تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۱۸۸۶۷۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تمایل ۷۰ درصد مردم ایران برای حضور در راهپیمایی اربعین
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شور و شعف فراوانی در میان مردم برای برگزاری راهپیمایی اربعین وجود دارد و طبق مطالعات صورت گرفته ۷۰ درصد مردم ایران ابراز علاقه کرده‌اند که در فضای معنوی راهپیمایی عظیم اربعین حضورداشته باشند.
 سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی گفت: شور و شعف فراوانی در میان مردم برای برگزاری راهپیمایی اربعین وجود دارد و طبق مطالعات صورت گرفته ۷۰ درصد مردم ایران ابراز علاقه کرده‌اند که در فضای معنوی راهپیمایی عظیم اربعین حضورداشته باشند.

وی تصریح کرد: راهپیمایی باشکوه اربعین یک فضای خانواده گرا بوده و سفر ۸۰ کیلومتری است که مردم ترجیح می‌دهند در این فضای معنوی لبیک گوی حسین (ع) و با شعار زیبای الحسین(ع) یجمعنا با همسر و فرزندان حضورداشته باشند.

عاملی گفت: در این جلسه ابتدا سه نفر از اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگ نکاتی را در خصوص نرم‌افزارهای تصویری و ضرورت سیاست‌گذاری و مقررات گذاری در این حوزه و همچنین تذکراتی در خصوص مطالعه تأثیرات مصوبات شورای عالی و ضرورت پیگیری آزادی سلیمانی متذکر شدند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد:  رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی  در پاسخ به درخواست اعضاء شورای عالی، گزارش مبسوطی از سفر نیویورک ارائه کرد. 

ارائه گزارش رصد پیشرفت علم و فن‌آوری در کشور

عاملی همچنین در ادامه بابیان اینکه موضوع اصلی جلسه رصد پیشرفت علم و فن‌آوری در کشور بود، اظهار داشت: گزارش ارائه‌شده در جلسه محصول نظر روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور و جلسات مشترک با وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاون علمی و فن‌آوری رئیس‌جمهور و روسای کمیسیون‌های مرتبط در مجلس شورای اسلامی و کارشناسان خبره حوزه سیاست‌گذاری علم و فن‌آوری بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه سؤال اصلی گزارش "گره‌های اصلی رابطه دانشگاه، صنعت و جامعه" و "چگونگی بهره‌برداری بهتر از دانشگاه" بود، گفت: یکی از نکاتی که در جلسه برجسته و اطلاعات و آمارهای جدی از آن مستخرج شد این بود که در کشور همه ظرفیت برای پیشرفت علم و فن‌آوری را روی دوش دولت می‌گذاریم درحالی‌که بخش خصوصی در پیوند با دانشگاه نقش بسیار اساسی در پیشرفت علم و فن‌آوری در کشور دارد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در ادامه به آمارهای جهانی اشاره کرد و گفت: ۱۰ شرکت مهم جهانی در حوزه ثبت اختراع ۴۰ هزار ثبت اختراع داشته‌اند، درحالی‌که ۱۰ دانشگاه برتر دنیا حدود ۲۰۰۰ ثبت اختراع داشته‌اند و این به خاطر نقش نوآوری در توسعه صنعت و فن‌آوری است.

وی تأکید کرد: لذا نباید این توقع را داشته باشیم که ثبت اختراع در حوزه نظری اتفاق بیافتد و درواقع در عرصه حل مسئله است که نوآوری‌ها و ثبت اختراع محقق می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اختراع و نوآوری در حوزه کسب کار معطوف به مسئله‌ها باهدف گره‌گشایی مشکل روی می‌دهند و برای رسیدن به توانایی بیشتر در صنعت و کسب‌وکار صنایع و بنگاه‌های اقتصادی باید با رشد تحقیق و توسعه؛ رشد اقتصادی و ثبت اختراعات مهم را محقق کنند.

بخش صنعت باید اعتبارهای بیشتری را برای حوزه تحقیق و توسعه  اختصاص دهد

عاملی تصریح کرد: بخش صنعت باید اعتبارهای بیشتری را برای حوزه تحقیق و توسعه  اختصاص دهد و در تعامل با دانشگاه بتواند زمینه‌های ارتقای کیفیت صنعت را فراهم کند.

وی تصریح کرد: امروز بنگاه‌های بزرگ اقتصاد مثل فولکس‌واگن ۱۹ میلیارد دلار را در سال ۲۰۱۹ به بودجه تحقیق و توسعه اختصاص داده‌اند یا شرکت آلفابت که شرکت مادر گوگل است به رقم ۱۶ میلیارد دلار و آی بی ام به نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار برای تحقیق برای پیشرفت و توسعه رسیده است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: باید ببینم بنگاه‌های بزرگ کسب‌وکار ایران چه مقدار به این امر مهم که نقش کلیدی در پیشرفت و کیفیت دارد؛ اهمیت داده‌اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در جلسه بر این نکته تأکید شد که باید راهکارهای تکمیل این چرخه را پیدا کنیم تا دانشگاه و بازار و کسب‌وکارها در پرتو کار مشترک موفق به روندهای شتابنده بزرگ در مسیر پیشرفت کشور شوند.

وی افزود: اگر صنعت دفاعی کشور امروز در نقطه اوج قرار دارد محصول رابطه با دانشگاه است و اگر این زمینه ارتباطی که توانست قدرت بازدارندگی را برای کشور محقق کند را بتوانیم میان دانشگاه و بخش صنعت رقم بزنیم شاهد پیشرفت‌های قابل‌توجه در این بخش نیز خواهیم بود و اقتصاد کشور نیز توانا بازدارندگی طمع دشمنان را محقق خواهد کرد.

 عاملی گفت: در جلسه آینده شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز همچنان موضوع رصد چالش‌های پیشرفت علم و فن‌آوری در کشور با نگاه به سه چرخه مهم در کشور یعنی دانشگاه، صنعت و جامعه را دنبال خواهیم کرد.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار