تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۱۸۸۴۱۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تاکید استاندار خوزستان بر آمادگی برای مقابله با سیلاب احتمالی
 استاندار خوزستان با اشاره به لزوم مقاوم‌سازی و استحکام‌بخشی سیل‌بندها بر کسب آمادگی بیشتر برای مقابله با سیلاب احتمالی خوزستان تاکید کرد.

  غلامرضا شریعتی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران خوزستان با تاکید بر سیلاب حوضه کرخه که امروز (14 مهرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به سیلاب اخیر اظهار کرد: از همه گروه‌های‌ جهادی، دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح، مردم و همه افرادی که در مدیریت و کنترل سیل اخیر تلاش کردند، تشکر می‌کنیم.

وی با اشاره به دستاوردهای سیلاب در خوزستان عنوان کرد: در بدترین شرایط و با یک میلیارد مترمکعب آب وارد سال آبی شده بودیم؛ این میزان آب کمتر از نیاز آب شرب بود و طبق نظر کارشناسان شرایط نامناسب بود.

استاندار خوزستان گفت: بارندگی در اواخر سال 97 باعث شد که حجم مخازن پشت سدها پر شود. تالاب‌ها هم شرایط بسیار بهتری پیدا کردند. در حال حاضر سبزینگی تالاب‌های خوزستان افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است که همه این‌ها از برکات سیل است.

شریعتی بیان کرد: با بارندگی‌های سال 97 و امسال، شرایط خوزستان از خشکی و قحطی به شرایط نرمال تبدیل شد.

وی تصریح کرد: در پی این بارندگی‌ها و وقوع سیلاب، مشکلاتی نیز برای مردم ایجاد شد اما دولت و نظام کنار مردم ایستادند که دادن مجوز کشت برنج و کشت بیش از پنج هزار هکتار برنج در خوزستان یکی از این اقدامات بود. همچنین در پاییز هم کشاورزان کشت دارند و در پی این بارندگی‌ها مجوز کشت پاییزه صادر شده است.

استاندار خوزستان بیان کرد: دولت و نظام با وجود همه مشکلات کنار مردم ایستادند و جهت بهبود و توسعه شرایط تلاش کردند. رئیس جمهور قول داد که خسارت سیلاب پرداخت می‌شود که اکنون منازل آسیب‌دیده در حال احداث هستند و با کاهش دما این روند سرعت پیدا کرده است. همچنین خسارت کشاورزان و تسهیلات قرض‌الحسنه در حال پرداخت است. مدارس نیز نوسازی شده‌اند. بیش از 800 میلیون تومان برای تعمیرات مدرسه شاکریه هزینه شده است. همچنین مدارس غیردولتی به طور کامل تعمیر شده‌اند.

شریعتی با اشاره به شکافتن چند نقطه از تالاب هورالعظیم در پی سیلاب اخیر و هدایت آب به سمت عراق گفت: شکافتن چند نقطه از هورالعظیم در شرایط سخت لازم بود و اکنون عمده این شکاف‌ها بسته شده‌اند.

استاندار خوزستان بیان کرد: همچنین برخی روستاها که باید جابه‌جا می‌شدند، در حال جابه‌جایی هستند و تلاش کردیم تبعات اجتماعی این جابه‌جایی‌ها به حداقل برسد. تلاش‌ها نیز به نحوی است که منازل ایمن‌تری احداث شود. حوزه فرهنگی و اقتصادی نیز تلاش زیادی کردند که تبعات سیل به حداقل برسد.

وی عنوان کرد: اکنون وارد سال آبی جدیدی شده‌ایم که باید آمادگی لازم را داشته باشیم و از تجارب ارزنده‌ای که کسب کرده‌ایم، استفاده کنیم. در پی سیلاب اخیر، به برخی سیل‌بندهای خوزستان آسیب جدی وارد شده است که ترمیم آنها در حال انجام است.

شریعتی با بیان اینکه بارندگی در پاییز نرمال پیش‌بینی شده است، گفت: بارش پاییز سهم زیادی از بارش سال آبی را ندارد و تنها 16 درصد بارش‌های سال آبی را تشکیل می‌دهد.

وی عنوان کرد: باید مقاوم‌سازی و استحکام‌بخشی سیل‌بندها انجام شود و آمادگی بیشتری در مقابله با سیلاب احتمالی داشته باشیم. در این زمینه اصلاح و بهبود شرایط سیلاب گذشته و هماهنگی برای شرایط جدید بسیار حائز اهمیت است. همچنین لایروبی مسیل‌ها، تالاب‌ها و نقاط مختلف در حال انجام است تا شرایط بهتری فراهم شود.


مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار