تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۱۸۶۴۰۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پرچالش ترین چاه گازی ایران بدون حادثه عملیاتی شد
عملیات تعویض تسهیلات سرچاهی و درون چاهی چاه گازی 313 مخزن گازی ژوراسیک که پرچالش ترین چاه گازی کشور محسوب می شود با موفقیت به اتمام رسید .
 عملیات تعویض تسهیلات سرچاهی و درون چاهی چاه گازی 313 مخزن گازی ژوراسیک که پرچالش ترین چاه گازی کشور محسوب می شود با موفقیت به اتمام رسید .

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان با اعلام این خبر و در تشریح حساسیت و چالش های این عملیات اظهار داشت : خرابی شیرهای سرچاهی اعم از ولوهای تزریق و تولید ، شیرهای ایمنی ، شیر ایمنی سطحی ، شیرعمقی و شیراصلی فوقانی ، عدم کارایی درپوش فوقانی چاه ، انسداد کنترل لاین مربوط به شیر ایمنی درون چاهی و نیز غلظت بسیار بالای گاز هیدروژن سولفوره ( ppm 250000 ) موجب گردیده بود تا این عملیات از سطح بسیار بالایی از ریسک برخوردار باشد .

به گزارش روابط عمومی شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان ، مهندس قباد ناصری افزود : از آنجایی که نیاز بود بطور همزمان چندین گروه کاری از شرکت های مختلف مشارکت داشته باشند در ابتدای کار چندین جلسه هماهنگی و بمنظور تشریح عملیات با حضور گروه های مربوطه برگزار و برای غلبه بر چالش های موجود ، اداره HSE به طور تخصصی در جلسات کارشناسی و در کنار گروه های عملیاتی قرار گرفت .

وی افزود : در این عملیات که به مدت 20 شبانه روز و با حضور تیم های مختلف صورت گرفت با تعویض درپوش چاه ، شیرآلات سرچاهی ، بازگشایی مسیرکنترل لاین شیر ایمنی درون چاهی ( 3SV ) و ایمن سازی چاه با استفاه از تجهیزات موجود و بدون نیاز به حضور دکل حفاری که خود موجب صرفه جویی قابل توجهی در زمان و هزینه از بابت عدم حضور دکل حفاری می شد و با بهره گیری از دانش فنی متخصصان صنعت نفت جنوب این چاه مجدداً عملیاتی و در مدار تولید قرار گرفت .

مهندس ناصری با اشاره به حضور و مشارکت گروه ها و تیم های مختلف بمنظور انجام این اقدام گفت : در این عملیات جهادی گروه های مستقر با فرماندهی مهندس فرزاد قربانی از واحد کنترل فوران چاه ستاد حضور داشته و فعالیت نمودند . همچنین معاونت امور فنی ( مهندسی نفت / حفاری ) - مدیریت تعمیر ، تکمیل و خدمات فنی چاه ها - مدیریت خدمات - اداره HSE و حراست ( ستاد و شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان ) - شرکت ملی حفاری ایران - شرکت مپنا - بهداشت و درمان صنعت نفت مسجدسلیمان در این عملیات همکاری صمیمانه داشتند .

لازم به ذکر است چاه گازی 313 در 50 سال پیش در عمق 4428 متری تکمیل و تولید گاز از آن آغاز شد بدلیل درصد بالای هیدروژن سولفوره این چاه جزو یکی از چاه های پرچالش و پر ریسک محسوب می شود که با این عملیات جهادی و بدون حضور دکل تعمیراتی و با صرفه جویی زمان و مبلغ قابل توجه از بابت عدم استقرار دکل ، این چاه مجدداً در مدار تولید قرار گرفت .

:
:
:
آخرین اخبار