تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۱۸۷۱۴۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
انگیزه های استفاده از سیستم ERP و مزایای آن برای فرایند حسابداری
انگیزه های استفاده از سیستم ERP و مزایای آن برای فرایند حسابداری

مدیران کمپانی هایی که سیستم ERP را انتخاب کردند، ماژول های متعددی را استفاده کرده اند. با این حال، تمامی آنها از ماژول های حسابداری مالی و مدیریتی نیز استفاده می کنند. بنابراین اغلب آنها از سیستم ثبت بودجه ثابت و ماژولهای هزینه و خرید سهام استفاده می نمایند.

بنابراین مشاهده می شود که تمامی افراد استفاده کننده از ERP توجه خاصی به تلفیق فرایندهای حسابداری‌شان دارند که انتظار دارند که این سیستم باعث تغییراتی در امور حسابداری‌شان شود.

جالب این است که اگر لیست پرداخت در دستور کار اصلی مدیران قرار ندارد ولی بخش مهمی از نرم افزار حسابداری بهای تمام شده است. همچنین وقتی از افراد راجع به دلیل‌شان برای انتخاب ERP سوال می شود آنها " افزایش نیاز به داده‌های زمان واقعی"، اطلاعات برای تصمیم گیری " و "تلفیق کاربری ها" را بعنوان دلایل اصلی انتخاب ERP بیان کردند بنابریان مزایای شناخته شده ERP نیروی محرکه اصلی برای مدیرانی است که این سیستم را انتخاب کرده اند. علاوه بر این، بسیاری از پاسخ دهندگان،BRP که پیش نیاز مهمی برای کاربرد ERP است را نیز مورد توجه قرار داده بودند.

شایان ذکر است که نیمی از مدیران، ERP را وسیله ای برای کاهش هزینه و 31 درصد نیز ERP را وسیله ای برای افزایش فروش در نظر می گیرند. واضح است که اکثریت بدلایل مشروع دست به انتخاب سیستم ERP زده اند.

ERP به درستی بعنوان وسیله ای برای تسهیل فرایندها و کاربری های تجاری و حمایت از تصمیم گیری مدیریتی در تمامی سطوح، تلقی می شود. با توجه به استفاده از ماژول های مرتبط با حسابداری مانند نرم افزار برنامه ریزی تولید توسط تمامی کمپانی ها و همینطور با توجه به دلایل استفاده از سیستمERP ، می توان انتظار تغییراتی را در فرایندهای مختلف و بخصوص در سیستم حسابداری داشت.

عملیات حسابداری و سیستم ERP

تجربیات قبلی راجع به ماژول های حسابداری و دلایل انتخاب سیستم

تجربیات قبلی راجع به ماژول های حسابداری و دلایل انتخاب سیستم ERP باعث شد که انتظار تغییرات محسوسی در عملیات حسابداری در دوره پس از ERP را داشته باشیم. تجربیات مشاهده شده بر اثر انتخاب ERP عبارت بود از افزایش استفاده از تابع بازرسی های درونی، نمایه های عملیات غیر مالی و آنالیز بهره‌دهی توسط بخش‌های تجاری و محصولات، واضح است که این تغییرات ناشی از تلفیق عملیات مختلف، تولید داده های زمان واقعی و بخصوص اطلاعات برای تصمیم گیری بوده است. بنابراین باتوجه به انگیزه های استفاده ازERP ، نتیجه استفاده از این سیستم برای حصول به اهداف مورد نظر موثر بوده است.

استفاده از سیستم ERP به بسیاری از کمپانی ها امکان معرفی آنالیز نسبت مالی، تولید بودجه، مراکز منفعت، جذب سرمایه و آنالیز بهره دهی هر کدام از مشتریان را داده است. این تغییرات همینطور ناشی از دسترسی به داده های زمان واقعی و تلفیق کاربری ها می باشد.

بخش مهمی از کاربران ERP از تکنیک‌های حسابداری پیچیده تری مانند هزینه‌گذاری مبنی بر فعالیت (ABC) و هزینه گذاری هدف را در شرکت هایشان به خدمت گرفته اند. از سوی دیگر، تغییرات کمتری در عملیات حسابداری ناشی از معرفی ERP اعم از استفاده از اندیکاتورهای عملیات مالی و غیر مالی، آنالیز بهره دهی مشتری و ABB را گزارش شده است. شاید به این دلیل است که کاربران ERP پیش از معرفیERP از این عملیات استفاده می کرده اند و لذا تغییرات ایجاد شده را به خوبی حس نمی کردند. در مجموع به نظر می رسد که استفاده از سیستم ERP توانسته است تغییرات مورد انتظار را در سیستم حسابداری بوجود بیاورد.

مهم ترین منافعی که می توان بعد از پیاده سازی ERP بدان‌ها اشاره نمود عبارت هستند از " افزایش انعطاف پذیری در تولید اطلاعات"، "افزایش تلفیق عملیات حسابداری" و "افزایش کیفیت گزارشات مالی". این اهداف به همراه مواردی همچون ادغام عملیات، تولید اطلاعات زمان واقعی و بطور خاص اطلاعات برای تصمیم گیری که همگی بر فرایندهای بازرگانی و بخصوص عملیات حسابداری تاثیر می گذارند. از دیگر منافع حاصل از کاربرد ERP است.

ضمنا می توان به کاهش زمان مورد نیاز برای تدوین گزارشات مالی و بستن حسابها اشاره کرد علاوه بر این می توان به مواردی مانند بهبود فرایند تصمیم گیری، افزایش استفاده از آنالیز نسبت مالی و ارتقا تابع بازرسی درونی اشاره کرد. از سوی دیگر متغیرهایی چون افزایش کنترل سرانه کار، کاهش پرسنل دپارتمان حسابداری، و کاهش زمان پرداخت، سایر موارد قابل اعتنا در حوزه پیاده سازی ERP است.


:
:
:
آخرین اخبار