تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۱۸۷۸۷۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل هواشناسی خوزستان خبر داد:
افزایش یک درجه‌ای دمای تیر خوزستان / کاهش روزهای 50 درجه
مدیرکل هواشناسی خوزستان از افزایش یک درجه‌ای دمای تیرماه امسال خوزستان نسبت به سال گذشته خبر داد.

محمد سبزه‌زاری  اظهار کرد: در سال جاری، اغلب دمای حداکثر روزهای تابستان و وقوع دماهای ۵۰ درجه در خوزستان کمتر از سال گذشته بوده است، با این وجود در مجموع دمای تیرماه امسال خوزستان نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، یک درجه افزایش یافته است.

وی با اشاره به تاثیر متفاوت دما بر افراد مختلف افزود: "دمای احساسی" هر شخص متفاوت از دیگری است و در شرایط یکسان جوی، بسته به مزاج شخص، رنگ پوست و  لباس یا نوع پوشش وی تغییر می‌کند.

مدیرکل هواشناسی خوزستان به امکان کاهش دمای احساسی بدن با استفاده از برخی راهکارها گفت: برای بعضی کارها باید اراده باشد و از ایده‌های جسورانه و جدید استقبال شود. به طور مثال به تازگی در دبی طرح رنگ‌آمیزی و "آبی" کردن آسفالت خیابان‌ها در حال اجراست. طبق تحقیقات انجام شده، اجرای این طرح باعث می‌شود دمای احساسی در این منطقه حدود ۱۰ درجه کاهش یابد زیرا رنگ آسفالت، دمای احساسی بدن را ۱۰ درجه بالاتر می‌برد.

سبزه‌زاری بیان کرد: در سنت ما ایرانی‌ها هم از قدیم کارهایی جهت کاهش دمای احساسی بدن انجام می‌شد؛ در خوزستان شهرهای قدیمی مثل دزفول، شوشتر و بهبهان "آجر فرش" بودند و در معابر این شهرها از آسفالت استفاده نمی‌شد. اکنون نیز اگر خیابان‌های اصلی شهر اهواز که ازدحام جمعیت دارند، آجر فرش شوند و بعد از ظهرها هم از سیستم آب‌پاش استفاده شود، هوا بسیار مطبوع می‌شود. با کارهای ساده‌ای که در سنت ما هستند و از قدیم انجام می‌شده‌اند، می‌توان دمای احساسی را کاهش داد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: ما با روش‌هایی که استفاده کرده‌ایم، زندگی را برای خود سخت کرده‌ایم. در گذشته همه خانه‌های خوزستان آجری یا گلی بودند زیرا در این منطقه گرم، اگر از سنگ استفاده شود دما تشدید می‌یابد. همچنین استفاده از لباس سفید یا رنگ روشن موجب می‌شود دمای بدن چند درجه خنک‌تر از زمان استفاده از لباس تیره باشد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار