تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۱۸۷۰۰۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توسعه دزفول معطل بخشنامه های زیست محیطی نشود
 سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان دزفول با تقدیر از تلاش شبانه روزی اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان گفت: توسعه و پیشرفت شهرستان نباید معطل بخشنامه های زیست محیطی شود.

  محمد حیدری روز شنبه در نشست کارگروه حفاظت کیفی رودخانه دز در سالن جلسات فرمانداری دزفول افزود: رودخانه دز می تواند به عنوان یک ظرفیت خوب برای توسعه گردشگری شهرستان دزفول معرفی شود لذا آزادی عمل مدیران اجرایی در این خصوص ضروری است.

وی با تاکید بر لزوم حفظ آب با رعایت استانداردهای ملی و بین المللی گفت: علاوه بر رعایت این استانداردها باید سلامت مردم و توسعه شهرستان نیز مدنظر باشد.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول افزود: محیط زیست با مجموعه ای از الزامات توسعه ای و محدودیت ها مواجه است که باید تکلیف خود را با توسعه شهر و کشور روشن کند.

وی گفت: دزفول در برخی بخش ها توسعه یافته و در برخی بخش ها عقب مانده و کمتر توسعه یافته است لذا باید برای کمک به قطار توسعه این شهرستان در بسیاری از بخشنامه ها تجدیدنظر کرد.

حیدری افزود: برخی بخشنامه ها باید اصلاح شوند و ملاحظات شهرستانی در آنها در نظر گرفته شود همچنین باید به مسایل زیست محیطی نیز توجه کرد.

وی با تاکید بر اینکه توسعه بدون محیط زیست محقق نمی شود، اظهار داشت: صنعت در همه جای دنیا آلاینده است با این وجود باید مقررات را تسهیل کرد و نقش حفاظتی آنها را نیز فراموش نکرد.

وی افزود: باید صنایع آلاینده محیط زیست در شهرستان دزفول مشخص و در جریان کارها و برنامه ها درنظر گرفته شوند تا بتوان مسایل و مشکلات پیرامون آنها را رفع کرد.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول خواستار تعیین ضریب آلوده کننده های رودخانه دز شد و ادامه داد: دستگاه های متولی در این زمینه مسئولیت پذیر باشند و مطابق برنامه ها فعالیت کنند.

وی درخصوص ورود فاضلاب مناطق نظامی به رودخانه دز نیز گفت: ۲ هزار و ۱۵۱ انشعاب آب به پایگاه چهارم شکاری دزفول داده شده و تیپ زرهی نیز نیازمند تمام خدمات شهری است لذا باید مشکلات زیست محیطی این ۲ واحد با همکاری مسئولان نظامی رفع شوند.

حیدری درخصوص لزوم احداث مجتمع دامپروری شهر امام بیان کرد: ۱۱ هکتار زمین برای طرح احداث این مجتمع در نظر گرفته شده که با اجرای آن برای ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی می شود.

وی با بیان اینکه این طرح بحران اشتغال را در منطقه رفع و موجب گردش مالی می شود، افزود: متاسفانه این طرح نیز به دلیل مسایل زیست محیطی معطل مانده است.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول با بیان اینکه در پی کاهش بحران در مناطق مختلف هستیم،  اظهار داشت: در نظر داریم ۵۰ هکتار نیز در بخش چغامیش دزفول به مردم واگذار کنیم تا زمینه اشتغال جوانان منطقه فراهم شود.

۱۲۰ میلیارد ریال برای جمع آوری شبکه فاضلاب پایگاه و تیپ زرهی دزفول نیاز است

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان دزفول نیز در این نشست گفت: ۲ طرح مشاوره ای برای جمع آوری فاضلاب تیپ زرهی و پایگاه چهارم شکاری دزفول طراحی شده که با اجرای آنها از ورود فاضلاب و پسماند به رودخانه دز جلوگیری می شود.

جمال الدین برفر افزود: شبکه فاضلاب این واحدها با داشتن افزون بر ۵۰ سال قدمت دچار فرسودگی شده اند که در برخی موارد احیای آنها امکان پذیر نیست.

وی اظهار داشت: این طرح ها در مرحله تامین اعتبار هستند که برای اجرای آنها افزون بر ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول نیز پسماندهای تفریحگاه های این شهرستان را از چالش های زیست محیطی شهرستان دانست و گفت: متاسفانه گردشگران بدون توجه به مسایل زیست محیطی اقدام به رهاسازی پسماند در حریم رودخانه دز می کنند لذا باید از تاسیسات حاشیه رودخانه استفاده بهینه شود.

مصطفی استاد چینی گر تصرف در حریم بستر رودخانه دز را یکی دیگر از چالش های موجود عنوان کرد و افزود: برای هرگونه ساخت و ساز در حریم رودخانه دز باید مجوزهای لازم اخذ شود ولی در عمل این فعالیت ها بدون مجوز انجام می شوند.

وی اضافه کرد: باید در کنار فعالیت های مثبتی که در جذب گردشگر  انجام می شود به مسایل بهداشتی، ایمنی و زیست محیطی نیز توجه شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول گفت: چالش های زیست محیطی به زودی ما را درگیر خواهند کرد لذا باید قبل از وقوع بحران نسبت به رفع مشکلات و موانع اقدام کرد.

۵۰ پرونده دخل و تصرف در حریم رودخانه دز تشکیل شد

مدیر امور آب شمالغرب خوزستان نیز اظهار داشت: رودخانه دز از نظر آیتم های زیست محیطی یکی از بهترین رودخانه های دنیا است که باید تلاش فراوانی برای حفظ آن از سوی نهادها و مردم صورت گیرد.

کیسان روئینیان افزود: ۱۰ ایستگاه پایش و کنترل کیفی در دزفول فعال است و حد بستر و حریم آب در دزفول کاملا مشخص شده است.

وی با اشاره به اینکه خروجی رودخانه دز در تابستان امسال کمتر از  ۳۰۰ مترمکعب بر ثانیه نبوده است، گفت: پارسال ۵۰ پرونده دخل و تصرف در حریم رودخانه دز تشکیل و یک حکم جلب و یک حکم خلعیت نیز برای متخلفان صادر شد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار