تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۸
کد خبر: ۱۸۶۸۹۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نقش تعاونی‌ها در اقتصاد کشور تنها پنج درصد است
 معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: قانون اساسی سهم ۲۵ درصدی برای تعاونی‌ها در اقتصاد کشور پیش‌بینی کرده اما اکنون تنها پنج درصد آن محقق شده است.

 احمد میدری روز چهارشنبه در آیین تجلیل از تعاونی‌های برتر استان خوزستان در مجتمع فجر اهواز  بیان کرد: جایگاه کنونی تعاون در اقتصاد کشور با آرمان‌های بیان شده در قانون اساسی فاصله بسیار دارد.

وی با اشاره به نبود ارتباط گیری موفق میان افراد و تعاونی ها افزود: تعاونی ها قادر به حل مشکلات اقتصادی کشور هستند از این رو باید دنبال راهکارهایی برای افزایش ارتباط میان اعضای تعاونی ها و هیات مدیره ها باشیم.

میدری گفت: یکی دیگر از دلایل محقق نشدن سهم ۲۵ درصدی تعاونی ها از اقتصاد کشور ناتوانی در پرداخت حقوق سهام داران خرد است.

 وی افزود: اگر زیرساخت های حقوقی در بحث تعاونی ها وجود داشت شاهد بروز مشکلات فعلی نبودیم و تعاونی ها جایگزین بخش دولتی و یا حتی بخش های خصوصی بزرگ می شدند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: هم اکنون به دلایل مختلف از جمله تحریم ها و وضعیت نظام بانکی شرایط نامطلوبی بر تعاونی ها حاکم است اما در برخی موارد همین مشکلات می تواند به نقطه عطفی برای ایجاد تغییرات مثبت تبدیل شود.

وی گفت: تجمیع پول های موجود در بازار و سرمایه های مردم در تعاونی ها سبب خنثی کردن اثرات تحریم است.

وی با بیان اینکه بخش عمده منابعی که در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد برای آموزش بخش تعاون است ، ادامه داد: در کنار این مساله نباید از لزوم افزایش بازرسی در تعاونی ها در جهت کاهش مفاسد اقتصادی غافل شد.

رتبه سوم خوزستان در تعاونی های برتر

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این آیین گفت: در آخرین ارزیابی صورت گرفته استان خوزستان در کنار استان فارس به صورت مشترک رتبه سوم تعاونی های برتر کشور را کسب کرده است.

سیدنور محمدپور افزود: کل اعتبارات اختصاص یافته به استان خوزستان برای ایجاد اشتغالزایی در پارسال سه هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال بود که تاکنون ۲هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال در قالب ۲هزار و ۲۳۳ طرح این تسهیلات را از بانک ها دریافت کرده اند.

وی با اشاره به رتبه دوم خوزستان در ایجاد اشتغال از طریق مشاغل خانگی و کارورزی گفت: همچنین ۲۲۵ طرح تعاونی در قالب ۳۱۰ میلیارد ریال به بانک های خوزستان معرفی شده است.

محمدپور بیان کرد:تعاونی ها برای اثرگذاری در بخش اقتصادی کشور باید نوآوری داشته باشند؛ همچنین ارتقای کیفیت محصولات صادراتی یک اصل مهم است که باید به آن توجه شود.

وی یکی از مشکلات جامعه کارگری را در پارسال، واگذاری برخی از شرکت ها به بخش خصوصی دانست و گفت: این شرکت ها باید به افرادی واگذار شود که قادر به مدیریت آنها باشند.

۱۳ شهریور در ایران روز تعاون نامگذاری شده و ۱۱ تا ۱۷ شهریور هفته تعاون است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار