تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۴
کد خبر: ۱۸۶۱۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دستگاه قضا پناه مردم در مقابل ستمگران باشد
 نماینده ولی فقیه در استان خوزستان با اشاره به اینکه دستگاه قضا باید پناه مردم در مقابل ستمگران باشد گفت: مردمی بودن قضات قوه قضاییه سبب افزایش اعتماد در میان مردم می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالنبی موسوی فرد روز چهارشنبه در آیین تکریم و معارفه رییس کل دادگستری استان خوزستان در سالن همایش گیت بوستان اهواز بیان کرد: مطابق آیات سوره نساء مومنان باید در زمان بروز اختلاف از مراجعه به دستگاه قضایی طاغوت پرهیز کنند در زمان پیش از انقلاب اسلامی نیز بسیاری از مردم شکایات خود را به همین دلیل نزد قاضیان دستگاه حکومتی نمی بردند.

وی ادامه داد: حکم صادر شده از دستگاه قضای طاغوت حتی اگر به نفع فرد صادر شود نباید اجرا شود، اما رای صادره از دادگاه حکومت اسلامی بر مومنان جامعه اسلامی واجب است، مردم باید حکم حاکم اسلامی را به صورت قلبی پذیرش کنند.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی فرد توضیح داد: گردن نهادن به حکم الهی در برخی موارد از جمله پذیرش رای قاضی در جامعه اسلامی سخت است اما همه باید در برابر حکم الهی تسلیم باشند.

وی با اشاره به لزوم رعایت زمان بندی در رسیدگی به پرونده ها ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با رییس قوه قضاییه به سه ویژگی مهم قضات یعنی مردمی بودن، انقلابی بودن و ضد فساد بودن تاکید داشته اند، پرهیز از ملاحظه کاری، حضور جوانان صالح و انقلابی در مسئولیت های قوه قضاییه از دیگر تاکیدات رهبری است.

نماینده ولی فقیه در خوزستان گفت: با همه تلاش های صورت گرفته در ۴۰ سال گذشته، نقاط ضعف موجود در دستگاه قضا به دلیل کمبود نیروی انسانی بوده است در چند سال گذشته برای جبران این نقیصه تلاش هایی شده اما هنوز تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله هست.

وی ادامه داد: زمانی که قوه قضاییه درحال برخورد با مفسدان دانه درشت است برخی علیه نظام و کشور صحنه سازی می کنند، دستگاه قضا باید بدون توجه به مجرمان، ارتباطات خانوادگی، قدرت و ثروت این مجرمان به وظیفه خود عمل کند.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی فرد با اشاره به اینکه قوه قضاییه فساد ستیز باشد یادآور شد: تمام سطوح قوه قضاییه باید از هرگونه فساد مبرا باشد و حتی برای یافتن فساد در قوه قضاییه جایزه تعیین شود.

قضات جامع الاطراف باشند

 همچنین در این آیین استاندار خوزستان گفت: قضات باید جامع الاطراف باشند و در صدور رای همه جوانب را در نظر بگیرند تا به هیچ کس ظلمی وارد نشود.

غلامرضا شریعتی با اشاره به اینکه لازمه عدالت، حرکت در مسیر حق است افزود: باید برای رسیدن به عدل و عدالت تلاش کنیم و لازمه این کار نیز قاطعیت و حرکت در مسیر حق است.

وی یادآور شد: در زمان رییس کل سابق دادگستری خوزستان تلاش شد مسیر افرادی  که می‌خواهند از راه ناصحیح به ثروت برسند بسته شود و مسیر برای سرمایه گذاران واقعی هموار شود.

در این آیین فرهاد افشارنیا تکریم و حجت الاسلام صادق مرادی معارفه شد، حجت الاسلام مرادی پیش از این ریاست دادگاه ویژه روحانیت خوزستان را عهده‌دار بود، فرهاد افشارنیا نیز  از آبان سال ۹۳ تاکنون به عنوان رییس کل دادگستری خوزستان فعالیت می کرد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار