تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۲
کد خبر: ۱۸۶۹۱۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مبارزه با آفت ملخ در مزارع نیشکر خوزستان وارد مرحله جدیدی شد
 معاون بهره برداری کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: مبارزه با آفت ملخ در مزارع نیشکر خوزستان با بهره گیری از پهپاد و هواپیمای سمپاش وارد مرحله جدیدی شد. قاسم آل کثیر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:حدود ۲ ماه پیش مزارع شرکت توسعه نیشکر مورد حمله ملخ قرار گرفت و از همان ابتدا، برنامه‌ریزی پایش مزارع توسط موسسه تحقیقات نیشکر و مدیریت حفظ نباتات استان و با کمک مدیریت‌های مطالعات کاربردی کشت و صنعت‌های نیشکری انجام شد.
وی گفت: پس از مشخص شدن کانون‌های استقرار ملخ، بلافاصله عملیات کانون کوبی با پهپاد صورت گرفت اما با گسترش آلودگی عملیات مبارزه ابتدا با یک هواپیما و سپس با ۲ هواپیما ادامه یافت که طی عملیات شبانه‌روزی موج اول حمله ملخ مهار شد.
آل کثیر افزود:اما پس از تولید نسل بعدی آفت، موج دوم که گسترده‌تر بود شروع شد و با آمادگی در مجموعه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی ، عملیات سمپاشی با سرعت و شتاب بیشتری ادامه یافت و هم‌اکنون نیز با بکارگیری تجهیزات زمینی، پهباد و هواپیما این مبارزه به طور جدی ادامه دارد.
معاون بهره‌برداری کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در ادامه افزود: براساس برآوردهای انجام شده آلودگی در حدود ۱۰ هزار هکتار از کشت و صنعت‌های هفت گانه این شرکت گزارش شده و با بکارگیری مجموعه تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری ، عملیات مبارزه مدیریت خواهد شد.
آل‌کثیر خاطرنشان کرد:البته با وجود مبارزه مستمر، به دلیل تخم‌ریزی صورت گرفته توسط آفت، امکان هجوم مجدد تا پایان مهرماه وجود دارد و کشت وصنعت‌های نیشکری تا آن زمان در آماده‌باش کامل قرار دارند و سازمان جهاد کشاورزی نیز به حمایت خود در مبارزه با این آفت خطرناک ادامه می‌دهد.
وی گفت:تاکنون نشست های مکرری برای هماهنگی و پشتیبانی عملیات سمپاشی هوایی با جهاد کشاورزی خوزستان برگزار شده و تلاش می‌شود در هماهنگی مستمر، نسبت به مبارزه و کانون کوبی و مدیریت آفت مذکور اقدام شود.
آل‌کثیر بیان کرد گفت: مجموعه مجتمع کشت و صنعت حکیم فارابی به عنوان پایگاه پشتیبانی عملیات، الگوی خوبی از مبارزه با آفت را پیش می‌برد و مدیریت و پرسنل این مجتمع تلاش های زیادی در این زمینه متحمل شده‌اند و در سایر کشت و صنعت‌ها نیز این مبارزه و مدیریت آفت، در هماهنگی کامل با هم در حال انجام است.
 
ورود آفت ملخ (دریایی) برای نخستین بار در ماه های اخیر در بهمن ماه پارسال در هندیجان گزارش شد و متعاقب آن عملیات پایش و مبارزه با این آفت مهلک در سطح بیش از ۶۰هزار هکتار از زمین های کشاورزی از جمله اراضی نیشکری خوزستان شروع شد.
 طرح های هفت گانه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با ۸۴هزار هکتار زمین در شمال و جنوب اهواز شامل کشت و صنعت دهخدا ، امیرکبیر ، امام خمینی(ره) ، حکیم فارابی ، دعبل خراعی و حکیم فارابی و سلمان فارسی در سال زراعی ۱۳۹۷-۱۳۹۶حدود ۶۳۰هزار تن شکر تولید کردند.
عملیات احداث واحدهای هفت گانه نیشکری خوزستان از اوایل دهه ۷۰ با ظرفیت تولیدی اسمی سالانه هر کدام ۱۰۰هزار تن شروع شد و از اوایل دهه ۸۰ به تدریج وارد چرخه تولید شدند.
استان خوزستان با احتساب کشت و صنعت نیشکر هفت تپه و کارون در شوش و شوشتر به تنهایی حدود ۴۰درصد نیاز کشور به شکر را تامین می کند.
سالانه حدود ۱۶.۲میلیون تن محصولات زراعی و باغی در خوزستان تولید می شود که  حدود ۶ تا هفت میلیون تن آن نیشکر است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار