تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۱۸۶۶۲۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۲ طرح زیست محیطی در پالایشگاه آبادان به بهره برداری رسید
 طرح بازیافت گاز فلرهای پالایشگاه نفت آبادان همچنین طرح تامین آب خام مورد نیاز این پالایشگاه از بهمنشیر روز شنبه در آیینی با حضور جمعی از مسئولان محلی افتتاح و به بهره برداری رسید.

 مدیر عامل پالایشگاه آبادان اظهار داشت:با بهره برداری از طرح بازیافت گاز فلرهای پالایشگاه آبادان از سوختن و تخلیه حجم زیادی از گازهای طبیعی در فلر و تخلیه در محیط جلوگیری می شود.

علی اکبر میرقادری گفت:از چهار فلر موجود در پالایشگاه با بهره برداری از طرح بازیافت گازها سه فلر خاموش خواهد شد که در کاهش چشم گیر اثر گلخانه ای ناشی از سوختن گاز و  اغتشاش جوی ناشی از رهاسازی گازهای فلر در اتمسفر به دلیل عدم وجود زمان کافی در فرآیند احتراق همچنین رها سازی گازهای نسوخته و سمی به محیط زیست جلوگیری می کند.

وی هزینه اجرای این طرح را بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو اعلام کرد و افزود: خاموش شدن فلرهای گازی ارزش افزوده قابل توجه مالی با استفاده از گازهای مهار شده برای پالایشگاه آبادان در پی دارد.

میرقادری افزود:پالایشگاه آبادان از چهار سال پیش اقدام به بررسی، مهندسی فنی و طراحی این سیستم جدید کرده که برای نخستین بار در کشور این پروژه با شکل استفاده از مکنده ها و بهره گیری از اختلاف پتانسیل فشار گاز طبیعی ورودی به پالایشگاه وگازطبیعی مصرفی صورت گرفته است که مزیت این پروژه نسبت به سایر طرح های مشابه در کشور استفاده از گاز طبیعی بعنوان نیروی محرکه این طرح و کاهش گازهای فلر در حد سیستم ایمن پالایشگاه است.

وی گفت:در حال حاضر سه کمپرسور و سه مکنده گازهای ارسالی به فلرها را بازیافت می کنند و از سوختن پنج و نیم تن در ساعت گاز جلوگیری و از آن به عنوان گاز مصرفی در  پالایشگاه  استفاده می شود.

مدیرعامل پالایشگاه آبادان افزود:عملیات نصب و بهره برداری از طرح های زیست محیطی مورد بهره برداری قرار گرفته توسط نیروهای متخصص داخلی انجام شده است.

وی به اجرای طرح تامین آب خام مورد نیاز پالایشگاه آبادان از رودخانه بهمنشیر بجای اروندرود  اشاره کرد و افزود:با اجرای این طرج دوره ۱۰۰ ساله برداشت آب از اروندرود پایان می یابد و از این پس آب مورد نیاز پالایشگاه فقط از رودخانه بهمنشیر تامین خواهد شد.

 فرماندار آبادان نیز در مراسم  گفت:بهره برداری از طرح های زیست محیطی در پالایشگاه گامی مهم در پاکیزگی هوای آبادان خواهد داشت.

وی افزود:برای افتتاح طرح های جمع آوری فلرها ۵۰۰ میلیارد ریال وتامین آب پالایشگاه از رودخانه بهمنشیر ۳۶۰ میلیارد ریال هزینه شده است که بیانگر توجه خاص دولت به این شهرستان به ویژخ در زمینه طرح های زیست محیطی است.

موسوی گفت:در هفته دولت ۶۲ پروژه و طرح عمرانی و خدماتی با اعتباری بیش از  ۱۸۰ میلیاردریال افتتاح و به بهرداری رسید.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار