تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸
کد خبر: ۱۸۶۶۷۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان حال و هوای حسینی گرفت
  همزمان با حلول محرم الحرام ماه حزن و اندوه اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام ، جای جای استان خوزستان با افراشتن بیرق های عزاداری و نمادهای مذهبی ، و برپایی تکایا ، حال و هوای حسینی گرفته است.

 هیات های مذهبی و عزاداری در شهرها و روستاهای خوزستان شب گذشته با برپایی مجالس عزا ، روضه خوانی و سینه زنی ، چراغ آیین های ویژه شهادت حضرت اباعبدا...الحسین (ع) را روشن کردند.
مواکب مردمی نیز که از چند روز گذشته مقدمات برپایی آن توسط جوانان و نوجوانان مشتاق انجام شده بود از شب اول محرم، بساط پذیرایی از عزاداران سیاه پوش را پهن کردند تا سهمی در گرم کردن آیین های عزاداری سرور و سالار شهیدان داشته باشند.
برخی از مواکب مردمی نیز در ورودی های شهرها به ویژه اهواز و کارون با پذیرایی از مسافران و میهمانان و پخش نواهای مذهبی و سوگواری به زبان عربی ، نقش مهمی در پررنگ کردن شور عزاداری ایفا می کنند.    
آیین روضه خوانی در مساجد ، حسینیه ها و تکایا بر اساس سنت های دیرینه در خوزستان نیز از آغاز دهه اول محرم نیز شروع شد و وعاظ درباره نهضت عاشورا و اهداف قیام امام حسین(ع) سخنرانی می کنند.
نذورات و کمک های مردمی نیز برای پذیرایی از عزاداران از چای و شربت گرفته تا اطعام عزاداران گرمی و شور خاصی به آیین های عزاداری در خوزستان بخشیده است.
حضور نوجوانان مشتاق در آیین های عزاداری که ملبس به جامه های مشکی رنگ هستند نیز حال و هوای دیگری به مجالس عزاداری امام حسین (ع) داده است.
بقاع متبرکه و حرم امام زادگان در جای جای استان خوزستان نیز میزبان سوگواران حسینی است و آیین های روضه خوانی و مرثیه سرایی گرم و پرشور بود.

پنج هزار و ۸۰۰ هیات مذهبی در خوزستان
به گفته مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان حدود پنج هزار و ۸۰۰هیات مذهبی و عزاداری در خوزستان فعال هستند و هر سال بر تعداد این هیات های مذهبی شناسنامه دار افزوده می شود.
حجت الاسلام محمد مهدی نبی زاده می گوید:تقریبا همه امکانات و تجهیزات این هیات های مردمی از محل نذورات مردمی تهیه شده و مردم با اشتیاق و رغبت پشتیبان اصلی هیات های مذهبی هستند.
از سوی دیگر مجالس روضه خوانی در منازل نیز بر اساس یک سنت دیرینه که ریشه در اعتقادات وباورهای مردم دارد در بیشتر شهرهای و روستاهای خوزستان از شب اول ماه محرم شروع شده و تا آخر ماه صفر ادامه دارد.
نشانی و محل های برگزاری مجالس روضه خوانی و سینه زنی در منازل از طریق گروه های اجتماعی و فضای مجازی اطلاع رسانی می شود.
قرائت زیارت عاشورا و وارث که در ماه محرم تاکید فراوان شده نیز از صبح روز یکشنبه همزمان با اول محرم در بسیاری ازمساجد ، حسینیه ها و حتی و اداره های دولتی خوزستان نیز برگزار شده است.
به مناسبت ایام سوگواری شهادت مظلومانه امام حسین (ع) و یاران و اصحاب بزرگوار آن حضرت بیشتر معابر ، خیابان ها و سردر اداره ها سیاه پوش شده و بیرق های عزا برافراشته شده است.
۱۸ و ۱۹ شهریور ماه تاسوعا و عاشورای حسینی است و هیات های عزاداری و زنجیرزنی با برگزاری عزاداری به سبک های سنتی در خیابان ها و مکان های مذهبی ارادت و محبت خود را به سرور و سالار شهیدان نشان می دهند.   

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار