تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۷
کد خبر: ۱۸۶۹۰۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شورای مسکن خوزستان و مصوباتی که روی زمین می‌ماند
بسیاری از مصوبات شورای مسکن خوزستان که در ۳ ماه گذشته و بعضا با حضور معاونان وزیر راه و شهرسازی در استانداری خوزستان برگزار شد همچنان روی زمین‌مانده و عملی نشده است.
  شورای مسکن خوزستان امروز ششمین جلسه خود در سال 98 را در حالی به پایان رساند که بسیاری از مصوبات جلسات گذشته با محدودیت زمانی دو هفته تا یک ماه هنوز اجرایی نشده است.

براساس این گزارش در سومین جلسه شورای مسکن مورخ چهارشنبه 29 خردادماه مقرر شد با توجه به اعلام آمادگی اداره کل راه و شهرسازی به فرمانداری ماهشهر در خصوص تخصیص واحدهای فاقد متقاضی بندر امام به شرکت پتروشیمی و سایر ادارات با شرایط ویژه با هماهنگی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بانک عامل پیگیری و هماهنگی تشکیل جلسه به‌منظور واگذاری واحدهای مذکور توسط فرمانداری صورت پذیرد که از میان 3700 واحد فاقد متقاضی تا به امروز فقط 100 واحد آن یعنی چیزی کمتر از 2 درصد، توسط یکی از شرکت‌های پتروشیمی مورد استقبال قرارگرفته است.

همچنین نظر به جلسه اداره کل راه و شهرسازی، فرماندار ماهشهر و فرماندهی نیروی انتظامی استان، مقرر گردید نیروی انتظامی نسبت به تأمین امنیت و افزایش گشت در سایت مسکن مهر بندر امام اقدام و فرماندار ماهشهر به‌صورت ویژه موضوع امنیت سایت را پیگیری کند که این مصوبه به‌صورت موقت اجرا و اکنون رهاشده است.

در جلسه مذکور مقررشده بود فرماندهی نیروی انتظامی نسبت به پیگیری احداث یک باب کلانتری در سایت مسکن مهر بندر امام از محل اعتبارات توسعه راهبردی ماهشهر و وزارت راه و شهرسازی به‌صورت مساوی اقدام کند که تا به امروز هیچ کاری صورت نگرفته است.

علاوه بر این‌ها مصوب شد که به‌منظور رفع مشکل زمین پروژه 1080 واحدی مسکن مهرشهر چمران ماهشهر، فرمانداری نسبت به تشکیل جلسه با مهلت دو هفته اقدام کند که همچنان گزارشی از آن در دسترس نیست.

در چهارمین جلسه شورای مسکن خوزستان که روز یکشنبه 9 تیرماه با حضور 3 معاون وزیر راه و شهرسازی برگزار شد نیز بحث آزادسازی تسهیلات مسکن مهر و کاهش میزان سپرده تا مبلغ 500 هزار تومان توسط بانک‌های عامل با مهلت دو هفته مصوب شد که تاکنون عملی نشده است.

پنجمین جلسه شورای مسکن خوزستان نیز چهارشنبه 23 مردادماه برگزار شد که در پی آن مقرر گردید با مهلت دوهفته‌ای در خصوص پروژه‌های مسکن مهر اعم از دارای متقاضی و یا فاقد متقاضی، در صورت اعلام اداره کل راه و شهرسازی به بانک‌های عامل مبنی بر تفکیک، بانک‌های عامل فرآیند تفکیک تسهیلات جهت سازنده، سرمایه‌گذار یا تعاونی جدید را بدون قید و شرط انجام دهد که تاکنون از سوی بانک‌ها پاسخی مبنی بر اقدام دریافت نشده است.

همچنین مقرر گردید مطابق ماده 6 قانون ساماندهی تولید و عرصه مسکن، کلیه دستگاه‌های اجرایی با مهلت یک ماه زمین‌های در اختیار خود را، جهت ساخت مسکن با اولویت کارکنان خود، در اختیار اداره کل راه و شهرسازی قرار دهند که تاکنون هیچ اداره‌ای پاسخ نداده است.

مقرر گردید حداکثر ظرف مهلت 2 هفته، شهرداری مسجدسلیمان نقشه پایه وضع موجود شهر را پس از تأیید طی نامه‌ای به‌صورت مکتوب به اداره کل راه و شهرسازی ارسال کند که این مصوبه نیز تاکنون انجام‌نشده است.

مصوب شد شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نسبت به بازنگری حرایم چاه‌ها، لوله‌های نفت مناطق آلوده به نفت و گاز با هماهنگی اداره حفاظت محیط‌زیست استان و شهرداری مسجدسلیمان حداکثر ظرف مدت یک ماه اقدام و نظر نهایی خود را به اداره کل راه و شهرسازی اعلام کند که تاکنون پاسخی از سوی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب دریافت نشده است.

همچنین مقرر شد شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، حداکثر ظرف مدت یک ماه نسبت به بررسی، تقلیل و اعلام دقیق حرایم نفتی شهر اهواز با هماهنگی معاونت عمرانی استانداری به اداره کل راه و شهرسازی اقدام کند که این مورد نیز همچنان توسط شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب انجام‌نشده است.

علاوه بر این‌ها مقرر گردید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نسبت به بازنگری حرایم چاه‌ها، لوله‌های نفت مناطق آلوده به نفت و گاز با هماهنگی اداره حفاظت محیط‌زیست استان و شهرداری مسجدسلیمان حداکثر ظرف مدت یک ماه اقدام و نظر نهایی خود را به اداره کل راه و شهرسازی اعلام کند که این مورد نیز همچنان روی زمین‌مانده است.

براساس این گزارش نظر به اینکه مطابق مصوبه شماره 60898/56859 مورخ 16/05/98 هیئت‌وزیران برای 1427 واحد شهری مناطق زلزله‌زده شهر مسجدسلیمان تسهیلات بانکی کم‌بهره در نظر گرفته‌شده است. در شورای مسکن مقرر شد برای حدود 800 واحد از آن‌ها قطعه زمین 15 هکتاری موسوم به اراضی شهرک امام رضا (ع) از طرف راه و شهرسازی اختصاص یابد و طی یک هفته تحویل بنیاد مسکن شده و تغییر کاربری آن نیز همزمان از طرف راه و شهرسازی صورت گیرد که پس از گذشت بیش از دوهفته‌ای همچنان اجرایی نشده.

براساس این گزارش بدیهی است شورای مسکن خوزستان از ابتدای امسال تاکنون مصوبات بسیاری داشته که توسط مدیران مربوطه به سرانجام رسیده و موارد گفته‌شده فقط آن دسته از مصوباتی بود که موعد زمانی آن‌ها گذشته و تاکنون به نتیجه نرسیده است.

با توجه به اینکه همچنان بیش از 7 هزار واحد مسکن بدون متقاضی در خوزستان وجود دارد پیشنهاد می‌شود مدیران استان نسبت به‌منظور انجام مصوبات شورای مسکن خود را متعهد دانسته و از استاندار خوزستان انتظار می‌رود در صورت عدم انجام مصوبات با مدیران متخلف برخورد جدی کند.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار