تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۱
کد خبر: ۱۸۷۴۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
درآمدهای شهرداری‌ مرکز اهواز ۷۲ درصد رشد داشته است
 معاون مالی اقتصادی شهرداری اهواز گفت: درآمدهای شهرداری مرکز اهواز در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۲ درصد رشد داشته است.

 عباس آبیار در نودمین نشست علنی شورای شهر اهواز با موضوع پاسخ شهردار به سوالات ابلاغ شده از سوی یک عضو شورای شهر افزود: در پنج ماهه سال گذشته ۲هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال شهرداری مرکز اهواز درآمد کسب کرده که این رقم در امسال به سه هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال رسیده است.

وی بیان کرد: حدود ۹۵ درصد این درآمدها از محل اخذ ارزش افزوده و حق آلایندگی شرکت هایی مانند فولاد بوده البته تاکنون حق آلایندگی از سوی شرکت نفت پرداخت نشده است.

دستفروشی معضل تمام شهرداری‌هاست

همچنین معاون خدمات شهری شهرداری اهواز در این نشست گفت: موضوع سد معبر از طریق بساط گستران و وانت بارها ارتباط مستقیمی با معیشت مردم و اقتصاد عمومی کشور دارد و با توجه به شرایط فعلی کشور بسیاری از کلانشهرها با این معضل درگیر هستند.

علیرضا عالیپور با اشاره به اینکه نیروهای اجراییات در حین جمع آوری این دستفروشان پیوسته مورد ضرب و شتم قرار می گیرند افزود: ۹۰ درصد نیروهای اجراییات شهرداری اهواز آثار خم و شکستگی را در اعضای بدن خود دارند.

معاون شهرداری اهواز اظهار داشت: همکاری مداوم نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی به عنوان متولی ترافیک شهری در پاکسازی وسد معبر بسیار موثر است.

وی بیان کرد: یکی دیگر از دلایل افزایش وانت بارها در سطح شهر جمعیت حاشیه نشین اهواز است ، بازسازی مجدد نیروی انسانی پیشگیری از تخلفات شهری در دستور کار شهرداری قرار دارد.

عالیپور افزود: شهرداری اهواز با امکانات و اختیارات خود تاکنون اقداماتی نظیر توقیف بیش از ۴۰ دستگاه وانت بار و موتور سه چرخه عرضه کننده میوه و تره بار، پاکسازی دستفروشان خیابان سلمان فارسی، پاکسازی ۵۰ درصد دستفروشان خیابان کارگر شرقی گلستان و پاکسازی دستفروشان زیرگذر خلیج فارس را انجام داده است.

به گفته معاون خدمات شهری شهرداری اهواز تعداد دستفروشان خیابان سلمان فارسی درحال حاضر به صفر رسیده است.

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز نیز در پاسخ به سوال عضو شورای شهر درخصوص طرح تفکیک از مبدا زباله گفت: یکی از چالش های جدی شهرداری ها در کشور دفن بهداشتی و پسماندهای خانگی است.

محمدرضا قنواتی افزود: براساس آنالیزهای صورت گرفته از پسماند خانگی شهر اهواز ۷۰ درصد حجم این زباله ها مواد آلی و ۳۰ درصد مواد خشک است.

وی بیان کرد: راهبرد شهرداری اهواز برای ساماندهی محل دفن صفیره، کاهش دفن است برای اجرایی شدن این راهبرد باید اقدامات لازم برای تبدیل ۷۰ درصد مواد آلی ذکر شده به کمپوست صورت گیرد که پیش زمینه این اقدام جداسازی ۳۰ درصد زباله خشک از مواد آلی است.

تفکیک تنها یک درصد زباله ها در صفیره

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز اظهار داشت: تنها یک درصد زباله ها در کارخانه پردازش سایت صفیره تفکیک می شوند و این به معنای آنست که زباله گردها پیش از ورود زباله به سایت صفیره آنها را تفکیک می کنند.

وی ادامه داد: اجرای طرح تفکیک مستلزم رعایت فرآیندهای قانونی و حقوقی است به همین دلیل مزایده  در این خصوص برگزار و ۲ پیمانکار برای اجرای طرح تفکیک از مبدا تعیین شدند.

قنواتی یادآور شد: گام نخست اجرایی شدن این طرح، شناسایی ۱۳۵ انبار ضایعاتی، پلمپ طبق دستور قضایی و اخذ تعهد لازم از این انبار ها بود پس از ساماندهی زباله گردها عملیات اجرایی و آزمایشی به مدت ۹۰ روز از ابتدای شهریور ماه آغاز شد.

 وی با اشاره به مراجعه روزانه حدود ۶ وانت بار برای ساماندهی به سازمان گفت: ظرف سه ماه باید این طرح به صورت آزمایشی اجرا شود پس از پایان دوره آزمایشی ۹۰ روزه ساعت مشخصی برای جمع آوری زباله های خشک فست فودها، رستوران ها، ادارات و منازل تعیین می شود.

 قنواتی بیان کرد: قرار است ایستگاه هایی در سطح شهر مشخص شود که شهروندان با تحویل زباله های خشک خود اقلام تشویقی مانند کارت شارژ خط تلفن همراه، مواد شوینده و لوازم التحریر دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه با اجرای این طرح ۱۵ درصد از سرقت ها کاهش می‌یابد ادامه داد: طبق آمار حدود ۲ هزار دستگاه موتور سه چرخه در اهواز وجود دارد.

عقیم سازی ۲هزار سگ تا سال ۱۴۰۰

معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز نیز در این نشست درخصوص عقیم سازی سگ های بلاصاحب گفت: براساس بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، ساماندهی حیوانات بلاصاحب و مضر با اعلام موسسات بهداشتی بر عهده شهرداری است.

محمد مالی افزود: در سال ۸۷ براساس دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور کارگروهی برای ساماندهی سگ های بلاصاحب با حضور ۱۶ دستگاه باید در شهرها تشکیل شود اما در اهواز حتی یک جلسه هم تشکیل نشده است.

وی اظهار داشت: با توجه به عدم انجام تعهدات اعضای کارگروه و لزوم تلاش برای صیانت از سلامت عمومی جامعه، شهرداری اهواز در یکسال گذشته اقدام به احداث نخستین مرکز کنترل جمعیت سگ های بلاصاحب در مساحت هفت هزار متر مربع و با اعتبار هفت میلیارد  ریال کرد.

مالی با اشاره به اینکه جمعیت سگ های بلاصاحب اهواز بین سه تا ۶ هزار قلاده تخمین زده می شوند یادآور شد: عقیم سازی تنها راه حل علمی، قانونی و اخلاقی برای برخورد با این معضل اجتماعی است.

وی افزود: از اول مردادماه امسال ۲۱۰ قلاده سگ عقیم سازی شده اند پیش بینی ما اینست که تا پایان عمر شورای پنجم ۲هزار قلاده سگ عقیم سازی شوند.

رحیم کعب عمیر یکی از اعضای شورای شهر اهواز رهاسازی مجدد این سگ ها در شهر را یک مشکل خواند و گفت: شهروندان به دنبال امنیت هستند اما رها کردن این سگ ها در شهر باعث می شود تا اقدامات شهرداری بی اثر جلوه کند.

محمدجعفر فلسفی دیگر عضو شورا نیز با اشاره به اینکه آمار گزش شهروندان توسط سگ ها بیش از ۲هزار مورد در سال است افزود: درحال حاضر یکی از مهم ترین مشکلات این شهر وجود تعداد بیشمار سگ ها است که نارضایتی زیادی را به دنبال داشته است، این روند کند عقیم سازی مشکلی را حل نمی کند.

بنابراین گزارش، طرح سئوال حسین حیدری یک عضو شورای شهر اهواز پیرامون ساماندهی دستفروشان و خودروهای دوره گرد در معابر، جمع آوری سگ های بدون صاحب در شهر اهواز، جمع آوری زباله گردها، جمع آوری کارگاه های ساختمانی و نبود ثبات مدیریت شهری در تاریخ ۱۶ شهریور امسال به شهردار ابلاغ شد.

موسی شاعری خرداد امسال با رای ۱۱ نفر از ۱۳ عضو شورای اسلامی شهر و پس از تایید وزارت کشور به عنوان شهردار اهواز انتخاب شد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار