تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۱۸۸۰۶۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان:
اگر "هورالعظیم" نبود، اهواز در سیل زیر آب می‌رفت
 مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: اگر تالاب هورالعظیم نبود، اهواز و کل جنوب غرب استان خوزستان در سیل امسال زیر آب می‌رفتند بنابراین حیات ما وابسته به حیات تالاب‌ها است.

 کیامرث حاجی‌زاده در جلسه کارگروه تخصصی مخاطرات زیست محیطی که امروز (7 مهرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان استانی دائم‌البحران است و اساسی‌ترین مشکل این استان در به وجود آمدن بحران‌ها، عدم اجرای درست پیوست‌های زیست محیطی و عدم تامین حق‌آبه تالاب‌ها است.

وی تصریح کرد: برخی کارهای غیرکارشناسی در حوضچه‌های 4 و 5 تالاب هورالعظیم در دوره گذشته که برای استخراج نفت انجام شد، باعث شد این بخش تالاب خشک شود. در این دولت، طی پیام مقام معظم رهبری جهت اهمیت حفظ محیط زیست این حوضچه‌های تالاب هورالعظیم پرآب شدند. سیلاب امسال نیز در این زمینه کمک کرد و باعث شد هورالعظیم 90 تا 95 درصد آبگیری شود و همچنان این تالاب وضعیت مناسبی دارد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: خوزستان با شرایط جغرافیایی و آب و هوایی متفاوت نسبت به استان‌های دیگر، نیازمند جدی گرفتن بحث‌های زیست محیطی است و اگر این کار انجام نشود، به خود و نسل آینده جفا کرده‌ایم.

حاجی‌زاده عنوان کرد: نتیجه تصمیمات و مصوبات جلسات و کارگروه‌ها، یک تا دو دهه دیگر خود را نشان می‌دهد بنابراین باید تصمیم‌گیری‌ها به دور از احساس و مستدل باشند زیرا وضعیت کنونی نیز نتیجه تصمیمات گذشته است.

وی با اشاره به اهمیت تالاب‌ها در مسائل مختلف گفت: تالاب‌ها نه‌ تنها در خشکسالی به ما کمک کرده‌اند بلکه در زمان سیلاب نیز پس از سدها، بزرگترین خدمت را کردند. قطعا اگر تالاب شادگان نبود؛ شهرهای دارخوین، شادگان، آبادان، خرمشهر، کارون و بندر امام(ره) و تعدادی از روستاهای بخش مرکزی اهواز در سیل امسال به زیر آب می‌رفتند. همچنین اگر تالاب هورالعظیم نبود، اهواز و کل جنوب غرب استان خوزستان در سیل امسال زیر آب می‌رفتند بنابراین حیات ما وابسته به حیات تالاب‌ها است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با تاکید بر لزوم احیا و حفظ تالاب‌ها، افزود: باید از تعرض به محدوده تالاب‌ها جلوگیری شود.

وی با اشاره به وضعیت عرصه‌های کانون‌های ریزگرد عنوان کرد: امسال با عنایت رهبری و پیگیری‌های رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، اعتبار خوبی از صندوق توسعه ملی برای بحث مقابله با ریزگردها در نظر گرفته شده که باید کارها پیگیری و انجام شود.

حاجی‌زاده با اشاره به تامین آب عرصه‌های کانون‌های ریزگرد از آب شرب، گفت: در حالی که در خوزستان بحران آب شرب داریم اما آب مورد نیاز برای آبیاری این عرصه‌ها از کانال کوت امیر تامین شد.

وی تصریح کرد: با توجه به هزینه‌ای که برای احداث کانال آبیاری کوت شریف صرف شده است، باید آب مورد نیاز برای این عرصه‌ها از این کانال تامین شود. همچنین باید کمیته نظارت در این زمینه فعال شود تا بر روند اجرای کارها نظارت شود.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار