تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
کد خبر: ۱۸۷۴۲۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سلول خورشیدی با قابلیت تبدیل نور داخل ساختمان به برق
محققان موفق به تولید سلول خورشیدی ارگانیک شده‌اند که قادر به جذب و ذخیره سازی نور دریافت شده از محیط‌های سربسته و تبدیل آن به انرژی است.
سلول خورشیدی با قابلیت تبدیل نور داخل ساختمان به برق

  سلول های خورشیدی معمولا تنها قابلیت جذب و ذخیره سازی نور خورشید را برای تبدیل به برق دارند، اما حالا نمونه ای از این سلول ها برای استفاده در محیط های دربسته تولید شده اند.

سلول های خورشیدی موجود در بازار معمولا از نیمه هادی های سیلیکونی کریستالی تشکیل شده اند، اما سلول های خورشیدی جدید ارگانیک باریک، منعطف، سبک تر و ارزان قیمت تر بوده و می توانند نور موجود در محیط های دربسته را هم جذب کنند.

تولید سلول های خورشیدی جدید با همکاری محققان سوئدی و چینی انجام شده و آنها قادر به جذب طیف نوری هستند که در محیط های دربسته وجود دارد. در حال حاضر دو نمونه از این سلول های خورشیدی تولید شده که مساحت آنها به ترتیب یک و 4 سانتیمتر مربع است.

بهره وری این سلول های ارگانیک برای تبدیل نور داخل ساختمان ها به برق در حدود 26.1 درصد است و انرژی که از این طریق ذخیره و تبدیل به برق می شود برای روشن نگهداشتن یک اتاق کافی است. بنابراین می توان انتظار داشت در آینده استفاده از این سلول ها هم افزایش یابد.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار