تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۱۸۸۵۳۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
«آسیاب راک» و «حمام فرج‎آباد» در خوزستان ثبت ملی شدند
 وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با ارسال نامه‌هایی مجزا، ثبت ملی دو اثر تاریخی فرهنگی در شهرستان گتوند را به استاندار خوزستانت ابلاغ کرد.

 دکتر علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با ارسال دو نامه مجزا خطاب به غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان ثبت دو اثر فرهنگی ـ تاریخی در این استان را به او ابلاغ کرد؛ در یکی از این مکاتبات آمده است: «در اجرای بند (ج) ماده‎واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب 1364 مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب 1367 مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی ـ تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذیربط، مراتب ثبت اثر فرهنگی تاریخی «حمام فرج‎آباد» واقع در استان خوزستان، شهرستان گتوند، بخش کیارس، دهستان کیارس،‌ شمال روستای فرج‎آباد که پس از طی تشریفات قانونی لازم به شماره 32186 مورخ 10/10/97 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده ابلاغ می‌شود. 

اثر مذکور تحت حفاظت و نظارت این وزارت است و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود، برابر ماده 558 لغات 569 از کتاب پنجم قانون مجازات‎های اسلامی،‌ تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‎های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تأیید و نظارت این وزارت ممکن خواهد بود. 

خواهشمند است دستور فرمایید مراتب جهت اطلاع و اجرا به مقامات و مسئولان ذیربط در استان،‌ ابلاغ و از نتیجه این وزارتخانه را مطلع نمایید.» 

همچنین در یک نامه جداگانه و مشابه، مراتب ثبت اثر فرهنگی ـ تاریخی «آسیاب راک» در شهرستان گتوند، بخش مرکزی، 5 کیلومتری شمال شرق شهر گتوند که با شماره 32189 در تاریخ 10/10/97 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، به استاندار خوزستان ابلاغ شد.

در این خصوص احمدرضا حسینی‎بروجنی معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان اظهار داشت: حمام فرج‎آباد قدمتی برابر با دوره قاجاریه دارد؛ این درحالی است که آسیاب راک نیز مربوط به دوره صفویه است.

او یادآور شد: دومین مرحله از مستندنگاری سازه‎های آبی ـ تاریخی شهرستان گتوند نیز خرداد 98 توسط تیم کارشناسان مجرب کشوری و استانی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام شد.

حسینی‎بروجنی خاطرنشان کرد: شهرستان گتوند در شمال خوزستان دارای ۳۵ اثر تاریخی ثبت‎شده در فهرست آثار ملی است.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار