تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۱۸۸۸۰۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جمعه پر تردد در گذرگاه های مرزی خوزستان/حل مشکل کمبود آب در عراق
دو گذرگاه مرزی خوزستان به رغم مشکلات موجود در بخش حمل و نقل عراق، روزی پرتردد را ثبت کردند و زائران بسیاری خود را به مراسم اربعین رساندند.
 روزهای پنج شنبه و جمعه دو مرز شلمچه و چذابه در استان خوزستان روزهای پرترددی را پشت سر گذاشتند و این در حالی بود که زیرساخت های آن سوی مرز به خصوص در بخش حمل و نقل با مشکلات جدی به علت حجم بالای زائران مواجه شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان در خصوص تردد های صورت گرفته در روز جمعه گفت: روز جمعه ۲۰۰ هزار و ۱۳۳ نفر از پایانه های مرزی شلمچه و چذابه تردد کردند

غلامعباس بهرامی نیا در خصوص تردد زائران اربعین حسینی از مرز شلمچه گفت: مجموع تردد ثبت شده از این مرز در روز جمعه ۱۵۲ هزار و ۲۴۸ نفر بود که این عدد شامل خروج ۱۰۷ هزار و ۶۸۶ و ورود ۴۱ هزار و ۶۲۳ زائر ایرانی است.

وی افزود: همچنین روز گذشته از این مرز خروج سه هزار و ۶۳۶ و ورود یک هزار و ۳۰۳ مسافر خارجی ثبت شد.

بهرامی نیا با بیان اینکه در همین روز ۴۵ هزار و ۸۸۵ نفر از مرز چذابه تردد کردند، بیان کرد: از این میزان ۳۱ هزار و ۲۶۷ زائر ایرانی از مرز خارج و ۱۴ هزار و ۶۸ زائر نیز از این مرز وارد کشور شدند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان همچنین از ثبت خروج ۲۸۱ و ورود ۲۶۹ مسافر خارجی در روز جمعه خبر داد.

تامین آب شرب زائران

یکی از مشکلات زائران ایرانی در بخش عراقی مرزهای خوزستان نبود آب کافی بود که استاندار خوزستان در این زمینه از هماهنگی برای ارسال پنج خودروی یخچال دار برای توزیع آب در میان زائران از شلمچه تا تنومه عراق خبر داد.

غلامرضا شریعتی جمعه شب در جلسه ستاد اربعین استان خوزستان که در محل پایانه مرزی شلمچه و با حضور سرکنسول ایران در استان بصره عراق برگزار شد، ضمن تاکید بر لزوم افزایش هماهنگی میان دو کشور برای بهبود شرایط عبور زائران از بخش عراقی شلمچه به نجف گفت: از دو شب پیش هماهنگی با طرف عراقی برای انتقال اتوبوس ها و کامیون ها برای جابجایی زائران به عراق انجام شد.

وی افزود: صدور گذرنامه موقت در مرز برای خودروهایی که برای انتقال زائران از عراق به نجف می آیند در کمتر از دو دقیقه صادر می شود.

شریعتی با بیان اینکه این خودروها مسافران را از بخش عراقی شلمچه به نجف می برند، اظهار کرد: پنج ماشین یخچال دار مهیای اعزام به عراق است و طبق برنامه ریزی شده در میان زائران از بخش عراقی شلمچه تا تنومه آب معدنی توزیع می کنند.

استاندار خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر در مرز چذابه مشکلی وجود ندارد و عبور زائران در آن مرز روان سازی شده است، روز گذشته ۵۵ هزار نفر از مرز چذابه عبور کرده اند.

شریعتی با بیان اینکه ازدحام جمعیت زائران در شلمچه و کم عرض بودن جاده ما را با مشکل مواجه کرده است، یادآور شد: به منظور ساماندهی مرز و کمک به تردد بهتر زائران طی ۶ ساعت دو ساعت وقفه ایجاد کردیم.

تقویت خدمات مخابراتی

مدیر مخابرات منطقه خوزستان هم گفت: در مدتی که زائران اربعین از نقاط مختلف کشور برای شرکت در مراسم اربعین به مرزهای خوزستان می آیند، سعی کرده ایم خدمات خود در مناطق مرزی را تقویت کنیم.

رحیم فلاح زاده اظهار کرد: در مخابرات وظیفه اتصالات و ارتباطات زائران حسینی را با بهترین کیفیت و بالاترین ضریب امنیت بر عهده داریم.

وی افزود: زائران حسینی برای مخابرات مشترک خاص (VIP) محسوب می شوند که با افتخار بهترین خدمات فنی را به آنها ارائه می دهیم تا بتوانند با بهره مندی از ارتباطی مطلوب با اطرافیان خود تماس برقرار کنند.

مدیر مخابرات منطقه خوزستان تصریح کرد: تمرکز مضاعفی روی ارتباطات و فیبرها، پهنای باندها، دیتا و ترافیک و ترومپوت نسل های دو سه و ۴ شده است.

فلاح زاده با اشاره به افزایش کیفیت ارتباطات و خدمات جدید مشترکان گفت: به لحاظ استقبال بسیار زیاد زائران حسینی ظرفیت ها را هم افزایش دادیم.

وی بیان کرد: در صورت بروز هر نوع مشکل در شبکه ارتباطی و دیتا نیز تمهیدات لازم و پشتیبان اتخاذ شده است.

مدیر مخابرات منطقه خوزستان ادامه داد: تمام توان انسانی و تجهیزات مخابراتی را برای ارائه شبکه ای مطلوب و پایدار به کار بسته ایم.

انتقال زائران از شلمچه به چذابه

حجم بالای تردد زائران در مرز شلمچه برای ساعاتی این مرز را قفل کرد ولی مرز چذابه با چنین مشکلی مواجه نبود به همین دلیل برخی زائران شلمچه به مرز چذابه منتقل شدند تا فشار بر شلمچه اندکی کاهش یابد.

سردار حیدر عباس زاده فرمانده نیروی انتظامی نیز درباره آخرین وضعیت مرزهای استان خوزستان هم‌زمان با شامگاه جمعه، تأکید کرد: خوشبختانه وضعیت در مرزهای چذابه و شلمچه خوب است اما به‌واسطه ازدحامی که زائران در مرز شلمچه داشته‌اند امروز جلسه فوق‌العاده‌ای با حضور اعضای شورای تأمین، استاندار، ناجا، فرماندهی سپاه و ... برگزار و تصمیماتی دراین‌باره گرفته شد.

وی افزود: در پایان این نشست تصمیم بر آن شد که به دلیل ازدحام جمعیت و سرعت بخشیدن به خروج زائران از مرز تعدادی از زوار از مرز شلمچه به مرز چذابه انتقال داده شوند.

فرمانده انتظامی استان خوزستان، بیان کرد: زائران نباید نگران موضوعی شوند چراکه این انتقال صرفاً برای تسهیل در امور است که بتوانند سریع‌تر از مرز عبور داده شوند همچنین با این کار می‌توان تعداد بیشتری زائر را از مرز عبور داد.

عباس زاده بابیان اینکه هماهنگی‌های لازم با مسئولان متولی و ذی‌ربط در مرز چذابه برای سرریز زائران صورت گرفته است، تأکید کرد: مسئولان گذرنامه و سایر بخش‌ها هم‌اکنون در مرز چذابه آماده پذیرش و خدمت‌رسانی به زائران هستند.

وی با بیان اینکه از زائران می‌خواهیم که در بدو ورود به استان خوزستان به سمت مرز شلمچه حرکت نکنند، گفت: برای تسهیل در آمد و شد بهتر است زائران مسیر مرز چذابه را در پیش گیرند تا بتوانیم خدمت‌رسانی بهتری را به این افراد ارائه کنیم.

فرمانده انتظامی استان خوزستان در خاتمه بابیان اینکه شرایط در مرز چذابه مهیا است و می‌توانیم در این مرز شرایط بهتری را برای زائران فراهم کنیم، گفت: تنها توصیه ما برای زائران این است که حتماً گذرنامه همراه داشته باشند و بدون گذرنامه به مرز نروند.

لزوم ورود جدی استان‌های معین

سرکنسول ایران در استان بصره عراق نیز بر لزوم ورود جدی و فعال استان‌های معین شلمچه در تامین خودرو برای انتقال زائران و آب آشامیدنی مورد نیاز آنان تاکید کرد.

احمد سیاهپوشان جمعه شب در جلسه ستاد اربعین استان خوزستان که در محل پایانه مرزی شلمچه برگزار شد، گفت: با توجه به تجربه ای که در طی سال‌های گذشته به دست آوردیم یکسری از مشکلات را حل کردیم اما امسال با توجه به فراوانی جمعیت زائران و استقبال گسترده ای که برای زیارت از سوی مردم ایران صورت گرفت، طبییعی است که دچار مشکل شویم، ظرفیت های در برخی بخش‌ها جوابگوی این حجم از زائران را نیست.

وی افزود: تمامی هماهنگی هایی که با طرف عراقی در بحث بهداشت، تغذیه، اسکان و داشتیم در بالاترین سطحش اتفاق افتاد اما به دلیل افزایش جمعیت شاید این ظرفیت های پیش بینی شده جوابگو نبوده است، کشور ما در این باره تلاش‌ها و کمک های فراوانی انجام داده که از این بابت قدردانی می کنم.

وی اظهار کرد: اما باز هم این کمک‌ها جوابگو نیست و با توجه به فراوانی جمعیت زائرانی که هر لحظه هم بر تعدادشان افزوده می شود باید تلاش کرد تا این مشکلات به حداقل برسد تا همچون سال‌های گذشته خدمات رسانی به زائران انجام و این آئین در بالاترین سطحش برگزار شود.

سرکنسول ایران در استان بصره تصریح کرد: پارسال در چنین روزی جمعیت خروجی از مرز شلمچه به عراق حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر بود اما امروز این رقم به ۱۱۰ هزار نفر رسید و طبیعی است که در بخش عراقی با توجه به وضعیت زیرساخت ها و امکاناتش زائران با مشکل مواجه شوند. دست کمک به سوی استان خوزستان و استان‌های معین دراز می کنیم بیایند پای کار و مشکلات زائران را حل کنند.

سیاهپوشان یادآور شد: زائران دیروز شرایط سختی را پشت سر گذاشتند و زائران در هر جایی که یافته بودند، خوابیده و شبشان را صبح کردنددو این در حالی است که زائر ایرانی باید امنیتش تامین شود.

وی با تاکید بر نیاز مبرم زائران به آب آشامیدنی گفت: همه به دنبال این هستیم که مشکل را حل کنیم لذا از استان‌های معین می خواهیم تا به کمک بیایند، خودروهای پیش بینی شده برای انتقال زائران از بخش عراقی شلمچه تا نجف به هیچ وجه جوابگوی سیل جمعیت زائران نیست.

وی افزود: حدود ۸۰ دستگاه اتوبوس و کامیون را برای انتقال زائران از بصره خواسته ایم که از سوی شرکت نفت، ترابری و سایر عوامل شان در حال اعزام به مرز هستند.

سیاهپوشان با بیان اینکه خودروهایی که زائران را می آوردند به دلیل ازدحام جمعیت امکان نزدیک شدن به مرز را ندارند و این کارشان به سختی انجام می شود، اظهار کرد: در حال حاضر به ماشین برای انتقال زائران از بخش عراقی شلمچه تا نجف و آب آشامیدنی نیاز مبرم است و برای این منظور دست یاری به سوی استان‌های معین شلمچه دراز می کنیم.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار