تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۱۸۷۲۳۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تلاش برای ایجاد صلح و سازش و احقاق حقوق در قوه قضائیه
رئیس شورا‌های حل اختلاف خوزستان، ایجاد صلح و سازش، احقاق حق و پیشگیری از اطاله دادرسی در پرونده‌ها از سیاست‌ها و راهبرد جدید قوه قضائیه است.
 عبدالعباس زبیدی نیا معاون قضایی و رئیس شورا‌های حل اختلاف خوزستان  گفت: سیاست‌ها و راهبرد جدید قوه قضائیه ایجاد صلح و سازش، احقاق حق و پیشگیری از اطاله دادرسی در پرونده‌ها است و باید تلاش کنیم این سیاست‌ها و راهبرد‌ها به نحوه احسن اجرایی شوند.

او بیان کرد: در این راهبرد جدید، نگاه قوه قضائیه به تشکیلات شورای حل اختلاف براساس توسعه و ترویج صلح و سازش و حل و فصل پرونده‌ها و نیز کاهش ورودی پرونده‌ها به سیستم قضایی است.

زبیدی نیا اظهار داشت: به منظور اجرای سیاست و راهبرد جدید قوه قضائیه بخشنامه‌ای در ۹ بند صادر و به تمامی دادگاه ها، دادسرا‌ها جهت حل و فصل و ایجاد صلح و سازش پرونده‌های مهم را به شورا‌های حل اختلاف ارجاع دهند.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری خوزستان در ادامه افزود: این بخشنامه به استناد مواد قانونی ۱۹۲ و ۸۲ قانون آئین دادرسی کیفری و ماده ۱۸۸ آئین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مبنی بر سعی و تلاش در جهت ایجاد صلح وسازش بین طرفین پرونده و نیز با توجه به مفاد ماده ۱۱ قانون شورای حل اختلاف و فراهم آوردن زمینه تحقق ماده ۸ شورای حل اختلاف صادر، تا فرهنگ گذشت و صلح و سازش در جامعه ترویج و توسعه پیدا کند.

رئیس شورا‌های حل اختلاف خوزستان با اشاره به لازم اجراء بودن این بخشنامه اذعان داشت: روسای دادگستری ها، دادستان‌ها و دیگر مقامات قضایی به ویژه مقام ارجاع، پرونده‌ها جرایم قابل گذشت موضوع ماده ۱۴ قانون مجازات اسلامی سال ۹۲، قبل از ثبت پرونده در دادسراها، دادگاه‌ها و یا محاکم کیفری ۲ جهت ایجاد صلح و سازش پرونده‌ها را به شورای حل اختلاف ارسال نمایند.

عبدالعباس زبیدی نیا در ادامه زیر ساخت‌های اجرایی این بخشنامه را از جمله نیروی انسانی، ایجاد مکان مناسب برای استقرار شعب، امور سخت افزاری و نرم افزاری، آموزش‌های مناسب و مرتبط با مهارت‌های صلح و سازش را از اولویت‌های مهم و اساسی اجرای این بخشنامه دانست و تصریح کرد: امیدواریم همکاری و تعامل سازنده و مطلوب مجموعه قوه قضائیه و مرکز امور شورا‌های حل اختلاف کشور به خوبی تحقق و شاهد آثار و برکات آن در رسیدگی هر چه بهتر به پروند‌های مردم و جامعه مرتبط باشیم.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار