تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۱۸۷۷۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان خبر داد:
ترمیم شکاف‌های دایک مرزی هورالعظیم پس از سیل
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از ترمیم 90 درصدی شکاف‌های دایک مرزی هورالعظیم خبر داد.
 محمدجواد اشرفی  اظهار کرد: در زمان سیلاب فروردین خوزستان، به منظور پیشگیری از آبگرفتگی اراضی و هدایت سیلاب به خارج از تالاب، شکاف‌هایی در نقاطی از دایک مرزی هورالعظیم ایجاد شد. پس از سیلاب، این شکاف‌ها همچنان باقی بود و آب از تالاب به سمت کشور عراق خارج می‌شد که جهت جلوگیری از خروج آب، تصمیم به ترمیم دایک گرفته شد.

وی افزود: اکنون تقریبا 90 درصد عملیات ترمیم دایک مرزی هورالعظیم به اتمام رسیده و از شدت خروج آب به سمت بخش عراقی هورالعظیم بسیار کاسته شده است. در حال حاضر روزانه تنها حدود هفت تا هشت مترمکعب بر ثانیه از آب هورالعظیم به سمت عراق هدایت می‌شود البته باید توجه کرد اگر این میزان آب به سمت عراق هدایت شود نیز از لحاظ مباحث اکولوژیک، مشکل زیادی برای تالاب در بخش ایرانی ایجاد نمی‌کند و برای اینکه آتش سوزی‌هایی مانند سال گذشته در هورالعظیم رخ ندهد، این نقاط باید مرطوب بمانند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: به دلیل عدم وجود راه‌های دسترسی در برخی نقاط تالاب، تنها محدوده‌ای جزئی از دایک مرزی هنوز باز مانده است که امیدواریم در روزهای آینده این 10 درصد باقی مانده از ترمیم دایک مرزی نیز انجام شود. با توجه به اینکه بخش عراقی هورالعظیم نیز در حال حاضر آب دارد، تلاش ما جهت ترمیم صددرصدی دایک مرزی است.

اشرفی با بیان اینکه به علت اختلاف ارتفاع در تالاب هورالعظیم حتی در زمان سیلاب بخش‌هایی از هورالظیم آبگیری نشد، گفت: در حال حاضر 70 درصد تالاب هورالعظیم آب دارد که این میزان آب در سال‌های گذشته در تالاب هورالظیم وجود نداشت.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار