تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۱۸۶۵۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دوازدهمین نشست دادگاه فساد سه هزار میلیاردی:
تهدید مه‌آفرید به افشای نام برخی مسئولان
دوازدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ بستر سخنان مهمی بود. یکی از متهمان زمانی که در جایگاه ایستاد، از گلایه روز گذشته‌اش به مه‌آفرید خبر داد که چرا سکوت کرده و اسامی افراد پشت پرده را معرفی نمی‌کند. البته زمان زیادی طول نکشید که خسروی در جایگاه قرار بگیرد و از افشای نام برخی مسئولان سخن بگوید. پیش از وی هم خواهر‌زاده آقای «الف. ر. م» در جایگاه حضور یافت تا بگوید: به عنوان خواهرزاده آقای خاص خجالت می‌کشم!
جلسه رسیدگی به پرونده متهمان فساد بزرگ بانکی، صبح امروز در حالی آغاز شد که پانزده مطلع و متهم در دادگاه حاضر بودند که مه‌آفرید، متهم ردیف اول پرونده هم در بین آنها به چشم می‌خورد.

حاشیه‌های دادگاه:
*در این جلسه در حالی مه آفرید امیر خسروی پای میز محاکمه رفت که پیش از این و به دلیل درخواست وی و وکیل مدافعش مبنی بر اینکه وی شخص اول پرونده است و باید سایر مته‌مان اظهارات خود را بیان کنند، محاکمه‌اش تا این جلسه به تعویق افتاده بود.
*عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب شهر تهران، دقایقی پیش (حوالی ظهر) همچون جلسات گذشته در دادگاه حضور یافت.
*شاخص ترین حاشیه دادگاه امروز جایی بود که قاضی جلسه و وکیل مه‌آفرید مجادله لفظی کردند و به نظر نمی‌رسید این اتفاق مثبتی باشد!
*دوازدهمین نشست دادگاه، دوازده ساعت به طول انجامید تا از این نظر رکوردی قابل توجه خلق شود.
*عباس جعفری دولت آبادی، بعد از اتمام دوازدهمین جلسه دادگاه فساد بززگ مالی در جمع خبرنگاران از صدور کیفرخواست اتهامات خاوری خبر داد. این در حالی است که پیش از این، غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور از محاکمه غیابی محمود خاوری، مدیر عامل فراری بانک ملی خبر داده بود.
*با پایان جلسه دادگاه، جعفری دولت آبادی که در میان خبرنگاران حضور یافته بود، به سوالات ایشان درباره اظهارات متهم ردیف نخست پرونده پاسخ گفت. اظهارات دادستان تهران را اینجا بخوانید.
*از مهمترین حاشیه‌های این جلسه، مطرح شدن برخی اسامی جدید بود که البته ممنوعیت انتشار اسامی مانع بارز شدن آنها در گزارش می‌شود!
به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری‌ها، در ابتدای دوازدهمین جلسه دادگاه، قاضی ناصر سراج با بیان این موضوع که ختم جلسه دادرسی به اتهامات ۳۲ متهم نزدیک است، افزود: تاکنون ۲۹ نفر از متهمان دفاعیات آخرشان را گفته‌اند و تنها ۳ متهم مانده‌اند. سعی می‌کنیم در یکی دو جلسه آینده رسیدگی به اتهامات ۳ متهم دیگر نیز به پایان برسد و به این ترتیب ختم دادرسی را اعلام کنیم.

متهم نخست دادگاه امروز هم اتهاماتش را نپذیرفت

با پایان یافتن سخنان قاضی سراج، به بخشی از اتهامات «ط ـ ن» رسیدگی شد.

در این قسمت نماینده دادستان نجفی کیفر خواست صادر شده برای متهم را به شرح تحصیل مال نامشروع به مبلغ ۸ میلیارد تومان و همچنین پول شویی همین میزان عواید ناشی از جرم را قرائت کرد.

پس از قرائت کیفر خواست متهم در جایگاه قرار گرفت و قاضی سراج به وی تفهیم اتهام کرد اما متهم اتهاماتش را نپذیرفت و مدعی شد کیفر خواست صادر شده را قبول ندارد.

از سال ۸۸ تنها مبلغ هفت میلیارد گرفتم نه هست میلیارد!

متهم در ادامه دفاعیاتش درباره تحصیل مال نامشروع به مبلغ ۸ میلیارد تومان گفت: من به هیچ عنوان این موضوع را قبول ندارم زیرا از سال ۸۸ که با گروه ملی فولاد آشنا شدم تنها مبلغ ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از این گروه پول گرفتم.

وی گفت: از آنجا که ما با گروه ملی معاملات ۵۰۰ میلیون تومانی شمش فولاد داشتیم هیچ جای شک و شبه باقی نمانده بود که این گروه پشتوانه مالی خوبی دارد و اصلا به ذهنمان نمی‌رسید که قرار باشد این گروه با اعتبارات اسنادی جعلی وارد معاملات فولاد شود.



قاضی: یعنی ما پرونده را پیچیده کردیم؟

وی گفت: اصلا در ابتدا هیچ وقت متصور نبودیم که قرار باشد این پرونده چنین پیچیدگی‌های داشته باشد و اصلا پیچیده نبود.

قاضی سراج در این لحظه گفت: پس به نظر شما ما پرونده را پیچیده کرده‌ایم که امروز شما اینجا هستید.

متهم گفت: در کیفر خواست من اشاره شده که من پول‌ها را در خیابان یا گوشه پارک از متهم تحویل گرفته‌ام در حالی که این به معنای رد گم کردن پول نبوده بلکه از آنجا که مه‌آفرید خسروی معمولا با دولتی‌ها جلسه داشت وقتی برای ما نداشت و مجبور بودیم خودمان را در میان مسیر به او برسانیم و از او پول بگیریم.

یک بار هم که کار خیر انجام داده‌ایم، به مشکل خوردیم

«ط ـ ن» با اشاره به این مطلب که یک بار هم که ما کار خیر انجام داده‌ایم این گونه با مشکل برخورد کردیم گفت: همه در این پرونده پول‌هایی را که گرفته‌اند اسمش را کار خیریه گذاشته‌اند در حالی که در واقع پولی که مه‌آفرید به ما داده است به واقع صرف امور خیریه شده است.

قاضی با خنده به او گفت: پس از بهتر است اسم کار خیریه را عوض کنیم.

مه‌آفرید کارآفرینی نکرده، ال‌سی‌آفرین بوده

مدیر شرکت خدمات عمومی فولاد با اشاره به این مطلب که مه‌آفرید سال ۸۸ با توصیه دوستانش موفق به خرید گروه ملی شده بود گفت: واگذاری گروه ملی به مه‌آفرید اعتماد ما را جلب کرده بود و به همین دلیل به مرحله اول با او معامله ۲۵ هزار تنی شمش فولاد کردیم.

وی گفت: برای ما ارزشمند بود که بخواهیم با یک گروه بسیار بزرگ مثل گروه ملی فعالیت کنیم اما امروز فهمیده‌ایم که گروه ملی پوششی بوده تا گروه آریا موفق به بهره‌برداری ۳ هزار میلیارد تومانی شود.

متهم گفت: مه‌آفرید نه تنها کارآفرینی نکرده است بلکه ال‌سی‌آفرینی کرده است. ما وقتی خوب بررسی کردیم فهمیدیم که مه‌آفرید با یک پوشش چه بلایی به سرمان آورده است.

به خسروی گفتم چرا عوامل پشت پرده را معرفی نمی‌کنید؟

متهم با اعلام این مطلب که با کارهای اشتباه خسروی ۲۰۰ نفر از خانواده‌های آن‌ها دچار مشکل شده‌اند دیروز در مسیر دادسرا به خسروی گفتم شما چرا سکوت کرده‌اید چرا نمی‌گویید چه عواملی پشت پرده هستند و شما به پشتوانه چه کسانی به چنین کارهایی دست زدید.

وی گفت: خسروی یک بسته کاغذ خریده و به مدیرعامل گروه ملی فولاد داده تا برایش ال‌سی گشایش کند و به این ترتیب با یک بسته ۴ هزار تومانی ۳ هزار میلیارد تومان پول از بانک خارج کردند.

پس از جلسه یازدهم عده‌ای با خانمم تماس گرفتند

«ط ـ ن» از یکی از مسائل پشت پرده این ماجرا پرده‌برداری کرد و گفت: پس از جلسه یازدهم دادگاه عده‌ای نا‌شناس با خانم من تماس گرفتند و ابراز ناراحتی کردند که چرا من در دادگاه در مورد مدیرعامل و رئیس ایمیدرو حرف زده‌ام و گلایه‌مند بودند که چرا اسم آن‌ها را آورده است.

جر و بحث متهم با وکیل مه‌آفرید و دخالت قاضی

در این لحظه میان وکیل مه‌آفرید خسرو غلامرضا ریاحی و متهم «ط ـ ن» درگیری لفظی پیش آمد و ریاحی معتقد بود متهم به جای دفاع از خودش دارد بر علیه خسروی کیفر خواست صادر می‌کند.

در این لحظه متهم خطاب به وکیل مه‌آفرید گفت: شما دارید از باطل دفاع می‌کنید من امروز نباید اینجا بایستم به خاطر اشتباهات موکل شما ۲۹۰ میلیارد تومان هنوز از موکل شما طلب دارم.

در این لحظه قاضی سراج به مجادله دو نفره این افراد وارد شده و خطاب به وکیل گفت: شما الان اجازه صحبت کردن ندارید و از متهم نیز خواست تا از اتهامات خودش دفاع کند.



یکی از متهمان به من ایراد گرفته که چرا بر خلاف مه‌آفرید حرف زدم

متهم گفت: آقای خسروی برادرش به خارج از کشور گریخته و می‌رود در تلویزیون بیگانه مدعی می‌شود که اموالش را جمهوری اسلامی بلوکه کرده است در حالی که ما امروز باید بایستیم و پاسخگوی اشتباهات آن‌ها باشیم.

متهم گفت: روز گذشته در جریان رسیدگی به پرونده‌ام در دادسرا متهم «ب ـ د» به من ایراد گرفته که چرا بر خلاف آقای مه‌آفرید خسروی حرف زدم در حالی که باید بگویم من براساس وجدانم حرف می‌زنم این بلایی است که خسروی سر ما آورده است.

یک اسکله خصوصی به خسروی دادند تا وارداتش تسریع شود!

متهم در بخش دیگری از دفاعیاتش به موضوع انحصار‌طلبی توسط گروه آریا اشاره کرد و گفت: شما به روند تولید و مصرف فولاد در کشور توجه‌ای داشته باشید خواهید دید که ۱۸ میلیون تن فولاد در کشور نیاز سالانه است که ۱۲ میلیون آن تولید داخلی و ۶ میلیون دیگر واردات است و شما نگاه کنید که بیش از ۱۰ میلیون آن میزان قرار بوده در اختیار خسروی قرار بگیرد.

متهم گفت: من جدیدا متوجه شدم که آقای خسروی لاین خط اعتباری واردات فولاد داده بودند و حتی اسکله‌ای خصوصی در بندر انزلی به این افراد داده شده تا بتواند کالایش را زود‌تر وارد کند.

به خاطر دولت عدالت‌خواه اینجا هستم / تذکر قاضی

وی گفت: برای ما باید سؤال باشد که سایر تولید‌کنندگان بارشان در گمرک می‌ماند حتی زنگ می‌زند و می‌پوسد اما بار این آقا با یک تلفن ترخیص می‌شود این‌ها می‌گویند دامپپنگ نکردند در حالی که گروه ملی برای خودشان بوده نورد و لوله برای خودشان بوده و حتی ۴۰ درصد اکسین هم برای خودشان بوده است.

متهم گفت: اگر امروز من اینجا هستم به خاطر این است که دولت عدالت‌خواه از طریق واگذاری برخی چیز‌ها به خسروی اعتماد‌سازی کرده بود و ما به واسطه‌‌ همان اعتماد امروز گیر افتادیم.

قاضی در این لحظه به او تذکر داد که باید چیزی بگویی که بتوانی اثبات کنی.

تاثیر رو شدن پرونده خسروی در بازار دلار و ارز

متهم گفت: شما روند واگذاری‌ها را نگاه کنید که چگونه واگذار شده است شما به همین پرونده به درستی نگاه کنید تمامی وزارتخانه‌ها درگیرش شده‌اند مسلم است که چنین واگذاری‌های عادی و طبیعی نبوده است. معلوم است که این آقا پس از دامپینگ فولاد می‌توانسته حتی عزل و نصب سیاسی هم انجام دهد و قدرت سیاست به دنبالش می‌رفت.

متهم گفت: زمانی که یک تاجر درجه ۱۰ در بازار ورشکسته می‌شود تا دو ماه در بازار رعشه می‌افتد که آیا خرید و فروش به‌‌ همان روال سابق باشد یا اندکی بالا و پایین شود حالا شما حساب کنید خسروی پرونده‌اش رو می‌شود و همین باعث تأثیر در روند بازار دلار و ارز می‌گذارد.

معلوم است اگر قرار بود خسروی در دامپینگ فولاد موفق شود نوسانات بازار فولاد بر روی قیمت کالاهای اساسی تأثیر می‌گذاشته است.

 «ط ـ ن» در آخرین بخشی از سخنان خود بیان گفت: اگر ما امروز قربانی شده‌ایم دلیلش این است که یکسری افراد خسروی را حمایت کردند.

پرداخت بخشی از سود به دست آمده، غیرقانونی نیست

بعد از دفاعیات مدیرعامل شرکت خدمات عمومی پولاد ایران وکیل مدافع وی در جایگاه قرار گرفت و اظهار داشت: پرداخت سود از سهام شرکت به مدیرعامل از سوی آقای «ش» پیشنهاد شده بود و هیئت مدیره شرکت پرداخت پاداش عملکرد سال ۸۸ به مدیرعامل را تصویب کرد همانطور که در سالهای قبل و بعد نیز به همین شکل بوده است.

وی ادامه داد: چون سود به دست آمده در اختیار هیئت مدیره بود و آن‌ها قادر به هرگونه تصرف بودند پرداخت بخشی از آن به مدیرعامل غیرقانونی نبوده است.



پرداخت ۵. ۳ میلیارد تومان به رئیس سازمان بازنشستگی فولاد

وی با بیان اینکه سه و نیم میلیارد تومان از پول به رئیس سازمان بازنشستگی فولاد پرداخت شده است، گفت: با توجه به وضعیت پول اخذ شده و اینکه نامشروع نبوده بحث پولشویی درباره پولی که منشأ آن قانونی است مطرح نمی‌شود. موکل من پول را دریافت کرده اما تصور نمی‌کرده که منشأ آن نامشروع بوده و کار گروه خلاف است. او غیر از مبلغ اخذ شده که به آقای «ش» داده بقیه را به دولت برگردانده است.

موکلم پول را برگردانده تا دینی بر گردنش نباشد

وکیل مدافع متهم ادامه داد: وقتی موکلم متوجه منشأ نامشروع پول می‌شود همه آن را برگردانده تا دینی بر گردنش نباشد. او از طریق کار نامعقول شخصیت خود را زیر سؤال برده و با توجه به خدمات انجام داده از عملکرد غیرعمدی خود نادم و پشیمان است و برای وی تقاضای حکم برائت دارم.

همچنین درخواست دارم قرار بازداشت وی نقض و به قرار وثیقه تبدیل شود.

دلایل متعددی وجود دارد که متهم با آگاهی اقدام کرده

در ادامه نجفی نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و با بیان اینکه وکیل مدافع متهم مدعی است موکلش از وجوه نامشروع بی‌اطلاع بوده است، گفت: اما دلایل متعددی وجود دارد که ایشان با علم و آگاهی اقدام به این کار کرده است.

وی ادامه داد: در کیفرخواست قبل اتهام صدر ۱۷ فقره اعتبار به مبلغ ۴۲۰ میلیارد تومان بود که بر اساس اظهاراتش می‌دانسته که باید ۳ هزار تن بار تحویل می‌داده اما این کار را انجام نداده است.

اگر ۷۰ میلیارد تومان طلب داشته چرا ۲۹۰ میلیارد مطالبه می‌کند؟

نجفی با بیان اینکه برخی از پیش فاکتور‌ها بعد از گشایش اعتبار با تاریخ قبل از آن تنظیم شده است خطاب به وکیل مدافع متهم گفت: ایشان مدعی است ۷۰ میلیارد تومان طلب داشته پس چرا ۲۹۰ میلیارد تومان مطالبه می‌کند. اگر وجوه برای شرکت اخذ شده چرا ثبت نشده است. اگر قرارداد مشارکت دارید چرا آن‌ها را به دادگاه ارائه نمی‌کنید.

نماینده دادستان افزود: در ابتدای تحقیقات متهم منکر دریافت هرگونه وجه می‌شود اما در مواجهه حضوری و اعتراف مه‌آفرید در ‌‌نهایت دریافت ۸ میلیارد تومان را می‌پذیرد. طلب مورد ادعای شما با وجود اینکه اثبات نشده حسب اظهارات آقای «الف -ش» بابت همین طلب ۲۰ درصد سود دریافت می‌کرده است اما دلیلی نیاورد که اثبات کند.

وی گفت: می‌توان از آقای «ع -ر» که در همین دادگاه حضور دارد سؤال کرد که آیا در قبال این پول بار مبادله شده یا خیر؟ هر چند که قبلا در این باره گفته است هیچ باری وارد گروه ملی نشده است.

متهم وسواس خناس بود

نجفی ادامه داد: مستند متهم یک چک ۲۹۰ میلیارد تومانی است که باید به امضای دو نفر از گروه آریا می‌رسید اما آقای «ب -ب» گفته چنین چکی را امضا نکرده است. آن‌ها گفتند که با آقای «ش» توافق شده که سود دریافت کند در حالی که اینگونه نیست بلکه به خاطر خدماتی است که ارائه کرده است. آقای «ش» اظهار داشته هیچ اطلاعی از این پول‌ها نداشته و طوری تداعی می‌شد که سهمی برای اینجانب در نظر گرفته شده است. مدیرعامل خدمات عمومی فولاد ایران وسواس خناس بود و می‌گفت این پول از شیر مادر حلال‌تر است و از ناحیه درآمد اضافی پرداخت می‌شود کاش این پول را نمی‌گرفتم.

نماینده دادستان با بیان اینکه وکیل متهم مدعی است مبالغ پرداختی طبق عرف و بر اساس قانون مدنی بوده است، گفت: عرف و اساس قانون مدنی را می‌پذیریم اما نه اینکه این پرداخت به اندازه ۸ میلیارد تومان و یا ۲۹۰ میلیارد تومان باشد. کجای این پرداخت‌ها مطابق عرف است در واقع بابت خوش خدمتی ‌ها بوده است. این پول‌ها اگر دین و بدهی شرکت بوده چرا به حساب شرکت واریز نشده و به جای آن داخل کیف و نایلون و در پارکینگ و خیابان به ایشان پرداخت شده است.

اعتقاد داریم که وی مستحق اتهام افساد فی الارض است

وی ادامه داد: بعد از قرار مجرمیت برای متهم اعتقاد ما این بود که با توجه به علم و آگاهی وی مستحق اتهام افساد فی‌الارض است اما برای اینکه موجب اطاله دادرسی نشود این موضوع را به تشخیص دادگاه گذاشتیم.

۶۰ میلیارد تومان طلب ما نیست؛ سود است

متهم برای دفاع آخر در جایگاه قرار گرفت و گفت: ۶۰ میلیارد تومان طلب ما نیست بلکه سود ناشی از ۵۰۰ میلیارد تومان مبادله تجاری است و قرارداد آن وجود دارد و فاکتور‌ها اصلا صوری نیست.

آقای «ع-ر» گفتند که باری فرستاده نشده است و اگر هم اینگونه باشد و باری منتقل نشده باشد مقصر خودش است.



مه آفرید از ۹ صبح کنترل بازار را به عهده می‌گرفت

وی ادامه داد: مه آفرید ساعت ۹ صبح کنترل بازار آهن را به عهده می‌گرفت و اجازه فروش به کسی نمی‌داد بعضا بار خودش را خودش می‌خرید یا حتی یک محموله در بارفروش می‌رفت و خریدار دهم‌‌ همان فروشنده اول بود. این کار عرف است. خرید و فروش‌های ما کاملا قانونی بود و من طبق مصوبه باید از گروه ملی چک می‌گرفتم و در حال حاضر حدود ۶۰ فقره چک برگشت خورده است.

وی ادامه داد: من فقط برای دریافت سود طمع کردم و مه‌آفرید با پرداخت سود بالا ما را فریب داد. مبلغ ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هم توافق من و آقای «ش» بوده است.

وی با بیان اینکه ۴ بولتن در پرونده قرار دارد که فقط مخصوص قراردادهای ما است، گفت: چک‌های آن همه پاس شده و اگر اشکال داشت بانک‌ها ایراد می‌گرفتند. ۲۰۰ هزار تن بار می‌فرستادم که خانم «ع» باید سندهای آن را ارائه کند.

صحبت‌های نماینده دادستان مستند نیست

بعد از اظهارات متهم وکیل دیگر وی در جایگاه قرار گرفت و با بیان اینکه صحبت‌های نماینده دادستان مستند نیست و ارقام ارائه شده اصلا دقیق نیست گفت: مسئولان شرکت خدمات عمومی فولاد ایران مدعی هستند مبلغ ۲۸۹ میلیارد تومان طلب آنهاست و به دنبال احقاق حق خود هستند.

وی ادامه داد: چرا هیچ حرفی از ۲۲ فقره گشایش به نفع گروه ملی نمی‌شود، شرکت خدمات از قبل آن بدهکار است و ۱۰۰ میلیارد تومان پرداخت کرده است. موکل من مدعی است ۶۰ میلیارد تومان سود بوده که بخشی از آن به وی پرداخت شده اما نماینده دادستان موضوع را طور دیگری بیان کرد.

وکیل مدافع متهم در پایان گفت: موکل من بعد از اطلاع از موضوع کارهای غیرقانونی تمام مبلغ دریافتی را عودت داد.

خواهر زاده آقای «الف ر م» در جایگاه قرار گرفت

«ع ـ ر» خواهرزاده آقای «م» به عنوان مطلع در دوازدهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد ۳ هزار میلیارد تومانی در دادگاه حاضر شد.

وی درباره نحوه آشنایی خود با گروه آریا و ارتباطش با این افراد گفت: من ابتدا باید خودم را معرفی کنم و سوابق خودم را بگویم و سپس به دفاع بپردازم.

وی گفت: من خواهرزاده آقای «الف-ر-م» هستم. اما خودم را سرباز نظام می‌دانم و جالب است که بیش از اسم من نسبتم با آقای «م» بر سر زبان‌ها افتاده است.

تحت هیچ فشاری نیستم

وی گفت: من تحت هیچ فشاری نیستم و دوستان من می‌دانند که من تحت فشار حرف نمی‌زنم بلکه به دلیل احساس وجدانی که دارم می‌خواهم مطالبی را بگویم.

 «ع ـ ر» با اشاره به این مطلب که ۷ سال است با دایی خود هیچ ارتباطی نداشته است، گفت: من ۷ سال است به عملکرد آقای «م» انتقادم دارم و با ایشان قطع رابطه کرده‌ایم و به خاطر همین نقد عملکرد وی امروز در بازداشت به سر می‌برم.

قاضی: اینها حاشیه است

قاضی به او گفت: بیا وارد اصل ماجرا شو این‌ها حاشیه است.

وی گفت: شما سؤالی کلی مطرح کردید و من هم مجبورم تاریخچه‌ای از خود و برخی مسائل را بگویم.

وی گفت: ابتدا باید به نحوه ارتباط و همچنین قطع ارتباط با دایی خود اشاره کنم. هر چند که می‌دانم که در این مسیر مجبور خواهم بود اسامی برخی افراد را به زبان بیاورم.

ایشان عده‌ای بی‌سواد را به عنوان مشاور انتخاب می‌کرد

وی گفت: من عضو اتاق بازرگانی ایران و اروپا بودم و در خصوص حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی و گردشگری که مشترک با آقای «م» بود ارتباطی تنگاتنگ با او داشتم و او نیز کارهای مختلفی به من ارجاع می‌داد و همکاری خوبی داشت هر چند هیچ گونه دریافت مالی از مجموعه آقای «م» به من نمی‌شد.

وی گفت: متأسفانه پس از چندی متوجه سوء مدیریت‌ها و عملکردهایی در حوزه کاری آقای «م» شدم که مصداقش انتصاباتی بود که ایشان عده‌ای بی‌سواد و حتی کسانی را که دیپلم نداشتند، به عنوان مشاور خود انتخاب می‌کرد که این‌ها برای من فضای همکاری را تنگ می‌کرد.



تماس از طرف «م» با خسروی برای ترخیص کالا

وی گفت: من با این گونه انتصابات مخالفت داشتم و به آقای «م» موضوع رادر میان گذاشتم. برای مثال از آقای «م» رئیس حوزه ریاست ایشان گلایه کردم و گفتم این فرد تخلفات خاصی در پرونده‌اش وجود دارد و دارد از امکانات موجود سوء استفاده می‌کند.

برای مثال دیده بودم که این فرد با خسروی تماس گرفته بود و می‌گفت به دستور آقای خاص باید کارهای ترخیص کالایمان را به یک شرکت خاص ارجاع دهیم.

معاونت فردی که سابقه مخدوش کردن نامه‌های مردم را داشت

وی گفت: البته این تخلفات به همین سطح بسنده نشد و ما دیدیم که آقای «م» به عنوان یکی از معاونان ایشان انتخاب شد. فردی که سابقه مخدوش کردن نامه‌های مردم را هم داشت و در خصوص اعطای تسهیلات دست داشت.

وی گفت: آقای «م ـ م» از من توقع داشت در ازای اعطای پروژه‌های گردشگری به او پول بدهیم. برای مثال در یک پروژه گردشگری در بلوار کشاورز تهران از ما توقع پول داشت و این در حالی است که من از مقابله با این افراد دست نکشیده‌ام که به بحث و جدل با آقای «م» که دایی من بود پرداختم و متأسفانه آقای «م ـ‌م» معاون دایی بنده به جایی رسید که در انتصابات دخالت می‌کرد.

توضیح درباره افتضاح در پروژه کیش

«ع ـ ر» خواهرزاده آقای خاص به پروژه مفتضح کیش اشاره کرد و گفت: در آن پروژه هم افتضاحات بسیاری به وجود آمد که قاضی از او خواست در مورد آن پروژه توضیحاتی بدهد.

متهم گفت: منظورم قضیه خرید زمین‌های کیش است که در آن پرونده توافق ریاست‌جمهوری هم وجود داشت.

وی بار دیگر به موضوع آقای «پ» معاون بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: این فرد تخلفات متعددی انجام داده بود به گونه‌ای که یکبار آقای بهمنی مدیرعامل بانک مرکزی به من گفت که آقای «پ» حوزه کاری‌اش را تحت تأثیر قرار داده و مشکلاتی را برای او ایجاد کرده اما دایی بنده نه تنها حمایتش را از آقای «پ» برنداشته بلکه حمایت‌هایش را هم بیشتر کرد.

موکدا با دایی‌ام درگیر بودم و مشکل داشتم

«ع - ر» همچنین به موضوع آقای الف معاون بانک و اقتصاد اشاره کرد و گفت: این فرد هم تخلفات زیادی داشت برای مثال شنیده بودم که قرار است سهام یکی از بانک‌ها را از خسروی دریافت کند. هر چند که من اطلاعاتی را که از ستاد انتخاباتی آقای دکتر به دست آورده بودم، با دایی خود در میان گذاشته بودم؛ اما افاقه نکرد.

وی به دلیل قطع ارتباطش با دایی خود اشاره کرد و گفت: من موکدا با ایشان درگیر بودم و مشکل داشتم که چرا این افراد مورد حمایت قرار گرفتند و در جلسه‌ای که در سازمان جهانی شدن در سعادت‌آباد با دایی خود برگزار کردم گفتم که برخی افراد دچار انحراف شده‌اند اما وی بی‌توجه بود و به این ترتیب من ارتباطم را قطع کرده و به بخش خصوصی آمده‌ام اما در آنجا دیدم که سایه‌‌ همان افراد در اینجا نیز گسترده شده است.

در کار تبلیغاتی با خسروی آشنا شدم

«ع ـ ر» خواهرزاده آقای خاص به موضوع حضورش در شرکتی تبلیغاتی اشاره کرد و گفت: قرار شد در آن شرکت کار تبلیغاتی انجام دهم و به این ترتیب موفق شدم با خسروی آشنا شوم چون قرار بود برای او تیزر تبلیغاتی بسازم اما در این میان درباره پروژه‌های گردشگری نیز اطلاعاتی به دست آوردم. اما ارتباطمان صرفا تجاری و اقتصادی بود.

وی گفت: من دوستی به نام آقای «ز» داشتم که در یکی از جلسات با این فرد آقای «ی» نیز حضور داشت. این آقا بعد‌ها به سمت مسئول پیگیری پروژه‌های خاص نهاد انتخاب شد.

وزیر راه سابق آقای «ع» را دزد می‌خواند

متهم گفت: خسروی در اردیبهشت سال ۸۹ شرکت خط و ابنیه را خرید اما قرار شده بود به ازای خرید خط و ابنیه ۱۵ پروژه راه به او تحویل داده شود. من‌‌ همان زمان با وزیر راه سابق دیداری داشتم و او از عملکرد آقای «ع» ابراز ناراحتی کرد و حتی از واژه دزد برای این فرد استفاده کرد.

وی گفت: آقای «ی» فهمیده بود که برکناری وی نزدیک است به همین دلیل تلاش کرد تا ارتباطی نزدیک و مستقیم با خسروی برقرار کند و سمت جدیدی برای خودش دست و پا کند.

به همین دلیل با آقای «م ـ م» ارتباط نزدیکی برقرار کرد و اطلاعاتی که داشتم به من کمک کرد که رابطه‌ام با خسروی سرد شود.



به عنوان خواهرزاده آقای خاص خجالت می‌کشم

وی افزود: از آنجا بود که آقای «ر» رسما مسئول پروژه‌های نهاد ریاست‌جمهوری شد و من هم به دایی خود پیامک زدم و گفتم این کارتان اشتباه بوده است اما افاقه نکرد و من امروز به عنوان خواهرزاده آقای خاص خجالت می‌کشم.

وی گفت: آقای «ع» به محض حضور در سمت پروژه‌های ویژه نهاد موضوع دو طبقه کردن مسیر رامسر را رسمی کرد چون می‌دانست این موضوع می‌تواند پوششی برای تعهدات خسروی باشد و به این ترتیب می‌توانست آن ۱۵ پروژه را برای خسروی تأمین کند.

مه‌آفرید به من گفت دوست داری تو را با «الف -م» آشتی دهم؟

«ع- ر» خواهرزاده آقای خاص در ادامه اظهارات خود گفت: مه‌آفرید بار‌ها به من می‌گفت رئیس ایمیدرو کار‌ها را در وزارت صنایع انجام می‌دهد. او به من می‌گفت می‌خواهند ارتباط ما را خراب کنند.

وی ادامه داد: آقایان «م» و «ی» مرا می‌شناختند و قرار بود مرا حذف کنند و عملا هم موفق به حذف رابطه تجاری و دوستی من با آقای «الف - م» شدند. حتی یک بار مه‌آفرید به من گفت دوست داری تو را با آقای «الف -م» آشتی دهم، آقای «ح - پ» در بانک مرکزی، آقای «الف» کارهای حمایت بانکی، آقای «خ - الف» کارهای ایمیدرو را انجام می‌دادند و آقای «ع - ر» نیز بازوی اجرایی مه‌آفرید بود.

خود آقای «الف -م» باید به دادگاه بیاید و پاسخگو باشد

متهم با بیان اینکه به دایی خود بابت همه این افراد تذکر داده بودم گفت: هر جا پول کلان بود این‌ها مانند اختاپوس آنجا حاضر می‌شدند، همه جا دنبال من بودند و مته‌مان اصلی آن‌ها هستند. من نباید ۷ ماه در زندان باشم و خود آقای «الف -م» باید به دادگاه بیاید و پاسخگوی اقداماتش باشد.

وی افزود: از ۳ سال قبل دیگر خواهرزاده او نیستم. خودش باید به دادگاه بیاید اگر به موقع بیانات مقام معظم رهبری را گوش می‌کرد دیگر توهم قدرت بر آن‌ها ایجاد نمی‌شد. اینکه چرا دچار این توهم شدند را نمی‌دانم و خودشان باید بیایند و توضیح دهند.

ارتباط مدیر کل حوزه ریاست سازمان میراث فرهنگی با مه‌آفرید

این متهم درباره ارتباط آقای «م» مدیر کل حوزه ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور با مه‌آفرید امیر خسروی گفت: این دو با هم تماس داشتند و زمانی که در زندان بودم یکی از معاونان مه‌آفرید آن را تأیید کرد و گفت آن‌ها با هم در تماس بودند.

وی افزود: شخص مه‌آفرید هم این موضوع را با من در میان گذاشت و گفت مدیر کل حوزه ریاست میراث فرهنگی از من خواسته است ترخیص کالا را به شرکتی که او می‌گوید واگذار کنیم.

متهم گفت: موضوع را به آقای «الف -م» منتقل کردم او هم در یک مقطع با آن فرد برخورد کرد اما او باز هم اعمال نفوذ کرد تا جایی که الان با هم به مسافرت‌های خانوادگی می‌روند.

دیگر خواهرزاده «الف - م» نیستم

وی با بیان اینکه بنده صرفا تاوان یک جسم را می‌دهم، گفت: اعلام می‌کنم که دیگر خواهرزاده «الف - م» نیستم.

متهم در پایان اظهاراتش از قاضی سراج درخواست ملاقات خصوصی کرد که با مخالفت قاضی روبرو شد و قرار شد اظهارات خود را در قالب یک متن به قاضی تحویل دهد.

رئیس سابق شرکت ایمیدرو: هیچ مذاکره‌ای با آریا نداشتم

در ادامه دوازدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی «خ -الف» رئیس سابق شرکت ایمیدرو در جایگاه قرار گرفت و درباره انحصار ناشی از فروش شرکت فولاد خوزستان اظهار داشت: گروه‌هایی که به صورت ناخواسته و بادکنکی بزرگ می‌شوند معمولا سعی می‌کنند از روش‌های مختلف استفاده کنند. در روش رانت رقیب وجود دارد که می‌توان با عناوین مختلف او را حذف کرد. اهرم‌های قدرت و بر هم زدن تعادل بازار از اهرم‌هایی هستند که می‌توان به وسیله آن‌ها رقیب را حذف کرد.

وی ادامه داد: اما در انحصار فرد تنهاست و اگر در برخی مسائل انحصار به وجود بیاید قطعا تبعات پشت پرده‌ای دارد. در حوزه فولاد هم چیزی که داشت اتفاق می‌افتد انحصار بود که قرار بود با خرید فولاد خوزستان رخ دهد.

وی با بیان اینکه هیچ مذاکره‌ای در این زمینه با آریا نداشتم، گفت: دو جلسه‌ای که با هم داشتیم یکی درباره سیلیکون متال و دیگری درباره سهم خوزستان بود.



فروش فولاد خوزستان تا نوشتن متن مصوبه پشت درب دولت رفت

رئیس سابق شرکت ایمیدرو گفت: فولاد یکی از کالاهای استراتژیک ماست که اگر دست هر فردی بیفتد روی بقیه بازار تأثیر می‌گذارد و با بر هم زدن ستاد تنظیم بازار قیمت‌گذاری در حوزه فولاد و مسکن را هم بهم می‌زند. قبلا از ریاست ایمیدرو موضوع را فهمیدم و گفتم اشتباه است و بعد از آن هم موضوع را دنبال کردم.

متهم ادامه داد: کسی که فولاد را در اختیار داشته باشد پارامترهای بسیاری از جمله فولاد، مسکن و بخش‌هایی از واردات و صادرات را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. یک روز آقای «ع - ر» به من گفت فولاد خوزستان را بخریم من هم با استاندار و یکی از مسئولان اداره کل اطلاعات استان خوزستان تماس گرفتم و طی نامه‌ای اعلام کردم که اگر قرار است فولاد خوزستان به فروش رود در خانواده فولاد به فروش برود. فولاد خوزستان می‌توانست تحت صندوق بازنشستگی فولاد قرار بگیرد تا مدیریت آن در اختیار دولت باشد.

از انحصار فولاد در دست خسروی تا اتوبان دو طبقه در رامسر

وی با بیان اینکه بالغ بر ۵ نامه به معاون اول و وزیر صنایع نوشتم گفت: فروش فولاد را با نگاه اینکه انحصار صورت نگیرد پی گرفتم، کار تا نوشتن متن مصوبه پشت درب دولت رفت، تفاهمنامه را هم وزیر راه وقت با مه‌آفرید آماده کرده بودند و متون پیوست آن وجود دارد. در متن تفاهمنامه که در مطبوعات هم منتشر شد قرار بود خسروی ۵. ۵۰ درصد فولاد را بردارد و در دو طبقه کردن مسیر نور - رامسر اقدام کند.

وی ادامه داد: این کار یکی از مواردی بود که قرار بود انجام شود و کار دیگر مه‌آفرید این بود که باید شبکه راه‌آهن استان را به شهرک‌های صنعتی متصل می‌کرد این کار خوبی بود اما منابع ما محدود بود، بعدا متوجه شدم قرار بود این اتصال شبکه به مجموعه آریا داده شود.

مدیرعامل سابق ایمیدرو گفت: با انحصار صنعت فولاد دچار یک چالش در حوزه فولاد می‌شدیم که مجموعه‌های نورد با مشکل روبرو می‌شدند. اگر یک استعلام از وزیر بازرگانی وقت بکنید میزان درخواست شمش توسط شرکت‌ها را خواهید دید.

همین طور فشارهایی که از مسئولان مربوطه برای افزایش سهمیه شمش و جلوگیری از بیکاری کارگران صورت می‌گرفت.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا مشتری شرکت تراورس بود

متهم درباره شرکت تراورس اظهار داشت: شرکت تراورس یک شرکت انحصاری است و جدا از اینکه فعلا وضعیت خوبی ندارد اما تجهیزات که در اختیار این شرکت است در هیچ کجای دیگر کشور وجود ندارد. در بحث تعمیر نگهداری و توسعه راه‌آهن تراورس اگر شرکت آماده‌ای باشد نقش انحصاری دارد.

وی با بیان اینکه تراورس می‌تواند در زمینه خدمات بین‌المللی هم فعالیت کند، گفت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء هم برای اینکه این شرکت یک نقش عمده در طرح‌های توسعه راه‌آهن داشت قرار بود آن را بخرد.

متهم با بیان اینکه در حوزه فروش فولاد نگاهی که گروه آریا دنبال می‌کرد این بود که می‌خواستند ظرفیت بالایی را در کشور داشته باشند، گفت: به آن‌ها گفتم در جاهایی مانند خرمشهر و شادگان سرمایه‌گذاری کنید، فولاد خوزستان باید در اختیار دولت باشد تا بتواند بازار را تنظیم کند. اگر این کار صورت می‌گرفت تضمین بازار فولاد در کنترل گروه مه‌آفرید قرار می‌گرفت.

فیلم اصلی را یک سری افراد دیگر بازی کردند

در ادامه رسیدگی به پرونده فساد ۳ هزار میلیادرد تومانی قاضی سراج از آقای «الف. گ» خواست تا به عنوان مطلع در جایگاه قرار گیرد و اطلاعاتی درباره رازهای پنهان پرونده بدهد.

متهم در جایگاه قرار گرفت و مدعی شد فیلم اصلی را یک سری افراد دیگر بازی کردند و ما امروز تماشاگر این فیلم هستیم. در یک میدان مین گرفتار شدیم شما به عنوان قاضی می‌ن‌های ضد تانک را خنثی می‌کنید و ما هم وظیفه خنثی کردن می‌ن‌های گوجه‌ای را برعهده گرفتیم.

وی افزود: وقتی یک فردی برای ازدواج یک زن انتخاب می‌کند بعد از چند سال شاید بفهمد انتخاب اشتباه بوده و این قاعده برای ما هم رخ داده که امروز فهمیدیم کاری که چند سال پیش انجام داده‌ایم کار اشتباهی بوده است.



چند تذکر متهم به بعضی از مدیران جمهوری اسلامی

الف. گ افزود: می‌خواهم به عنوان یک متهم چند تذکر را به بعضی از مدیران جمهوری اسلامی بگویم مدیر واقعی کسی بود که در کربلای ۵ شهید شد و امروز شما مدیران از روی خون او رد شدید و به راحتی دروغ هم می‌گویید، تطمیع هم می‌شوید پای سخنرانی هم که میان می‌آید خوب حرف می‌زنید و هنوز در جریان این رسیدگی به این دادگاه پشت پرده‌اید.

متهم تصریح کرد: اگر شما مدیران همین مسیر مرا پیش بروید مطمئن باشید این شتر در خانه شما هم می‌خوابد و به دادگاه خواهید آمد. متاسفانه فضایی ایجاد شده که اگر به برخی از مدیران دولتی پول ندهی نمی‌گذارند کار کنی تازه همین مدیران هستند که عدالت‌خواه هم می‌شوند آنقدر حزب‌اللهی از آب درمی‌آیند که نمی‌شود با آن‌ها کار کرد و چپیه به درو دیوار اتاقشان آویزان می‌کنند.

تذکر به تجار و سرمایه‌داران

وی گفت: صحبتم با بخشی دیگری از جامعه یعنی‌‌ همان تجار هم است که به دنبال سود زیاد هستند و متاسفانه سود زیاد هم این گرفتاری‌ها را به دنبال می‌آورد. متاسفانه یکسری از مدیران شرکتهای خصوصی هم مثل من هستند که کلاه شرعی می‌گذارند و هر قراردادی را امضا می‌کنند.

وی گفت یک تذکر به مدیران مالکان و سرمایه‌داران دارم. امروز خسروی اینجا قرار گرفته اما بعید نیست که شما هم اگر به دنبال زیاده‌روی باشید گرفتار ‌شوید. وی گفت خسروی هم یک سوگلی بود البته خسروی زمانی را می‌گویم که هنوز آلوده بانک‌ها نشده بود.

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی از مدیران با پول تطمیع می‌شوند در حالی که من کسی هستم که نه گرفتار سود و نه تطیمع شدم یک ریال پول غیرشرعی هم نگرفتم من فردی بودم که محور خرمشهر شلمچه را درست کردم.

وی افزود: البته یک پروژه‌ای به نام فولاد خوزستان زاییده شده است که البته من نمی‌دانم پشت پرده آن چیست ولی باید یک سری مسایل را به شما بگویم.

دیدار مخفیانه با آقای خاص در هتل

«الف. گ» با اشاره به موضوع دیدار مخفیانه با آقای خاص یا‌‌ همان آقای «م» در هتل لاله تهران اشاره کرد و گفت: در آن جلسه که در روز ششم محرم سال ۸۹ برگزار شد به دیدار آقای می‌رفتیم در حالی دفتر کار این آقا در میدان پاستور بود اما برای اینکه ورود و خروج‌ها مشخص نشود ما را به هتل لاله بردند.

وی گفت: پس از رد شدن از یک راهرو مخوف به یک اتاق در انتهای راهرو راهنمایی شدیم که گروه‌های مختلفی می‌آمدند و می‌رفتند ما هم نهایتا به دیدار آقای «م» نایل آمدیم که البته مدیریت کلان آن جلسه با آقای «ی» بود هر چند که آقای م خواب بود و کسان دیگری از محتویات جلسه صحبت می‌کردند.

پروژه هتل لاله به تنهایی یک مک‌فارلین است

الف- گ با اعلام این مطلب که پروژه هتل لاله باید برسی کاملی شود، گفت: این پروژه به تنهای یک مک‌فارلین است که باید بررسی شود که در آنچه اتفاقاتی افتاده است.

وی گفت: جلسه بعدی ما در نهاد و ساختمان کوثر برگزار شد که یک جلسه کاملا صوری بود در آنجا بود که اولین پیشنهاد دو طبقه کردن محور نور - رامسر به میان آمد. خسروی در آنجا گفت ما برای انجام این پروژه از شما پول نمی‌خواهیم کافی است از ۵. ۵۰ درصد شرکت فولاد خوزستان را به ما بدهید.

متهم افزود: پس از آن جلسه به ساختمان سفید نهاد رفتیم و در آن جلسه عملا واگذاری فولاد به ما ابلاغ شفاهی شد و مقرر شد فولاد از سوی آقای «ی» به ما داده شود ولی در زمان قیمت ۵۰. ۵ درصد فولاد با ما ۱۵۰۰ میلیارد تومان محاسبه شده است.

در وزارت راه یک مافیای بزرگ وجود دارد

متهم ادامه داد: ‌البته خوشحالم که آقای «ن» به وزارت راه آمد زیرا این فرد یک آدم بسیجی است که نمی‌گذارد آن حیاط خلوت‌های گذشته ایجاد شود هرچند مطمئن هستم او را پیر می‌کنند چون در آنجا یک مافیای بزرگ وجود دارد.

وی به دو، سه جلسه قبل دادگاه اشاره کرد و گفت: در آن جلسه من گفتم که عده‌ای در وزارت راه و راه‌آهن می‌خواستند مرا از کار بیکار کنند در حالی که فهمیدم آقای ی دستور برکناری مرا به مه‌آفرید خسروی داده هر چند که مه‌آفرید به این دستور عمل نکرد.



آقای «م»، شما دعای فرج نخوانید!

وی خطاب به آقای م یا آقای خاص گفت: از شما می‌خواهم دعای فرج نخوانید چون شما اعتقادی به این حرف ندارید شما دستور نایب امام زمان را جامع عمل نمی‌پوشانید اگر دستور نایبش را انجام می‌دادید وقتی این سید خدا نامه نوشت که شما به درد یک کاری نمی‌خورید هر چند که زال گفته بود شما بمانید که شما که اسفندیار بودید می‌رفتید حال هی برو نیویورک و دعای فرج بخوان هر چند که به این حرف اعتقادی نداری.

اگر دزدگیر‌ها خاموش بود ما اینجا نبودیم

وی خطاب به یکی از متهمین گفت اینقدر نگویید دزدگیر‌ها خاموش است اگر دزدگیر‌ها خاموش بود ما اینجا نبودیم و هواپیمای جاسوسی آمریکایی به زمین نمی‌نشست فقط برخی از سنسور‌ها می‌انش دلار و تراول گیر کرده است. اگر دلار‌ها را بیرون بکشید به درستی کار می‌کنند.

وی گفت: آن مسئولی که پسرش خط ریش آنچنانی می‌گذارد یا روسری خانواده‌اش عقب رفته است نشانه خوردن نان حرام است.

من امروز پیراهنم از پشت پاره شده است زیرا به زلیخای این گروه نه گفته‌ام و رشوه نگرفتم.

قاضی سراج خطاب به متهم گفت: ممطئن باشید بسیجی واقعی رشوه نمی‌گیرد و کار خلاف نمی‌کند آن‌ها که ظاهرسازی می‌کنند و فریب می‌دهند بسیجی واقعی نیستند.

گلایه وکیل مه‌آفرید از فرصت کم مطالعه پرونده

در بخش دیگری از دوازدهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد ۳ هزار میلیارد تومانی نوبت به دفاعیات مه‌آفرید خسروی شد.

وکیل خسروی پیش از آغاز دفاعیات متهم در جایگاه قرار گرفت و مدعی شد ما تاکنون صرفا موفق شدیم به خواندن ۲۴ جلد از ۳۲ جلد از پرونده فساد و هنوز پرونده‌خوانی ما تمام نشده است.

وی گفت: ما برای یک دفاع سیستماتیک نیازمند فرصت هستیم و از شما تقاضا داریم تا یک یا دو جلسه کامل را به ما اختصاص دهید تا به درستی دفاع کنیم.

قاضی: وقتی وکالت چهار متهم را قبول کنید همین می‌شود

قاضی به او گفت: شما در کل جلسات حضور داشته‌اید و هیچ منعی هم برای خواندن پرونده نداشتید.

وکیل پرونده گفت: ما فرصت نکردیم بخوانیم.

قاضی گفت: شما وقتی می‌روید وکالت ۴ متهم را به عهده می‌گیرید نتیجه‌اش می‌شود همین که نتوانستید پرونده را بخوانید.

برای ملاقات با موکلم در مضیقه هستم

وکیل متهم گفت: ما حتی برای ملاقات با آقای خسروی هم در مضیغه هستیم و اجازه نمی‌دهند خسروی را ببینیم.

قاضی گفت: شما ادعایتان صحت ندارد در ‌‌نهایت وکیل متهم گفت من آمادگی دفاع را دارم اما مواردی را خود خسروی باید بگوید و از آن‌ها دفاع کنم و هنوز فرصت بحث و بررسی درباره آن‌ها به وجود نیامده است.

مه‌آفرید در جایگاه قرار گرفت؛ رشوه ها مجزا بگویید تا پاسخ دهم

در بخش نخست از دفاعیات مه‌آفرید خسروی سردسته شبکه وقوع فساد ۳ هزار میلیارد تومانی این فرد در جایگاه قرار گرفت و در دفاع از خود گفت: من برای آنکه بتوانم درباره رشوه‌هایی که پرداخت کرده‌ام به طور دقیق توضیح بدهم باید هر کدام را مشخصا اعلام کنید تا من درباره میزان پرداخت و صحت و سقم آن صحبت کنم.

وی موضوع ۱۱۷ شرکت تابع گروه آریا را نپذیرفت و عنوان کرد: من قبول ندارم که این ۱۱۷ شرکت برای من بوده چه برسد به اینکه نیمه فعال و فعال بودن ۴۸ تای آن را تأیید کنم.

بار دیگر توسط قاضی پرونده بخشی از کیفر خواست خسروی قرائت شد و بار دیگر به او تفهیم شد که شما متهم هستید به افساد فی‌الارض از طریق شرکت در اخلال نظام اقتصادی به مبلغ ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان که البته با تشکیل یک باند و یک شبکه بوده است.

قاضی گفت: شما تاکنون به پرداخت ۳۰ فقره رشوه اعتراف کرده‌اید که برای ۱۶ فقره آن تاکنون پرونده تشکیل داده شده و مابقی آن نیز مفتوح است.



درباره پرداخت رشوه ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی مدیر بانک صادرات

خسروی درباره پرداخت رشوه ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی «س ـ ک» مدیر بانک صادرات گروه ملی فولاد گفت: من براساس درخواست آقای «س ـ ک» پولی را برای صرف در امور خیریه به این فرد داده بودم که منشأ آن هم از چک شخصی خودم بود و به هیچ وجه از نداشتن مجوز گشایش اعتبارات اسنادی توسط بانک صادرات اطلاعات نداشتم.

خسروی گفت: من هیچ وقت به دنبال مجوز نبودم آقای «س ـ ک» خودش به صورت شفاهی به ما داشتن مجوز را ابلاغ می‌کرد. ما هم درخواستمان را به شعبه ارجاع می‌دادیم و متقاضی بودیم بانک صادرات خودش باید سقف اعتباری ما را می‌سنجید و سپس به ما اعتبار می‌داد.

ببینید رئیس اتاق سویفت بانک صادرات از چه کسی دستور می‌گرفته

خسروی افزود: معاون شعبه بانک صادرات گروه ملی مدعی شده که از مسئله گشایش اعتبارات اسنادی بی‌خبر بوده اما من از شما می‌پرسم من به عنوان متقاضی باید از صدور مجوز باخبر باشم یا بانک صادرات که گشایش اعتبار می‌کند باید خبرداشته باشد؟

وی گفت: من از شما می‌خواهم تا رئیس اتاق سویفت بانک صادرات را به عنوان شاهد بیاورید ببینید که برای سویفت زدن گشایش اعتبارات اسنادی از چه کسی دستور می‌گرفته است.

خسروی افزود: من از شما می‌خواهم آقای «الف» را به دادگاه بیاورید و از او بپرسید که در قبال گشایش‌ها من چه چیزی به او داده‌آم من صرفا به عنوان یک خریدار انجام وظیفه می‌کردم و در تنزیل گشایش‌ها هیچ دخالتی نداشته‌ام.

بحث تنزیل و دریافت تسهیلات به من مربوط نمی‌شد

وی افزود: گروه ملی فولاد خریدار جنس بوده است در حالی که در گشایش ۴ طرف وجود دارد ما فقط طرف گشایش‌کننده بوده‌ایم من که نمی‌توانستم بروم بپرسم آیا در تنظیم اسناد به درستی انجام شده یا خیر.

وی تصریح کرد: من یک خرید مدت‌دار انجام داده‌ام و در طی خرید بحث تنزیل و دریافت تسهیلات به من مربوط نمی‌شده است.

قاضی: انکار بعد از اقرار مسموع نیست

در ‌‌نهایت با درخواست متهم «س ـ ک» در جایگاه قرار گرفت تا درباره دریافت رشوه دو میلیارد و ۴۰۰ میلیونی توضیحاتی ارائه کند. اما پیش از او قاضی خطاب به متهم گفت: انکار بعد از اقرار مسموع نیست.

وی افزود: من از شما غیر از واقعیت چیزی نشنیده‌ام هر چند که شما دچار مشکل شده‌اید و در برخی از مواقع به شما گفته‌اند که انکار کنید و اعتراف نداشته‌ باشید اما این را بدانید که قطعا اظهار‌نظرهای صادقانه شما باعث می‌شود اگر جای دست قاضی باز باشد به نفع شما عمل کند.

به مه آفرید گفتم گشایش‌ها مجوز ندارد و جواب داد: نگران نباش!

در ادامه دوازدهمین جلسه دادگاه فساد مالی و بعد از اظهارات مه‌آفرید امیر خسروی س. ک در جایگاه قرار گرفت و اظهار داشت: در یک مقطع به مه آفرید گفتم گشایش‌ها مجوز ندارد و او در جواب به من گفت نگران نباش مگر تاکنون مشکلی پیش آمده است.

وی ادامه داد: در دو مرحله با آقایان ع. ر و الف. ش جلسه گذاشتیم که آقای الف. ش نماینده تام‌الاختیار مه‌آفرید بود و ع. ر در آن جلسه گفت: این کار اشکال دارد و من دیگر امضا نمی‌کنم معلوم بود که منافع به جیب او نمی‌رود و قطعا از جای دیگر دستور می‌گرفت.

مطالب آقای «س. ک» غیرواقع است

بعد از اظهارات این متهم ع. ر در جایگاه قرار گرفت و اظهار داشت: مطالب آقای س. ک غیرواقع است؛ وقتی ال‌سی‌ها شروع شد در زمینه شمش فولاد خوزستان بود و در آن زمان اصلا به آقای س. ک ارتباط نداشتم کارمند من از مه‌آفرید سؤال می‌کرد که گشایش‌ها کجا صورت می‌گرفت و او هم انجام می‌داد.

وی ادامه داد: وظیفه من اصلا کنترل ال‌. سی نبود تقسیم وظایف کرده بودیم و جلساتی که می‌گوید مربوط به زمانی است که همه چیز مشخص شده بود.

وی افزود: در یک جلسه به آقای س. ک گفتم مطرح شده که فاکتور‌ها مشکل دارد و از او خواستم یا او گشایش نکند یا من امضا نکنم. بعد از اعتراض به آقایان الف. ش و س. ک پیش مه‌آفرید رفتم و مه‌آفرید گفت فکر می‌کردم شما هم در جریان هستید در‌‌ همان جلسه الف. ش به مه‌آفرید گفت گفته بودم که او بی‌خبر است. بعد از اظهارات این دو متهم قاضی سراج مه‌آفرید خسروی را به جایگاه خواند و اظهار داشت چه مقدار پول به خاوری داده‌اید که متهم در پاسخ گفت: سه میلیون دلار پرداخت کرده بودم.

تمام مواردی که پرداخت بود را صادقانه گفتم و تنها یک مورد به آقای س‌. ک از من خواسته بود و من با دسته چک شخصی به وی پول پرداخت کردم.

مدیرعامل گروه آریا ادامه داد: تا تاریخ ۱۱ مرداد نود از گشایش‌ها بی‌اطلاع بودم و اظهارات آقای ع. ر را قبول ندارم در رابطه با ال‌سی‌ها به هیچ وجه از اینکه مجوز داشته یا نداشته خبر نداشتم.



مه‌آفرید: همه می‌خواهند تقصیر را گردن من بیندازند

مه‌آفرید خسروی درباره گشایش اعتبار‌ها اظهار داشت: کسی که فاکتور صادر می‌کند باید کالا را تحویل بگیرد در تنزیل اعتبارات دخالتی نداشتم گشایش و تنزیل کار جدیدی بود که فولاد خوزستان نمی‌دانست چه بانکی آن را انجام می‌دهد من هم بانک ملی کیش را معرفی کردم. همه می‌خواهند تقصیر را گردن من بیندازند، در حالیکه بانک‌ها سودشان را پیش‌پیش گرفته‌اند.

متهم در ادامه اظهاراتش مدعی شد یک سری از مسائل سطحشان از سطح دادگاه بالا‌تر است که قاضی در واکنش به این اظهارات گفت: هیچ چیزی سطح‌اش بالا‌تر از دادگاه نیست و باید واقعیات را بگویید و ما را از گفتن واقعیت نترسانید.

متهم ادامه داد: از نظر مدیرعامل گروه آریا همه ال‌سی‌ها واقعی بوده و مستند قانونی داشته آنهایی که فروشنده کالا بودند از ترسشان گفتند کالا و جنس نداشتند مانند آقای ک. ن که یکبار گفت که نداده‌ام و الان گفته است که جنس را داده است.

متهم درباره اینکه آقای ع. ر می‌گوید هیچ کالایی به گروه ملی فولاد نیامده است گفت: در این زمینه ۲ هزار میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فروش ثبت شده است و قرار نبود کالا به گروه ملی برود همه کالا‌ها برای تولید نبوده و بخشی از آن برای کار تجاری بوده است کار تولیدی و تجاری در این گروه به صورت موازی مجاز بوده و از محل فروش کالا پول به شرکت آمده است.

مسئول همه اتفاقاتی که در مجموعه من افتاده است هستم

وی افزود: این شرکت‌ها شخصیت مستقل حقوقی هستند و به من ارتباطی ندارد پول‌هایی هم که داده شده از محل فروش کالا بوده است؛ تنزیل به من ارتباطی ندارد و گردش مالی در حساب خود شرکت‌ها بوده است.

متهم با بیان اینکه مسئول همه اتفاقاتی که در مجموعه من افتاده است هستم در پاسخ به سؤال قاضی مبنی بر اینکه مگر تنزیل اعتبارات توسط آقای س. خ و کارمند شما صورت نگرفته است گفت: او کارمند من بود و برای فولاد خوزستان تنزیل می‌کرد فولاد خوزستان متعلق به دولت است و چون نمی‌توانست در کیش دفتر داشته باشد گروه ملی در فولاد گشایش می‌کرد کارهای تنزیل فولاد در بانک‌های ملی و سپه کیش انجام می‌شد و تقاضای تمام تنزیل‌ها که توسط فروشنده‌ها صورت گرفته موجود است.

متهم درباره رشوه‌های پرداخت شده به کارکنان بانک ملی کیش به میزان یک میلیارد و ۲۱۰ میلیون ریال گفت: یک میلیارد و ۷۰ میلیون ریال را به س. خ که برای پرداخت به عنوان قرض به یکی از دوستانش می‌خواست دادم اما نمی‌دانستم به چه کسی می‌خواهد بدهد مابقی پرداختی‌ها هم بابت عیدی به کارکنان بانک بود و چون عرف بانک‌ها بود گفتم پول را پرداخت کند.

پرداخت به ایمیدرو اجباری بود وگرنه سهمیه‌مان را کم می‌کردند!

متهم همچنین پرداخت ۶۰ میلیون ریال پول به کارکنان بانک سپه کیش را در قالب عیدی دانست و در قالب پرداخت ۹ میلیارد ریال به رئیس شرکت ایمیدرو گفت: این پرداخت درباره اجباری بود که داشتیم اگر نمی‌دادیم سهمیه ما را کم می‌کردند و تولیدمان با مشکل روبرو می‌شد.

وی ادامه داد: این پول بابت حفظ سهمیه فولاد بود و آقای س معاون وزیر که در ادامه به فولاد مبارکه رفتند در این نمونه دخیل بودند و بعد از اینکه با رئیس ایمیدرو به دفتر من آمدند قرار شد به من ورق بدهند.

مدیرعامل گروه آریا گفت: همه این اتفاقات به خاطر این بود که معاونان وزیر صنایع سالم نبودند و برای انجام کار طلب پول می‌کردند.

فشار ادارات ما را بعضا مجبور به پرداخت رشوه می‌کرد

مه‌آفرید امیرخسروی مدیرعامل گروه توسعه سرمایه‌گذاری امیر منصور آریا و متهم ردیف اول پرونده فساد بزرگ مالی در ادامه دفاعیات خود اظهار داشت: فشار اداره مالیات، اداره دارایی، شهرداری‌ها و حقوق حدود ۱۶ هزار پرسنل ما را بعضا مجبور به پرداخت رشوه می‌کرد.

وی ادامه داد: تا سال ۸۷ فقط با بانک ملی شعبه مرکزی کار می‌کردیم و هیچ مشکلی نداشتیم بعد از خرید گروه ملی با بانک صادرات صحبت کردیم تا برای طی روال قانونی پرداخت وام کار‌شناس معرفی کند که مشکلات ما از همان‌جا شروع شد.

متهم ادامه داد: بازرسی وزارت اقتصاد به بانک صادرات نامه نوشت که گروه آریا می‌خواهد گروه ملی را بخرد این در حالی بود که ما قبل از آن گروه ملی را خریده بودیم با این نامه بانک صادرات جلوی کار ما را گرفت و سؤال من این است که چرا به همه بانک‌ها نامه نزدم؟ ما قبل از نامه بازرسی وزارت اقتصاد هیچ گشایشی انجام نداده بودیم و این کار بودار بود زیرا از همانجا شروع کردند که جلوی کار ما را بگیرند.



نامه‌ای به رئیس جمهور نوشتم تا دستور رسیدگی دهند

متهم با اشاره به آشنایی با ع. ر خواهرزاده رئیس آقای م گفت: با پیشنهاد این فرد نامه‌ای به رئیس جمهور نوشتم تا درباره این موضوع دستور رسیدگی دهند و گفتم اگر نمی‌گذارند کار کنیم بگویید تا ما هم بدانیم از سال ۸۸ در کار ما توطئه می‌کردند بطوریکه وقتی برای سهم الشرکه شرکت‌ام. دی‌. اف پول واریز کردیم بانک صادرات نامه زد که این پول از محل تنزیل است چطور ۶ میلیارد را متوجه شدند اما گردش ۳ هزار میلیاردی را نفهمیدند.

وی خاطرنشان کرد: هنوز هم این کارخانه تولیدی در سال ضربه خوردن است کارخانه‌ای که سالانه ۲۵۰ میلیون دلار از واردات کم می‌کرد. ماشین آلات در حال استارت بودند که کار متوقف شد و هنوز هم معطل است.

با کارهای گروه من ۱۲ درصد از واردات کاسته می‌شد

مه‌آفرید امیرخسروی با بیان اینکه این رفتار‌ها در حالی با من انجام شد که آقای س ماشین‌آلات دسته دوم ۴۰ ساله را وارد کشور می‌کند گفت: من اگر قصد ضرر رساندن به کشور و نظام را داشتم با بهترین کارخانه دنیا برای واردات قطعات تعامل نمی‌کردم. واردات شمش ۴ میلیون تن در سال است که با کارهای گروه من ۱۲ درصد از واردات کاسته می‌شد.

وی با بیان اینکه تمام پول‌هایی که از کشور خارج شده بابت خرید ماشین آلات بود گفت: کسانی که سهام بانک صادرات را به نازل‌ترین قیمت خریدند در کار ما دخالت کردند آقای م یکی از مسئولان صنعت روغن به یک دوست مشترک و تنها یک هفته بعد از دستگیری من گفته بود خسروی اعدام می‌شود برادر مدیرعامل سابق بانک صادرات در کار گوشت بود و در یک جلسه رفتار بسیار بدی با من کرد. گوشتی که قرار بود به میزان ۱۰۰ هزار تن وارد کشور کنم و با قیمت ۸ هزار تومان به وزارت بازرگانی بفروشم را جلویش را گرفتند همه این‌ها برای این بود که به من ضربه وارد کنند من با قائم مقام بانک مرکزی دوست بودم یا کسانی که جلوی کار من را گرفتند؟

به مجلسی‌ها گفته بودم از من باج  خواهی می‌شود

مه آفرید امیرخسروی ادامه داد: رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس باید به این سؤال پاسخ دهد که من بار‌ها به او گفته بودم که از من باج‌خواهی می‌شود یا خیر من حتی به رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بار‌ها گفته بودم که عده‌ای از من باج خواهی می‌کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از نمایندگان مجلس با من تماس می‌گرفتند گفت: آن‌ها باید قسم بخورند که من به آن‌ها گفته‌ام که در کشور فساد است یا خیر.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس وقتی به او گفتم که فساد در کشور وجود دارد فقط سرش را تکان داد.

چرا اجازه نمی‌دهید مصاحبه کنم؟ کسانی که مثل موش پنهان شده‌اند باید جواب بدهند!

قاضی سراج در پاسخ به سؤال مه‌آفرید امیرخسروی که چرا جو را امنیتی کردید که کسی جرات نمی‌کند حرف بزند یا چرا اجازه نمی‌دهید من مصاحبه کنم؟ گفت: شما همه جا دخالت داشتی و می‌توانستی مصاحبه کنی الان هم در حال شانتاژ هستی و از خودت دفاع نمی‌کنی.

مه‌آفرید ادامه داد: من از خودم دفاع نمی‌کنم بلکه از عملکرد گروهم دفاع می‌کنم کسانی که الان مثل موش پنهان شده‌اند باید الان جواب بدهند. یکی از مسئولان با من جلسه امنیتی گذاشت و خودش را مشاور امنیتی موضوع تحریم عنوان کرد و به من گفت: برو خارج از کشور شرکت تأسیس کن. آقای ر شما رابط پیش من نفرستادید؟

وی خطاب به نماینده یکی از شهرهای شمالی کشور در مجلس شورای اسلامی گفت: آیا شما نبودید که از من می‌خواستید پیگیر پروژه‌ها باشم چرا آقای الف معاون وزیر اقتصاد الان باید در مسئولیت باشد.

همه مسئولان در جریان تاسیس بانک آریا بودند؛ اگر نگویند، افشا می‌کنم

مدیرعامل گروه آریا درباره تأسیس بانک آریا گفت: تأسیس بانک آریا برای بحث تحریم مطرح شد و همه مسئولان در جریان بودند و یک میلیارد دلار هم برای این موضوع در نظر گرفته شد اما هیچ کس شهامت ندارد بگوید در جلسات ساعت ۱۲ نیمه شب چه گذشت.

وی ادامه داد: از همین جا خطاب به این مسئولان می‌گویم تا زمان جلسه بعدی دادگاه یا خودشان موضوع را به رهبر انقلاب بگویند که ما برای کمک به دولت جلو آمده بودیم وگرنه اسامی همه آن‌ها در جلسه بعد با مدارک افشا خواهم کرد.

متهم با بیان اینکه رسما از من خواستند برای کمک به دولت وارد کار شوم گفت: خاوری با قباحت تمام به من می‌گفت برای بالا بردن سطح اعتبار باید به من پول بدهی.

متهم ردیف اول فساد مالی با طرح این سؤال که خاوری را چه کسی فراری داد گفت: اگر تا جلسه بعد دادگاه پاسخ این سؤال از سوی افراد مورد نظر داده نشود خودم همه اطلاعات را افشا خواهم کرد.

اسم آقای ر هم به عنوان نمونه ذکر کردم ایشان نه تنها در منزل خود بلکه در پارک لویزان و دفترش هم با من جلسه گذاشته بود.



پاسخ قاضی به مه‌آفرید

قاضی ناصر سراج در بخش دیگری از رسیدگی به اتهامات مه‌آفرید امیرخسروی متهم ردیف اول پرونده ۳ هزار میلیارد تومانی خطاب به متهم گفت: من وظیفه‌ام فقط تفهیم اتهام در چهارچوب این پرونده است و اینکه نقش شما را در رخ دادن فساد ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی بررسی کنم.

قاضی گفت: من بر اساس مدارک موجود یعنی پرینت حساب شما و رفتار شما پرونده را بررسی می‌کنم و کاری به این ندارم که چه اتفاقات دیگری در این زمینه رخ داده است زیرا من باید چارچوب پرونده را در ذهن داشته باشم.

قاضی گفت: بر اساس کیفر خواست ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پول از شعبه‌ای در کیش به تهران آمده و سپس به حساب شما واریز شده است و آن وقت شما می‌گویید مسئول این پول‌ها نیستید من پرونده‌ای در پیش رویم باز است که ۳۲ متهم دارد با اتهامات مختلف.

قاضی خطاب به متهم گفت: شما باید راجع‌ به موضوع این پرونده دفاع کنید نه خارج از این پرونده؛ شما دفاع کنید، جانانه هم دفاع کنید. من به شما وقت می‌دهم.

مه‌آفرید گفت: من چگونه دفاع کنم وقتی کسانی که یک میلیارد دلار به من معرفی‌نامه داده‌اند تا بروم از برزیل گوشت وارد کنم اما به خاطر جنگی که با یکدیگر داشتند و نتوانستند یک میلیارد ریال را هماهنگ کنند امروز من باید جوابگوی آن‌ها باشم.

قاضی گفت: شما از اسامی زیادی نام بردید اگر این‌ها همین دنیا از شما شکایت کنند باید پاسخگوی آن‌ها باشید آن دنیا که جای خود.

کسانی بودند که گفتند برو و گروه ملی را بخر

مه‌آفرید گفت: برای یک مفسد‌فی‌الارض پاسخ گفتن به اتهام افترا دیگر چیزی به حساب نمی‌آید. به من کسانی بودند که گفتند برو و گروه ملی را بخر.

وی به نقش آقای الف معاون بیمه و بانک وزیر اقتصاد و دارایی اشاره کرد و گفت: وقتی آن آقا از وزیر اقتصاد ۳۰۰ میلیارد تومان معرفی‌نامه گرفت تا من به بانک صنعت و معدن مراجعه کنم با چه نیتی این کار را کرد تنها نیتش این بود که سهامدار بانک آریا شود. اما بعد از آن آمد هم از این طرف خورد و هم از آن طرف.

رشوه ندادیم و وثیقه ما را ده برابر کردند

مه‌آفرید خسروی گفت: چرا آقای «م» رئیس اعتبارات بانک صنعت و معدن جلوی اعتبارات ما را گرفت و دنبال گرفتن پول از ما بود آمدند و وثیقه ما را ۱۰ برابر کردند زیرا به آن‌ها رشوه نداده بودیم.

وی به نقش «ش ـ ح» اشاره کرد و گرفت: این فرد چهار بار به دفتر من آمد و اصرار داشت که بیا برای لوله‌سازی خوزستان کاری انجام بده به نوعی شده بود دلال میان آقای «ع» مدیرعامل گروه ورزشی داماش و بنده.

فشار مقامات برای خریدن کارخانه‌های مختلف

متهم درباره نقش معاون سیاسی استاندار خوزستان نکاتی اشاره کرد و گفت: همین آقا بار‌ها اصرار داشت که من لوله‌سازی اهواز را خریداری کنم چرا این‌ها می‌خواستند لوله‌سازی را به ما بفروشند آقای «ش ـ ح» چرا به دفتر من مراجعه کرد و گفت تا زمانی که یک میلیارد تومان به او ندهم از دفتر من نمی‌رود. آقای «پ» رئیس سابق ایمیدرو برای چه اصرار داشت که من فولاد خرمشهر را بخرم.

آقای «م» در دفتر من چکار داشت که قصد داشت تا بخشی از شرکت‌های به جا مانده اهواز را به من بفروشد.

در تمام شهر‌ها می‌دانستند که ما داریم چه کاری انجام می‌دهیم

من هر کمکی کردم به آقایان دولتی کردم که در خصوصی‌سازی سرشان را بالا بگیرند.

وی گفت: من در جلسه آینده اسامی را می‌گویم و مشخص می‌کنم که چه کسانی در این پرونده نقش داشته‌اند. من برای این مملکت کارخانه زدم و کار کردم.

خسروی افزود: در تمام شهر‌ها استانداران، نمایندگان مجلس و مدیرکل اطلاعات می‌دانستند که ما داریم چه کاری انجام می‌دهیم.

مدیرکل وزارت اطلاعات آقای «ش» آمد در دفتر من و آمد گفت از همه کارهای من اطلاع دارد. وزارت اطلاعات به من نامه داده بود که ماهیت گروه آریا برای من مشخص شده است و می‌داند ۳۰ شرکت زیر مجموعه‌اش چه کاری انجام می‌دهد.



اگر بانک مرکزی حسن نیت داشت چرا به سایر بانک‌ها نامه نزد؟

وی به مشکلات پیش آمده در مسیر واگذاری ال سی‌ها اشاره کرد و گفت: در تاریخ ۱۷ مرداد قرار بود ما به بانک مرکزی قسمت اعتبارات برویم اما جلوی کار ما را گرفتند و زمانی بود که هفته قبل از آن بانک ملی گشایش‌ها را انجام نمی‌داد و تنزیل‌ها را متوقف کرده بود.

وی به نامه ۸ فروردین بانک مرکزی مبنی بر تسویه حساب بدهی‌های گروه آریا ظرف مدت یک ماه اشاره کرد و گفت: اگر بانک مرکزی حسن نیت داشت چرا فقط به بانک ملی نامه زد و به تمام بانک‌ها نظیر پاسارگاد و دیگران نامه نزد.

آقای قاضی این‌ها بوی چه می‌دهد. آقای الف ـ پ نماینده بازرسی در بانک مرکزی چرا از طریق آقای «ح ـ س» درخواست ۱۰ میلیارد تومان پول از من کرده بود.

آقای «س» چرا نمی‌آید بگوید که من به هر مسئولی که گفتم از من پول می‌خواهند به جای اقدام سرشان را تکان دادند.

یکسری افراد پشت سر نظام سنگر گرفته‌اند

وی ادامه داد: آقای «الف» به آقای «ع ـ د» در فروردین ۹۰ می‌گوید که شما نگران نباشید گروه‌ آریا چهار ماه دیگر زمین می‌خورد ایشان از کجا می‌دانستند که ما زمین خواهیم خورد. چرا دار و دسته آقای الف از همه اتفاقات مصون ماندند و کسی جرئت ندارد به سراغشان برود.

مه‌آفرید خسروی افزود: یکسری افراد پشت سر نظام سنگر گرفته‌اند و به اسم نظام دارند از نظام سوء استفاده می‌کنند. به اسم نظام پول می‌گیرند و کار مردم را با یک نامه تغییر می‌دهند.

حتی به وزارت اطلاعات هم دیگر اعتماد ندارم

وی افزود: من حتی به وزارت اطلاعات هم دیگر اعتماد ندارم زیرا از کجا معلوم‌‌ همان کسی که از من بازجویی می‌کند نرود اطلاعات را در اختیار کس دیگری قرار دهد مگر نبود آقای «الف» که با آقای خاوری نسبت داشت و تمام کارهای او را انجام می‌داد و رابطه او در وزارت اطلاعات بود.

خسروی افزود: من حتی به پیش آقای «پ» در سازمان بازرسی کل کشور هم رفتم و گفتم که از من باج‌خواهی می‌کنند و گفتم که پیش آقای الف هم رفتم و گفتم که چه اتفاقاتی دارد می‌افتد در حالی که ایشان سرش را تکان داد و گفت نه اشتباه می‌کنید این‌ها آدم‌های خوبی هستند.

وی افزود: به نظرتان «ح ـ س» امروز فرار کرده است.

گفتند از کشور فرار کنم اما من این کار را نکردم

مه‌آفرید افزود: روز جمعه ۱۴ مرداد سال ۹۰ ساعت ۲ بعد از ظهر حکم بازداشت من صادر شد و من از جریان بازداشت در ساعت ۴ بعد از ظهر باخبر شدم و به من‌‌ همان زمان زنگ زدند و گفتند از کشور فرار کنم اما من این کار را نکردم فقط برادرم را فرستادم زیرا می‌دانستم من کاری نکرده‌ام و باید بمانم و جوابگوی اشتباهات دیگران باشم.

متهم افزود: به کشورم افتخار می‌کنم لازم باشد برای کشورم جان می‌دهم من تا سال ۸۶ حتی پاسپورت هم نداشتم.

وی افزود: این‌ها می‌خواستند کاری کنند که من از کشور فرار کنم تا همه تقصیر‌ها به گردن من بیفتد در حالی که وقتی از رفتن من ناامید شدند خاوری را فراری دادند زیرا خاوری هم سرخط خیلی از مسائل بود.

در این لحظه قاضی سراج به متهم گفت: این نظام آن قدر قدرت دارد که‌‌ همان طور که ریگی را به کشورمان آورد خاوری را هم دیر یا زود به کشور باز می‌گرداند.

وکیل: نقش محاکمه خسروی کمرنگ شده / قاضی: صدایت را بالانبر!

پس از دفاعیات مه آفرید امیر خسروی، وکیل وی غلامرضا ریاحی در جایگاه قرار گرفت تا از موکلش دفاع کند. این فرد با اشاره به اینکه نقش محاکمه خسروی در جلسه دوازدهم کمرنگ شده است، گفت: ما از شما یک وقت مبسوط‌تر و یک جلسه دیگر می‌خواهیم تا در آن جلسه فقط و فقط به اتهامات خسروی رسیدگی شود.

قاضی پرونده خطاب به ریاحی گفت: شما صدایت را برای ما بالا نبر به اندازه کافی فرصت داشته‌ای تا مطالب را بخوانی برای بهانه آوردن دیر شده است‌‌ همان زمانی که بی‌ اجازه صحبت کردی باید از دادگاه بیرونت می‌کردم.



مجادله لفظی قاضی و وکیل مه‌آفرید

ریاحی گفت: من برای بهترین دفاع آماده‌ام اما خواهش می‌کنم جلد پنجم را از پرونده در اختیار من قرار دهید.

قاضی گفت: پیش از این هر چیزی که مورد نیازت بود به شما داده‌ام. پیش از این هر چه می‌خواستی داده‌ایم.

پس از یک مجادله لفظی میان قاضی و ریاحی، ریاحی مدعی شد من برای یک دفاع جانانه آمده‌ام و خیالت راحت آن قدر حافظه‌ام قوی‌ است که بدون لایحه تا شب از متهمم دفاع کنم.

چه کسی همراه خاوری به بازپرسی رفته بود؟

ریاحی دفاعیاتش را این گونه آغاز کرد که در روز تحقیقات از خاوری در پیش بازپرس فردمحمدیان باید پرسید چه کسی به عنوان وکیل همراه خاوری بوده که برخلاف نظر اداره اطلاعات خوزستان فردمحمدیان خاوری را بازداشت نمی‌کند و حتی نامه ممنوع‌الخروج او را هم امضا نمی‌کند.

وی گفت: از تحقیقات اداره کل اطلاعات و دادگستری خوزستان باید به این نکته اشاره کنم که در آن زمان در ۹۷ بند قرار مجرمیت به امضای فردمحمدیان، بازپرس شعبه ششم اهواز برای مدیرعامل گروه ملی فولاد نوشته می‌شود در حالی که هنوز پرونده این فرد به دادگاه نیامده است.

وی گفت: من باز هم سوالم را مطرح می‌کنم چه کسی همراه خاوری به بازپرسی رفته بود که به فردمحمدیان توصیه کرده بود که باعث شد برخلاف اظهارنظر اداره اطلاعات خاوری ممنو‌ع‌الخروج نشود.

تا پایان جلد ۲۴ پرونده هنوز یک برگ گزارش از بازپرس پسندیده نیامده

وی گفت: ما چند فتح گروه تحقیق داریم فتح اول اداره اطلاعات خوزستان است که گزارشی جامع و مفید اما در عین حال مختصر را ارائه می‌دهد و سپس‌‌ همان گزارش به تهران می‌آید و آقای بازپرس به خسروی تفهیم اتهام می‌کند که در اخلال در نظام اقتصادی شرکت داشته‌اید اما به یکباره وقتی پرونده به تهران می‌آید روند طراحی به شکل دیگری تغییر می‌کند به این ترتیب هم ضابطان و هم قضاتی که در این پرونده تحقیقات را رهبری می‌کردند آرایششان عوض می‌شود به گونه‌ای که تا پایان جلد ۲۴ پرونده هنوز هم یک برگ گزارش از سوی بازپرس پسندیده در پرونده نیامده است.

دفترچه یادداشت من دیروز دزدیده شد تا معلوم نشود خاوری چگونه در رفت!

ریاحی به موضوع دزدیده شدن دفترچه یادداشت خود در جلسه دیروز دیدار با خسروی اشاره کرد و گفت: می‌دانید چرا دفترچه یاداشت مرا دزدیدند به خاطر آنکه من در آن دفترچه نام وکیل خاوری را نوشته بودم اما افسوس می‌خورم که هنوز هم باید این سؤال را مطرح کنیم که چه کسی به فردمحمدیان توصیه کرد که خاوری را ممنوع‌الخروج نکند که به این ترتیب خاوری ۳ روز بعد وارد هواپیما می‌شود و از مرز خارج می‌شود.

وی گفت: خاوری ارتباطات زیادی داشت که اگر می‌ماند هم خودش آسیب می‌دید و هم پای دیگران را به میان می‌کشید اما وقتی پرونده به تهران می‌آید وزارت اطلاعات درخواست دیگری می‌نویسد و به دستور افشارنیا، فردمحمدیان اقداماتی انجام می‌دهد.

وی افزود: اما احاله پرونده از اهواز به تهران نیز نکات زیادی داشت برای مثال در بار اول اهاله اشاره می‌شود که محاکم تهران امکان رسیدگی به این پرونده را دارند. اما به یکباره آقای دولت‌آبادی، دادستان تهران از اشتباه رخ‌ داده با خبر می‌شود و خطاب به دیوان می‌نویسد که رأی اصلاحی بدهید تا دادسرای تهران نیز بتواند در پرونده مداخله کند.

هنوز سه چهار نفر ممنوع الخروج نشده‌اند

ریاحی گفت: از این مرحله تحقیقات به بعد مورد تحقیق از ال‌سی‌ها خارج می‌شود اما همچنان اداره اطلاعات درخواست خود را مبنی بر ممنوع‌الخروج شدن ۱۷ نفر اعلام می‌کند. اما سه چهار نفر از آن‌ها همچنان به دستور آقای فردمحمدیان ممنوع‌الخروج نمی‌شوند.

در این بخش از رسیدگی به پرونده باز هم مثل جلسات قبل میان ریاحی و قاضی سراج بر سر صلاحیت دادگاه انقلاب مشاجره لفظی پیش آمد و هر کدام سندی را مبنی بر صلاحیت و عدم صلاحیت دادگاه انقلاب نشان دادند. بالاخره ریاحی مؤظف شد به ادامه دفاعیات خود بپردازد به این ترتیب به موضوع شرکت‌های صوری اشاره شده توسط دادستان نماینده پرداخت و گفت بیش از ۱۴ شرکت از ۳۰ شرکت پیش از تیر ۸۸ تأسیس شدند و این تاریخ زمانی است که هنوز گروه ملی معامله نشده است.



اشتباه در اثر تشابه اسمی گروه ملی فولاد و فولاد خوزستان!

وی گفت: گروه ملی بیش از ۸۵۰ میلیارد تومان بدهی داشت و طبیعی بود که برای دولتی‌ها مهم باشد که این گروه را به خسروی بفروشد و به این ترتیب خسروی بنا به تشویق گروهی از عوامل اقتصادی در خرید خصوصی‌سازی مشارکت می‌کند اما در آن زمان تشابه اسمی میان گروه ملی و اسم فولاد خوزستان پیش می‌آید به این ترتیب نامه‌ای که آقای «م» برای خسروی در واگذاری گروه ملی نوشته شده بود با اسم فولاد خوزستان اشتباه گرفته می‌شود در حالی که اصلاً موضوع فروش فولاد خوزستان و ۵۰. ۵ درصد سهام آن واقعی نبوده و اصلاً رخ نداده است.

وی افزود: بعد از آن نامه خسروی به نحوی تحت‌الحمایت آقای «م» قلمداد می‌شود و با واسطه آقای «م» این گونه قید می‌شود که لابد خسروی مورد حمایت رئیس جمهوری نیز بوده است.

نمی‌توانم به گزارش‌هایی اعتماد کنم که از بیخ و بن جعلی است

ریاحی گفت: خسروی بر اساس دیرینه زندگی‌اش پول خیراتی پیدا نکرده بود که به هرکسی که با او سلام علیک می‌کرد پولی بدهد.

ریاحی در بخشی از دیگر دفاعیات خود گفت: آقای قاضی من نمی‌توانم به گزارش‌هایی اعتماد کنم که از بیخ و بن جعلی است برای مثال اشاره شده که ۱۲ هزار هکتار جنگل به خسروی واگذار شده در حالی که موضوع احداث تله‌کابین درفک بوده و اصلاً موضوع واگذاری نبوده است.

النگو و جواهرات خانواده متهم توقیف می‌شود اما صد میلیون دلار پیگیری نمی‌شود

غلامعلی ریاحی وکیل مدافع مه‌آفرید امیر خسروی در ادامه دفاعیات خود از موکلش اظهار داشت: صد میلیون دلار برای تجهیزاتی که قرار بود وارد کشور شود به جیب شرکت‌های خارجی رفته است.

طرح گهر درود لرستان ۹ هکتار سوله مسقف برای تولید آب‌معدنی بود که از مدل فرانسوی آن با کیفیت‌تر است.

وی ادامه داد: النگو و جواهرات خانواده متهم توقیف می‌شود اما هیچ کس کاری برای بازگرداندن صد میلیون دلاری پولی که رفته نکرده است. آیا پول‌ها به کشور باز نمی‌گردد تا اتهام خروج ارز به آن‌ها بزنید اقایان برای یک دستمال قیصریه را آتش نزنید.

ریاحی ادامه داد: نظام اقتصادی که با تحویل سیب‌زمینی و پیاز و با نامه‌ای که پشت پاکت سیاه نوشته شده این همه پول به متهم می‌دهد چطور ممکن است این فرد به چنین نظام خوبی خیانت کند.

ماجرای سرقت متهم از امام زاده چه بود؟

وی درباره اتهام مه‌آفرید درباره اینکه در جوانی از یک امام‌زاده سرقت کرده است، گفت: گنج‌یابی در شهر رودبار مرسوم بوده است مه‌آفرید هم با همکاری تعدادی از دوستانش یک بار اقدام به این کار کرد که بدون اینکه چیزی به دست بیاورد فقط چند ساعتی از سوی مسئولان پاسگاه پلیس تحقیق شده‌اند. اما چرا نماینده دادستان با استناد به یک گزارش بدون امضاء او را متهم به سرقت به امام‌زاده کرد.

ریاحی با بیان اینکه هیچ کس صحبت‌های ما در دادگاه را پوشش نمی‌دهد گفت: چرا رسانه ملی هیچ یک از حرف‌های ما را پخش نمی‌کند و فقط صحبت‌های فراهانی نماینده دادستان را نشان می‌دهد.

روزنامه‌ها که اصلا صحبت‌های ما را پخش نمی‌کند. پنج خبرگزاری صحبت‌های ما را منتشر نمی‌کنند یا فقط خلاصه می‌نویسند.

وی با بیان اینکه به اتهامات آقایان «س و الف» در کدام دادگاه رسیدگی می‌شود گفت: آقای «م» واردکننده اصلی روغن‌های دانه‌ای و سهامدار عمده بانک صادرات است و زمانی که مه‌آفرید وارد صنعت روغن می‌شود در کار مه‌افرید کارشکنی می‌کند.

عده‌ای بیرون منتظر هستند تا ببینند چه زمانی سر این آقایان به دار برود تا مفاسد خودشان پنهان بماند.

رئیس بانک شعبه گروه ملی، همشأن شیخ‌فضل‌الله نوری شده!

وکیل مدافع مه آفرید امیرخسروی با بیان اینکه در تهران به لیست درخواست اعزامی‌های این پرونده چهار نفر از جمله دو رئیس بانک و دو مسئول گروه آریا اضافه شده است گفت: بعد از مشروطیت فقط شیخ‌فضل‌الله نوری تحت عنوان مفسد‌فی‌الارض اعدام شد و الان رئیس بانک شعبه گروه ملی، همشأن شیخ‌فضل‌الله نوری شده است.

قاضی سراج در این لحظه با بیان اینکه در این سال‌ها بار‌ها حکم اعدام به اتهام فساد‌فی‌الارض اجرا شده و اگر بخواهید نام آن‌ها را اعلام می‌کنم گفت: شما نباید چنین مقایسه‌ای را بین این متهمان و شیخ‌فضل‌الله نوری بکنید.



بانک مرکزی منکر اخلال در نظام بانکی است

ریاحی با اشاره به آخرین گزارش بانک مرکزی درباره این پرونده گفت: از بانک مرکزی سؤال شده بود که آیا این موضوع در نظام اقتصادی کشور اخلالی صورت داده است که گزارش آن را منکر می‌شود در ادامه پرسیده شده بود که ایا باعث اخلال در نظام بانکی شده است یا خیر که باز هم رد شده است.

وی افزود: در بحث اخلال چیزی که مدنظر شما است و قضات دادسرا با نقض بی‌طرفی اصلا گزارش را مدنظر قرار نداده‌اند این است با توجه به متغییر‌ها، شاخص‌ها، میزان سپرده‌های غیردولتی یک هفته بعد از وقوع فساد بزرگ مالی آیا مشتری گریزی صورت گرفته یا خیر که در نتیجه گزارش آمده است خیر این گونه نیست اما لطمه دیده و درجه آن پایین امده است.

وی ادامه داد: اما ذکر نشده که بابت ال سی‌ها پایین آمده است بلکه می‌گوید این لطمه ناشی از رسانه‌ای کردن ماجرا است چیزی مدیرعامل وقت بانک صادرات به میدان آمد و برای اینکه از سرگروه مته‌مان قرار نگیرد در گروه صادرکنندگان کیفر خواست قرار گرفت.

اعتراض وکیل مدیرعامل بانک صادرات و پاسخ تند وکیل مه‌آفرید

در این لحظه وکیل مدیرعامل بانک صادرات خواستار پاسخگوی به اظهارات ریاحی شد که ریاحی خطاب به قاضی گفت: اگر ایشان حرفی بزند با سند و مدرک می‌گویم که ایشان صلاحیت حضور در دادگاه انقلاب را ندارد. براساس وکالت‌نامه ناقص ایشان وی صلاحیت حضور در دادگاه انقلاب را ندارد.

ریاحی افزود: یک روز قبل از بازداشت جلسه می‌گذارند و مدیران اصلی به همراه «ب ـ ف» و «الف ـ ش» دور هم جمع می‌شوند و باقی‌مانده مطالبات بانک به ۱۹۰ میلیارد تومان تبدیل می‌شود. چکی در این زمینه صادر می‌شود تحت عنوان اینکه ۱۰ درصد مطالبات را پیش پرداخت کند.

همه آلوده بودند

ریاحی با بیان اینکه در این زمینه نباید کسی بی‌دلیل قهرمان شود زیرا همه آلوده بودند گفت: من باورم نمی‌شود بدون چراغ سبز از بالا ۲ هزار میلیارد گشایش اعتبار صورت گیرد آن هم برای بانکی که سقف اعتباراتش ۵ میلیارد تومان بوده است. درباره سویفت هم امکان ندارد مسئولان بالا اطلاع نداشته باشند.

وی افزود: شبکه پرس‌تی‌وی برنامه‌ای در این زمینه پخش کرد که در آن دکتر سلطانی نماینده مجلس هفتم شورای اسلامی مدعی شد اگر اخلال در نظام اقتصادی کشور رخ داده بود باید فردای آن روز مردم برای پس گرفتن پول‌هایشان مقابله بانک‌ها صف می‌کشیدند.

ریاحی با بیان اینکه سه بانک ملی، صادرات و سامان که بیشترین دخالت را در تنزیل داشته‌اند برای نمونه بررسی شدند گفت: درباره بانک ملی گفته شد سرمایه این بانک ۶۰ هزار میلیارد تومان است و همچنان پابرجاست و لطمه‌ای به سرمایه و اعتماد آن وارد نشده است. درباره بانک صادرات نیز عنوان شد رسانه‌ای کردن این موضوع توسط مدیرعامل بانک باعث لطمه وارد شدن شده است و بانک سامان نیز با ۵. ۳۶ درصد قدرت جذب نسبت به متوسط جذب بانکی از همه بانک‌های موجود در سیستم بانکی بالا‌تر است. 

چرا به خاطر شرکت های زیان ده بورس را مورد سوال قرار دادید؟

وی با بیان اینکه اخلال در نظام اقتصادی جنبه اقتصادی دارد و دیدگاه قضایی آن باید در آخرین مرحله لحاظ شود گفت: چرا بورس را مورد سوال قرار داده‌اید در حالی که هیچ کدام از این شرکت‌ها در بورس نبوده و زیان‌ده هم بوده‌اند.

وکیل مدافع مه‌افرید ادامه داد: درباره اخلال در نظام بانکی باید بگویم از شما خواسته بودم از ارگان‌های دولتی در این زمینه سؤال کنید هر چند می‌دانستم این کار را نمی‌کنید.

آن تکذیبیه‌ای که منتشر شد بهترین تأیید بود

وی افزود: آقای حسینی وزیر اقتصاد در مجلس شورای اسلامی موکل من را پدرسوخته نام برده و گفته او با وزرا و وکلا می‌نشسته است. وزیر اقتصاد می‌دانست چه واحدهای تولیدی، خدماتی و کشاورزی توسط مه‌افرید اداره می‌شده او مه آفرید را می‌شناخت و می‌دانست که چه شرکت ورشکسته‌ای را تحویل گرفت و به آن پول تزریق کرد.

آقای «ع ـ ر» در اظهارات خود گفته بود وقتی مه‌افرید آمد پول و سرمایه و مواد اولیه هم آمد. حالا این درخت به بار نشسته و سودآور شده است و افتخارش مال شماست که آن را مدیریت می‌کنید.

ریاحی با بیان اینکه وزیر اقتصاد نمی‌تواند این موضوع را تکذیب کند گفت: آن تکذیبیه‌ای که منتشر شد بهترین تأیید بود. وزیر مجلس با ارقام و اعداد نمایندگان را قانع کرد و نزدیک بود مه آفرید را به بهانه کارآفرینی بر‌تر نزد شخصیت‌های بالای نظام ببرد.



آسیب‌شناسی این است که ببینید چرا این شبکه اختاپوسی نابود نمی‌شود

وکیل متهم افزود: وزیر اقتصاد از مه آفرید به عنوان مرد اقتصادی سال تعبیر می‌کند و در تکذیبیه فقط به این موضوع اسناد شده که ان حرف‌ها در جلسه غیرعلنی بوده است.

ریاحی گفت: مه‌افرید ناچار بود به این شبکه اختاپوسی سرویس بدهد وگرنه کارگران در خیابان راه می‌افتادند و اعتراض می‌کردند و شما او را به خاطر اخلال در نظام سیاسی اعدام می‌کردید.  آسیب‌شناسی این است که ببینید چرا این شبکه اختاپوسی نابود نمی‌شود.

چیزی که رئیس‌جمهور به خاطر آن فریاد می‌زند و می‌گوید سیستم بانکی فاسد است. شبکه بانکی و دولتی فاسد بودند که مه آفرید را تحت فشار قرار داده و او را مجبور به رشوه دادن کرده است. این شبکه دنبال طعمه‌ای بود که قبلا شهرام جزایری و فاضل خداداد را قربانی کرده بود.

بانک صادرات لوس بازی در آورد!

وی گفت: بانک ملی از بانک مرکزی سؤال می‌کند که موضوع ال‌سی ریالی داخلی چیست که در جواب این سوال گفته می‌شود در حکم برات است این جواب قاضی است که می‌گوید شرط لازم ال سی کجاست در واقع به اعتبار طرفین پرداخت می‌شده و بانک صادرت تضمین می‌کرده است اگر بانک صادرات لوس بازی‌در نمی‌آورد زود‌تر از موعد موضوع را فاش نمی‌کرد تا قوه قضائیه کارش را بکند کار به اینجا کشیده نمی‌شد.

ریاحی خطاب به قاضی و بابیان اینکه چرا وقتی شما ۲۱ ایرادی به کیفر خواست گرفتید اجازه ندهند که گزارش تکمیل شود گفت: گفته شده که داماش با ۵۰ میلیون سرمایه ثبت شده در حالی که سرمایه ثبت شده این شرکت ۲۰ میلیون تومان بوده است.

کار مه‌آفرید پولشویی نبود بلکه وی پول‌چرخانی می‌کرد

ریاحی افزود: مه‌آفرید پولشویی نمی‌کرده بلکه پول‌چرخانی می‌کرده است و هنرش این بوده که اجازه نمی‌داد پول یک روز هم یک جا بماند. و سه کار‌شناس به این موضوع اشاره کردند.

ریاحی با بیان اینکه وقتی بانک مرکزی می‌گوید ال‌سی در حکم برات یعنی می‌تواند از بانک پول بگیرد به اظهارات قائم‌مقام بانک مرکزی درباره مدیرعامل بانک صادرات اشاره کرد و گفت: این فرد مدعی شده رئیس بانک صادرات فردی بانکی نیست و از رئیس بانک مرکزی خواسته حداقل او را جایی بگذارد که آسیبش کمتر باشد. اما اینگونه نشد.

وی درباره مصوبه وام ۳۲۰ میلیارد تومانی به گروه آریا گفت: مصوبه ۳۲۰ میلیارد تومان مربوط به قبل از حضور جهرمی به بانک صادرات است که به مشکل برخورد کرد و شخصی به نام «ع ـ ح» تحت عنوان مشاور وزیر اقتصاد در نامه‌ای به بانک صادرات می‌گوید جلوی این پرداخت باید گرفته شود.

وی افزود: ماجرا از اینجا آغاز شد و اینجا بود که مه‌افرید دنبال پارتی می‌گردد و باید آسیب‌شناسی شود که چه کسی جلوی او مانع ایجاد کرد.

نامه رئیس جمهور در چرخ‌دنده‌های مشاور وزیر اقتصاد گیر کرد

وی با بیان اینکه در این رابطه افراد زیادی به مه‌آفرید معرفی می‌شود اما او نامه‌ای به رئیس‌جمهور با واسطه می‌نویسد گفت: رئیس‌جمهور هم که در بحث ایرانگردی در سفرهای استانی روی همه را کم کرده است و به گفته یک مسئول تا پایین‌ترین جایگاه‌های سازمانی را مورد رسیدگی قرار می‌گیرد درباره این نامه دو دستور خطاب به وزیر اقتصاد و فردی دیگری که نامش در خاطرم نیست صادر کرده تا مشکل برطرف شود. اما نامه بین چرخ‌دنده‌های مشاور وزیر اقتصاد گیر کرد.

ریاحی ادامه داد: مدیرعامل بانک صادرات هم می‌گوید این مبلغ در اندازه‌‌ همان مصوبه پرداخت شود اما بیش از آن خیر. هر چند ۳۲۰ میلیارد تومان هم کاملا پرداخت نشد راز آن هم این است که هیچ مصوبه‌ای از سوی بانک صادرات ابلاغ نشده است.

وکیل مدافع مه‌افرید امیرخسروی در ادامه اظهارات خود اظهار داشت: مقامات استانی وقتی دیدند مه‌آفرید از جای دیگری پول دریافت کرده و فهمیدند که از بانک ملی تسهیلات گرفته در رقابت بانکی موضوع به مقامات بالا گزارش شده که مه‌آفرید مشکلش را در بانک رقیب حل کرده است و تصمیم گرفته شده که بدون مصوبه ۱۰۰ میلیارد تومان به آن‌ها پرداخت شود.

وقتی دیدند نمی‌توانند کاری کنند شروع به نامه‌نگاری کردند

از گروه آریا وثیقه اضافه خواستند که این‌ها بار‌ها گفتند نمی‌دهیم و اگر قرار است بدهید با‌‌ همان وثایق قبلی پرداخت کنید. اما با همه مکاتبات مصوبه ۳۲۰ میلیارد تومان که قانونی هم بود پرداخت نشد. و همین موضوع در آغاز انحراف بود.

ریاحی افزود: مه‌آفرید گفته در آن زمان رقبا برای گروه ملی دندان تیز کرده بودند اما کسی نبود که بتواند آن را سرپا نگه‌دارد. وقتی دیدند نمی‌توانند کاری کنند شروع به نامه‌نگاری کردند تا او را مجبور به رشوه دادن کنند.

ریاحی خاطر نشان کرد: طراحی کیفر خواست مبنی بر اینکه این گروه به عنوان یک تشکل سازمان یافته ایجاد شد تا در نظام اقتصادی اخلال ایجاد کند مردود است زیرا وقتی اتهام مشارکت به ۵ نفر تفهیم می‌کنیم دیگر چرا وحدت قصدی می‌توانند داشته باشند.



پایان نوبت صبح دادگاه

دوازدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد مالی در نوبت صبح آن به پایان رسید. قاضی ناصر سراج تنفس اعلام کرد تا ساعت ۱۶ و ۳۰ روند رسیدگی به این پرونده در جلسه بعد از ظهر ادامه یابد.

بار آقای خسروی کج بوده که به منزل نرسیده

دادگاه بعد از یک تنفس کوتاه ۵۰ دقیقه‌ای آغاز شد و در اولین بخش از نوبت عصر امروز دوازدهمین جلسه دادگاه فساد ۳ هزار میلیارد تومانی فراهانی نماینده دادستان تهران برای دفاع از کیفرخواست صادر شده برای مه‌آفرید امیرخسروی در جایگاه قرار گرفت.

این فرد در ابتدای اظهارات به سخنان مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه امسال درباره قاچاق و سو‌ءاستفاده از ذخایر متعلق به مردم سخن گفت.

وی افزود: ما از‌‌ همان ابتدای دادرسی به همه متهمان این نکته را یادآوری کردیم که باید در جلسات دادرسی و دادگاه صداقت را مدنظر قرار دهند و با صداقت همه جرائم مرتکب شده را بپذیرند. همین فضایی که امروز ایجاد شده اگر آنالیز شود نشان داده می‌شود که بار آقای خسروی کج بوده که به منزل نرسیده است.

خسروی باید در این نوع تفکر تجدیدنظر کند

وی افزود: اولین نکته‌ایی که می‌خواهم در مورد دفاعیات خسروی بگویم این است که ایشان اشاره داشت که ما تلاش داشته‌ایم تا همه جرائم را به گردن خسروی بیندازیم و وزارتخانه‌ها و بانک‌ها را از دایره تقصیر و اشتباه خارج کنیم در حالی که باید در این نوع تفکر تجدیدنظر کنند زیرا همین امروز می‌بینید که بسیاری از مدیران بانکی هم در کنار معاونان وزرا بازداشت هستند و به اتهامات آن‌ها رسیدگی می‌شود.

وی گفت: ما اصلاً و ابداً‌ قصد بزرگنمایی نداشتیم و تلاشمان این بوده که واقعیت را نشان دهیم اما شما و وکیلتان تلاش دارید حقیقت را کتمان کنید در حالی که این به نفع شما نیست.

وی گفت: آقای خسروی بخشی از مدیرانی را انتخاب می‌کرده که هیچ اتهام و سوء سابقه‌ای در پرونده آن‌ها وجود نداشته و اتفاقاً صاف و ساده کارهای این گروه را به پیش می‌بردند.

وی افزود: آقای خسروی چه کسی شما را مجبور کرده بود که گروه ملی فولاد را بخرید چه کسی شما را امیدوار کرده بود که اینگونه ظرف ۲ سال تعداد شرکت‌هایتان ۶۰درصد افزایش داشت.

مشورت کردید و گفتند که گروه ملی را نخرید؛ چرا خریدید؟

فراهانی خاطرنشان کرد: شما در زمان خرید گروه ملی فولاد از یکسری افراد مشورت گرفتید که همگی آن‌ها به شما گفتند گروه ملی را خریداری نکنید اما شما برخلاف نظر آن‌ها این کار را کردید آیا چاقوی زیر گلوی شما قرار دادند که گروه ملی را بخرید؟

وی افزود: آن زمان که بانک صادرات مصوبه گشایش اعتبارات اسنادی به مبلغ هزار میلیارد ریال را باطل اعلام کرد شما چرا باز هم به سراغ گشایش اعتبارات اسنادی رفتید. برخی از مته‌مان در اظهاراتشان آمده است که شما بر همه کارهای مالی نظارت دقیقی داشته‌اید.

واقفیم که در مراحل اولیه با متهمان تعامل صورت گرفته است

وی گفت: البته ما به این نکته هم واقف هستیم که متأسفانه برخی از بازجویی‌ها در مرحله اول رسیدگی به این پرونده تعاملات ویژه‌ای با متهمان داشته‌اند و به نوعی دادگستری استان خوزستان نیز از جمله‌های کارهای خیری شبیه کار برخی از متهمان انجام می‌داده است اما‌‌ همان زمان که از جریان باخبر شدیم پرونده به تهران احاله شد و ضابطین و قضات با کیفیت بهتری به رسیدگی پرونده پرداختند.

وی گفت: در قسمت آخر قرار مجرومیت اولیه صادر شده از آنجا که وقت کافی نبود قرار‌ها مختصر و نامطلوب نوشته شده بود که به همین دلیل در تهران با استدلال‌های متقن سعی در بهبود قرار مجرومیت‌ها داشت.

فراهانی گفت: شما از بانک مرکزی دایره استعلامات بپرسید که ما در طول این مدت چه میزان استعلام از آن‌ها گرفتیم برخی از آن‌ها مدعی هستند که در طول ۸ ماه گذشته بیش از تمام ۳۰ سال گذشته از آن‌ها استعلام شده است.



بر همه کار‌هایمان مهر تأیید نمی‌زنیم

فراهانی گفت: هرچند که ما تلاش کردیم تا بازجویی‌های بهتری در این پرونده از متهمان بازپرسی کنند اما هنوز هم بر همه کار‌هایمان مهر تأیید نمی‌زنیم اما به این نکته توجه داشته باشیم که شما هم بحث بی‌خبر بودن از ال‌سی‌ها و عدم اطلاع از مجوز نداشتن آن‌ها به زبان می‌آورید در حالی که ال‌سی از ابتدا اصلاً به دلیل صوری بودن معاملات در صورت داشتن مجوز هم جعل به حساب می‌آیند.

فراهانی افزود: از شما یک سی‌دی تصویری به من رسیده که در آن شما هنگام سخنرانی برای مدیران و کارمندانتان دم از حفظ صداقت و صاف و صادق بودن در هنگام کار می‌زنید در حالی که امروز همه آن حرف‌هایتان را فراموش کردید و بدون صداقت حرف می‌زنید.

وی گفت: شما می‌گویید از ال‌سی‌ها بی‌خبر بودید در حالی که پیش خودتان باید می‌پرسیدید که چگونه است که گروه ملی می‌تواند این میزان اعتبارات اسنادی برای شما آن هم یک روز در میان گشایش کند مگر ال‌سی کارت پستال بود که آقای «س ک» یک روز در میان برای شما صادر کرده و برایتان بفرستد.

یک متهم دیگر پرونده: مه‌آفرید ما را مجبور و تهدید کرده بود

فراهانی به بخشی از دفاعیات «س ک» اشاره کرد و گفت: «س ک» مدعی است شما یک روز در تماس تلفنی به او گفته‌اید که اینقدر باید ال‌سی صادر کنید تا من بتوانم پول‌ها را تسویه کنم و او را مجبور کرده‌اید در این زمان فراهانی از «س ک» خواست تا در جلسه و در حضور شخص مه‌آفرید خسروی این ادعا را مجدداً تکرار کند که این فرد از جای خود بلند شده و اظهارات نماینده دادستان را تأیید کرد و گفت مه‌آفرید ما را مجبور و تهدید کرده بود.

در این بخش از رسیدگی به پرونده نماینده بانک صادرات به تصحیح کردن سخنان فراهانی پرداخت و گفت: در تاریخ ۱۸ مرداد سال ۸۸ اولین ال‌سی گروه ملی به مبلغ ۳۲۰ میلیارد تومان لغو مجوز شد.

شما محاسبه دقیقی برای این پرونده داشته‌اید

فراهانی در ادامه اظهاراتش به سخنان آقای «الف ش» و «ب ب» اشاره کرد و گفت: یک جمله مشترک در اظهارت این افراد وجود دارد با این عنوان که مه‌آفرید در قضایای مالی به هیچ کس میدان نمی‌داد و خود شخصا کارهای مالی را پیگیری می‌کرد.

وی افزود: شما حتی برگه چکی که در قالب رشوه دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی به «س ک» داده بودید را تأکید کرده بودید که این فرد خودش آن را نقد نکند و حتی‌الامکان به حساب خانواده‌اش هم پولی واریز نکند این‌ها همه نشان از آن دارد که شما محاسبه دقیقی برای این پرونده داشته‌اید.

نماینده دادستان در رسیدگی به پرونده فساد ۳ هزار میلیارد تومان به موضوع خرید طلا و جواهرات ۱۰ میلیارد تومانی برای خانواده مه‌آفرید اشاره کرد و گفت: ‌ شما زندگی اشرافی همراه با تبخ‌تر برای خانواده‌تان ایجاد کرده بودید.

نماینده دادستان حرفش را تصحیح کرد

فراهانی افزود: من در یکی از جلسات گفته بودم که خسروی از امامزاده محل سکونتش دزدی کرده بود که این جمله را اینگونه تصحیح می‌کنم که گویا در ۱۹ سالگی این فرد از یک بقعه یا شبیه به امامزاده سرقت کرده بوده که البته محکوم هم نشده بوده است هرچند ایشان در سال ۸۷ به اتهام رشوه به کارمند بانک برای رفع اثر از چک‌های برگشتی‌اش به پرداخت ۴ میلیون تومان جزای نقدی بدل از ۶ ماه حبس محکوم می‌شود.

فراهانی افزود: آقای وکیل اظهارنظری کردند که گویا رقبای مه‌آفرید خسروی به خاطر دست نیافتن به گروه ملی فولاد برای او پرونده‌سازی کرده است، در حالی که باید پرسید مگر گروه ملی فولاد چه گوشت لخمی بوده است که بخواهند برای آن سرودست بشکنند.

اختلاس کلان در بانک ملی شعبه کیش

وی افزود: یک بخشی از دلایل ما برای مفسد فی‌الارض متهم اختلاس کلانی است که در بانک ملی شعبه کیش رخ داده است و به این‌ها اضافه کنید که مبالغ هنگفت رشا و ارتشا.

وی افزود: متأسفانه اینقدر این پرونده بزرگ است که می‌ترسیم هرچه به جلو‌تر برویم و این پرونده مفتوح بماند به جایی برسیم که بگویم ۷۰ میلیون را دستگیر کنیم و بگیریم و ببندیم اینقدر این گروه دسته گل به آب داده که مانده‌ایم چه کنیم.



باید خدا را شکر کنیم که بانک آریا تأسیس نشد

نماینده دادستان افزود: گروه آریا متهم به زمین‌خواری و رشوه و تبانی و تخلف در اخذ تسهیلات نیز هست و به این‌ها اضافه کنید جرائم گمرکی و همچنین تبانی و تخلف در تأسیس بانک آریا در حالی که این گروه تأسیس بانک آریا را برای دور زدن تحریم‌ها اعلام می‌کنند حال آنکه بانک ایرانی اگر قرار بود تحریمی را دور بزند همین چند بانکی که وجود داشت موفق به این کار می‌شدند.

فراهانی افزود: آقای «الف ش» در اظهاراتش می‌گوید ما در خردادماه سال ۹۰ گفتیم که باید بانک آریا تأسیس شود وگرنه در باتلاقی از مشکلات گیر خواهیم کرد و خدا را باید شکر کنیم که بانک آریا تأسیس نشد وگرنه معلوم نبود چه بلایی به سر سپرده‌های مردم می‌آمد.

نماینده دادستان گفت: متهم حرف از اسامی می‌زند که حاضر نیست از آن‌ها نام ببرد در حالی که من امروز خواهش می‌کنم و التماس می‌کنم که آقای خسروی بگوید چه کسانی او را مجبور کردند رشوه بدهد و بگیرد و اعتبارات اسنادی گشایش کند. اینکه در فضایی یکسری اسم بگوییم و اتهامی متوجه آن‌ها نباشد نتیجه‌ای برای آقای خسروی ندارد.

خسروی به دنبال آوازه بود

وی افزود: به نظر ما خسروی می‌خواسته یک ثروتمند متمول شود و اگر قصد دزدیدن پول در بانک و انبار کردن آن در خانه‌اش را نداشته بلکه او می‌خواسته است آوازه‌اش به گوش همه برسد و او را به عنوان یک کارخانه‌دار بشناسند.

وی افزود: ما کارخانه ام‌دی‌اف خسروی را دیده‌ایم یک کارخانه مثال زدنی و قدرتمند است اما در کنار آن رشوه‌هایی هم که خسروی داده است مثال‌زدنی است.

تماس رئیس دفتر فلان مسئول که جرم نیست

فراهانی ادامه داد: اینکه ما صرفاً بگوییم رئیس دفتر فلان وزیر یا فلان مسئول تماسی با ما گرفته و از ما خواهش کرده که کاری کنیم که جرم نیست باید آقای خسروی دقیقاً بگوید با سند و مدرک که هرکسی چه کاری انجام داده تا وقتی ما هم به سراغ افراد رفتیم بتوانیم با آن‌ها برخورد کنیم صرفاً اینکه جلسه‌ای در هتل برگزار شده معنی جرم نیست یک بستری فراهم بوده شما هم به آن بستر پیوستید و جرم مرتکب شدید.

نماینده دادستان در بخش انتهایی سخنان خود به موضوع بازجویی از برخی از مدیران بانک صادرات در خوزستان که امروز در برخی دیگر از شهر‌ها پراکنده شدند گفت: ما حداقل برای آن‌ها اهمال گرفتیم پس شما شعار ندهید و اگر واقعاً جرمی از افراد سراغ دارید به ما بگویید تا ما کمکتان کنیم.

حدود ۶۰ شرکت صوری در خدمت گروه آریا بودند

تورگ نماینده دادستان و ناظر شناسایی اموال گروه آریا درباره شرکت‌های صوری و کاغذی تأسیس شده توسط گروه آریا اظهار داشت: طبق گزارش کار‌شناسان رسمی دادگستری حدود ۶۰ شرکت صوری و فقط برای ارائه فاکتورهای غیرواقعی تأسیس شده و در خدمت گروه آریا بودند.

وی ادامه داد: ‌ در این زمینه از نهادهای مختلف از جمله اداره ثبت شرکت‌ها استعلام کردیم که در ‌‌نهایت مشخص شد آدرس همه این شرکت‌ها دروغی است و افرادی که اسمشان به عنوان مدیران یا سهامداران شرکت‌ها در پرونده شرکت‌ها ثبت شده خودشان از این ماجرا خبر نداشتند.

واگذاری ۱۷ هزار هکتار اراضی به گروه آریا تایید می‌شود

تورگ درباره ادعای وکیل مدافع مه‌آفرید مبنی بر اینکه خبر واگذاری ۱۷ هزار هکتار اراضی به گروه آریا دروغ است، گفت: در این خصوص از معاون وزیر استعلام کردیم که اعلام کردند حدود ۱۷ هزار هکتار زمین به گروه آریا واگذار شده است. بخشی از آن قبل از واگذاری شرکت تراورس بابت استفاده از درختان جنگل برای تولید تراورس بوده است.

وی افزود: در شرایط فعلی طبق استعلام از شرکت‌های گروه آریا ۲۹ میلیون و ۷۱۳ هزار و ۸۴۱ متر مربع از طرف سازمان‌های مختلف به این مجموعه زمین واگذار شده است که تنها در یک مورد یک میلیون و ۳۰۰ هزار مترمربع برای اجرای طرح گردشگری در گیلان از سوی اداره کل مسکن و شهرسازی دریافت کرد.

آب معدنی گهر می‌توانست فاجعه به بار بیاورد

تورگ با اشاره به پروژه آب معدنی گهر لرستان گفت: گروه آریا در این خصوص مجوزی مبنی بر برداشت ۲۵۰ لیتر آب در ثانیه از منابع زیرزمینی برای شرکت گهر درود لرستان دریافت کرد که بسیار نگران‌کننده بود و می‌توانست در لرستان فاجعه به بار بیاورد.

نماینده دادستان با بیان اینکه تمام اموال گروه آریا شناسایی و ساماندهی شده است، گفت: گوشت‌هایی که از استرالیا وارد شده بود به میزان ۵۰۰ تن بود که به مبلغ ۵ میلیارد تومان فروخته شد.



مه‌آفرید با معدل شش از دانشگاه اخراج شده و تا سال هشتاد چوبداری می‌کرده!

تورگ درباره سوابق تحصیلی مه‌آفرید امیر خسروی گفت: او بعد از ورود به دانشگاه با معدل دیپلم ۱۰ بعد از گذراندن ۶ ترم در رشته تحصیلی عمران تنها موفق به گذراندن ۱۷ واحد درسی شد و با معدل ۶ از دانشگاه اخراج شد.

وی ادامه داد: او در ابتدای زندگی مشترک در یک زیرزمین واقع در شهرستان کرج ساکن بود که به گفته همسرش برای خرید احشام به شهرستان‌های مختلف می‌رفته و تا سال ۸۰ در کنار این شغل مشغول چوب‌داری هم بوده است تا اینکه با استفاده از رانت اطلاعاتی آب معدنی داماش را در گیلان تأسیس کرد.

نماینده دادستان ادامه داد: از سال ۸۵ وقتی متهم همراه برادرانش گروه آریا را با ۵۰ میلیون تومان تشکیل داد، اقدام به تأسیس شرکت‌ها و مؤسسات مالی می‌کند که در این زمینه ۵۷ شرکت به ثبت رسیده و ۴ شرکت بزرگ دولتی را نیز تصاحب می‌کند. همچنین ۶۰ شرکت کاغذی وجود دارد که برای فرار مالیاتی تأسیس شده بودند.

تورگ افزود: مه‌آفرید به لحاظ ارتباط سازمان‌یافته باب سوء‌استفاده را باز کرده و با جلب اعتماد و فریب افراد راه فساد را پیشه کرده بود و برای نیل به اهداف خود مسئولان استانی و کشوری را تحت عنوان امور خیریه مانند ساخت مسجد و مدرسه فریب داده است.

چک‌های برگشتی متهم بالغ بر هشتاد فقره است

تورگ خاطرنشان کرد‌: پس از چند سال بخاطر عدم توانایی در مدیریت شرکت داماش بدهی زیادی بوجود آورده تا جایی که تعداد چک‌های برگشتی وی در بانک‌های کشور بالغ بر ۸۰ فقره بوده است که بانک‌ها اعطای دسته‌ چک و تسهیلات به وی را ممنوع کرده بودند. به همین دلیل اقدام برقراری ارتباط با کارمندان بانک مرکزی و پرداخت رشوه برای رفع سوء‌اثر چک برآمد که در ‌‌نهایت از سوی وزارت اطلاعات پرونده‌ای برای وی تشکیل و در مجتمع رسیدگی به جرائم اقتصادی محکوم شد.

تورگ با بیان اینکه وکیل مه‌آفرید مدعی است عدم پرداخت مصوبه بانک صادرات باعث انحراف شده درحالی که متهم پیش از آن هم سوء سابقه داشته است، گفت: این محکومیت هم موجب درس عبرت مه‌آفرید نشد تا جایی که عمده اقدامات خلاف وی طی سال‌های ۸۸ تا ۹۰ به اوج رسید.

مه‌آفرید هم بالگرد شخصی داشته و هم پیشخدمت خارجی!

نماینده دادستان با بیان اینکه مه‌آفرید برای گروه آریا ۵۰۰ واحد مسکونی و باغ در بهترین نقاط تهران و کشور خریداری کرده بود، گفت: زندگی در سطح طاغوتی، اختصاص ۴ خودروی لوکس، استخدام پیشخدمت خارجی، خرید جواهرات میلیاردی، خرید چند باب منزل مسکونی در بهترین منطقه پایتخت، خرید بالگرد در کشورهای آسیای شرقی از جمله مواردی است که پس از تحول عظیم در زندگی مه‌آفرید رخ داده است.

وی ادامه داد: طبق اسناد موجود درباره فهرست اعتبارات گشایش یافته فقط بین سال‌های ۸۸ تا ۹۰ مبلغ ۵۳ هزار میلیارد ریال به نفع شرکت‌های گروه آریا گشایش اعتبار شده درحالی که بسیاری از خانواده‌های ایرانی برای گرفتن یک وام ۵ میلیون تومانی با مشکلات عدیده روبرو هستند.

وی ادامه داد: ‌در زمان شرکت‌های دولتی ۱۴ هزار کارگر تحویل مه‌آفرید شد که او حق تعدیل نداشت اما فقط در یک نمونه و در گروه صنعتی فولاد ۸۰۰ نفر را اخراج کرد. در ۴۵ شرکت باقیمانده حدود ۳ هزار نفر مشغول به کار هستند در حالی که در برخی شرکت‌ها کارگرانی فاقد تخصص و با حداقل حقوق با تراکم بالا مشغول کار هستند.

مدیران فعلی گروه آریا درباره سیستم‌های مدیریت مه‌آفرید سردرگمند

تورگ با بیان اینکه پیش از ۱۹ هزار میلیارد اعتبار ارزی با هدف حمایت از صنعت گشایش یافته است، گفت: مه‌آفرید ضمن تشکیل شرکت‌های مختلف تلاش کرد تا منابع بانک‌ها را در اختیار بگیرد تا جایی که مدیران فعلی گروه آریا که پس از دستگیری مدیران قبلی روی کار آمدند درباره روش‌ها و سیستم‌های مدیریت مه‌آفرید دچار سردرگمی شده‌اند.

ناظر شناسایی و ساماندهی اموال گروه آریا گفت: هرچند شرکت‌های گروه آریا دارای شخصیت مستقل حقوقی هستند، اما تمام عملیات خرید و فروش شرکت‌ها در اختیار دو خواهر بوده است و در بسیاری از موارد به خاطر محرمانه تلقی کردن عملیات امور در دفا‌تر دوم گروه صورت می‌گرفت و طراحی چنین ساختاری باعث شده بود که منابع مالی در حساب‌های شخصی افراد آمده و از پرداخت مالیات فرار کنند.

تورگ افزود: اگر تدابیر مسئولان قوه قضائیه نبود، شرکت گروه صنعتی فولاد با ۶ هزار کارگر باید تاوان خودکامگی گروه آریا را می‌داد.



گروه آریا سه تیم فوتبال داشته؛ در گیلان، خوزستان و لرستان

نماینده دادستان ادامه داد: باغ‌ها و ویلاهایی در بهترین مناطق پایتخت با پیشرفته‌ترین تجهیزات تفریحی در اختیار گروه آریا بود که به مدیران ارشد این گروه تعلق می‌گرفت و به عنوان نمونه ۱۸ مورد آپارتمان در رشت در اختیار پرسنل گمرک قرار گرفته بود.

تورگ با اشاره به خرید ۳ تیم فوتبال در استان‌های گیلان، خوزستان و لرستان، اظهار داشت: دست گذاشتن گروه آریا و شخص مه‌آفرید که هیچ علاقه‌ای به فوتبال ندارد، بر روی استان‌هایی که فرهنگ خاص قومی قبیله‌ای دارند، نشاندهنده این است که این فرد به دنبال جذب هواداران برای رسیدن به اهدف سیاسی و اجتماعی بوده است.

وی گفت: طبق آخرین بررسی‌ها میزان بدهی گروه آریا به بانک‌ها با احتساب سود، جریمه و دیرکرد حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که عمده آن به صورت غیرقانونی از بانک خارج شده و از محل همین وجوه بود که درصدد برآمد بانک آریا را افتتاح کند.

نمونه‌هایی دیگر از اهداف گروه آریا

تورگ با بیان اینکه مه‌آفرید با اهدافی که داشته علاوه بر دست‌اندازی به بیت‌المال در مسائل زیربنایی کشور وارد شده است، تا به چپاول از بیت‌المال و انحصارگری در امور ادامه دهد، گفت: این اقدامات مانند مجوز برداشت ۲۵۰ لیتر آب در ثانیه از منابع زیرزمینی و موضوع واگذاری زمین در سایه فساد ۳ هزار میلیاردی مغفول مانده است.

نماینده دادستان اظهار داشت: این گروه در حوزه‌های مختلف مانند چوب، لوازم خانگی، لوازم الکترونیک، دامداری، حمل و نقل، پخش و توزیع، بیمه، IT، ورزش و موارد دیگر مانند سرطان در حال گسترش بود. همچنین اقداماتی مانند خرید تراورس، خرید کشتی، آژانس هواپیمایی، خرید اسکله در روسیه، ترخیص کالا، خرید اموال کالا، برای دور از دست ماندن از نمایندگان دولت، تهیه نقشه از روستاهای کشور، تهیه نقشه مویرگی کشور، در شرکت جهت ترسیم ایرانیان، برنامه‌ریزی برای اختیار کردن انحصاری حوزه‌های اساسی مانند فولاد، گوشت، مرغ و روغن از کارهایی است که گروه آریا انجام داده و به مراتب به دنبال اهداف بالا‌تر و پلید‌تر از فساد مالی بود که ابعاد امنیتی آن باید لحاظ شود.

فرار گروهی از متهمان، حکایت از عالمانه بودن اقدامتشان دارد

وی با اشاره به فرار گروهی از متهمان این پرونده مانند خاوری و برادر مه‌آفرید گفت: این کار حکایت از اقدامات عامدانه و عالمانه این افراد داشته و نوع فعالیت این گروه مصداق فرمایش مقام معظم رهبری در زمینه برخورد با مفاسد اقتصادی است.

وی با بیان اینکه این فساد محصول رانت و غفلت نظارت بر فعالیت این مجموعه‌‌ها بوده است گفت: اگر خواست خداوند بر کشف این فساد نبود در قبال این فساد و انحصارطلبی آن بلای بزرگی در انتظار مردم بود.

پول را به عنوان قرض به مسئولان بانک آریا دادم

در ادامه، مه‌آفرید امیرخسروی نسبت به اظهارات تورگ ـ نماینده دادستان و مسئول نظارت بر اموال گروه امیرمنصور آریا ـ با قرار گرفتن در جایگاه واکنش نشان داد و در پاسخ به این سوال قاضی سراج که چه مبلغی را از وجوه تنزیل بابت تاسیس بانک آریا مصرف کرده‌اید؟ گفت: بنده چون به بانک مرکزی بدهکار بودم و همچنین برادرم بدهکار سیستم بانکی بود، به من گفتند از بانک آریا خارج شوید. باید بگویم که در این مورد بنده دخالتی نداشتم و فقط پول را به عنوان قرض به مسئولان بانک آریا دادم.

قاضی سراج در رابطه با درصد این مبالغ از مه‌آفرید خسروی پرسید که وی پاسخ داد: مبالغ و سهم و درصد آن‌ها در خاطرم نیست و در پرونده موجود است.

وی ادامه داد: خریدی که انجام شده بابت شعب بانک آریا نبوده بلکه این خرید به دلیل این بوده که چون ملک گران شده بود، آن‌ها را خریداری کرده بودم. توجیهم این بود که قیمت ملک و مسکن بالا می‌رود به همین دلیل آن ۱۵۰ میلیارد را ملک و ابنیه خریدم.

رییس دادگاه در رابطه با ۱۵ درصد گروه امیرمنصور آریا که به «ع. د» تعلق داشت پرسید که مه‌آفرید امیرخسروی پاسخ داد: قرار بود این کار انجام شود ولی این امر اتفاق نیفتاد. من از مخفی بودن این موضوع اطلاع ندارم.

قاضی سراج در مورد مبلغ ۱۵ درصد از متهم پرسید که وی جواب داد: مبلغ آن را نمی‌دانم.



هدفمان از دامپینگ، امتحان بحث پائین آوردن قیمت بود

قاضی سراج از مه‌آفرید امیرخسروی خواست که در رابطه با بحث دامپینگ و انحصار از خود دفاع کند.

مه‌آفرید گفت: من قصدی از این موضوع نداشتم و بحث ما بحث تولید بوده و در تولید هم رقابت وجود دارد و در زنجیره تولیدی می‌خواستیم بحث پایین آوردن قیمت تمام شده را امتحان کنیم.

وی افزود: این موضوع اندکی غیرمعقول است که من فولاد را ۸۵۰ تومان بخرم و بخواهم ۸۲۰ تومان بفروشم این چیزی که درباره اعلام قیمت از سوی من مطرح شده صحت ندارد زیرا آقای «ب» مدیر فروش گروه ملی فولاد قیمت را مشخص می‌کرد و در اختیار من هم نبود.

رییس دادگاه در رابطه با بحث تراورس و انحصار از مه‌آفرید امیرخسروی پرسید و خواست که از خود دفاع کند.

مه‌آفرید پاسخ داد: بحث تراورس مساله مهمی نیست و همانطور که می‌دانید کشیدن خطوط راه‌آهن در همه جا مرسوم است و باید بگویم که کار راه‌آهن تولید تراورس بود و در واقع این‌ها ابتکاراتی بود که برای پایین آوردن قیمت تمام شده انجام داده بودند و سیاست در استراتژی ما پایین آوردن قیمت تمام شده برای خدمات و کالا بود.

تراورس را با تخفیف صد میلیارد تومانی خریدم

قاضی سراج در رابطه با مبلغ ۲۵۸ میلیارد تومان بدهی که در رابطه با تراورس بود نیز از متهم خواستار پاسخ شد که مه‌آفرید گفت: تخفیف تراورس ۱۲۹ میلیارد و ۱۲۶ میلیون تومان بود که آن را خریداری کردم و این قیمت کار‌شناسی بود و باید بگویم که ابتدا ۲۳۰ میلیارد تومان برای تراورس در مزایده اول قیمت‌گذاری شد ولی به دلیل اینکه کسی آن را نخرید، قیمت آن به ۱۲۹ میلیارد تومان تخفیف داده شد.

امیرخسروی تصریح کرد: در واقع ما می‌توانیم در شرکت تراورس با مقدار تجهیزات و امکانات در کشور و بومی‌سازی، هزاران کیلومتر راه‌آهن بسازیم و باید بگویم که شرکت تراورس می‌تواند در کشور، هزار کیلومتر زیرسازی و روسازی در سال انجام دهد.

مه‌آفرید خسروی گفت: من استعداد بالقوه‌ام این بود که قیمت واقعی یک شرکت را بررسی می‌کردم و سپس آن را خریداری می‌کردم در حالی که دیگران به سود یک روزه فکر می‌کردند.

متهم درباره انحصار تولید و فروش تراورس گفت: تولید انحصار تراورس چیز مهمی نیست ما آمدیم صرفاً تولید تراورس را با قیمت پایین رونق دادیم. آقای قاضی شما با خرید ۳۰ میلیارد تجهیزات می‌توانید کاری کنید که روزانه ۴ کیلومتر خط راه‌آهن بکشید ما ابتکارمان این بود که با پول یک کیلومتر راه‌آهن ۲ کیلومتر راه‌آهن تولید می‌کردیم.

قاضی سراج در رابطه با ۱۶ پروژه‌ای که در قبال بحث تراورس قرار بوده به مه‌آفرید امیرخسروی واگذار شود، سوال کرد که متهم پاسخ داد: بحث نگهداری خطوط راه‌آهن در تراورس بود و باید بگویم که برای اینکه مدیرعامل گروه بودم، تقاضا داشتم که همه مدیرعامل‌های شرکت کار‌هایشان را توضیح دهند.

چهار ساله بدهی‌هایم را خواهم داد!

امیرخسروی تاکید کرد: بنده همین جا اعلام می‌کنم که آمادگی این را دارم که این شرکت‌ها را با قرار گرفتن در یک اتاق در بسته به بهره‌برداری برسانم، زیر نظر هر شخص یا زیر نظر مقام معظم رهبری قادرم این کار را انجام دهم و در عرض چهار سال بدهی‌ها را پاس کنم؛ بدون آنکه یک ریال به من پول بدهید.

قاضی سراج گفت: آیا کسی که این قدرت کارآیی را دارد باید با رشوه کار کند؟

مه‌آفرید پاسخ داد: وقتی که شما می‌خواهید ناظر وجود داشته باشد، کسی جرات رشوه گرفتن از من نمی‌کند.

قاضی سراج پاسخ داد: آن‌ها به شما کمک می‌کنند ولی نمی‌توانند رشوه بگیرند.

آقای تورگ دشمن من است؛ من به جامعه خدمت کرده‌ام

متهم ادامه داد: آقای تورگ دشمن من است و از وی ترسی ندارم. چرا خرجی زن و بچه من را نمی‌دهد؟ از همین‌جا باید بگویم که مخارج ماهیانه همسر من ۱۰ میلیون تومان است.

مه‌آفرید خسروی گفت: گناه من چیست که شما خرج همسر و بچه‌ مرا با معیار همسر خودتان می‌سنجید من کسی بودم که ۵ هزار میلیارد تومان دارایی داشتم طبیعی است که خرج زنم با شمایی که حقوقتان ۲ میلیون تومان است متفاوت باشد.

مه‌آفرید خسروی خطاب به قاضی گفت: آقای قاضی حرف زدن خیلی راحت است اما عمل کردن سخت است.

وی ادامه داد: آقای تورگ نسبت به بنده سوء نیت دارند و ماشین همسر من را گرفته‌اند. خانم من باید بهترین ماشین را سوار شود زیرا من به این جامعه خدمت کرده‌ام. این نظر آقای تورگ است که می‌گوید من خیانت کرده‌ام. حرف زدن راحت است؛ عملکردن مهم است.

شرکت‌های جعلی به من تعلق ندارد؛ اگر ثابت کردید اعدامم کنید

امیرخسروی ادامه داد: من در بخش بازرگانی و تولید اعتباری داشتم و آن را پرداخت کردم و مالیات شرکت را داده‌ام و ۶۰ شرکت به بنده تعلق ندارد و این موضوع تهمت و دروغ است. اگر این مطلب را اثبات کردید، حکم اعدام من را بدهید.

وی اظهار کرد: چه کسی می‌توانست حقوق ۱۷هزار نفر را در ماه بدهد و بدهی خصوصی‌سازی را هم پرداخت کند؟ در واقع من با گردش پول در جامعه این کار را کرده‌ام. هنر من این بوده است که با پول سیستم بانکی که سودش را داده‌ام، کار چرخش پول را انجام می‌دادم. من پول سیستم بانکی را بدون معوقه پرداخت کردم آقای قاضی بروید بررسی کنید حد اعتباری در تمام دنیا مرسوم است بروید بپرسید که حد اعتباری من چقدر بوده است.

قاضی به او گفت: پولی که چرخاندی مال چه کسی بود.



مرض قند دارم و در زمان کوتاه قادر به دفاع نیستم

در ادامه این جلسه، غلامعلی ریاحی ـ وکیل مدافع مه‌آفرید امیرخسروی ـ از جایش بلند شد و خواست صحبت کند اما قاضی سراج خطاب به وی گفت: با داد و بیداد چیزی روشن نمی‌شود. شما بفرمایید بنشینید. من سوال می‌کنم تا مسائل روشن شود.

وی از مه‌آفرید خواست تا از خود دفاع کند.

مه‌آفرید امیرخسروی گفت: من در زمان کوتاه نمی‌توانم دفاع کنم. شما می‌خواهید آخرین دفاع من را بگیرید. من بیماری قند دارم و روزی ده قرص می‌خورم.

قاضی گفت‌: من هم روزانه ۱۰ قرص می‌خورم.

قاضی سراج گفت: شما سه جلسه در دادگاه حضور داشتید و می‌توانستید صحبت کنید.

متهم پاسخ داد: من در جلسه دوم صحبتی نکردم. اگر شما می‌خواهید امروز آخرین دفاعیات من را بگیرید نمی‌شود و باید بگویم که بنده ۱۰ ماه در انفرادی بوده‌ام.

می‌توانم تا پایان سال ۱۳۹۶ تمام بدهی‌ها را بدهم و به دهمان برگردم

وی با بیان اینکه من اهل عملم گفت: بنده برای دادستان تهران ۵۳ صفحه نامه نوشتم و در آنجا گفتم که شرکت مجموعه من باید کار کند اما ۱۰ ماه کسی با من صحبت نکرد. بنده همین‌جا اعلام می‌کنم که خودم کار می‌کنم و سود بانکی را تا ریال آخر پرداخت خواهم کرد و می‌توانم تا پایان سال ۱۳۹۶ تمام بدهی‌ها را بدهم. آیا آقای دادستان آن نامه را خواندی که من چه چیز‌هایی را برای شما نوشتم.

امیرخسروی ادامه داد: در سال ۱۳۶۷ در رشته پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی تهران قبول شدم ولی پس از دو ترم انصراف دادم و اگر آن رشته را ادامه می‌دادم، صدتا انسان مانند تورگ به من نمی‌رسید.

قاضی سراج با لبخند خطاب به متهم گفت: ولی شما برای انجام این کار قلبتان درد می‌کند.

خسروی پاسخ داد: با همین قلب بیمارم، حرف نمی‌زنم، بلکه عمل می‌کنم و حاضرم تمام بدهی‌های بانکی را با سود پرداخت کنم و  در آخر همه را وقف امام رضا (ع) خواهم کرد و بعد از آن به ده خودمان (ناش) خواهم رفت.

دادسرا کم آورده است / چه ضرورتی دارد دادگاه برگزار شود؟

در ادامه، غلامعلی ریاحی ـ وکیل مدافع مه‌آفرید امیرخسروی ـ در پاسخ به اظهارات نمایندگان دادستان و در آخرین دفاعیات خود از موکلش با قرار گرفتن در جایگاه گفت: دادسرا در این پرونده و سر این موضوع کم آورده است. اگر نخواهیم موضوع را بپذیریم باید به این فکر کنیم که از قبل تصمیم گرفته شده و دادگاه اعتباری ندارد.

وی در پاسخ به بخشی دیگری از اظهارات نمایندگان دادستانی گفت: شما به فتوایی استناد می‌کنید که براساس آن مراجع عظام گفته‌اند خسروی مفسدفی الارض است و حکم به کشتن آن داده‌اند پس به این ترتیب چه ضرورتی دارد که این دادگاه برگزار شود.

چرا برای صدور یک کیفرخواست به سخنان مقام معظم رهبری اشاره می‌کنند؟

وی افزود: چرا نمایندگان دادستانی برای صدور یک کیفرخواست به سخنان مقام معظم رهبری اشاره می‌کنند چه کسی به این افراد اجازه داده که سخنان مقام معظم رهبری را به ادله صدور کیفرخواست تبدیل کنند.

وی افزود: سخنان رهبر معظم انقلاب نصب‌العین ماست و بر روی سر ما جا دارد اما اگر این سخنان از سوی مقام معظم رهبری ارائه نمی‌شد دادستانی برای صدور کیفرخواست به چه چیزی استناد می‌کرد آیا می‌توان به حرفی که مقام معظم رهبری زده و مصداقی برای آن قلمداد نشده خسروی و گروهش را مفسد بخوانیم.

خاوری به کمک دستگاه قضایی فرار کرده است

ریاحی افزود: آقای خاوری که با کمک خود دستگاه قضایی به خارج از کشور متواری شد.

وی گفت: در جلد پنجم پرونده اشاره به تفهیم اتهام به خاوری می‌شود اما به یکباره در صفحات ۱۳۱۵ و ۱۳۱۶ آقای خاوری حتی بدون یک قرار التزام آزاد می‌شود و به تهران می‌آید.

وی افزود: در جلد ششم پرونده هم براساس بازجویی از آقای الف مشخص می‌شود که خاوری دستور تنزیل اعتبارات اسنادی را صادر کرده است که این موضوع در نامه و گزارش تاریخ ۴ مهر ۹۰ اداره اطلاعات نیز آمده است.



برای متهم کردن خسروی از افرادی بهره می‌گیرید که مرعوب شما هستند

وی خطاب به فراهانی گفت: شما برای متهم کردن خسروی به اظهارات افرادی استناد می‌کنید که مرعوب شما شده‌اند و به امید اندکی ملاطفت از سوی شما و تغییر قرار تأمینی بر علیه موکل من حرف زدند.

وی به تعویض ضابطین توسط دادسرا در میانه مسیر دادرسی اشاره کرد و گفت: بازپرسان‌‌ همان بازپرس‌ها بودند اما از آنجا که گروه تحقیق برخلاف دادگاه عمل می‌کرده آن‌ها را تغییر داده است.

چرا باید موکلم چک شخصی بدهد؟ / پاسخ نماینده دادستان

ریاحی گفت: ‌شما مدعی شدید که موکل من برای پاک کردن ردپایش کیف‌های رشوه درست کرده بود اما در جایی دیگر می‌گویید که رشوه ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی‌اش را با چک شخصی‌اش داده است اگر قرار بود موکلم ردپایش را پاک کند چه نیازی به کیف‌ پول یا چه نیازی به چک شخصی بود.

فراهانی در این لحظه خطاب به ریاحی گفت: جرم شامل تکامل تدریجی بوده است این‌ها از چک شخصی شروع کرده‌اند تا به کیف‌های پول رسیده‌اند.

ریاحی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به فراهانی گفت: شما حق ندارید درباره خانم‌های متهم حرف بزنید و حق ندارید هزینه زنانتان را ملاک قرار دهید شما برای زنانتان کم هزینه می‌کنید.

آقای دولت آبادی، از شما بعید است

وی خطاب به جعفری‌ دولت‌آبادی گفت: شما سال‌ها در قضاوت و جزا و دادگاه بوده‌اید بعید است از شما که ذره‌بین دستتان بگیرید و در گذشته متهم دنبال یک محکومت ۴ میلیون تومانی باشید.

وی در بخش دیگری از سخنانش به خارج نشدن حتی یک ریال پول از جانب متهمان اشاره کرد و گفت: علی‌رغم چیزی که شما اشاره می‌کنید که متهمان پولی از کشور خارج کرده‌اند باید بگوییم که این موضوع صحت ندارد و یک ریال هم از کشور خارج نشده است.

وی ادامه داد: در یک پارتی ۵۰ میلیارد تومان از دوبی پول وارد شده است و پولی از کشور خارج نشده و بنده این موضوع را تکذیب می‌کنم.

کار آقای تورگ امانتداری نیست

ریاحی خاطرنشان کرد: ما با آقای تورگ مشکل شخصی نداریم. ایشان در اینجا به عنوان امین اموال امیرمنصور آریا حضور دارند. این امانتداری نیست که آقای تورگ مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار را با اختیاراتی که دادستانی به ایشان داده دنبال نکند اما به دنبال تصرف اموال زن و بچه مه‌آفرید امیرخسروی باشد.

وی با گلایه از تورگ نماینده دادستان گفت: شما به گونه‌ای در این مدت عمل کرده‌اید که نه تنها امین اموال خسروی نبودید بلکه شرکت‌ها را زیان‌ده نشان داده‌اید. در حالی که تمام این شرکت‌ها پیش از این سودده بودند.

همسر دوم مه‌آفرید در بازداشت است

وی تصریح کرد: همسر دوم آقای امیرخسروی به خواست آقای تورگ در بازداشت است زیرا دو ملک به نامش است و ایشان از همسر امیرخسروی می‌خواهند که وکالت بلاعزل این دو ملک را به آقای امیرخسروی بدهد تا از اختیار همسرش خارج شود و در این صورت وی را آزاد کنند. باید اینجا اشاره‌ای داشته باشم که دادستان تهران نمی‌دانست که همسر دوم مه‌آفرید امیرخسروی در بازداشت است.

قاضی سراج گفت: شما از موکل خودتان دفاع کنید.

وکیل مدافع امیرخسروی افزود: ایشان هم همسر موکل بنده است.

قاضی سراج گفت: من دوست دارم شما از موکل خودتان دفاع کنید. هیچ موقع روی این موضوع صحبت نکرده‌اید.

ریاحی گفت: آقای تورگ همسر دوم متهم را در بازداشت نگه داشته است تا از او درباره دو ملک وکالت بلاعزل بگیرد در حالی که این کار غیرقانونی است و فقط می‌توانسته حکم توقیف اموال را بگیرد.

فراهانی نماینده دادستان در پاسخ به صحبت‌های ریاحی گفت: ما هدفمان مبارزه با فساد و ظلم بوده است هرچند که هیچ ادعایی ندارم که کیفرخواست صادر شده نمره‌اش ۲۰ است‌‌ همان که بالا‌تر از ۱۰ باشد نشان از قبولی ما دارد.



تناقض در کیفرخواست

ریاحی مجدداً به تناقض دیگری در کیفرخواست اشاره کرد و گفت: شما در جایی از کیفرخواست مه‌آفرید را گدا و سائل قلمداد می‌کنید که هیچ آورده‌ای نداشته است در حالی که در جای دیگری از کیفرخواست به سابقه خانوادگی وی و فروش صد‌ها هکتار زمین توسط پدرش برای ورود به مجلس قبل از انقلاب اشاره می‌کنید. بلاخره ما کدام حرف شما را سند قرار بدهیم.

نماینده دادستان: اینجا نیامده‌ایم رمان بشنویم

در ادامه این جلسه، فراهانی ـ نماینده مدعی‌العموم ـ گفت: ما مدعی این نیستیم که در کارمان نقص وجود ندارد اما قصد و همتمان این است که در رابطه با اتهامات منتسبه به موکلتان ظلمی به ایشان نشود و اگر شما مطلبی در این زمینه دارید، آن را بیان کنید. ما اینجا نیامده‌ایم رمان گوش بدهیم. از شما تقاضا دارم حاشیه نروید.

ریاحی پاسخ داد: ما هم نیامده‌ایم داستان گوش بدهیم.

حضور تورگ و بیانیه خواندن وی هیچ دلیل قانونی ندارد

وکیل مدافع مه‌آفرید امیرخسروی خاطرنشان کرد: آقای تورگ به حکم دادستان تهران، امین اموال مه‌آفرید امیرخسروی است. حضورش در اینجا و بیانیه خواندن وی هیچ دلیل قانونی‌ای ندارد. این‌گونه القا می‌شود که شما می‌خواهید بگویید مجموعه دارایی مه‌آفرید امیرخسروی کفاف بدهی‌اش به بانک‌ها را نمی‌دهد و این درست نیست.

وی در پایان با بیان اینکه نقطه مثبت این پرونده بانک آریاست، اظهار کرد: در بانک آریا بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان سپرده وجود ندارد و باید بگویم بقیه آن غیر منقول‌هایی است که خریداری شده است.

مه‌آفرید: در مورد اتهام‌هایم تنها پرداخت‌ها را قبول دارم

در ادامه، مه‌آفرید امیرخسروی در جایگاه حاضر شد و در آخرین دفاعیات خود گفت: در مورد اتهام‌هایم تنها پرداخت‌ها را قبول دارم و سایر موارد را قبول ندارم.

وی ادامه داد: گروه آریا پول در خزانه متمرکز داشته است و هر پولی که از خزانه متمرکز رفته، تنزیل نبوده است. پولی که در مجموعه به دست آمده، مجموع پول‌های فروش ملی و بازرگانی بوده است. بدین معنی که این پول ترکیبی از همه پول‌هایی است که من قبلا در مورد آن صحبت کرده‌ام و در جاهای مختلف مصرف شده و در سررسید بانک‌ها پرداخت می‌شد.

امیرخسروی افزود: اگر در سررسید بانک‌ها بدهی داشتیم، نمی‌توانستیم حد بانکی خود را برقرار کنیم و این حد بانکی به محض داشتن بدهی قطع می‌شد. همچنین ما حد اعتباری داشتیم و سقف اعتباری نداشتیم.

وی اظهار کرد: حد اعتباری بود که خارج از سقف بانکی قرار بود با ستاد ویژه تحریم‌ها و وارد کردن اقلامی مانند گوشت و روغن خارج از سقف اعتباری ما پرداخت شود که هیچ‌وقت پرداخت نشد.

در بانک مرکزی باندی وجود داشت که پول از ما دریافت می‌کردند

امیرخسروی در رابطه با بانک مرکزی نیز گفت: یک باندی در بانک مرکزی وجود داشت که پول از ما دریافت می‌کردند و تا پولی نمی‌گرفتند، رفع سوء اثر نمی‌شد. ما چک برگشتی را برای رفع سوء اثر می‌فرستادیم بانک مرکزی ولی این آقایان رفع سوء اثر نمی‌کردند. من تاجر هستم و داشتن چک برگشتی برای من مساله‌ است.

مه‌آفرید افزود: تا سال ۸۷ یک ریال هم به سیستم بانکی پرداخت نکرده بودم اما برای رفع سوء اثر مجبور شدم مبلغی را پرداخت کنم زیرا اگر مبلغی را پرداخت نمی‌کردیم رفع سوء اثری صورت نمی‌گرفت. در اینجا تقصیر من چیست؟ آنقدر ما را می‌بردند و می‌آوردند تا از ما پول بگیرند و من این موضوع را هیچ‌گاه انکار نکرده‌ام.

این متهم در رابطه با بحث ماشین‌آلات نیز اظهار کرد: تمام پول‌ها در اختیار شرکت ماشین‌آلات است. زمانی که تحریم‌ها شدید نشده بود، مقداری از پول‌ها از اینجا از طریق برخی از صرافی‌ها و برخی دیگر از بانک‌های دوبی پرداخت می‌شد.

استخدام نیروی زبده از دانشگاه شریف هم برای کلاهبرداری است؟

وی ادامه داد: برای استخدام نیروهای زبده از دانشگاه صنعتی‌ شریف افرادی را داشتیم. آیا من این کار‌ها را برای کلاهبرداری انجام داده‌ام؟ آیا راه دیگری برای کلاهبرداری وجود نداشت؟ آیا من نمی‌توانستم همراه برادرم فرار کنم؟ زندگی من همین الان نیز در حد یک دلال معمولی است.

مه‌آفرید افزود: بیان شده است که من به سفرهای خارجی متعددی می‌رفتم. من جواب نماینده دادستان را می‌دهم. تنها یک بار با همسرم به ترکیه، یک بار دیگر به هنگ‌کنگ و به فرانسه و سوئیس رفتیم. دوبار نیز به دوبی رفتیم. بعد از ۴۴ سال عمر، هر کارمندی به سفرهای خارج از کشور می‌رود. من برای همسرانم طلا و جواهر خریده‌ام. این موضوع را انکار نمی‌کنم و علاقه داشتم در آن زمان برای آن‌ها طلا و جواهر خریداری کنم.



چرا از منزل شخصی من فیلمبرداری نمی‌کنید؟

وی ادامه داد: وضع زندگی من را با یک دلال بازار مقایسه کنید اگر زندگی من بالا‌تر بود هرچه خواستید بگویید. چرا از منزل شخصی من فیلمبرداری نمی‌کنید؟ خانم من یک اتومبیل لوکس داشته است. آیا این جرم است؟ من فردی بودم که به سر خیابان می‌رفتم و تاکسی می‌گرفتم تا اینکه دو سال پیش به اصرار دوستان راننده اختیار کردم.

مه‌آفرید امیرخسروی خاطرنشان کرد: همه شرکت‌های ما سود داشته و مالیات‌ها نیز به صورت کامل پرداخت شده است. چرا پرونده‌های بانکی من را مطالعه نمی‌کنید؟ فرض کنید که من را اعدام کردید. آیا مملکت اصلاح می‌شود؟ کسانی که پشت نظام پنهان شده‌اند چه می‌شوند؟ این آقایان در این پرونده همکاری داشته‌اند؟

اگر می‌خواستم کلاهبرداری کنم، مثل خاوری از کشور می‌رفتم / دستتان به خاوری نمی‌رسد

این متهم افزود: من فردی مادی نبودم اگر می‌خواستم کلاهبرداری کنم، به راحتی می‌توانستم از کشور خارج شوم. مثل آقای خاوری. مگر شما می‌توانید خاوری را دستگیر کنید؟ اگر شما توانستید تا ۱۰ سال دیگر خاوری را دستگیر کنید. همان‌هایی که وی را فراری دادند، اجازه نمی‌دهند که برگردد.

مه‌آفرید گفت: این عرف است که خریدار یا فروشنده یک کد اقتصادی معرفی کند. این موضوع به من چه ربطی دارد؟ در تمامی روزنامه‌ها این کد‌ها بیان شده و آن‌ها را خرید و فروش می‌کنند.

وی در رابطه با بانک آریا نیز گفت: من متقاضی بانک آریا بودم. مگر بانک آریا فعالیت خود را شروع کرده؟ مگر مجوزی صادر شده است؟ شورای پول و اعتبار مجوزی را صادر کرد و تا پذیره‌نویسی رفته است. برای روشن شدن افکار عمومی تقاضا دارم برای روشن شدن افکار عمومی تمام نمایندگان مجلس، استانداران و مدیران کل به دادگاه بیایند و کارهایی را که کرده‌ام را بازگو کنند نماینده دادستان مدعی است که من با هر کسی که دست می‌دادم، پول هم می‌دادم. در حالی که آن‌ها با من دست می‌دادند تا پول بگیرند.

دادستانی در جهت منافع یک‌سری افراد که در نظام هستند قدم برمی‌دارد

قاضی سراج گفت: شما مطمئن باشید هرکسی که در این پرونده مشکلی داشته باشد، به دادگاه احضار می‌شود.

متهم پاسخ داد: دادستانی در جهت منافع یک‌سری افراد که در نظام هستند و پایه‌های خود را محکم کرده‌اند، قدم برمی‌دارد. طبیعی است کسانی که پروژه قزوین - رشت را ۱۰ سال است معطل کرده‌اند و هر سال بودجه گرفته‌اند نمی‌گذارند ما کار کنیم و دادستانی را هم با خود همراه کرده‌اند.

قاضی سراج گفت: برای حرف خود مثال بزنید.

متهم پاسخ داد: مانند آقای «م» یا آقای «د. الف». مگر شرکت نوین خلیج فارس جزو شرکت‌هایی نبوده است که با من مراوده داشته؟ چرا نامی از این شرکت برده نشده است؟ خودم پاسخ می‌دهم. زیرا آقای «د. الف» به مقامات وصل است. جناب قاضی! نمی‌شود با یک جلسه دادگاه را تمام کرد.

جلسه را غیر علنی کنید تا کامل صحبت کنم / چرا اقای «م» را بازداشت نکردید؟

وی ادامه داد: چرا آقای «م» را بازداشت نکرده‌اید؟ او در حال حاضر به راحتی در خیابان‌ها می‌چرخد و دستگیر نشده است. مگر شرکت نوین خ... جزو شرکت‌هایی نبود که با من معامله کرده چرا مدیران آن را دستگیر نمی‌کنید علتش این است که به جاهایی وصل هستند. آقای «د - الف» که بزرگ‌ترین واردکننده شکر است مرا تهدید کرده است. آقای «م -م» که از من پول گرفته بود و همچنین هیئت مدیره شرکت س... را چرا دستگیر نمی‌کنید. من در این ۱۰ ماه به خیلی از مسائل فکر کرده‌ام. دادستانی صداقت لازم را ندارد.

شما می‌توانید جلسه غیر علنی برگزار کنید و من در آن جلسه به طور کامل صحبت خواهم کرد؛ آقایان مسائل را می‌دادند اما نمی‌خواهند پیگیری کنند.

سراج به وی پاسخ داد: من با شما صحبت می‌کنم.



دادستان تهران: لایحه ارائه کنید تا با مه‌آفرید ملاقات کنم

جعفری دولت‌آبادی ـ دادستان تهران ـ در پاسخ به اظهارات مه‌آفرید امیرخسروی گفت: نمی‌شود در محکمه گفت که دادستانی متهم است. وکیل و متهم باید در چارچوب‌های موجود از خود دفاع کند.

وی ادامه داد: اگر ایرادی به نحوه کار دادستانی است، باید آن را با دلیل بیان کنید. آقای ریاحی می‌توانند لایحه‌ای را به من ابلاغ کنند. من با آقای مه‌آفرید ملاقات می‌کنم.

دادستان تهران خاطرنشان کرد: اگر مواردی را به قضات گفتید و پیگیری نشد آن را اطلاع دهید و گرنه در جلسه‌ای که کیفرخواست روشن دارد نمی‌شود دادستانی را زیر سوال برد.

بدهی هزار و نهصد میلیارد است نه دو هزار و هشتصد میلیارد!

وکیل امیر خسروی برای آخرین دفاع از موکلش گفت: نقص در مقررات در زمینه LC ریالی داخلی است اولین گذرگاه انحراف است و طبق جواب بانک مرکزی به سؤال بانک مربوطه درباره این موضوع اعلام شده که برات‌کش فقط باید اعتبار فرد مقابل را بسنجد. عاملاتی که انجام می‌شده بر اساس ال‌سی‌ها نبوده زیرا ال‌سی داخلی وجهه قانونی ندارد اما متداول است.

وی افزود: ۴۰۰ میلیارد تومان از این پول در اختیار بانک‌ها و ۱۷۰ میلیارد تومان وجه التزام بانک آریا بوده است که آن هم در اختیار شماست. بنابراین مجموعه طلب باقی‌مانده‌ بانک‌ها ۱۷۰۰ میلیارد تومان است که با قرار بانک صادرات، جمعا به ۱۹۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. بنابراین مبلغ ۲۸۰۰ میلیارد تومان نیست و این مبالغ به خارج از کشور نرفته و اگر هم به خارج از کشور واریز شده برای خرید ماشین‌آلات بوده است. پس چرا می‌گویید ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مگر اینکه مبالغ تصفیه‌ شده‌ها را هم به آن اضافه کرده باشید.

چرا این قدر اقتصاد کشور را شکننده جلوه دادید؟

وی با بیان اینکه هزار میلیارد تومان باقیمانده به خارج نرفته است گفت: اگر هم رفته باشد در قبال خرید ماشین‌آلات بوده است. چرا این قدر اقتصاد کشور را شکننده جلوه دادید که با هزار میلیارد تومان دچار اختلال بشود.

ریاحی ادامه داد: در تاریخ ۸ شهریور ۸۹ نامه‌ای از سوی آقای «پ -پ» خطاب به مدیرعامل بانک صادرات صادر می‌شود که در آن عنوان شده ارائه تسهیلات به گروه آریا مربوط به شرکت آهن و فولاد لوشان باعث بروز مشکل خواهد شد که با همین نامه مقابل پای گروه آریا سنگ انداختند و مدیرعامل بانک صادرات هم روی آن دستوری صادر کرد.

به سازمان بازرسی دستور دهید تسهیلات اعطا شده را مستندا گزارش کند

ریاحی در ادامه به ممنوع‌الخروج شدن ۱۷ نفر از مسئولان از سوی وزارت اطلاعات اشاره و اسامی آن‌ها را ذکر کرد که قاضی سراج خطاب به وی گفت: این اسامی که شما ذکر کردید خیلی بیشتر از آن چیزی است که در پرونده‌ کیفری وجود دارد.

ریاحی تصریح کرد: از شما تقاضا دارم که خطاب به سازمان بازرسی کل کشور دستور دهید نیمی از پرونده را مطالعه و مستندات را رویت کنند و با همکاری بانک مرکزی، هر گونه تخلف را که در موضوع تسهیلات اعطا شده به گروه آریا وجود دارد، مستندا تدوین و گزارش کنند.

در این پرونده اخلالی صورت نگرفته است

وی با بیان اینکه بنده معتقدم در این پرونده اخلال صورت نگرفته است، مدعی شد: جعفر مهدی‌زاده ـ رییس دایره سیاست‌های پولی و اعتباری، ابوالفضل اکرمی ـ مدیرکل اقتصادی و سیاست‌های اقتصادی، سجاد مهدی‌زاده ـ معاون اداره بررسی‌ها ـ و قربان عقیل‌آبادی ـ مدیر بررسی سیاست‌های اقتصادی، اسامی افراد در گزارش بانک مرکزی است که بیان کرده‌اند نه تنها این موضوع اخلال در نظام اقتصادی نیست بلکه به عنوان اخلال در نظام بانکی هم مطرح نیست.

ریاحی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد بانک ملی همچنان مورد اعتماد مردم است و تخلف صورت گرفته، تاثیری در روند کار بانک مرکزی نداشته است. در واقع تخلف مالی صورت گرفته، تاثیری در روند متغیرهای پولی در بانک ملی ندارد.

وی در ادامه خطاب به تورگ ـ نماینده‌ دادستان و ناظر بر اموال امیرمنصور آریا ـ گفت که طبق دستور حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور، خانه‌ مه‌آفرید خسروی به همسر اول وی برگردانده شده است.

دستمزد ۱۵۰ میلیون تومانی کار‌شناسان!

وکیل مدافع مه‌آفرید خسروی خاطرنشان کرد: تقاضا دارم که آپارتمان و شرکت و ویلا را با ثبت صورت‌جلسه تحویل مالکان این پرونده بدهند و از هر گونه نقل و انتقال جلوگیری شود.

وی ادامه داد: آقای رییس! مگر شما دستور ندادید که کار‌شناسان تجسس کنند و اموال و وجوه را در این پرونده بررسی کنند؟ آیا این کار انجام شد؟ اگر این کار صورت گرفت چرا به ما ابلاغ نشده است؟ در صورتی که ۱۵۰ میلیون تومان دستمزد کار‌شناسان است و باید بگویم که این پول بیت‌المال است.

ریاحی خطاب به قاضی سراج گفت که کیفرخواست ناقص است و اجازه بدهید کیفرخواست کامل شود.

وکیل مدافع مه‌آفرید خسروی در ادامه‌ اظهارات خود خاطرنشان کرد: بررسی صورت گرفته در بانک ملی و سپه معرف تخلف گسترده‌ای است که بانک‌های عامل و بانک مرکزی را در ردیف متهمان اول این تخلف قرار داده است.

وی در پایان خطاب به قاضی سراج گفت: بنده لایحه‌ خود را به صورت مکتوب تقدیم دادگاه خواهم کرد.

پایان دوازدهمین جلسه دادگاه پس از دوازده ساعت

دوازدهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی که از ساعت ۹ صبح امروز به قضاوت قاضی ناصر سراج برگزار شد بعد از ۱۲ ساعت به کار خود پایان داد و قاضی سراج ادامه رسیدگی را به روز یکشنبه ـ ۲۱ خردادماه ـ موکول کرد. در جلسه آتی پنج متهم دیگر این پرونده محاکمه خواهند شد.

دادستان تهران: کیفرخواست اتهامات خاوری صادر شد

عباس جعفری دولت آبادی، بعد از اتمام دوازدهمین جلسه دادگاه فساد بززگ مالی در جمع خبرنگاران از صدور کیفرخواست اتهامات خاوری خبر داد.

پیش از این غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور از محاکمه غیابی محمود خاوری، مدیر عامل فراری بانک ملی خبر داده بود.
:
:
:
آخرین اخبار