تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳
کد خبر: ۱۸۸۰۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
29 سپتامبر؛ روز جهانی "قلب"
به خاطر قلب‌تان، به کسی که دوستش دارید یک قول بدهید
 بیماری قلبی عروقی اولین عامل مرگ و ناتوانی در دنیا است؛ با این وجود می‌تواند این گونه نباشد و با ایجاد چند تغییر کوچک و ساده در زندگی، خطر بیماری قلبی و سکته‌های مغزی به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد.

کوروش نعمانی، کارشناس پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به 29 سپتامبر (هفتم مهرماه) روز جهانی قلب اظهار کرد: معرفی روز جهانی قلب ابتکار فدراسیون جهانی قلب در سال 2000 بوده است. این بزرگ‌ترین سکوی افزایش آگاهی در خصوص بیماری‌های قلبی عروقی، از جمله بیماری قلبی و سکته مغزی است. در روز 29 سپتامبر، هزاران فعالیت در دنیا جهت آگاهی از نحوه مقابله با مرگ زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی به عنوان اولین عامل کشنده دنیا سازمان‌دهی و در نهایت آموزش داده خواهد شد.

امسال به کسی که دوستش دارید یک قول بدهید

وی افزود: در سال 2019 از مردم دنیا می‌خواهیم با دادن یک قول به کسی که دوستش دارند یا برایشان مهم است، یک قهرمان قلب باشند. یک قول برای تغذیه سالم‌تر، فعال‌تر بودن و نه گفتن به دخانیات. 

کارشناس پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در ماه می سال 2012 رهبران دنیا متعهد شدند که میزان مرگ ناشی از بیماری‌های غیرواگیر را تا 25 درصد کاهش دهند. بیماری قلبی عروقی تقریبا مسبب نیمی از تمام مرگ‌های دنیا است که به همین علت اولین عامل کشنده محسوب می‌شود. در نتیجه روز جهانی قلب، یک سکوی خوب برای اتحاد جامعه قلب و عروق برای مبارزه علیه بیماری قلبی عروقی و کاهش بار جهانی بیماری‌ها است. 

بیماری‌های قلبی عروقی اولین علت مرگ در دنیا

وی عنوان کرد: هر چند بیماری‌های قلبی عروقی اولین علت مرگ در دنیا هستند اما لزوما نباید چنین باشد. با ایجاد چند تغییر کوچک و ساده در زندگی، می‌توانیم خطر بیماری قلبی و سکته‌های مغزی را کاهش دهیم و کیفیت زندگی‌مان را نیز بهبود ببخشیم.

نعمانی بیان کرد: مراقبت از قلب به معنی خوب خوردن، فعالیت و تمرین کردن، عدم مصرف الکل، ترک دخانیات و همه مواردی است که سبب می‌شود نه تنها سالم‌تر باشیم بلکه احساس خوبی هم داشته باشیم تا بتوانیم از زندگی لذت ببریم. 

وی تصریح کرد: بیماری قلبی عروقی اولین عامل مرگ و ناتوانی در دنیا است که سبب مرگ 17.9 میلیون نفر در سال می‌شود و پیش‌بینی می‌شود این عدد تا سال 2030 تا 23 میلیون نفر افزایش یابد. این تعداد، شامل یک‌سوم کل مرگ‌ها در دنیا و نصف کل مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر است و حدود 85 درصد این مرگ‌ها به علت بیماری قلبی و سکته مغزی است.

کارشناس پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: 80 درصد مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی است که می‌توان با کنترل چهار عامل خطر مهم شامل مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم، فعالیت بدنی و مصرف بی‌رویه الکل، از این بیماری جلوگیری کرد.

تاثیر شگفت ترک دخانیات بر قلب

نعمانی گفت: مصرف دخانیات و در معرض دود سیگار دست دوم قرار گرفتن، موجب مرگ 6 میلیون نفر در سال می‌شود و تخمین زده می‌شود سبب تقریبا 10 درصد بروز بیماری‌های قلبی عروقی شود. همچنین در معرض دود دست دوم سیگار قرار گرفتن 600 هزار نفر را در سال از بین می‌برد که 28 درصد آن‌ها کودک هستند.

وی ادامه داد: در دو سال بعد از ترک دخانیات، خطر بیماری عروق کرونر به طور اساسی کاهش می‌یابد. همچنین در طول 15 سال بعد از ترک، خطر بیماری قلبی عروقی به وضعیت افراد غیرسیگاری برمی‌گردد.

برای داشتن قلب سالم از اینجا شروع کنید

کارشناس مرکز بهداشت خوزستان گفت: تغییرات کوچک شیوه زندگی می‌تواند یک اختلاف قدرتمند در سلامت قلب ما ایجاد کند؛ داشتن 30 دقیقه فعالیت بدنی در روز، ترک سیگار و یک رژیم غذایی سالم، می‌تواند به پیشگیری از بیماری قلبی و سکته مغزی کمک کند.

نعمانی بیان کرد: افراد باید بر روی سلامت قلب خود کنترل داشته باشند و با درک خطر قلبی عروقی خود و خانواده‌شان، قدرت خود را به اشتراک بگذارند و برای بهبود آن اقدام کنند. 

وی افزود: همچنین حکومت‌ها و وزرای بهداشت باید میزان مشکل را دقیقا با سرمایه‌گذاری در پایش و مراقبت بیماری قلبی عروقی درک کنند. کشورها باید برای کاهش بیماری قلبی عروقی، مداخلات مبتنی بر جامعه، برنامه‌هایی از جمله تدوین سیاست‌های جامع مبارزه با دخانیات، بستن مالیات برای کاهش دریافت غذاهایی که پرچرب و شور هستند، ایجاد محل‌های عبور برای پیاده‌روی و دوچرخه سواری برای افزایش فعالیت بدنی، تهیه راهبردهایی برای کاهش مصرف بی‌رویه الکل و تهیه غذاهای سالم برای کودکان در مدارس را اجرا کنند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار