تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳
کد خبر: ۱۸۷۲۱۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معمای حل نشدنی ترافیک در خیابان بنی هاشم اهواز
پارک خودروها در دو طرف خیابان، نبود پارکینگ در ساختمان‌ها و وجود مشاغل مختلف شهری در سطح خیابان بنی هاشم سبب ایجاد ترافیک سنگینی در این خیابان شده است.
معمای حل نشدنی ترافیک در خیابان بنی هاشم اهواز
  خیابان بنی هاشم یکی از مهم‌ترین خیابان‌های اهواز است و در جنوب غرب این کلانشهر و محله کوی انقلاب قرار دارد. این خیابان با طول تقریبی 7 کیلومتر دارای ترافیک سنگین است و همین موضوع سبب گلایه شهروندان اهوازی شده است.

این ترافیک در روزهای پایانی سال به دلیل قرار گرفتن بازار کیان در آن محدوده سنگین‌تر از گذشته شده و سبب نارضایتی ساکنان آن محدوده شده است.

یک شهروند اهوازی در این باره به فارس می‌گوید: چند سالی است که به دلیل شرایط مالی مجبور به سکونت در یکی از آپارتمان‌های موجود در خیابان بنی هاشم شده‌ام اما وضعیت این خیابان از نظر ترافیکی روز به روز بدتر از گذشته می‌شود.

جعفر طرفی می‌افزاید: با توجه به وجود شغل‌های مزاحم، ترافیک سنگین و سر و صدای ناشی از تردد خودروها قیمت واحدهای مسکونی در این خیابان ارزان‌تر از سایر نقاط است و بودجه محدود ما را مجبور به سکونت در این خیابان کرده است.

نارضایتی شهروندان از ترافیک و نبود پارکینگ

وی بیان می‌کند: نبود جای پارک و پارک دوبل خودروها سبب شده که میهمانی به خانه ما نیاید چرا که هیچ‌گاه جای پارک در نزدیکی محدوده خانه ما پیدا نمی‌کند. همچنین پارک غیراصولی خودروها در خیابان بر حجم ترافیک افزوده و متأسفانه پلیس راهنمایی و رانندگی برای ساماندهی ترافیک این خیابان حضور پیدا نمی‌کند.

یکی از فروشندگان لوازم ساختمانی در این خیابان نیز به خبرنگار فارس می‌گوید: ما برای پیدا کردن مشتری خود باید فروشگاه‌ها را در خیابان‌های اصلی دایر کنیم اما متأسفانه نبود پارکینگ در این محدوده بر بازار ما هم اثر گذاشته است. مشتریان به‌دنبال این هستند که خودروی خود را در نزدیکی فروشگاه پارک کنند اما وقتی جای پارک پیدا نمی‌کنند ترجیح می‌دهند به فروشگاه دیگری بروند.

حکیمی می‌افزاید: وجود شغل‌هایی مانند لوکس فروشی خودرو، بانک‌ها، مطب‌های پزشکی و بوتیک‌ها سبب شده که خودروها به‌صورت دوبل در خیابان پارک کنند و همین مسئله بر افزایش ترافیک تأثیر گذاشته است.

وی با بیان اینکه شهرداری با احداث پارکینگ‌های طبقاتی می‌تواند مشکل ترافیک این خیابان را حل کند، عنوان می‌کند: 5 پارکینگ کوچک هم می‌تواند در کاهش ترافیک موثر باشد اما هیچ پارکینگی وجود ندارد و به همین دلیل مراجعه کنندگان به مشاغل موجود در این خیابان خودروهای خود را در گوشه‌ای از خیابان پارک می‌کنند.

لزوم ساماندهی مشاغل موجود در خیابان بنی هاشم

یک کارشناس مسائل شهری نیز می‌گوید: شهرداری در کوتاه مدت نمی‌تواند عملیات تعریض خیابان را انجام دهد به همین دلیل باید از فضاهای موجود در ان منطقه برای ساماندهی مشاغل و ترددها استفاده کند. ایاد سعیدی ادامه می‌دهد: خیابان‌هایی مانند هلالی و ناصرخسرو نیز برای انتقال مشاغلی مانند لوکس فروشی خودروها، فروشگاه‌های لوازم خانگی و موبایل فروشی‌ها مناسب هستند و می‌توان با انتقال این مشاغل به خیابان‌های اطراف از بار ترافیکی خیابان بنی هاشم کاهش داد.

وی می‌افزاید: مطب‌های پزشکی زیادی در طول خیابان بنی هاشم وجود دارد که شهرداری می‌تواند با دعوت از پزشکان و تشکیل تعاونی برای آنها، مجتمع‌های پزشکی در تقاطع‌ خیابان‌های شیخ بها، کیان، غزنوی، هلالی، فراهانی، زینب و سروش احداث کند که به نظر می‌رسد با احداث 7 مجتمع پزشکی و در کنار آنها پارکینگ‌های کوچک معضل پارک خودرو در خیابان بنی هاشم را حل کرد.

این کارشناس مسائل شهری بیان می‌کند: 8 خیابان اصلی در محدوده خیابان بنی هاشم قرار دارند و شهرداری باید با تعامل با بانک‌ها، شعب موجود در خیابان بنی هاشم را به آن خیابان‌ها یعنی ناصرخسرو، شیخ بها، کیان، غزنوی، هلالی، فراهانی، زینب و سروش منتقل کند با این کار می‌توان حجم زیادی از ترددهای بین ساعت 8 تا 14 را کاهش داد.

سعیدی اظهار می‌کند: ملک‌های موجود در محدوده خیابان بنی هاشم معمولاً 110 و یا 220 متر مساحت دارند که شهرداری باید در زمینه اعطای مجوز ساخت و ساز تغییراتی ایجاد کند و قطعات موجود در این خیابان را به قطعات زمین بیش از 300 متر تقسیم کند تا با این کار حجم ساختمان‌های موجود در خیابان بنی هاشم را کاهش دهد و ساختمان‌های موجود از افقی به طولی تغییر شکل دهند.

وی می‌گوید: البته تصمیم گیری در این باره به تنهایی از عهده شهرداری خارج است و در روزهایی که فرمانداری اهواز به دست سرپرست اداره می‌شود این کارها باید با دخالت مستقیم استاندار انجام شوند و یا شهرداری با ارجاع این موضوع به شورای تأمین یا شورای ترافیک دیگر دستگاه‎ها را برای ساماندهی وضعیت خیابان بنی هاشم اقناع کند.

علت افزایش حجم ترافیک در خیابان بنی هاشم

یک عضو شورای شهر اهواز نیز می‌گوید: 2 خیابان از خیابان‌های منتهی به بنی هاشم به اصطلاح بن بست هستند و دو خیابان دیگر به دلیل وجود بازارهای غیرمجاز نیز بن بست شده‌اند. رحیم کعب عمیر می‌افزاید: برای ساماندهی خیابان بنی هاشم باید ساماندهی خیابان‌های کیان، زینب، هلالی و ناصرخسرو نیز در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه می‌دهد: وجود شغل‌های مزاحم در خیابان بنی هاشم، خیابان فراهانی، خیابان سروش و خیابان شیخ بها سبب سرریز ترافیک به خیابان بنی هاشم شده است و به همین علت باید برای حل شدن گره ترافیکی در خیابان بنی هاشم به دنبال انتقال و ساماندهی شغل‌های مزاحم در خیابان‌های اطراف باشیم.

کعب عمیر در پاسخ به پرسشی درباره نبود پارکینگ در برخی از ساختمان‌های مسکونی و تجاری موجود در خیابان بنی هاشم اظهار می‌کند: در ساختمان‌هایی که مساحت زمین کمتر از 150 متر باشد پارکینگ تعلق نمی‌گیرد  و این موضوع باید مورد بازنگری قرار گیرد چرا که قطعات زمین موجود در خیابان غالباً 110 متر هستند.

وی می‌گوید: موضوع پارک کردن خودرو در دو طرف خیابان بستگی به نظر پلیس راهنمایی و رانندگی دارد و این مسئله باید در کمیسیون حمل و نقل شورا بررسی شود تا بتوانیم درباره آن تصمیم درستی بگیریم.

این عضو شورای شهر اهواز عنوان می‌کند: برای ساخت پارکینگ‌های طبقاتی به دنبال جذب سرمایه گذار هستیم و به دلیل هزینه‌های سنگین موجود، شهرداری نمی‌تواند به‌صورت مستقیم ورود کند.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار