تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰
کد خبر: ۱۸۶۳۷۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گران‌ترین عوارضی باز هم گران‌تر شد/ آیا نرخ‌ها اصلاح می‌شود؟
آزادراه ۱۰۴ کیلومتری خرم‌آباد- پل زال که عنوان گران‌ترین عوارضی‌ کشور را یدک می‌کشد، این بار با افزایش هزار تا ۱۰ هزار تومانی عوارض گوی سبقت را در افزایش عوارض آزادراهی ربود.
آبان ماه سال 1389 یکی از ماندگارترین روزهای صنعت راه سازی کشور است روزی که یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های راهسازی کشور با حضور رئیس جمهور وقت به بهره برداری رسید. آزادراه پل زال که با هدف اتصال استان خوزستان به لرستان و به عنوان بخشی ازکریدور جاده‌ای شمال به جنوب کشور طراحی و به اجرا رسید، یک مژده بزرگ به مردم خوزستان و لرستان بود همچنین کابوس جاده قدیم خرم آباد به اندیمشک به اتمام رسید.

بهره برداری از مسیر خرم‌آباد-پل زال که بیش از 104 کیلومتر طول دارد، قطعه اول آزادراه خرم‌آباد-اندیمشک بوده که هم زمان با بهره برداری از آن زمینه برای کاهش تصادفات، کاهش زمان سفر و صرفه‌جویی چشمگیر سالانه 900 میلیارد ریال در مصرف سوخت و دیگر هزینه‌های جاده‌ای کشور فراهم شد.

این مسیر ارتباطی بیش از 60 کیلومتر مسیر استان‌های لرستان و خوزستان را کوتاه و سرعت ترانزیت و سهولت سفر برای شهروندان را فراهم کرد و با برخورداری از چشم انداز طبیعی و کوهستانی خود، زیبایی را در چشم ترددکنندگان ثبت و خاطره‌ای خوش از سفر را برای آنان به تصویر می‌کشد.

آزادراه خرم آباد به پل زال 14 دهنه تونل 2 قلو به طول 25 کیلومتر، 28 پل بزرگ به طول 2 هزار و 600 متر، 140 دهنه پل کوچک و 2 تقاطع غیر هم سطح دارد و این مسیر به صورت چهار خطه با عرضی در حدود 26 متر ساخته شده که در مسیرهای با شیب بیش از 3درصد، برای افزایش سرعت تردد یک باند اضافه شده است.

ساخت آزادراه خرم‌آباد-پل زال حدود 7 هزار و 500 میلیارد ریال هزینه در برداشته که 50 درصد از این هزینه توسط دولت و 50 درصد آن نیز توسط بخش خصوصی تأمین شد که سهم دولت در مدت 5 سال از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت خودروها برگشت داده می‌شود و بخش خصوصی نیز دست کم در 18 سال حق دریافت عوارض از این آزادراه را دارند.

ساخت 130 کیلومتر راه دسترسی، 52 میلیون متر مکعب خاک‌برداری و خاکریزی، یک میلیون و 170 هزار تن آسفالت، شیب حداکثر 6 درصدی با وجود اختلاف ارتفاع هزار و 500 متری در ابتدا و انتهای مسیر، قابلیت پوشش تلفن همراه و بهره‌مندی از سامانه پیشرفته برق اضطراری در داخل تونل‌ها از مشخصات فنی آزادراه خرم‌آباد-پل زال است.

آزادراه خرم‌آباد-پل زال قسمتی از بزرگراه آسیایی محسوب می‌شود که موجب تسریع و تسهیل در ارتباط نواحی شمالی و مرکزی کشور با مناطق جنوبی به ویژه بندر امام خمینی (ره) می‌شود و اندیمشک را به عنوان مرکز اتصال مرزهای جنوبی با مرکز کشور و شهرهای شمالی ایران اسلامی، مطرح می‌کند.
مسیر این آزاد راه در فاصله 18 کیلومتری جنوب غربی شهرستان خرم‌آباد آغاز شده و با ساخت یک تقاطع غیرهمسطح در 3.5 کیلومتری روستای پل زال و 2 کیلومتری شمال شهرستان اندیمشک و استان خوزستان، خاتمه می‌یابد و از آن به عنوان شگفتی مهندسان ایرانی یاد می‌شود.

 

آزادراه ۱۰۴ کیلومتری خرم‌آباد- پل زال که عنوان گران‌ترین عوارضی‌ کشور را یدک می‌کشد، این بار با افزایش هزار تا ۱۰ هزار تومانی عوارض گوی سبقت را در افزایش عوارض آزادراهی ربود تا در روزهای پایانی تابستان ۹۸ صدای اعتراض مسافران را در بیاورد.

گران‌تر شدن عوارض گران‌ترین آزادراه کشور آن هم در شرایطی که راه جایگزین دیگری برای آزادراه خرم آباد- پل زال وجود ندارد؛ اعتراضات و واکنش‌های متعددی را از سوی مردم و افکار عمومی در پی داشت.

براساس نرخنامه جدید، عوارض دریافتی از خودروهای مختلف بین ۱۸ تا ۶۵ هزار تومان است.

هفته گذشته رانندگان در اعتراض به گران شدن عوارض آزادراه پل زال_ خرم آباد، به مدت یک ساعت با زدن بوق های ممتد بدون پرداخت عوارض، از جایگاه پرداخت عوارض عبور کردند تا شاید صدای بوق های اعتراض رانندگان، مسئولان را وادار به چاره اندیشی در رابطه با گران ترین آزادراه در یکی از محروم ترین استان های کشور کند.

نرخ جدید عوارض منصفانه نیست

یکی از شهروندان اندیمشکی با بیان اینکه برخی از مردم اندیمشک و دزفول با مردم لرستان مراودات خانوادگی دارند، می‌گوید: معمولاً تردد بین افراد به‌صورت ماهانه وجود دارد و افزایش دائمی عوارض سبب تحمیل هزینه‌های اضافی به مردم این مناطق شده است.

عباس جمشیدی بیان می‌کند: در اعلام نرخ‌ها باید همه جوانب در نظر گرفته شود تا فشاری به مردم وارد نشود نه اینکه فقط سود سرمایه‌گذار دیده شود.

وی می‌افزاید: باید توجه داشت که با تکمیل آزادراه برخی از جاده‌های فرعی تخریب و برخی از مشاغل حذف شدند به همین دلیل این نرخ جدید عوارض منصفانه نیست.

نرخ عوارض آزادراه پل زال برابر قانون افزایش یافته است

خیرالله خادمی در حاشیه بازدید از طرح های در دست اجرای حوزه راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل خوزستان درباره دلیل افزایش نرخ عوارض آزادراه پل زال به خرم آباد که کامیونداران به آن اعتراض کردند، گفت: برابر قانون با توجه به تورم و افزایش هزینه های نگهداری نرخ عوارض را متناسب با گرانی ۱۰ درصد افزایش دادیم.

وی افزود: از آنجایی که این آزادراه هنوز به سوددهی نرسید، برای نگهداری آن مجبور به افزایش ۱۰ درصدی عوارض شدیم.​

برای دریافت عوارض نباید جیب مردم را خالی کرد

علی سلیمی که از اهواز عازم تهران بود، در این باره می‌گوید: عوارض آزادراه پل زال در حالی افزایش یافته است که هزینه آن  بیشتر از عوارض خروج‌ از کشور است.

این شهروند خوزستانی می‌افزاید: عوارض خروج‌ از کشور ۱۵ هزار تومان است اما عوارض ورود و خروج از خوزستان دو برابر نرخ خروج از کشور است.

وی بیان می‌کند: ما منکر هزینه‌های زیاد نگهداری آزادراه‌ها نیستیم اما برای دریافت عوارض نباید به گونه‌ای رفتار شود که جیب مردم خالی شود.

به گزارش فارس، در روزهای گذشته علاوه بر شهروندان، دادستان خرم آباد و علیرضا بیرانوند بازیکن لرستانی پرسپولیس هم به این نرخ جدید آزادراه اعتراض کردند و باید دید این اعتراض‌ها برای بازگشت نرخ قبلی عوارض مثمر ثمر خواهد بود یا اینکه وزارت راه و شهرسازی توجهی به آنها نخواهد کرد.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار