تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۸
کد خبر: ۱۸۷۶۴۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برداشت بنه در شهرستان اندیکا آغاز شد
 رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اندیکا گفت: کار برداشت بنه یا پسته وحشی از جنگلهای این شهرستان آغاز شد.

سید احمد موسوی بیان کرد : برداشت این میوه وحشی وحشی هرساله از اوایل مهر آغاز و  تا آبان ماه به طول می انجامد.
وی افزود: این گونه گیاهی علاوه بر ارزش زیست محیطی و تاثیر بر جلوگیری از فرسایش خاک، از جهت سلامت نیز دارای خواص زیادی است .

رییس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان اندیکا ادامه داد: از جمله خواص دارویی بنه یا پسته وحشی می توان به دفع سنگ کلیه، رفع خلط گلو، مفید برای سلامت استخوان ها و درد مفاصل اشاره کرد.
وی افزود: ارزش اقتصادی این گونه گیاهی نیز حایز اهمیت است و هر ساله جوامع محلی و عشایری شهرستان از این گونه های با ارزش علاوه بر رفع نیازهای مصرفی خود، مازاد آن را نیز روانه بازار می کنند.
رییس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان اندیکا با اشاره به رعایت اصول حفاظتی در هنگام برداشت این محصول گفت : جوامع محلی و عشایر که قصد برداشت این میوه کوهی را دارند ضمن رعایت اصول حفاظتی ، تلاش کنند تا به روش صحیح اقدام کنند تا صدمه ای به این سرمایه های ملی و باارزش وارد نشود.

وی افزود: تاراز، تازه، سروند، دره قیلا، دلی، مولر، گیج دره و ... از کانونهای جنگلی بنه در شهرستان اندیکا هستند.

رییس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان اندیکا گفت:نام علمی این گیاه pistacia atlantica  می باشد و از گونه های در حال انقراض است که برای تبدیل این کانون‌ها به ذخیره گاه جنگلی در آینده برنامه هایی داریم.
شهرستان اندیکا دارای سطح ۱۷۰ هزار هکتار جنگل با گونه های بسیار ارزشمندی نظیر بلوط، بنه یا پسته وحشی، کلخونگ ، بادام، زالزالک، کیکم ، مهلب و.... است که تقریبا پنج درصد از این سطح مربوط به بنه می باشد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار