تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
کد خبر: ۱۸۶۹۷۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
انتقال ۸۰ هزار تن گندم خوزستان به بندرعباس و چابهار
 مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور گفت: ۸۰ هزار تن گندم تولیدی خوزستان از طریق بندر امام‌خمینی(ره) در جنوب خوزستان به چابهار و بندرعباس انتقال یافت.

خدارحم امیری زاده با بیان اینکه نیمی از گندم تولیدی خوزستان مازاد است و به تدریج به استان های کشور ارسال شده افزود:امسال برای دومین بار به منظور کاهش هزینه حمل ، ۶۰هزار تن گندم از طریق کشتی به بندر چابهار و ۲۰هزار تن نیز به بندرعباس برای مصرف داخلی حمل شد.
وی با اشاره  به اینکه خوزستان یکی از تولیدکنندگان اصلی گندم در کشور است بیان کرد: امسال میزان خرید گندم مازاد برمصرف از کشاورزان خوزستانی با وجود شرایط سختی که در ابتدای سال ناشی از سیلاب ویرانگر پشت سر گذاشت رکورد قابل ملاحظه ای را به دست آورد.
امیری زاده میزان خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان گندمکار خوزستانی را یک میلیون و ۳۰۲ هزارتن اعلام کرد و افزود:از ابتدای فصل برداشت گندم تاکنون به صورت پیوسته در طول هر ماه یک فروند کشتی و در مجموع به وزن ۸۰ هزار تن به بنادر چابهار و بندرعباس انتقال داده شده است.
امیری زاده زمان بارگیری هرکدام از کشتی های یاد شده را چهار روز اعلام کرد و اضافه کرد: با توجه به سرعت و ایمنی در بحث انتقال کالا، حمل و نقل دریایی یکی از بهترین و موثرترین روش های جابه جایی این کالای اساسی برای نقاط دور دست در کشور است.  
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور با اشاره به تعداد بالای مراکز خرید تضمینی گندم در خوزستان بیان کرد: امسال بهترین شرایط تکریم کشاورزان به سبب پرداخت سریع و به موقع وجه فروش محصولات تجربه شد.
وی پرداخت کمک هزینه کرایه حمل به صورت همزمان با پرداخت بهای گندم به کشاورزان را یکی نکات مثبت در راستای تکریم و حمایت از این بخش در امسال دانست و افزود:با عملیاتی شدن تحویل محمولات کشاورزان به مراکز ذخیره سازی استاندارد در فصل برداشت گندم ، شاهد نتایج خوبی  برای افزایش بهره وری و سلامت گندم در انباشت و مصرف این کالای راهبردی بودیم.

مصرف سالانه گندم در خوزستان با جمعیت ۴.۷میلیون نفر ، حدود ۶۵۰ هزار تن است.
خوزستان در سال زراعی جاری با وجود بروز سیلاب مهیب فروردین امسال که منجر به آبگرفتگی بیش از ۲۰۰هزار هکتار زمین های کشاورزی مقام نخست کشوری را در زمینه تولید گندم به دست آورد.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۶.۲ میلیون تن محصولات کشاورزی ، باغی و شیلاتی و تولید بیش از ۱۲۴نوع محصول کشاورزی به لحاظ تولید کمی و تنوع محصولات کشاورزی مقام نخست کشوری را دارا است.
طبق برنامه در صورت اجرای گام دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب که تاکنون در گام نخست ۲۹۵هزار هکتار اجرا شده، تولید محصولات کشاورزی خوزستان به رقم ۲۵میلیون تن خواهد رسید ضمن آنکه ۳۰۰هزار فرصت شغلی مستقیم وغیرمستقیم فراهم می شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار