شرب در چذابه نیز با شرکت آب و فاضلاب روستایی است که این برنامه ریزی باید بر همین اساس روی روال صورت گیرد.

وی با اشاره به اهمیت وجود آنتن دهی مناسب و با کیفیت در مرزها  ادامه داد: با توجه به افزایش زائران  انتظار می رود که دکل های مخابراتی بیشتری برای پوشش بهتر شبکه در مرزها نصب شود تا اختلال در آنتن دهی یا پوشش شبکه های تلفن همراه وجود نداشته باشد.

شریعتی با تاکید بر ساماندهی و تکمیل زیرساخت‌هایی از جمله توقفگاه، مسایل مربوط به مواکب و جاده بین مواکب افزود: در روزهای آینده بازدیدی از ۲ مرز چذابه و شلمچه خواهم داشت و در همان جا نیز نشستی  به منظور رصد اقداماتی که باید تا به امروز براساس برنامه زمانبندی شده انجام شده باشد خواهم داشت.

وی گفت: بهداشت و درمان خوزستان نیز اقدامات لازم را در این حوزه انجام دهد تا بدون دغدغه این آیین بزرگ که نماد قدرت شیعه است به خوبی هر چه تمامتر برگزار شود.

استاندار خوزستان با اشاره به وظایف دستگاه های تبلیغاتی و فرهنگی بیان کرد: تبلیغ فرهنگ نماز اول وقت در جریان آیین اربعین با توجه به اینکه امام حسین (ع) در زمان واقعه کربلا توجه ویژه ای به آن داشتند بسیار پر اهمیت است البته در سال های گذشته هم این امر رعایت شده اما باید گسترش  بیشتری پیدا کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان نیز با بیان اینکه اقدامات لازم زیرساختی  در ۲ مرز شلمچه و چذابه در حال انجام است گفت: به یاری خدا همایش معنوی پیاده روی اربعین حسینی که برای خوزستان منشا خیر و برکت بوده به خوبی انجام می شود.

فاضل عبیات با تاکید بر برنامه ریزی دستگاه های اجرایی برای ساماندهی تمامی زیرساختهای موجود در ۲ مرز چذابه و شلمچه بیان کرد: اگر در اربعین حسینی امسال مشکلی پیش آید مقصر آن خود ما خواهیم بود چراکه همچنان وقت کافی  برای انجام امور لازم وجود دارد و دستگاه های اجرایی موظف به رسیدگی به این امور هستند.

وی افزود: دستگاه های اجرایی از جمله شرکت های برق، شرکتهای آب و فاضلاب، راهداری و راه و شهرسازی در کنار دیگر دستگاه های تلاش کنند براساس برنامه و پیش بینی لازم امکانات مورد نیاز را تامین و فراهم کنند.

کمبود نگران کننده سرویس بهداشتی در شلمچه و چذابه

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان نیز گفت:  به دستور استاندار خوزستان بنا شد از محل سرویس بهداشتی هایی که در سیل فروردین ۹۸ برای مناطق سیل زده تامین شد در مرز چذابه و شلمچه استفاده شود.

شهاب صدیقی بیان کرد: البته میزان موجودی سرویس بهداشتی با توجه به نیاز ما به این موضوع در مرز نگران کننده است چراکه سرویس بهداشتی قابل تامین ۲۸۴ چشمه و ۹۴ دوش حمام است در حالی که میزان نیاز ما ۶۰۰ چشمه است.

 وی گفت: برای برطرف کردن نیازهای اربعین حسینی نسبت به داشته های استانی خیلی نمی‌توانیم حساب کنیم و ضرورت دارد که در این موضوع تجدید نظر کنیم.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان با تاکید بر لزوم حضور استان های معین در مرزها بیان کرد: وظایف در راستای انجام خدمات شهری توسط شهرداری‌های استان، شهرداری اهواز  و شهرداری تهران از مسیر مواکب تا مرز عراق برنامه‌ریزی و تقسیم‌بندی شده است.

بر اساس توافق اخیر مسئولان بلند پایه ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق ، امسال زائران اربعین حسینی بدون روادید به کربلای معلا مشرف می شوند و داشتن گذرنامه و بیمه نامه برای این سفر معنوی کافی است.
اربعین پارسال ۵۵۰ هزار زائر ایرانی و خارجی از مرز شلمچه در ۱۵ کیلیومتری غرب خرمشهر و ۲۳۶هزار زائر از پایانه چذابه در ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب اهواز راهی کربلای معلا شدند.
پیش بینی شده با توجه به حذف روادید ، شمار زائران اربعین امسال که از کشورمان عازم شهرهای مقدس عراق می شوند افزایش چشمگیری یابد.

گذرگاه های مرزی چذابه وشلمچه در خوزستان و مهران  و خسروی در استان ایلام چهار کانون اصلی و رسمی تردد زائران اربعین حسینی هستند. 

بر اساس تقویم ۱۰ شهریور اول محرم و ۲۷ مهر اربعین حسینی است.
حرکت کاروان‌های اربعین حسینی به سمت مرزهای شلمچه و چذابه از اوایل ماه صفر تا روز اربعین ادامه دارد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار