تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۱۸۸۵۹۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تعطیلی کلاس‌های درس به دلیل نبود معلم
هر سال مهرماه که از راه می‌رسد در گوشه و کنار این استان دانش‌آموزان تا چند هفته از شروع سال تحصیلی را بدون معلم سپری می‌کنند.
 گویاکمبود معلم در استان تمامی ندارد، هر سال مهرماه که از راه می‌رسد در گوشه و کنار این استان دانش‌آموزان تا چند هفته از شروع سال تحصیلی را بدون معلم سپری می‌کنند.

در حالی که بعضی مدارس به دلیل کمبود معلم کلاس‌های چهل نفره و حتی بیشتر تشکیل می‌دهند اما برخی پُست‌ها در مدارس مانند متصدی آزمایشگاه و کتابخانه و... هیچ کار و وظیفه‌ای انجام نمی‌دهند و نیروی مازاد به شمار می‌روند.

کلاس‌ها بدون معلم سپری می‌شود

شهرستان کارون چسبیده به مرکز استان در بسیاری  از مدارس در مقاطع مختلف دخترانه و پسرانه معلم یکبار هم سر کلاس نیامده است و تمام زمان دانش‌آموزان در حیاط مدرسه سپری می‌شود؛ برخی از دانش‌آموزان از آنجایی که از وضعیت نبود معلم در ابتدای سال تحصیلی اطلاع دارند به مدرسه نمی‌آیند و تا سر کلاس آمدن معلم  صبر کرده و در خانه به تعطیلات تابستانه خود ادامه می‌دهد این را یکی از اولیاء دانش‌آموزان می‌گوید.

در سوسنگرد نیز با وجود گذشت دو هفته از سال تحصیلی جدید بسیاری از کلاس‌ها در مدارس ابتدایی بدون معلم به سر می‌برند اما محمد امین جلالی رئیس آموزش و پرورش سوسنگرد با بیان اینکه در کل شهرستان تعداد 65 نیروی معلم کمبود داشتیم، می‌گوید: با اعزام 40 نیرو از اداره کل آموزش و پروش و تعدادی از شهرستان‌های حمیدیه و هویزه مشکل تا حدودی حل شد.


یکی از مدارس ابتدایی دربندر امام خمینی(رض) به نام مدرسه حضرت رقیه (ع) علاوه بر نداشتن معلم دانش‌آموزان آن هنوز موفق به دریافت کتاب‌های درسی خود نشده‌اند اما محمدرضا مهاجر رئیس آموزش و پرورش بندرامام خمینی(رض) عنوان می‌کند: در کل شهرستان فقط 4 کلاس درس ابتدایی داشتیم که بدون معلم بودند.

جبران کمبود معلم در مدارس با روش‌های غلط

تا قبل از شروع سال تحصیلی با وجود اینکه مسؤولان آموزش و پرورش بارها خبر از آمارهای کمبود معلم در سال تحصیلی جدید را دادند و انتظار می‌رفت برای رفع کمبودها به نحوی تصمیم‌گیری شود که به کیفیت آموزش لطمه وارد نشود.

 اما پس از شروع سال تحصیلی و اعتراض خانواده‌های دانش‌آموزان به دلیل حاضر نشدن معلمان بر سرکلاس درس یا کلاس‌ها را دوتا یکی کردند و یا برای جبران کمبود معلم از افرادی استفاده می‌کنند که هیچ سنخیتی با آموزش و پرورش ندارند.

هفته دوم مهرماه هم به پایان رسید اما همچنان دانش‌آموزان بسیاری از شهرها به ویژه در مقطع ابتدایی صبح تا ظهر را به بطالت و بدون معلم در مدرسه سَر می‌کنند.

بیشترین کمبود معلم در دوره ابتدایی است

آمارها نشان می‌دهد بیشترین کمبود معلم در دوره ابتدایی است به طوری که معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش می‌گوید:  در این دوره یعنی سال تحصیلی 99-98 حدود 103 هزار و 380 نفر کمبود معلم داریم.

اما مسؤولان آموزش و پرورش معتقد هستند: اگر سالانه بتوانند 30هزار معلم را تربیت و جذب کنند شاید بتوانند این کمبودها را جبران کرد.

سال گذشته نیز رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش هشدار داده  بود که  با کمبود آموزگار در دوره ابتدایی امکان بازماندگی از تحصیل دانش‌آموزان وجود دارد به همین دلیل  تا سال 1401 خروج نیرو از آموزش و پرورش خارج از عرف متداول است.

کمبود جدی معلم در برخی استان‌ها

وی افزود:  شدت کمبود نیرو تا سال 1399 آموزش و پرورش را از پا در می‌آورد و هر نهادی با این آمار مخالفت دارد مستندات خود و راه حل‌های عملیاتی را ارائه دهد.

طبق آمار وزارت آموزش و پرورش، برای سال تحصیلی جدید (98_99) 108 هزار معلم کمبود داشتند که این کمبود را البته با گرفتن، معلم خرید خدمات، به‌کارگیری معلمان بازنشسته و حق التدریس آزاد جبران کرده‌اند.

از مجموع 930 هزار معلم رسمی آموزش و پرورش تا سال 99  نیز نزدیک به 320 هزار معلم و تا سال 1404 نزدیک به 330 هزار معلم بازنشسته خواهند شد.

بر همین اساس، کمبود معلم در استان‌های خوزستان، خراسان رضوی، اصفهان، سیستان و بلوچستان، مرکزی، تهران جدی‌تر است.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار