تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲
کد خبر: ۱۸۷۱۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سفر سردار باقری به پکن؛ آغاز فصل نوین همکاری‌های دفاعی و نظامی ایران و چین
  سردار سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بنا به دعوت رئیس ستاد ارتش و عضو  کمیسیون مرکزی نظامی جمهوری خلق چین در رأس هیاتی بلندپایه و در چارچوب راهبرد دیپلماسی دفاعی و نظامی به جمهوری خلق چین سفر می‌کند تا زمینه‌های شروع فصلی نوین در همکاری و مناسبات بین دو کشور فراهم شود.

 سفر سردار باقری به پکن بعد از رفت و آمدهای مقامات ارشد نظامی ایران و چین تاکیدی بر اراده مقامات دو کشور برای تقویت همکاری دفاعی و نظامی، در چارچوب روابط خوب و نزدیکی است که از دیر باز میان دو طرف برقرار بوده است.

سرلشکر باقری قرار است در این سفر با مقامات راهبردی دفاعی و نظامی چین در زمینه تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین روابط و همکاری های دوجانبه  گفت و گو کند.

ایران و چین همواره در صدد پیشبرد مناسبات در عرصه‌های مختلف به شکل منطقی و مشروع بوده و حتی تحریم های یکجانبه و ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران نتوانست مانعی برای گسترش همکاری های دفاعی نظامی دو طرف ایجاد کند.

یکی از مهمترین تحولات معاصر در همکاری های دوجانبه ایران و چین امضای تفاهم نامه دفاعی و نظامی در سال ۲۰۱۶ میلادی در تهران بود بر همین اساس سپهبد چانگ وانگ چون وزیر دفاع وقت چین امضای این تفاهم نامه را مهم و تحکیم بخش روابط دو کشور خواند.

تشکیل کمیسیون مشترک نظامی ایران و چین در دستور سفر آتی سردار باقری به چین است مقامات ایران و چین باور دارند که همکاری‌های دوجانبه به تحکیم صلح و امنیت پایدار در منطقه منجر می شود.

سفر سردار باقری به پکن در شرایط کنونی منطقه و جهان حامل پیام روشنی برای جامعه جهانی است و تاکیدی است بر این که دو کشور دارای روابط عمیق و گسترده و همه جانبه مبتنی بر اعتماد متقابل و درک منافع ملی هستند و همواره بر حمایت از یکدیگر در عرصه های مختلف تاکید دارند.

 گفت و گو و دیدار با مقامات راهبردی چین و بازدید از مراکز صنعتی و علمی و سخنرانی برای نخبگان علمی و نظامی در دانشگاه عالی دفاع ملی چین از برنامه‌های سرلشکر باقری در این سفر است.

همچنین برابر هماهنگی های انجام شده قرار است در آینده نزدیک رزمایش مشترک جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین در شمال اقیانوس هند برگزار شود.

پیش‌بینی می‌شود سفر سرلشکر باقری نقطه عطفی در روابط نظامی و راهبردی دو کشور بوده و دورنمای روابط بین دو کشور را در عرصه های مختلف دفاعی و امنیتی ارتقاء دهد.

 سردار باقری به عنوان یک صاحب نظر راهبردی جایگاه ویژه ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین قائل بوده و معتقد به توان و قابلیت جمهوری خلق چین برای نقش آفرینی در عرصه‌های مختلف منطقه‌ای و بین المللی است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار