تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۱۸۷۹۷۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وعده‌های شناور روی پل شناور؛
یک پل، چند وعده و 2 ماهی که هرگز نمی‌رسد
هرچند وعده‌های دو ماهه برای ساخت پل ثابت برای تردد مردم دهستان عنافچه از سال گذشته آغاز شد اما در روزهای گذشته استاندار خوزستان دوباره وعده داد که تا دوماه دیگر روند ساخت این پل آغاز می‌شود.
وعده‌های شناور روی پل شناور؛ یک پل، چند وعده و 2 ماهی که هرگز نمی‌رسد

 «آرزو» در شهرها و کشورهای مختلف معانی متفاوتی دارد هرچند در خوزستان آرزوها بزرگ نیستند و به داشتن آب سالم، هوای پاک، جاده ایمن و... ختم می‌شود؛ مردم 47 روستای عنافچه سال‌ها برای عبور ایمن از رودخانه کارون و حذف مسیرهای طولانی صبر کردند و در آذرماه سال 93 به این آرزوی دیرینه خود دست پیدا کردند و با نصب پل شناور الغدیر مشکل دیرینه خود را حل شده دیدند.

پل شناور الغدیر 150 متر طول و 8 متر عرض دارد و تردد 16 هزار نفر از ساکنان دهستان‌های عنافچه در شهرستان باوی را تسهیل می‌کند؛ نصب این پل با اعتبار 10 میلیارد ریالی مسیر زمینی این دهستان‌ها با مرکز شهرستان اهواز را تسهیل کرد. نصب این پل سبب صرفه جویی 40 دقیقه‌ای در مسیر تردد اهالی دهستان عنافچه به اهواز می‌شود.

هرچند 16 هزار ساکن دهستان‌های عنافچه به سقف آرزوهای خود رسیده بودند اما با هر بارش باران و بالا آمدن آب رودخانه، آرزوهای خود را غرق در کارون می‌دیدند و مجبور می‌شدند برای دسترسی به مدرسه، بازار و مرکز شهرستان اهواز از روش‌های ناایمن استفاده کنند.

90 میلیارد ریال اعتبار برای ساخت پل ثابت

20 ماه از نصب این پل شناور گذشته بود که فرماندار سابق باوی از مهلت یک ماهه برای جمع آوری این پل و ساخت پل جدید خبر داد. حیدر کاظمی در این باره گفته بود: پل شناور غدیر یک پل نظامی است که توسط ارتش نصب شده و قرار بود سال 94 برچیده شود اما با تعامل ارتش و برای رفاه حال مردم این مدت تمدید شد، البته ارتش تا شهریور 95 برای جمع آوری این پل مهلت تعیین کرده است.

وی افزود: مطالعات ساخت پل ثابت روی رودخانه کارون انجام شده و برای ساخت آن به 90 میلیارد ریال اعتبار نیاز است. کاظمی علت اجرایی نشدن ساخت این پل تا سال 95 را عدم اختصاص اعتبار عنوان کرده بود.

دو ماه از مهلت یک ماهه ارتش برای جمع آوری پل شناور الغدیر گذشته بود که این پل به دلیل بالا آمدن آب رودخانه غرق شد و فرماندار باوی گفت که یگان‌های نظامی در حال انجام مطالعات برای افزایش ارتفاع پل شناور هستند. کاظمی همچنین از وعده استاندار برای ساخت پل ثابت با همکاری بنیاد برکت خبر داد.

هرچند مسؤولان اجرایی در ابتدا عنوان می‌کردند که ساخت پل ثابت روی رودخانه کارون سبب تسهیل تردد 47 روستای دهستان عنافچه می‌شود اما هر بار که آب بالا می‌آمد و پل غرق می‌شد، تعداد روستاهای متضرر از این امر در گفته‌های مسؤولان آب می‌رفت تا جایی که بخشدار مرکزی باوی گفته بود غرق شدن این پل راه ارتباطی 31 روستا مسدود می‌شود.  محمود ساعدی راد همچنین گفته بود: استاندار خوزستان در بازدید از پل شناور وعده کرد که اعتبار مورد نیاز پل ثابت تامین شود.

240 میلیارد ریال اعتبار برای ساخت پل ثابت

یک سال بعد و در مردادماه سال 96 نیز فرماندار باوی در گفت‌وگویی از اختصاص 240 میلیارد ریال برای ساخت پل ثابت روی رودخانه کارون خبر داد و گفت: این طرح هم اکنون در مرحله مناقصه قرار دارد و پس از انجام مراحل مناقصه امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن شاهد عملیاتی شدن پروژه باشیم.

آبان 97 هم که از راه رسید و بارش‌ها آغاز شد، پل شناور الغدیر دوباره به زیر آب رفت تا بخشدار مرکزی شهرستان باوی بگوید: سالی دو بار آب سطح پل را می‌گیرد و تردد از روی آن غیر ممکن می‌شود؛ مطالعات احداث پل ثابت انجام شده و پیگیری‌هایی داشتیم ولی با وجود مصوب شدن اعتبار ساخت پل، اعتباری به آن اختصاص نداده‌اند.

هرچند از زمان نصب پل شناور الغدیر و وعده برای ساخت پل غدیر 3 فرماندار تغییر پیدا کردند اما وعده ساخت پل همچنان ثابت مانده بود؛ آذرماه سال 97 ورناصری فرماندار شهرستان باوی به نقل از استاندار آغاز به کار ساخت پل ثابت را به دوماه آینده موکول کرده بود و دوماه بعد یعنی در بهمن 97 نیز استاندار خوزستان در بازدید از وضعیت پل شناور غدیر نیز گفت: مطالعه و طراحی پل به پایان رسیده و در حال تلاش برای اخذ موافقتنامه برای کلنگ‌زنی هستیم که ان‌شاءالله تا 2 ماه آینده عملی خواهد شد.

500 میلیارد ریال اعتبار برای ساخت پل ثابت

13 مرداد 98 آخرین گفت‌وگوی فرماندار باوی درباره ساخت پل ثابت روی رودخانه کارون برای تسهیل دسترسی مردم دهستان عنافچه بود. منوچهر ورناصری گفت: ساخت پل ثابت برای این دهستان به ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که سه ماه  پیش قرار بود اعتبار ساخت این پل تامین شود اما به دلیل تامین نشدن اعتبار ، ساخت این پل آغاز نشد.

وی  افزود: تا چند روز آینده با تاکید استاندار خوزستان اعتبار ساخت این پل از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تامین می‌شود، مکان یابی و مجوزات لازم برای ساخت پل ثابت بین دهستان عنافچه و شهر ملاثانی شهرستان باوی انجام گرفته و برای آغاز ساخت این پل منتظر تامین اعتبار هستیم.

دو روز پیش هم استاندار خوزستان در بازدید از دهستان‌ عنافچه گفت: احداث پل برای این شهرستان یک ضرورت اجتماعی دارد و مباحث اقتصادی مطرح نیست. همچنین برآورد اولیه برای احداث یک پل که تا 30 سال آینده مشکل منطقه را برطرف کند انجام شده و در دو ماه آینده کلنگ زنی می شود.

غلامرضا شریعتی افزود: این پل به طول 430 مترو عرض 11/9 متر با برآورد اولیه 42 میلیارد تومان تصویب شده و اکنون در فراخوان مناقصه است که به محض مشخص شدن پیمانکار تجهیز کارگاه شده و دو ماه آینده قول می‌دهیم کلنگ زنی انجام شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، هر سال وعده ساخت پل ثابت روی رودخانه کارون برای تسهیل دسترسی اهالی عنافچه به دو ماه دیگر موکول می‌شود و علاوه بر حواله کردن مشکلات مردم از سالی به سال دیگر، هزینه ساخت این پل هم سال به سال افزایش پیدا می‌کند و ادامه این روند می‌تواند هزینه‌های زیادی را به استان تحمیل کند.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار