تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۱۸۸۶۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آخرین رویداد های حرکت زائران اربعین در خوزستان
تردد زائران در خوزستان پرحجم اما روان است/رشد ۴۲۰ درصدی در شلمچه

حرکت زائران اربعین حسینی به سمت عراق روز به روز در حال افزایش است و در این بین مرزهای شلمچه و چذابه در استان خوزستان روزهای شلوغی را تجربه می کنند.

در آستانه فرا رسیدن اربعین حسینی لحظه به لحظه بر تعداد زئران اربعین حسینی که قصد عزیمت به سمت نحف و کربلا را دارند، افزوده می شود و در این بین دو مرز استان خوزستان یعنی شلمچه و چذابه روزهای شلوغی را تجربه می کنند.

بنابه گفته افرد متولی حماسه اربعینی حسینی، تعداد زئران نسبت به سال های قبل افزایش قابل توجهی داشته است ولی با وجود این تردد پرحجم زائران به سمت مرزهای عراق در استان خوزستان، عبور زائران از مرزهای خوزستان بسیار روان است و سرعت عمل مناسبی برای عبور از گیت ها وجود دارد. برای نمونه عبور زائران در شلمچه آنقدر روان است که معطلی این کار به دقایق و حتی به ثانیه های رسیده است .

۲۴ گیت اضطراری شلمچه فعال شدند

در همین زمینه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان به خبرنگار مهر گفت: تردد از مرزهای شلمچه و چذابه در روز سه شنبه به بیش از ۱۲۲ هزار نفر رسید.

غلامعباس بهرامی نیا در خصوص تردد زائران اربعین حسینی از مرز شلمچه گفت: مجموع تردد ثبت شده از این مرز در روز سه شنبه ۸۶ هزار و ۶۵۳ نفر بود که این عدد شامل خروج ۷۴ هزار و ۱۳ و ورود ۱۱ هزار و هفت زائر ایرانی بود.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش روند تردد زائران اربعین حسینی، ۲۴ گیت خروجی جدید اضطراری احداث شده در پایانه مرزی شلمچه فعال شدند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان بیان کرد: همچنین روز گذشته از این مرز خروج یک هزار و ۲۹۷ و ورود ۳۳۶ مسافر خارجی ثبت شد.

بهرامی نیا با بیان اینکه  در همین روز ۳۵ هزار و ۴۳۴ نفر از مرز چذابه تردد کردند، بیان کرد: از این میزان ۳۱ هزار و ۶۴۵  زائر ایرانی از مرز خارج و ۳ هزار و ۴۰۱ زائر نیز از این مرز وارد کشور شدند.

وی گفت: همچنین از این مرز خروج ۳۰۲ و ورود  ۸۶ مسافر خارجی در روز سه شنبه به ثبت رسید.

رشد زائران اربعین

در همینه زمینه فرمانده نیروی انتظامی خوزستان گفت: از ابتدای صفر تا روز گذشته ۲۶۰ هزار زائر از شلمچه به عراق رفته اند که این تعداد زائر در مقایسه با مشابه سال گذشته ۴۲۰ درصد رشد جمعیتی را نشان می دهد

سردار حیدر عباس زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به همکاری و همراهی تمامی دستگاها و نهادهای مشغول در امر ارائه انواع خدمات در مرزهای شلمچه و چذابه و اتخاذ تمهیدات لازم و همکاری تمام دستگاه ها با ناجا در راستای انجام ماموریت بسیار مهم خود که تامین کننده نظم و امنیت در بحث ترافیکی و تردد زائران است، افزود: برنامه ریزی های بسیار خوبی از ابتدای ورودی های استان خوزستان انجام شده و نیروهای انتظامی و راهور در مسیر عبور زائران، توقفگاه ها و مواکب با همکاری سپاه و بسیج انجام وظیفه می کنند.

وی با اشاره به استقرار تمامی نیروها در دو مرز شلمچه و چذابه و استقرار فرمانده راهور استان خوزستان در منطقه، اظهار کرد: نیروهای راهور خودروهای زائران را با نظم و انضباط مناسبی به پارکینگ ها هدایت می کنند، با برنامه ریزی های انجام شده از ابتدای صفر یعنی هشتم مهرماه  تا کنون که حرکت زائران آغاز شده تاکنون یک مورد سرقت در پارکینگ ها گزارش نشده که این امر به سبب بهره مندی و همکاری با نیروهای آگاهی و کسانی که به عنوان بخش خصوصی در پارکینگ ها فعایت دارند، حاصل شده است.

فرمانده نیروی انتظامی استان خوزستان تصریح کرد: کارت های تردد مواکب نیز تامین و تهیه و در اختیارشان قرار گرفته است و در صورت نیاز می توان با همکاری و هماهنگی با تهران نسبت به صدور و تحویل آنها اقدام کرد.

عبور در کمتر از چند ثانیه

وی با بیان اینکه زائران در کمتر از چند ثانیه پس از گذر از گیت ها به عراق می روند، گفت: بیش از ۶ هزار نفر از نیروهای انتظامی از استان خوزستان و سایر استان های معین و یگان ویژه ناجا با همکاری نیروهای اطلاعاتی و امنیتی در طول مسیر تردد زائران و ۲ مرز شلمچه و چذابه فعالیت دارند و این سوای نیروهای سپاه و بسیج است که با ما همکاری و تعامل بسیار خوبی دارند.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به شرایط استان خوزستان تمام مناطق و پایانه ها و دو مرز توسط تمامی نیروها پوشش ترافیکی، انتظامی و امنیتی  داده می شوند، افزود: در کمیته امنیتی و انتظامی که تمام دستگاه ها عضویت دارند شرایط بسیار خوبی به لحاظ همکاری و انجام مسئولیت ها وجود دارد.

فرمانده نیروی انتظامی استان خوزستان تصریح کرد: از ابتدای ماه صفر تاکنون ۲۶۰ هزار زائر به عراق رفته اند که این تعداد زائر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۲۰ درصد رشد جمعیتی را نشان می دهد، از مرز چذابه هم ۹۰ هزار زائر به عراق تاکنون رفته اند.

سردار عباس زاده درباره ساعات کار پلیس ۱۰+ در ایام اربعین یادآور شد: ۹ صبح تا ۱۲ شب زمان فعالیت بخش گذرنامه جهت صدور گذرنامه است.

وی با بیان اینکه موضوع بازگشت زائران نیز برایمان حائز اهمیت است، گفت: با توجه به تفاهم نامه منعقد شده میان دو کشور ایران وعراق و حذف ویزا افزایش زائران متقاضی برای شرکت در راهپیمایی عظیم اربعین پیش بینی شده بود و لذا با مسئولان در زمینه آماده سازی اتوبوس ها برای جا به جایی زائران از مرزها تا شهرهای محل اقامت شان هماهنگی و برنامه ریزهای لازم انجام شده است، امید می رود تا با فراهم شدن اتوبوس ها به میزان لازم در این باره با مشکلی مواجه نشویم.

وی افزود: در حال حاضر تردد کامیون ها انجام می شود و تاکنون هیچ مشکلی نبوده مگر اینکه طرف عراقی بخواهد ممانعت کند، که این مسئله نیز با رایزنی و همکاری دو جانبه قابل رفع است.

 افزایش ۴ برابری خروجی های

مسئول بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت نیز در این خصوص گفت: امسال اشتیاق برای سفر اربعین بسیار بالا است به گونه ای که در برخی خروجی های کشور شاهد افزایش چهار برابری زائران بوده ایم.

حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب در بازید از مرز چذابه اظهار کرد: برای اینکه از نزدیک خدماتی که همه سازمان ها و نهادهای کشور برای زائران اربعین حینی انجام دادند، به این مکان سفر کرده ام.

وی با اشاره به اینکه مسئله زیارت اربعین حسینی کار ملی است که به لطف خدا کارهایی در این راستا انجام شده رضایت بخش و امید آفرین هستند،‌ افزود: امسال نسبت به سال گذشته در برخی از خروجی ها به سمت کشور عراق افزایش چهار برابری داشته ایم و امیدواریم بیش از چهار میلیون زائر ایرانی در طول این راهپیمایی حضور پیدا کنند.

حجت الاسلام و المسلمین نواب تصریح کرد: یکی از نکاتی که نیروی انتظامی و مسئولان امنیتی کشور به آن اعتراف دارند، وقتی که جو دینی همانند ماه رمضان، روزهای عرفه و راهپیمایی اربعین حسینی در کشور غالب می شوند، ‌ناهنجاری ها کم و مردم رعایت می کنند.

وی بیان کرد: در بازدیدی که داشتیم مشاهده کردیم که نیروهای مسلحی که مسئولیت امنیت را بر عهده دارند در مسیرها و کل منطقه مستقر و خدمت رسانی می کنند.

آمادگی هلال احمر

هلال احمر استان خوزستان نیز با آمادگی بسیار مناسبی در مرزها حضور دارد و در خدمات مناسبی را به زائران اربعین حسینی در دو مرز شلمچه و چذابه ارائه می کند.

علی خدادادی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان اظهار کرد: خدمات امدادی کمیته امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان خوزستان در اربعین حسینی از ۱۳ مهر تا صبح امروز  تعداد مراجعان سرپایی دو هزار و ۱۰ نفر، یک هزار و ۷۳۱ تست قند و فشار خون و ۱۶ مورد نیز به مراکز درمانی انتقال یافته اند.

وی افزود: در مرز شلمچه ۵۴۰ زائر برای تست قند و فشار خون، ۵۱۵ درمان سرپایی و ۱۴ نفر به مراکز درمانی انتقال یافته است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان تصریح کرد: همچنین در مرز چزابه مراجعه برای تست قند و فشار خون ۵۹۲ نفر، ۸۴۴ نفر درمان سرپایی و دو نفر نیز به مراکز درمانی اعزام شدند.

خروج ۲۵ هزار زائر خارجی

مرز شلمچه در استان خوزستان تنها مرز رسمی کشور است که زائران اربعین از کشورهای خارجی امکان عبور از آن و شرکت در مراسم اربعین در عراق را دارند. تمهدات خوبی برای این کار در نظر گرفته شده است و تاکنون ۲۵ هزار زائر خارجی برای شرکت در راهپیمایی اربعین از مرز شلمچه به عراق رفته اند.

مهدی محمودی مدیرکل امور اتباع خارجی وزارت کشور در جریان بازدید از مرز شلمچه در جمع خبرنگاران با اشاره به بازدیدش از مرز شلمچه و قدردانی از تلاش تمامی کسانی که از روزهای پیش خدمات رسانی شان را آغاز کرده اند، افزود: همانطور که در ستاد مرکزی اربعین تصمیم گیری شد تمام اتباع خارجی باید از مرز شلمچه عبور کنند و اینها به طور حتم ویزا و یا دفترچه های تایید شده اداره اتباع وزارت کشور است، ضمن اینکه در سامانه سماح نیز به ثبت رسیده شود.

وی با تاکید بر اینکه اتباع خارجی در صورت مراجعه بدون ویزا و گذرنامه و مجوز خروج به مرز با مشکل مواجه می شوند و به هیچ وجه اجازه خروج به آنها داده نمی شود، اظهار کرد: تاکیدمان آن است که در این روزهای پایانی که می خواهند سفرشان را آغاز کنند اطلاع رسانی شود تا بدون ویزا و گذرنامه به مرز مراجعه نکنند.

مدیرکل امور اتباع خارجی وزارت کشور تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به  تمهیدات اندیشیده شده در استان خوزستان به ویژه در پایانه مرزی شلمچه از سوی مسئولان اعم از فرمانداری، مرزبانی و نیروی انتظامی و سایر دستگاههای متولی خدمات رسانی در زمینه اعزام اتباع خارجی تا این لحظه هیچ مشکلی وجود نداشته است و ۲۵ هزار اتباع خارجی از مرز شلمچه عبور کرده اند.

بیش از ۳۰۰ هزار خارجی می آیند

محمودی یادآور شد: پیش بینی می شود تا روزهای پایانی بیش از ۳۰۰ هزار اتباع خارجی برای شرکت در پیاده روی اربعین به شلمچه بیایند.

وی با اشاره به احتمال افزایش ۲۰۰ درصدی زائران خارجی ورودی به مرز شلمچه گفت: با این حجمی از اتباع که به مرز مراجعه کرده اند و روزهایی که در پیش رو داریم به طور قطع بر تعداد زائران خارجی افزوده می شود، تاکیدمان در داشتن مجوزها و ثبت در سامانه سماح، داشتن بیمه و هماهنگی در رابطه با رعایت قوانین کشور عراق است.

وی افزود: به طور حتم توصیه می شود تا آنچه توسط مسئولان به آنها گفته می شود را به طور کامل رعایت کنند، پیش بینی ما بر این است که بر اساس افزایشی که نسبت به سال گذشته داشته ایم روند ورود زائران افزایش چشمگیری صورت بگیرد، سال گذشته  ۵۰ درصد افزایش حجم زائران خارجی خروج کرده از مرز را داشتیم که پیش بینی ما بر رشد ۲۰۰ درصدی است.

وی اظهار کرد: به طور شبانه روزی در دفتر نماینده اتباع خارجی واقع در مرز شلمچه هماهنگی ها و تمهیدات لازم جهت عبور آسان و بدون درد سر اتباع خارجی اتخاذ می شود، پارسال در مجموع ۲۰۰ هزار زائر خارجی از مرز شلمچه به عراق رفتند امسال پیش بینی ما عبور ۳۰۰ هزار زائر است.

وی تصریح کرد: مواردی بود که بدون ویزا مراجعه کردند و مجبور شدند به کنسولگری مربوطه ارجاع داده شوند، تاکیدمان داشتن مجوزات کامل و لازم برای خروج از مرز است، بدون مجوز به هیچ وجه اجازه خروج داده نمی شود.

وی یادآور شد: امسال پیش بینی می شود از ۶ کشور ترکیه، آذربایجان، عراق، افغانستان پاکستان، روسیه و بنگلادش برای حضور در آئین اربعین حسینی به مرز شلمچه بیایند البته امکان افزایش کشورها نیز وجود دارد.

 با توجه به فرا رسیدن روز های پنج شنبه و جمعه و تعطیلی بسیاری از ادارات و مدارس به نظر می رسد از عصر امروز بر شدت تعداد زائرانی که قصد حضور در کشور عراق را دارند، افزوده شود.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار