تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۱۸۸۱۹۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استاندار خوزستان:توافق جدیدی با پروژه قطار شهری اهواز امضا نمی‌کنیم
استاندار خوزستان گفت: هیچ توافق جدیدی با شرکت کیسون به عنوان پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز امضا نمی‌شود. این شرکت اگر مایل به ادامه همکاری است باید بر حسب توافقنامه قبلی اقدام کند.

 غلامرضا شریعتی شامگاه دوشنبه در نشست تخصصی بررسی مشکلات متروی اهواز در استانداری خوزستان بیان کرد: اختلاف زیادی میان پیمانکار پروژه و شهرداری اهواز بود به همین دلیل سال گذشته سه کارشناس که مورد قبول شرکت کیسون هم بودند برای بررسی موارد اختلافی تعیین شدند.

وی ادامه داد: مطابق نظر حقوقی کارشناسان، شرکت کیسون در بسیاری موارد ادعایی هیچ حقی ندارد اما برای پیشبرد پرونده مقرر شد مبلغی به شرکت کیسون پرداخت شود ، پس از آن موارد اختلافی به شورای عالی فنی ارجاع شد اما باز هم کیسون به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نکرد.

شریعتی اظهار داشت: قرار بود شهرداری اهواز به جای بدهی خود به کیسون ملک به این شرکت واگذار کند اما شهردار سابق اهواز مدعی شد که با وجود مشخص کردن زمین، اما کیسون آن را نپذیرفته است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز نیز در این نشست گفت: خط یک قطار شهری اهواز با ۷۹۰ میلیون دلار اعتبار در سال ۸۵ کلنگ زنی شد،این پروژه چهار فاز به طول ۲۳ کیلومتردارد که تاکنون کمتر از ۱۱ کیلومتر از مسیر اجرا شده است.

یک میلیون دلار برای تکمیل پروژه

شهرام شاهین زاده افزود: یکی از مشکلات موجود برای ارزیابی دقیق اعتبار مورد نیاز این پروژه شناور بودن نرخ ارز است اما با احتساب دلار ۱۱۰ هزار ریالی حدود یک میلیون دلار برای تکمیل آن نیاز است.

وی بیان کرد: درحال حاضر اولویت نخست ما در این پروژه تکمیل فاز یک و بخشی از فاز۲ است، پیشرفت فیزیکی فاز یک پروژه در خش سیویل (عملیات عمرانی پروژه) ۷۰ درصد است اما در مجموع پیشرفت فیزیکی کل پروژه حدود ۲۸.۵ درصد است.

شاهین زاده ادامه داد: تاکنون ۶هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال در این پروژه هزینه شده که تنها ۱۰۰ میلیارد ریال آن از سوی شهرداری پرداخت شده و مابقی را دولت تامین کرده است.

همچنین شهردار اهواز گفت: شهردار سابق برای تهاتر بدهی شهرداری به شرکت کیسون ملک معرفی کرده بود اما آنها به بهانه زمانبر بودن فروش این املاک نپذیرفته بودند صورتجلسه شهرداری برای نشان دادن املاک نیز موجود است.

موسی شاعری افزود: اولویت شهرداری اهواز ادامه همکاری با شرکت کیسون و یا هیچ پیمانکار دیگری نیست ما به دنبال اتمام این پروژه هستیم اما شرکت کیسون حسن نیتی برای انجام کار نشان نداده است.

وی گفت: باوجود آنکه صورت وضعیت شرکت کیسون منفی است اما بنابر مصوبه شورای تامین استان تاکنون ۶۰۰ میلیارد ریال برای بدهی کارگران این شرکت پرداخت شده است.

شاعری ادامه داد: بنظر می رسد شرکت کیسون اراده و یا توان انجام این کار را ندارد بنابراین یا باید بدون کشمکش قرارداد فسخ شود و یا آنکه سریع کارگاه را فعال کند و صورت وضعیت های خود را ارسال کند، درحال حاضر شرکت کیسون مدعی پرداخت چهار هزار میلیارد ریال برای آغاز به کار پروژه است که این مبلغ در توان ما نیست.

مدیرعامل شرکت کیسون نیز در این نشست گفت: شرکت کیسون در این پروژه به اندازه دولت و شهرداری اهواز هزینه کرده است، تاکنون بیش از یکصد پروژه موفق در کشور اجرایی کرده ایم اما در این پروژه دچار مشکلات جدی شده ایم.

گیتی سیف اللهی با اشاره به اینکه شرکت کیسون حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال از پروژه قطار شهری اهواز طلب دارد افزود: قیمت تجهیزات موجود در کارگاه قطار شهری اهواز بیش از چهار هزار میلیارد ریال است.

وی ادامه داد: املاکی که شهرداری اهواز به ما معرفی کرده معارض دارند که این مساله فروش آنها را دچار مشکل می کند ما به دنبال زمین داری نیستیم و باید املاک برای تهیه نقدینگی به فروش برسند.

بابک دین‌پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور گفته است: شرکت کیسون به عنوان پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز باید ظرف مدت ۷۲ ساعت آینده موضع خود برای همکاری یا قطع همکاری در این پروژه را به صورت شفاف اعلام کند.

عملیات اجرایی مترو اهواز بهمن سال ۸۵ آغاز شد اما پیشرفت این پروژه کمتر از ۳۰ درصد است.

پروژه قطار شهری اهواز از اواخر پارسال تاکنون به دلیل مشکلات مالی به حالت تعطیل درآمده است.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار