تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰
کد خبر: ۱۸۷۶۴۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ناظر گمرکات خوزستان:
تحریم‌ها بر تامین کالای اساسی کشور اثری نداشته است
 ناظر گمرکات خوزستان گفت: آمارها نشان می‌دهد که تحریم‌ها هیچ اثری بر بحث تامین کالای اساسی در کشور نداشته است.

 غلامرضا بلوطی میرزا امروز، 30 شهریورماه در نشست خبری که در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در خصوص عملکرد 6 ماهه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته در بخش صادرات شاهد 5 میلیارد و 313 میلیون دلار صادرات از مبادی استان خوزستان به خارج از مرزها بوده‌ایم.

وی افزود: این میزان صادرات انجام گرفته از نظر ارزشی 79 درصد بالاتر از مدت مشابه بوده اما از نظر وزنی تغییری نداشته است. این مساله نشان دهنده آن است که کالاهای صادراتی دارای ارزش افزوده بیشتری بوده‌اند.

ناظر گمرکات خوزستان با بیان اینکه هدف ما صادرات کالای با ارزش افزوده بیشتر است، تصریح کرد: خوشبختانه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته عملکرد خوبی در این زمینه داشته‌ایم و توانستیم کالاهایی را با ارزش افزوده بالاتر صادر کنیم.

بلوطی میرزا ادامه داد: از 5 میلیارد و 313 میلیون دلار، 800 میلیون دلار مربوط به صادرات استان خوزستان به کشور عراق بوده است که در این زمینه 105 درصد از نظر ارزشی افزایش داشته‌ایم. این عدد سال گذشته 392 میلیون دلار بود که خوشبختانه امسال شاهد عملکرد بسیار خوبی در این زمینه بودیم.

وی با بیان اینکه استان خوزستان از نظر صادرات در رتبه سوم کشور قرار دارد، عنوان کرد: در 6 ماهه نخست امسال 3 میلیارد و 400 میلیون دلار واردات داشتیم و این میزان در مقایسه با سال گذشته تغییری نداشته است.

ناظر گمرکات خوزستان تصریح کرد: میزان واردات از نظر وزنی 5 درصد افزایش داشته است اما از نظر ارزشی در مقایسه با سال گذشته شاهد تغییر چندانی نیستیم.

وی با بیان اینکه 7 میلیون و 5 هزار تن کالا در 6 ماهه نخست امسال از مبادی خوزستان وارد کشور شده است، گفت: در این زمینه عمده واردات انجام شده از بندر امام خمینی (ره) بوده است.

ناظر گمرکات خوزستان عنوان کرد: به دلیل بحث ثبت سفارش کالایی امسال تمرکز واردات بر روی کالای اساسی بود و در این زمینه تامین کالای اساسی اولویت دولت بوده است و ما نیز به این مهم توجه ویژه داشتیم وعملکرد گمرک نیز بسیار خوب بوده است.

بلوطی میرزا با اشاره به اینکه گمرک بخش خدمات دهنده است و سیاست گذار نیست، گفت: گمرک در زمینه بهبود فضای صادرات به خارج از کشور می‌تواند با ارائه خدمات بهتر به افزایش صادرات کمک شایانی کند و در این زمینه نقش موثری را ایفا کند.

وی در خصوص نقش تحریم‌ها در بحث واردات کالای اساسی به درون کشور اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد که تحریم‌ها هیچ اثری بر بحث تامین کالای اساسی نداشته است و توانسته‌ایم در این زمینه عملکرد مناسبی داشته باشیم و رشد واردات را نیز شاهد باشیم.

ناظر گمرکات خوزستات در خصوص واردات کولر به درون استان گفت: کولر کالای لوکس نیست و امکان واردات آن وجود دارد اما ارز آن با ارز دولتی تامین نمی‌شود و در این زمینه مساله‌ای در بحث واردات کولر به خوزستان وجود ندارد.

وی ادامه داد: در برخی از مبادی ورودی استان ممکن است کم اظهاری صورت بگیرد و ما نمی‌توانیم این موضوع را کتمان کنیم اما نمی‌توان به صورت قاطع به چنین مساله‌ای، واژه قاچاق را اطلاق کرد زیرا این موضوع پس از رسیدگی در مراجع مختلف اثبات می‌شود. 

وی در خصوص خودروهای اروند عنوان کرد: خودروهای اروندی قرار نیست به صورت قطعی وارد کشور شوند و از این رو گمرک هیچ تشریفاتی در این زمینه ندارد و فقط امری نظارتی را در این زمینه اجرا می‌کند.

وی ادامه داد: در این زمینه بخشنامه‌ای داشتیم که خودروهای بالای 2500 سی سی و تولید آمریکا ممنوع شد و اکنون مسولان گمرک در حال رایزنی برای حل این مساله هستند تا خودروهایی که در گمرک مانده‌اند ترخیص شوند اما این موضوع باید در سطح کلان نظام چاره اندیشی و پیگیری شود.

بلوطی میرزا با تاکید بر اهمیت مساله صادرات عنوان کرد: به صورت جدی به بحث صادرات نگاه نشده است و بیانگر این امر نیز شرایط استان در بحث پایانه‌های مرزی صادراتی در استان است.

وی ادامه داد: علی رغم اینکه هدف افزایش صادرات است، اما زیرساخت‌ها برای این امر به صورت کاملا مناسب فراهم نیست و باید گام‌های اساسی در این زمینه برداشته شود.

بلوطی میرزا خاطرنشان کرد: اگر در پایانه‌های مرزی متولی به صورت شفاف مشخص شود، می‌توانیم بهتر بر صادرات و واردات کالا نظارت داشته باشیم.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار