تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳
کد خبر: ۱۸۸۳۰۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اهواز ظرفیت تبدیل شدن به شهر جهانی میناکاری را دارد
 معاون صنایع دستی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: اهواز شهر ملی میناکاری صابئین در سطح کشور ثبت شده و این یک اتفاق بزرگ برای استان است ولی میناکاری این شهر ظرفیت معرفی شدن و ارائه در سطح جهانی را دارد .

 شکرالله قاسمی شامگاه جمعه در گردهمایی میناکاران دیانت صابئین مندایی در شهر اهواز افزود: از صنعتگران این حرفه درخواست می کنم  با ارتباط موثر با معاونت صنایع دستی کمک کنند این شهر به عنوان مرکز جهانی میناکاری صابئین به دنیا معرفی شود.

وی با اظهار تاسف از معرفی نشدن صنعتگران صابئی هنر میناکاری گفت: ارتباط با هنرمندان شاخص این صنعت بسیار ضعیف است و بسیاری از آنان آنچنان که باید، شناخته شده نیستند.

وی بیان کرد:هر چند که  این صنعت هنری بازار فروش دارد و هنرمندان در نمایشگاه های داخلی و خارجی نیز شرکت می کنند اما اگر پنج صنعتگر شاخص میناکار صابئی را نام ببرند من نمیشناسم چرا که از میراث فرهنگی کارت شناسایی دریافت نکرده اند.

معاون صنایع دستی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان ادامه داد: مسئولیت بزرگی برعهده میناکاران مندایی اهواز است، آنها می توانند پیگیر نامگذاری یکی از میدان ها یا خیابانهای این شهر به نام صنعت هنری میناکاری مندایی شوند، از سوی دیگر اهواز دارای چهار ورودی است که می توان پیگیر نصب تابلوی خوش آمدگویی به شهر میناکاران مندایی کشور دریکی از این ورودیها شد.

وی با تشریح روند ملی شدن شهر اهواز به عنوان شهر ملی مینای صابئین در کشور توضیح داد: بدین منظور از همکاری یک پژوهشگر ملی برای شروع مطالعات در این زمینه بهره بردیم و تلاش های زیادی در این زمینه صورت گرفت امروز از صنعتگران این حرفه  انتظار دارم خودشان هم پیگیر باشند و با ارگان هایی مانند شهرداری، فرمانداری، استانداری و... ارتباط لازم را داشته باشند.

حق بزرگ صابئین بر گردن گردشگری استان

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان  با بیان این که صابئین مندایی سهم بزرگی در رونق گردشگری دارند گفت: بدون تردید یکی از جاذبه‌های خوب گردشگری در هر منطقه میراث بجا مانده از گذشتگان است.

غلام شجاعی افزود:  ترکیب میان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  ترکیب بی ارتباطی نیست، این سه حوزه برای ایجاد یک صنعت درآمدزا باید با یکدیگر همپوشانی داشته باشند.

وی ادامه داد: برخی مواقع حوزه های مختلف میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایرادهایی به یکدیگر وارد می کنند اما واقعیت این است که اگر ما در راستای همگرایی هر سه جریان حرکت کنیم به یقین کمک بزرگی به صنعت گردشگری خواهد شد و نیاز اصلی جامعه ما یعنی اشتغال‌زایی و درآمدزایی ، تامین می شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به انتخاب "آموزش، مهارت و اشتغال" به عنوان شعار امسال هفته گردشگری از سوی سازمان جهانی جهانگردی گفت: این انتخاب  بسیار به جا و خوب بود چراکه آموزش منجر به ایجاد مهارت و مهارت منجر به ایجاد اشتغال می شود.

وی یادآور شد: میناکاران بخش بزرگی از جاذبه‌های گردشگری را در استان خوزستان و شهر اهواز هستند امیدواریم که همه بتوانیم با استفاده از چنین گردهماییهایی ، به ایجاد اشتغال و درآمدزایی کمک و به این صنعت به دید یک فرصت نگاه کنیم.

در این آیین از صنعتگران میناکاری دیانت صابئین مندایی اهواز تقدیر شد.

هنر میناکاری صابئین با قدمتی پنج هزار ساله ، از رشته های هنری خاص استان است که توسط اقلیت مذهبی صابئین مندایی تولید می شود (وجه تسمیه آن نیز به همین دلیل است)، در گذشته میناکاری بر روی اشیاء نیز صورت می‌گرفته اما اکنون اغلب بر روی زیورآلات انجام می شود.

مواد اولیه مصرفی طلا و نقره بوده و نقوش بکار رفته در آن تصاویر قایق، نخل، شتر، لنج، پل اهواز و ... است و تنها منطقه تولید آن در کشور و استان شهرستان اهواز است.

میناکاری صابئین با میناکاری که در اصفهان انجام می‌شود، بسیار متفاوت و مجزاست.

تیرماه سال جاری شهر اهواز به عنوان شهر ملی مینای صابئین درکشور شناخته شد و به ثبت رسید.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار