تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۳
کد خبر: ۱۸۷۲۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
علایم و راهکارهای پیشگیری از سرطان معده
یک فوق تخصص گوارش و کبد در خصوص سرطان معده، علایم، عوامل بروز و راهکارهای پیشگیری و درمان این بیماری توضیحاتی ارایه داد.

دکتر پژمان علوی نژاد بیان کرد: سرطان معده یکی از شایع ترین سرطان های دستگاه گوارش است که در صورت تشخیص در مراحل اولیه قابل درمان است اما در مراحل پیشرفته سرانجام مناسبی ندارد و میزان پاسخگویی به درمان بسیار کاهش می یابد.

وی در خصوص عوامل ایجاد کننده این بیماری گفت: دلایل متعددی شامل عادات بد غذایی از جمله مصرف زیاد فست فودها و غذاهای مانده، کشیدن سیگار و ابتلا به میکروب هلیکوباکتر پیلوری از عوامل ابتلا به بیماری سرطان معده است.

علوی نژاد در معرفی میکروب هلیکوباکتر پیلوری توضیح داد: این میکروب برای زندگی در محیط اسیدی معده خود را تطبیق داده ، در جوامع در حال توسعه شیوع زیادی دارد و حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد جمعیت را درگیر می کند که در برخی از افراد ابتلا به عفونت مزمن، این میکروب منجر به سرطان معده می شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد بیان کرد: این میکروب در سنین کودکی و به دلیل زندگی در مکان های پر ازدحام و رعایت نکردن بهداشت فردی وارد بدن فرد می شود.

بی اشتهایی و کاهش وزن از علایم هشدار دهنده

وی در خصوص علایم ابتلا به سرطان معده بیان کرد: بی اشتهایی، کاهش وزن، احساس درد در قسمت فوقانی شکم و استفراغ خونی از جمله این علایم است  اما معمولا بیماری است که در مراحل اولیه علامت خاصی نشان نمی دهد.

علوی نژاد ادامه داد: وقتی افراد به ویژه در سنین بالای ۴۵ سال، دچار سوء هاضمه شده و یا علایم هشدار دهنده ای مانند بیدار شدن از خواب به دلیل درد معده، استفراغ و کاهش وزن داشته باشد حتما باید با یک فوق تخصص گوارش مشورت کنند تا معده از طریق اندوسکوپی مورد بررسی قرار گیرد.

ابداع روش های غربالگری در برخی کشورها

این فوق تخصص گوارش و کبد بیان کرد: در برخی از کشورها مانند ژاپن روش های غربالگری سرطان معده ابداع شده که برروی مردم مطالعات اندوسکوپی انجام می شود و موفق شده اند میزان آمار تشخیص سرطان معده را در مراحل اولیه افزایش دهند.

وی ادامه داد: اما در کشورهای دیگر هنوز دستورالعملی برای غربالگری و شناسایی زودرس بیماری وجود ندارد و در بیشتر مواقع دیر تشخیص داده می شود.

علوی نژاد اضافه کرد: در زمان تشخیص بیماری بر حسب اینکه در چه مرحله ای قرار دارد درمان ها متفاوت است و فرد پیش از هرگونه اقدامی یک دوره شیمی درمانی را بگذارند و سپس با توجه به شرایط معده عمل جراحی برداشتن معده انجام شود.

راه های پیشگیری از سرطان معده

این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: مصرف غذاهای تازه ، میوه و سبزجات ، پرهیز از مصرف غذاهای مانده و فست فودها، مصرف نکردن زیاد پروتیین های حیوانی و اجتناب از استعمال دخانیات از جمله راه های پیشگیری از بیماری سرطان معده است.

وی افزود: مصرف نوشیدنی های خیلی داغ به حلق، حنجره و مری آسیب می رساند و معمولا به معده آسیب خاصی نمی رسد.

علوی نژاد ادامه داد:  خوزستان یکی از استان های شایع در ابتلا به سرطان معده است و در هر دو جنس دیده می شود؛ با افزایش سن شانس ابتلا به بیماری بیشتر می شود و در مردان کمی بیشتر است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار