تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷
کد خبر: ۱۸۶۷۹۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روضه‌های ِخانگی برکت به خانه می‌دهند
روضه‌های خانگی از جمله مظاهر دلدادگی مردم ایران به اهل بیت پیامبر اسلام(ص) است که حال و هوا و صفای خاص خود را دارد و بانیان این جلسات معتقدند که روضه‌ها سبب افزایش برکت خانه‌هایشان شده است.
  روضه‌های خانگی از جمله مظاهر دلدادگی مردم ایران به اهل بیت پیامبر اسلام(ص) است که حال و هوا و صفای خاص خود را دارد. روضه خانگی بر تقویت روابط میان اهالی محل و خانواده بیش از پیش می‌افزاید و محفل بسیار مناسبی در جهت اجرای صله رحم است. با اینکه روضه و روضه‌خوانی در مصائب ائمه به زمان خود این بزرگواران باز می‌گردد، اما برخی از منابع تاریخی، پیدایش جلسات روضه‌خوانی در ایران را به زمان صفویان و برخی دیگر نیز به زمان دوره اول پهلوی نسبت می‌دهند.

گرچه این روزها برپایی روضه‌های خانگی در کشور نسبت به گذشته کمی کمرنگ شده است ولی هنوز در خوزستان خانه‌هایی هستند که علاوه بر ماه محرم به صورت منظم روضه خانگی برگزار می‌کنند. حجت الاسلام سید محمدرضا شریفی در این باره می‌گوید: یکی از مزیت‌های برگزاری جلسات روضه خانگی، بی تکلف بودن آنها است و با یک چای و قند ساده هم می‌توان از میهمانان پذیرایی کرد.

روضه خانگی باعث صله رحم می‌شود

امام جماعت مسجدامیرالمومنین(ع) اهواز بیان می‌کند: روضه خانگی حتی می‌تواند با فقط با حضور اعضای خانواده برگزار شود. مهم نیت و برگزاری یک مراسم بی‌تکلف است. ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﻗﺎﺿﯽرحمه الله در این‌باره فرمودند:«دﺭ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﯼ ﻭ ﺯﯾﺎﺭﺕ ﺣﻀﺮﺕ ﺳﯿﺪﺍﻟﺸﻬﺪﺍ علیه‌السلام ﻣﺴﺎﻣﺤﻪ ﻧﻨﻤﺎﯾﯿﺪ، ﺭﻭﺿﻪ ﻫﻔﺘﮕﯽ ﻭﻟﻮ ﺩﻭ ﺳﻪ ﻧﻔﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﺳﺒﺎﺏ ﮔﺸﺎﯾﺶ ﺍﻣﻮﺭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻫﻔﺘﮕﯽ ﻫﻢ ﻧﺸﺪ ﺩﻫﻪ ﺍﻭﻝ ﻣﺤﺮﻡ ﺗﺮﮎ ﻧﺸﻮﺩ».

وی می‌افزاید: روضه‌های خانگی باعث تقویت روابط میان اهل محل و خانواده می‌شود. مخصوصا در خانه‌های آپارتمانی این روضه‌ها می‌تواند باعث آشنایی هر چه بیشتر همسایه‌ها با یکدیگر شود. مجالس روضه محمل بسیار مناسبی برای صله رحم با اقوام و آشنایان است.

شریفی عنوان می‌کند: روضه‌های خانگی باعث تقویت روابط میان اهل محل و خانواده می‌شود. مخصوصا در خانه‌های آپارتمانی این روضه‌ها می‌تواند باعث آشنایی هر چه بیشتر همسایه‌ها با یکدیگر شود. مجالس روضه محمل بسیار مناسبی برای صله رحم با اقوام و آشنایان است.

وی ادامه می‌دهد: در این مجالس نه از سلسله مراتب خبری است و نه ساختار سازمانی برای نظم بخشی به کارها وجود دارد، همین موضوع باعث می‌شود که افراد شرکت کننده در آن با هم‌دلی هر چه بیشتر کارها را به سرانجام برسانند.

امام جماعت مسجدامیرالمومنین(ع) اهواز اظهار می‌کند: یکی از محاسن برگزاری روضه‌های خانگی ایجاد ارتباط صمیمانه بین مومنین و روحانیت است. در این مجالس مردم می‌توانند مسائل دینی و سوالات شرعی خود را با روحانی مراسم در میان گذاشته و به صورت مستقیم پاسخ سوالات خود را دریافت کنند.

روضه خانگی سبب افزایش برکت منزلمان شده است

یکی از شهروندان اهواز در این باره می‌گوید: از سال 83 جذب حلقه‌های صالحین شدم و از همان دوران به صورت هفتگی جلسات دعا و روضه خوانی در خانه اعضای حلقه صالحین برگزار می‌شد.

محمد امین جباری می‌افزاید: از سال 85 این جلسات کم رنگ شد اما خاطره خوب این جلسات همیشه همراهم بود چرا که در این جلسات ارتباط اعضای گروه با هم بیشتر می‌شد و به برکت همین جلسات است که دوستی من با 6 نفر از همان افراد حلقه صالحین ادامه دارد.

وی بیان می‌کند: در سال 92 زندگی مشترک خود را آغاز کردم و پس از مشورت با همسرم تصمیم گرفتیم که جلسات روضه خوانی را به صورت هفتگی در منزل برگزار کنیم تا هم ارتباطمان با دوستان و همسایگان بیشتر شود و هم اینکه جلسات روضه به زندگی‌مان برکت دهد.

این شهروند اهوازی عنوان می‌کند: همین جلسات سبب شد که رفته رفته جلسات ما غنی تر شود و حالا 6 سال پس از آن روز جلسات هفتگی ما علاوه بر روضه و ختم قرآن، جلسات مباحثه پیرامون مسائل روز را برگزار می‌کنیم که همین مسئله سبب ارتباط نزدیک ما و عده‌ای از دوستان شده است.

وی می‌افزاید: خوشبختانه این جلسات به زندگی ما برکت داده و سبب ایجاد یک نشاط دائمی در منزل ما شده است؛ همین نشاط سبب شده که علی‌رغم سن کم من و همسرم، خانه ما هیچ وقت خالی از میهمان نباشد و خداوند به لطف همین میهمانان برکت سفره ما را زیاد کرده است.

جباری اظهار می‌کند: برگزاری جلسات روضه در خانه ما سبب شد که برخی از دوستان از این حرکت الگو برداری کنند و هم اکنون دو نفر از دوستان هم این جلسات را به صورت منظم در خانه خود برگزار می‌کنند.

ترویج روضه‌های خانگی برای جلوگیری از انحراف فرهنگی

حاج صادق آهنگران، یکی از مداحان قدیمی خوزستان در این باره می‌گوید: هیئت‌های مذهبی و عاشورایی بزرگ‌ترین رسانه‌ای هستند که نقش برجسته‌ای در حوادت مختلف تاریخ ایران داشته‌اند و به نوعی پیروزی انقلاب اسلامی ایران، پیروزی سرافرازانه ایران در جنگ 8 ساله و داشتن نعمت ولایت همه و همه مرهون فرهنگ عاشورا و کربلا است و به همین دلیل امام خمینی (ره) فرمودند ما هر چه داریم از محرم و صفر داریم.

وی می‌افزاید: دشمن به دلیل اثرگزاری بالایی که فرهنگ عاشورا دارد دنبال نفوذ و استحاله در هیئت‌های مذهبی است و می‌داند تمام مقاومت و پیشرفت ما از فرهنگ عاشورا کسب شده است.

این مداح اهل بیت(ع) با اشاره به اهمیت فعالیت فرهنگی هیئت‌های عزاداری می‌گوید: برای مصون ماندن از آسیب‌های دشمن علاوه بر فعالیت در نهادهای مختلف فرهنگی، هیئت‌ها و مساجد باید روضه‌های خانگی را راه اندازی کنیم چرا که هر خانواده‌ای که با روضه امام حسین (ع) مأنوس باشد سالم مانده و به هیچ سمتی منحرف نمی‌شود.

وی درباره غنی‌تر شدن این روضه‌ها عنوان می‌کند: باید روضه‌ها به شکل صحیح به مردم ارائه شود چرا که روضه ابا عبدالله علاوه بر اینکه سوز، گریه و حماسه دارد باید ظلم ستیزی و استکبار ستیزی نیز داشته باشد.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار