تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۱۸۸۵۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
موج جمعیت زائران اربعین حسینی در چذابه
  موج جمعیت زائران اربعین حسینی در نخستین ساعات صبح روز سه شنبه نهم ماه صفر برای عبور از گذرگاه مرزی چذابه و پیوستن به راهپیمایی جهانی اربعین به حرکت درآمد.

  با نزدیک شدن به روز اربعین شهادت سرور وسالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام ، هزاران زائر مشتاق اعم از زن و مرد ، پیرو جوان از نقاط مختلف کشور به خصوص استان های همجوار خوزستان ، وارد منطقه مرزی چذابه شدند تا پس از انجام آسان تشریفات قانونی به نجف اشرف وکربلای معلا عزیمت کنند.
ازدحام جمعیت زائران مشتاق اربعین حسینی به حدی است که دستگاه های ایکس ری گمرک که برای بازرسی الکترونیکی بار زائران در پایانه مسافری چذابه راه اندازی شده اند از کار افتاد و غیرفعال شدند.
ماموران انتظامی مستقر در پایانه چذابه به صورت مداوم زائران را به صبوری و رعایت نظم و انضباط توصیه می کنند تا عبور از گیت های گذرنامه که مرحله نهایی عبور از این گذرگاه مرزی است به راحتی صورت گیرد.
درپایانه مسافری چذابه ۲۰ گیت خروجی گذرنامه فعال است ولی در صورت  لزوم و نیاز امکان ۲ برابر کردن آنان وجود دارد.
فرماندار دشت آزادگان به خبرنگار ایرنا گفت: هماهنگی لازم بین بخشی برای خروج سریع و روان زائران اربعین حسینی از پایانه به صورت مداوم پایش می شود تا خللی در عبور زائران از گذرگاه مرزی چذابه پیش نیاید.
حمید سیلاوی با پیش بینی عزیمت بیشتر زائران اربعین حسینی به کربلای معلا و نجف اشرف از گذرگاه مرزی و رسمی چذابه در روزهای آینده ، گفت: با وجود ازدحام جمعیت ، عبور از گذرگاه بدون بروز مشکل خاصی انجام می شود ولی در زمانی که جمعیت زیادی وارد پایانه می شود زائران باید اندکی صبوری به خرج دهند.
وی گفت: احتمال دارد تا ساعات مشخصی در طول روز زائران بیشتری وارد پایانه مرزی چذابه شوند که در چنین شرایطی تمهیدات لازم برای عبور سهل و آسان زائران اربعین نیز اندیشیده شده است.
تعداد زائران اربعین حسینی که تا روز دوشنبه از گذرگاه مرزی چذابه عبور کرده اند ۴۳هزار و ۶۰۰نفر بوده است ولی تا لحظه مخابره خبر هنوز آمار ۲۴ساعت گذشته زائران عبوری منتشر و جمع بندی نشده است.
پیش بینی شده در روزهای پنجشنبه و جمعه آینده شمار زائران اربعین وارد این منطقه مرزی می شوند افزایش چشمگیری داشته باشد.  
امسال حذف روادید برای زائران اربعین حسینی و تنها داشتن گذرنامه نامه معتبر یا برگه عبور موقت و همچنین ثبت نام در سامانه سماح شرایط را برای زائران مشتاق زیارت حرم امام حسین علیه السلام و حضور در کنگره عظیم اربعین بسیار ایده ال کرده چیزی که در اربعین سال های گذشته تقریبا" بی سابقه بوده است.
نمایندگی حج و زیارت خوزستان مستقر در پایانه مرزی چذابه نیز نام نویسی در سامانه سماح را از روز دوشنبه (دیروز) شروع کرده است تا زائرانی که به هر دلیل نتوانسته اند در این سامانه ثبت نام کنند بتوانند پس از نام نویسی رهسپار کربلای معلا شوند.
۲۳۲هزار و ۲۳۷ زائر خوزستانی تا ظهر روز دوشنبه ۱۵مهرماه در سامانه "سماح" سازمان حج و زیارت نام نویسی کرده اند ولی پیش بینی شده هنوز تعداد زیادی از مشتاقان زیارت اربعین هستند که تاکنون موفق به نام نویسی در این سامانه سماح نشده اند.

نام نویسی در سامانه سماح برای زائران اربعین شرط لازم و اساسی برای سفر معنوی به کربلای معلا و نجف اشرف می باشد. ارائه گذرنامه معتبر که مدت زمان اعتبار آن کمتر از سه ماه نباشد تنها شرط نام نویسی در سامانه سماح است. 
نام نویسی در سامانه سماح و داشتن گذرنامه معتبر، تنها شرط عبورزائران اربعین حسینی از گذرگاه های مرزی چذابه و شلمچه و عزیمت به شهرهای مقدس عراق است.
حرکت خودجوش زائران اربعین حسینی از روزهای آغازین ماه صفر به سمت گذرگاه های مرزی چذابه در ۱۱۰کیلومتری شمال غرب اهواز و شلمچه در ۱۵کیلومتری غرب خرمشهر شروع شده و در چند روز مانده به روز اربعین شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام و یاران و اصحاب بزرگوار آن حضرت ، به اوج خود خواهد رسید.
طبق تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران ، ۲۷مهرماه روز اربعین حسینی است. در عراق نیز همین روز ، اربعین است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار