تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۴
کد خبر: ۱۸۸۱۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ایران از نظر علم و فناوری رتبه ۱۱ جهان است
 معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فضایی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران از نظر تولید علم و فناوری رتبه یازدهم جهانی و در بین کشورهای منطقه رتبه نخست دارد.

 مرتضی براری عصر روز دوشنبه در نشست هم اندیشی با استادان و کارآفرینان حوزه فضایی و ماهواره ای دانشگاه شهید چمران اهواز ، مهمترین اولویت سازمان فضایی ایران را تبدیل علم وفناوری و علم فضایی به ثروت ، رفاه  و ورود آن به حوزه کسب و کار جدید بیان کرد و افزود:هم اکنون تنها با بهره گیری از فناوری جدید می توان نیازهای مردم را با حداقل قیمت و بهترین کیفیت تامین کرد.
وی با بیان اینکه در حوزه کسب و کارهای جدید به ویژه استارت آپ ها حدود ۲۰ درصد از کشورهای پیشرفته عقب هستیم بیان کرد: باید با نوآوری ، خلاقیت و ورود کارآفرینان به حوزه فضایی و ماهواره ای و سپس با تولید ثروت و اشتغال ، این فاصله را کم کرد.
براری در ادامه ارایه خدمات مناسب به شهروندان مثل تاکسی اینترنتی با حداقل قیمت و حداکثر کیفیت را نمونه ای از استارت آپ های موفق با بهره گیری از فناوری اینترنت و ماهواره ای و فضایی بیان کرد و افزود: چون قادر نیستیم درآمد مردم را افزایش و مصرف آنان را کاهش دهیم چاره ای جز بهره گیری از فناوری جدید و ارزان برای رفاه حال مردم نداریم.
رییس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه در عصر دانش بنیان ، دانشگاه ها در خلق کسب و کار جدید پیشرو هستند ادامه داد: دانشگاه شهید چمران ظرفیت های زیادی در توسعه کسب و کار جدید و به خدمت گرفتن نیروی خلاق و کارآفرین در راستای توسعه پایدار استان خوزستان دارد.
براری در ادامه افزود: سونامی استارت آپ وارد حوزه فضایی شده که از آن به عنوان انقلاب فضایی نام می برند و ما نباید از این حوزه عقب بمانیم.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به اینکه در بحران های اخیر خوزستان همچون ابعاد سیلاب ، آتش سوزی در تالاب هورالعظیم ، برآورد حجم خسارات سیلاب در بخش کشاورزی و زیرساخت های استان و مسیر حرکت ملخ ها ، از فناوری فضایی به خوبی استفاده شد و مبنای تصمیم گیری مسئولان ارشد این استان قرار گرفت گفت: ابعاد استفاده از فناوری فضایی و ماهواره ای در بخش های مختلف زندگی مردم روز به روز بیشتر شده و این مساله علاوه بر اینکه ایجاد کسب وکار جدید می شود سبب پیشگیری از خسارات ناشی از بلایای طبیعی می شود.

سیم کارت های فعال از تعداد جمعیت خوزستان بیشتر است
رییس سازمان فضایی ایران گفت: سیم کارت های فعال تلفن همراه از تعداد جمعیت خوزستان بیشتر است و باید از این فرصت برای ارایه خدمات بهتر با حداقل قیمت استفاده کرد.
وی بیان کرد: هم اکنون از داده های اطلاعاتی ۱۲ ماهواره در بخش های مختلف استفاده می کنیم ولی مهم آن است بتوانیم از این داده های ارزشمند برای خلق ثروت و رشد اقتصادی استفاده کنیم.
براری در ادامه به استفاده به هنگام داده های اطلاعاتی ماهواری در توسعه کشاورزی و ایجاد ثروت اشاره کرد و افزود: در شهرستان تربت حیدریه یک کشاورز با مشاوره استارت آپ ها و اطلاع از وضعیت هواشناسی و سم پاشی به موقع از یک هکتار ۳۵کیلوگرم زعفران برداشت در حالی کشاورزی که از این فناوری استفاده نکرد ۳.۵کیلوگرم در هکتار برداشت کرد.
وی گفت: بیش از سه میلیون بهره بردار در بخش کشاورزی کشور فعال هستند که نیازمند بهره گیری از اطلاعات هواشناسی در مکان(محلی) هستند تا بهره وری و تولید اقتصادی داشته باشند.
رییس سازمان فضایی ایران ادامه داد: باید در کنار هر کشاورز یک استارت آپ برای مشاوره به کار گرفته شود تا آخرین و تازه ترین اطلاعات هواشناسی را با استفاده از اطلاعات دقیق ماهواره ای در اختیار کشاورز قرار دهد که چنین اتفاقی سبب ایجاد هزاران شغل جدید و رونق کسب و کار خواهد شد.
در این نشست پیشنهاد شد بانک اطلاعاتی از کارآفرینان خوزستانی در حوزه ماهواره تشکیل شود و برخی از پایان نامه های دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد در حوزه ماهواره اطلاعاتی و نقش آن در توسعه منطقه ای اختصاص یابد.
در این نشست اعلام شد آتش سوزی اخیر در منطقه سخت گذر احمد فداله در شمال دزفول با اطلاعات ماهواره ای و به دست کارآفرینان خوزستانی رصد و شناسایی شد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار