تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۱۸۶۹۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پروژه ملی پارک ساحلی بندر بحرکان هندیجان همچنان لاک‌پشتی پیش می‌رود
پارک ساحلی بندر بحرکان با وجود مصوب شدن به‌عنوان طرح ملی بعد از تغییر سه مدیرکل هنوز روند مناسب به خود نگرفته و در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. مردم هندیجان نسبت به این کوتاهی و بی‌توجهی‌ها معترض و امیدی به اتمام رسیدن این پروژه ملی ندارند.
 خوزستان|پروژه ملی پارک ساحلی بندر بحرکان هندیجان همچنان لاک‌پشتی پیش می‌رود

  شهرستان هندیجان از شهرهای محروم استان خوزستان است که در جنوب شرقی استان قرار دارد و تا مرکز استان یعنی اهواز 210 کیلومتر فاصله دارد. این شهرستان دارای دو بندر صیادی و تجاری بحرکان و سجافی است که منابع معیشتی این مردم را تأمین می‌کنند. روند صیادی در هندیجان براثر صیدهای بی‌رویه رو به کاهش رفته و نیاز است شغل‌های جایگزین صیادی مانند پرورش آبزیان، کشاورزی، صنعت توریست توسعه و افزایش یابد. جاذبه‌های گردشگری و توریستی در هندیجان زیاد است که می‌توان به نحوه مناسب از امکانات موجود بیشترین بازده را برداشت کرد.

از شهرهای دیلم و گناوه  می‌توان با الگوبرداری از شهرهای هم‌جوار هندیجان در استان‌های بوشهر و بندر امام خمینی (ره) در خوزستان یک پارک ساحلی و گردشگری دریایی احداث کرد. سالانه میلیون‌ها نفر از ایرانی‌های علاقه‌مند؛ با سفر به شهرهای دیلم و گناوه از سواحل ماسه‌ای و زیبای این مناطق استفاده کرده که این امر رونق خوبی در شهرهای ذکرشده داده است.

مسئولان استان خوزستان و متولی اصلی این پروژه‌های مهم اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در کشور می‌توانند با انتخاب پیمانکاران محلی و افرادی که در شهرستان هندیجان توانایی سرمایه‌گذاری دارند پروژه را به آن‌ها واگذار و نظارت دقیقی را صورت دهند.

سواحل بندر بحرکان، روستای بو طاهری، روستای امامزاده عبدالله (ع) هندیجان برای شروع اولیه فقط نیاز به ماسه‌های مخصوص ساحل دارند در هنگام پایین آمدن آب دریا (جزر) ساحل باتلاقی و گلی را شاهد هستیم اما اگر در همین ساحل ماسه مخصوص ریخته شود دیگر مشکلات باتلاقی و گلی پیش نمی‌آید.

در سواحل هندیجان فقط در مرحله اول نیاز به ماسه‌های مخصوص است و اگر یک‌تن ماسه ریخته شود طی چند ماه آینده این یک‌تن ماسه تبدیل به چند تُن ماسه شده و مشکلات کمبود ماسه برطرف می‌شود. در روستای امامزاده عبدالله (ع) هم همین مشکلات وجود دارد و سواحل گلی و باتلاقی هستند و نیاز است ماسه مخصوص تهیه گردد. فاصله ساحل تا مرقد مطهر امام‌زاده 50 متر است و صحنه‌های زیبایی را به خود گرفته است.

پروژه پارک ساحلی هندیجان با تصویب به‌عنوان طرح ملی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور در استان خوزستان روند اجرایی و شروع به کار خود را آغاز کرد مردم هندیجان با شروع روند احداث پارک ساحلی و تحقق رؤیاهای چندین ساله خود خوشحال شدند اما چیزی از کار نگذشته بود که روند ساخت‌وسازها در مجموعه بندر بحرکان و پارک ساحلی انتقادها و نارضایتی‌هایی مردمی را برانگیخت و روند ساخت‌وساز پروژه به‌طور مناسب ادامه پیدا نکرد.

دانش بابا پور اولین پیمانکار پروژه پارک ساحلی بندر بحرکان هندیجان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بندر هندیجان گفت: یک قسمت از پارک ساحلی با ما بوده است که جاده دسترسی شامل آن می‌شد قرارداد من 160 میلیون تومان بود. این پروژه چند قسمت شده که بودجه‌ها کمی برای هر قسمت تخصیص می‌دهند و به‌طورکلی و بودجه کلانی برای آن پیش‌بینی نکرده‌اند.

وی افزود: کار من احداث جاده دسترسی بود که قرارداد من با اجرای پروژه جاده دسترسی به اتمام رسید و هنوز هم آن مبلغ قرارداد را پرداخت نکرده‌اند. در حال حاضر پیمانکار جدیدی با اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان قرارداد بسته که محوطه‌ای 35 *50 جهت فضای سبز و کاشت درخت اقدام کند.

پیمانکار پروژه پارک ساحلی بندر بحرکان هندیجان درباره ابعاد جاده دسترسی بیان کرد: کارشناسان و متولیان اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان نظر داشتند که عرض جاده دسترسی شش متر باشد که ما اعتراض کردیم که شش متر بسیار کم است و تا هفت متر رساندیم.

وی گفت: این پروژه طراح خاصی ندارد اداره کل میراث فرهنگی خوزستان در نظر دارد فضایی 400 در 400 متر را به‌عنوان یک منطقه گردشگری در نظر بگیرد و راه دسترسی به دریا را هموار کند که در ادامه سرمایه‌گذار خصوصی کارها و اقدامات بعدی را انجام دهد.

بابا پور عنوان کرد: طول سنگ چینی جاده دسترسی 720 متر، در ارتفاع 80 سا نت، در عرض 50 سا نت و 203 متر جدول کاری و عرض دو دیوار جاده دسترسی 7 متر است. کل قرارداد ما برای ساخت این ابعاد از جاده 160 میلیون تومان بوده است.

اکرم ندیمی پور رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان هندیجان، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بندر هندیجان، اظهار داشت: فاز اول طرح پارک ساحلی هندیجان در بندر بحرکان با اعتبار 160 میلیون تومان به اتمام رسید، فاز دوم طرح با اعتبار 230 میلیون تومان نیز انجام شد. این طرح از سال 96 کلید خورد و اعتبارات سال‌های 96 و 97 هزینه شده‌اند.

وی افزود: امکانات اولیه طرح پارک ساحلی بندر بحرکان هندیجان مانند محوطه ‌سازی، نصب آلاچیق، فروشگاه، احداث نمازخانه، سرویس‌های بهداشتی، برق‌رسانی، آب‌رسانی و زیرسازی‌های اولیه بر عهده اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان است.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان هندیجان بیان کرد: از همه سرمایه‌گذاران بومی و غیربومی در جهت احداث و تکمیل پارک ساحلی، حفظ و معرفی میراث فرهنگی و گردشگری هندیجان و استفاده از خانه های قدیمی در جهت ایجاد برنامه‌های بومی گردی دعوت به همکاری و سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

وی گفت: شهرستان هندیجان نیاز به احداث هتل، مسافرخانه، مهمان‌پذیر، سفره‌خانه سنتی، اقامتگاه بومی گردی،است تا قابلیت‌های طبیعت‌گردی و جاذبه‌های طبیعی آن همانند پارک ساحلی نمایان شود سرمایه‌گذاران می‌توانند با مراجعه به اداره میراث فرهنگی هندیجان طرح‌های خود را ارائه دهند.

ندیمی پور عنوان کرد: درباره مهمان ‌پذیر سنتی و سفره‌خانه سنتی باید عرض کنم که این موارد باید در خانه‌های قدیمی هندیجان احداث شوند یعنی فقط در خانه قدیمی یا معماری جدید به سبک خانه‌های قدیمی می‌توان سفره‌خانه سنتی یا مهمان‌پذیر سنتی ایجاد کرد. علاوه بر این موارد باید غذاهای محلی هندیجان همانند ماهی، پلو ماهی، میگو و انواع غذایان دریایی و غذاهای بومی دیگر طبخ و سرو کنند، همچنین می‌توان موسیقی محلی نیز در این اماکن نواخته شود.

وی ادامه داد: در مورد پروژه بحرکان طرح کلی توسط اداره کل میراث فرهنگی آماده شده سرمایه گذاران می توانند با مراجعه به اداره بخشی از اجرای طرح را به عهده بگیرند و این طرح پس از تکمیل نهایی و رفع نواقص در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان هندیجان تصریح کرد: در حال حاضر بودجه سال 1398 تصویب شده ولی هنوز بودجه آن به مرحله تخصیص نرسیده است و منتظر هستیم اعتبار آن تخصیص یافته تا پبمانکار نیز تعیین شود.


مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار