تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷
کد خبر: ۱۸۶۱۹۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مسجدی از متروکه شدن تا احیا/ کهن‌سال‌ترین هیئت‌امنا ۳۱ ساله است
 مسجد امام محمدباقر (ع) خرمشهر که به فعال بودن از دیرباز زبانزد است، مسجدی است که با وجود قدمت ۷۰ ساله، هیئت‌امنایش را جوانان زیر ۳۱ سال تشکیل می‌دهند.

  اینجا جایی برای جوان‌هاست. در این مسجد بیشتر جوان‌ها در ترددند. از سر کوچه به مسجد که نگاه کنی اگر وقت نماز یا مناسبتی باشد بی‌شک چشمت به نوجوانان و جوانانی خواهد افتاد که در ورودی مسجد ایستاده یا مشغول کاری هستند.

بین خیابان باباطاهر و نقدی خرمشهر، در کوچه‌ای به نام کوچه شهید رحیمی مسجدی قرار دارد که قدیمی‌ها به آن حسینیه اصفهانی‌ها می‌گویند. داستانش طولانی است و دیوارهای ترکش‌خورده‌اش اگر زبان داشتند حکایت همهمه انقلابی و مقاومت‌های دفاع مقدس بچه مسجدی‌هایشان را با جزئیات تعریف می‌کردند و بی‌تردید از بیش از ۳۰ شهید جوانش غافل نمی‌شدند.

شاید کاشی معرق مسجد از حاج خان بابا پور فرش‌فروش قدیمی و معتبر بازار سیف خرمشهر که بانی‌ مسجد بود اسم می‌آورد و مسجد بی‌شک وصف رسم محرم‌های باشکوهش را یادآوری می‌کرد. آن زمانی که درگیر و بندهای ساواک، بی‌ترس و واهمه دیگ‌های نذری در خیابان مجاورش علم می‌شد.

روزی روزگاری مسجد...

این‌ها را اما امروز عبدالعباس صالحی زاده تعریف می‌کند. جوان مکبر روزهای قبل از انقلاب مسجد، رزمنده دوران دفاع مقدس که این چند سال‌ مانده تا ۶۰ سالگی‌اش را به‌عنوان خادم مسجد سپری می‌کند.

مرد خوش برخوردی که جوان‌ها او را یکی از خودشان می‌دانند و او می‌گوید خوشحال است خادم مسجد جوان‌هاست، چراکه این جوانان خادم اهل‌بیت (ع) هستند. او روزهای انقلابی مسجد را به خاطر دارد و می‌گوید: آن روزها پدرها بچه‌هایشان را به حسینیه می‌آوردند، پدر شهید بهروز مرادی، بهروز و فرزادش را می‌آورد و سید ابراهیم علامه امام جماعت مسجد دختر و پسرانش که یکی از آن‌ها در دوران دفاع مقدس به شهادت رسید، همراهش بودند.

او از حضور و برگزاری کلاس‌های روشنگری و افشاگری بانوان مکتب قرآن در این مسجد هم می‌گوید. آن‌قدر تعریف می‌کند تا می‌رسد به دفاع مقدس؛ به آن زمان که جوان‌های مسجدی همچون اوی مکبر، شهید بهروز مرادی مسئول فرهنگی مسجد و شهید محمدرضا ربیعی یا همان حمود ربیعی، به‌جای قلم، اسلحه دست گرفتند. می‌گوید: «در مسجد امام محمدباقر (ع) قبل از انقلاب، فعالیت سیاسی انجام می‌شد این مسجد بعد از مسجد جامع در زمان دفاع مقدس، مهم‌ترین مقر نیروهای خودی بود. حتی در زمان اشغال خرمشهر، وقتی بچه‌هایی همچون حمود ربیعی برای تجسس به خرمشهر می‌آمدند از آن به‌عنوان مقر و پناهگاه خود استفاده می‌کردند»

جایی برای بزرگان

محمدرضا علامه که مدتی مکبر و یکی از بچه‌های مسجدی منتسب به حسینیه اصفهانی‌ها بود هم آن دوران را خوب به خاطر دارد. آن‌طور که تعریف می‌کند پدرش که از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۴۹ پیش‌نماز مسجد بوده است در محضر بزرگانی همچون امام خمینی، آیت‌الله حکیم پدر شهید حکیم، آیت‌الله قوچانی بزرگ و شاهرودی بزرگ شاگردی کرده بود؛ به‌محض بازگشت به ایران به دستور امام خمینی، امام جماعت حسینیه اصفهانی‌ها را بر عهده‌دار می‌شود و برای خانه مجاورش صیغه مسجد را می‌خواند که از همان زمان به بعد بخش شبستان، مسجد و محدوده محوطه خارج از آن حسینیه است.

او هم بر محوری بودن نقش مسجد امام محمدباقر (ع) در دوران پیش و پس از انقلاب تأکید می‌کند و می‌گوید: این مسجد بعد از مسجد جامع و مسجد امام جعفر صادق (ع) جز پایگاه‌های مهم شهری قبل از انقلاب بود و شخصیت‌های مطرحی همچون آیت‌الله مکارم شیرازی، مصباح یزدی، شهید مطهری و فخرالدین حجازی در آن سخنرانی کردند.

او از مدیریت جوان مسجد در آن دوران هم یاد می‌کند و می‌گوید: باوجوداینکه هیئت‌امنا آن زمان افراد مسن بودند اما جوان‌ها همه ‌کارهای مسجد را انجام می‌دادند. با کتاب‌های خانه‌های بچه مسجدی‌ها برای مسجد کتابخانه درست کردیم، بعضی مراسم‌ها همچون مراسم‌های شب قدر را بچه‌ها اداره می‌کردند. حتی شهید منصور گلی آن زمان بحث کمک به نیازمندان را انجام می‌داد که به‌اتفاق خانواده‌های نیازمند را شناسایی می‌کردیم و بعدازظهرها کمک‌ها بینشان توزیع می‌شد.

او که از چهره‌های انقلابی خرمشهر هم هست و طعم شکنجه ساواک را چشیده به فعالیت‌های انقلابی که با کمک خواهران در این مسجد انجام می‌شد هم اشاره‌ای می‌کند اما بیشتر روی صحبتش با جوان‌هایی است که بچه مسجدی آن روزها بودند و بعد شدند شهید دوران دفاع مقدس خرمشهر و حالا حتی عکسی از آن‌ها بر دیوار مسجد نیست. مسجدی که بعد از جنگ مخروبه شد و تا سال ۸۹ که به دستور حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالنبی موسوی فرد امام‌جمعه وقت خرمشهر و نماینده فعلی ولایت‌فقیه استان خوزستان بازسازی شد، متروکه بوده است.

یک مسجد و یک عالمه برنامه

این مسجد از سال ۹۰ فعالیت خود را از سر گرفت و حالا چند سالی هست که بازهم خون در رگ‌هایش جاری است. کوثر یکی از دختران جوان این مسجد است کسی که بنا به گفته‌اش اولین بار هشت سال پیش در جریان دیدار دانشجویان با امام‌جمعه به مسجد امام محمدباقر (ع) پا گذاشت و بعد دو سال با حضور دریکی از مراسم‌ها، به پایه ثابت مراسم‌های این مسجد تبدیل شد.

کوثر می‌گوید: در این مسجد فعالیت‌های مختلفی انجام می‌شود، وفات‌ها، ولادت‌ها تمام دهه محرم و شب‌های قدر برنامه هست، حتی کلاس‌های مختلف فرهنگی عقیدتی و هنری هم در آن برگزار می‌شد این کارها به‌جز کارهای خیریه است.

از او که از کسالت جو مسجد برای جوان‌ها می‌پرسی، لبخندی به پهنای صورتش می‌نشاند و زیرکانه پاسخ می‌دهد فکر کنم شما مولودی‌های اینجا را ندیده باشید. او می‌گوید اگر مسجدی در کار نبود شاید تنها راه برای گذران وقتش پیاده‌روی در ساحل می‌شد.

مخترعی از قلب مسجد

سراج باوی نوجوانی ۱۴ ساله از بچه مسجدی‌های مسجد امام محمدباقر (ع) است. در تعریفی کوتاه قاری قرآن و مخترعی گمنام در خرمشهر است. خودش را بچه مسجد می‌داند و پیشرفت امروزش را مدیون مربیان مسجد که به او کمک کردند. سراج می‌گوید قرآن خواندن را از دوم دبستان آغاز کرده، سوم دبستان قرائت با صوت را تجربه و کلاس پنجم، هفتم و هشتم مقام اول قرآن در مسابقات آموزشگاهی را کسب کرده است.

اما حکایت اختراعاتش هم تاریخچه‌ای به همین درازا دارد. اختراع کردن را از کلاس سوم شروع کرد و اولین اختراعش یک موشک بود که می‌توانست تا ارتفاع بیش از ۲۰ متر هم صعود کند، بعدازآن قایقی اختراع کرد که ازنظرش موفق نبوده و حالا دارد روی یک پهباد سبک با توان پرش و سرعت‌بالا کار می‌کند اختراعی که تنها مسائل مادی مانعی برای تکمیلش هستند.

او از سابقه آشنایی و حضورش در مسجد می‌گوید. از زمانی که آقای قداری مربی مسجد به مدرسه آن‌ها رفت و او کلاس هفتم بود.

 تعریف می‌کند: از همان‌جا با مسجد آشنا شدم و کلاس احکام و تفسیر را در مسجد شروع کردم اما با آقای وائلی مربی فنی هم در همین مسجد آشنا شدم او اصول فنی زیادی را به من یاد داد و مسجد به‌اندازه توانش برای کارهایم کمک بود.

۵ محور فعالیتی

مسجد امام محمدباقر (ع) حالا ۱۰۰ نفر عضو ثابت دارد که در بدو آغاز فعالیت تنها ۴۰ نفر از اعضا هیئت انصار المهدی بودند. وحید جلیلیان جوانی ۲۷ ساله که امور مالی مسجد را به بر عهده دارد. یکی از اعضای هیئت‌امنا مسجد و جز اولین نفراتی است که بعد از ۳۰ سال متروکه بودن مسجد آمد تا به همراه ۳۹ نفر دیگر به قول خودش خلأهای جامعه را با محوریت مسجد رفع کند.

آن‌طور که می‌گوید این مسجد تفاوت‌هایی را با بسیاری از مساجد دیگر دارد که یکی از آن‌ها جوان بودن هیئت‌امنایی است که سن آن‌ها از ۳۱ سال گذر نمی‌کند. می‌گوید فعالیت‌های مسجد را می‌توان در پنج دسته طبقه‌بندی کرد و تمام فعالیت‌های این مسجد با کمک خیرین انجام می‌شود و به‌عبارتی‌دیگر می‌توان گفت امتیاز دیگر این مسجد وابسته نبودن آن به دریافت اعتبارات از سازمان و نهادهای دولتی است.

جلیلیان داشتن گروه تربیتی برای تربیت نسل انقلابی را نخستین دسته اقدامات انجام‌شده در قالب فعالیت مسجد معرفی می‌کند که برگزاری دوره‌ها و اردوها و محفل‌های عقیدتی و تربیت مربی از مهم‌ترین آن‌هاست.

 همیاری مهمترین هدف

بنا به گفته او فرهنگ‌سازی و جریان سازی برای مقابله با جریان‌های انحرافی همچون مقابله با بازاریابی شبکه‌ای، ترویج حجاب و برگزاری ایستگاه‌های عقیدتی ازجمله برپایی ایستگاه مهدویت و همین‌طور برگزاری مستمر مراسم‌های مذهبی در قالب هیئت مذهبی انصار المهدی مستقر در مسجد دو محور دیگر این فعالیت‌ها هستند.

این عضو هیئت‌امنای مسجد به فعالیت خیریه معنوی بانام امام حسن مجتبی (ع) برای کمک به نیازمندان به‌عنوان دیگر محور خدماتی این مسجد اشاره می‌کند و می‌گوید: به‌صورت ماهیانه با کمک‌های جذب‌شده از سوی خیرین و معتمدین میان حدود هزار خانوار بسته‌های غذایی توزیع می‌شود و همین‌طور با خرید تنور و چرخ‌خیاطی اقدام به ایجاد مشاغل خانگی شده است.

قرارگاه جهادی مسجد دیگر محوری است که جلیلیان با غرور از آن یاد می‌کند. قرارگاهی متشکل از جوانان که نیروهای پرانرژی را داوطلبانه پای خدمت کشانده که تعمیر منازل نیازمندان همین‌طور مشارکت در جریان مقابله با سیلاب از عمده فعالیت‌های شاخص این گروه جهادی است.

توزیع بیش از ۷ هزار بسته غذایی میان سیل‌زدگان، تهیه سه هزار متر موکت و فرش، تعمیر ۸۰۰ دستگاه کولر و یخچال آسیب‌دیده از سیلاب با جذب اعتباراتی بالغ‌بر ۷۰۰ میلیون تومان نمونه از اقدامات قرارگاه جهادی مسجد امام محمدباقر (ع) خرمشهر است.

جلیلیان در رابطه با این فعالیت‌ها می‌گوید: تفکری که میان ما در مسجد جاری است این است که رسیدگی به معیشت و رفع مشکلات مردم مهم‌ترین اقدام برای نمایش چهره زیبای اسلام و مانع انحراف است بر همین اساس با نیروی جوان که توان و علاقه به مشارکت دارند اقدامات خوبی در این زمینه انجام‌شده و فعالیت‌هایی همچون کمک به سیل‌زدگان سوسنگرد تا رفع تمام مشکلات ادامه خواهد داشت.

مسجد امام محمدباقر (ع) که در نخستین اقدام پس از بازسازی، به پیشنهاد امام‌جمعه وقت برای نزدیکی بیشتر اقوام کلمه اصفهانی‌ها از عنوانش حذف‌شده امروزه پذیرایی طیف‌های مختلفی از مردم است و توانسته اعتماد خیرین از دیگر استان‌ها را نیز جذب کند و ثابت کرده این مسجد که سال تأسیسش به ۱۳۲۸ بازمی‌گردد می‌تواند به مدد روحیه جوانانش در دوره‌های مختلف همچنان حماسه‌آفرین و مهد پرورش نخبگانی برای تمام دوران‌ها باشد.


مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار