تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۱۸۷۳۷۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نجات و درمان آهوی میشداغ توسط جوان دزفولی
نجات و درمان آهوی میشداغ توسط جوان دزفولی

 یک جوان دزفولی در اقدامی تحسین برانگیز پس از نجات و تیمار یک آهوی میشداغ آن را تحویل محیط زیست این شهرستان داد.

این جوان اهل شمس آباد دزفول روز دوشنبه گفت: در جاده دزفول - اهواز در حال حرکت بودم که هنگام توقف در مسیر یک راس آهو را در یک خودرو مشاهده کردم.

سعید بقال شمس آبادی افزود: وقتی متوجه قصد راننده خودرو برای ذبح آهو شدم با پدرم تماس گرفتم که وی تاکید کرد آهو را خریداری و نجات دهم لذا با رایزنی با راننده خودرو موفق به خرید این گونه زیبا شدم.

وی گفت: پس از آوردن آهوی خریداری شده به منزل،  متوجه شدم از چند ناحیه دست و پا ضربه خورده است به همین دلیل آن را تیمار کردم و اکنون که حالش مساعد شده تحویل محیط زیست دادم.

مسئول اداره محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان خوزستان نیز در این باره گفت: این آهو یکی از گونه های با ارزش استان و کشور و یک زیرگونه خاص است و فقط در منطقه میشداغ بین دشت آزادگان و شوش زیست می کند.

رحیم الوندی با بیان اینکه این گونه هم از نظر ژنتیکی و هم از نظر جمعیتی خاص این منطقه است، افزود: جمعیت این گونه آهو کمتر از ۱۰۰ راس بوده و منطقه حفاظت شده میشداغ محل زندگی آن در استان خوزستان است.

به گفته وی هر از گاهی افراد سودجو برای ذبح یا خرید و فروش اقدام به زنده گیری این گونه در زمان زایمان می کنند در حالی که ذخایر ژنتیکی این حیوان قابل محاسبه ریالی نیست.

الوندی با بیان اینکه این گونه جانوری در استان های همجوار ایلام و بخش هایی از عراق نیز یافت می شود، گفت: آهوی میشداغ جزو ذخایر ژنتیکی کشور است که متاسفانه بدلیل ارزش بالا، قاچاق می شود.

مسئول اداره محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: مواردی از قاچاق این گونه در سال های گذشته مشاهده شده که در زمان تخلف نسبت به دستگیری متخلفان اقدام شده است.

وی ضمن تقدیر از اقدام قابل تقدیر این جوان دزفولی در تیمار و تحویل آن به اداره حفاظت محیط زیست اظهار داشت: برای حفاظت از گونه های مهم، با ارزش و نادری چون پلنگ، آهو، خرس، سمندر لرستانی و لاک پشت فراتی اقدامات حفاظتی و آموزش جوامع محلی انجام شده است.

الوندی با تاکید بر اینکه زنده گیری حیوانات بویژه هنگام زایمان اقدامی غیراخلاقی و جرم است، افزود: درصورت مشاهده با افراد متخلف و مجرم برخورد می شود.

وی گفت: ۲۰ منطقه حفاظت شده،  پارک ملی و منطقه حفاظت شده و تعدادی منطقه شکار ممنوع در حال حاضر در استان خوزستان وجود دارد که گونه های جانوری و گیاهی این مناطق تحت حفاظت شدید هستند.

وی افزود:  وسعت این مناطق با احتساب تالاب های شادگان و هورالعظیم حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار است که اخیرا چند منطقه دیگر نیز برای اضافه شدن به این مناطق در شورای عالی محیط زیست در دست بررسی است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول نیز گفت: با توجه به اطلاع رسانی و آگاهی بخشی این اداره درخصوص حفظ و حراست از گونه های طبیعت و زیستگاه ها در چند سال اخیر، این حساسیت و آگاهی بین مردم ایجاد شده و نگرانی شهروندان برای حفظ این نعمت های الهی افزایش یافته است.

مصطفی استادچینی گر افزود: شهروندان دزفول در چند سال اخیر گونه های مختلف آسیب دیده را به اداره حفاظت محیط زیست تحویل داده اند که بعد از تیمار در محیط طبیعی رهاسازی شده اند، همچنین گونه هایی که قابلیت رهاسازی نداشتند در محل های امن  نگهداری شده اند.

وی با تقدیر از شهروندان دوستدار محیط زیست که نگران ذخایر ژنتیکی گونه های جانوری هستند، گفت: شهروندان درصورت مواجهه با گونه های خاص دچار آسیب آنها را به  محیط زیست تحویل دهند تا نسبت به تیمار آنها اقدام شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول درخصوص وضعیت این آهوی نجات یافته نیز گفت: وضعیت این آهوی نجات یافته خوب است ولی با توجه به اینکه مدتی در کنار انسان ها به سر برده ممکن است از حالت طبیعی خود خارج شود.

وی افزود: این آهو در یکی از محل های نگهداری در پارک ملی کرخه نگهداری می شود تا به وضعیت طبیعی برگردد.

پارک ملی کرخه در شهرستان شوش و پارک ملی دز در شهرستان دزفول زیستگاه گونه های مختلف جانوری از جمله آهو و گوزن زرد ایرانی می باشند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار