تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۳
کد خبر: ۱۸۸۸۷۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نخستین هیات رئیسه پارلمان زنان خوزستان انتخاب شد
 نخستین هیات رئیسه پارلمان زنان خوزستان، با برگزاری انتخابات مجمع عمومی این پارلمان تشکیل شد.

 انتخابات نخستین هیات رئیسه پارلمان زنان خوزستان، با حضور تعدادی از نمایندگان پارلمان‌های شهرستانی صبح شنبه در سالن اجتماعات هتل نیشکر برگزار شد، در این انتخابات ۹ نفر به عنوان هیات رئیسه انتخاب شدند.

مدیرکل زنان و خانواده استانداری خوزستان در این نشست گفت: مجمع مشورتی زنان استان بر اساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ و برنامه توسعه ششم کشور، در استان تشکیل شده و در سال ۹۷ در کارگروه زنان و شورای برنامه ریزی استان مصوب شده است.

سیده فرانک موسوی اهداف این مجمع را برقراری عدالت جنسیتی، تقویت سرمایه اجتماعی در حوزه زنان، شناسایی و معرفی ظرفیت های زنان و افزایش نقش آنها در فرآیند تصمیم سازی و تصمیم‌گیری عنوان کرد و افزود: ارکان مجمع مشورتی زنان استان شامل مجمع عمومی (که امروز تشکیل شده)، هیات رئیسه و کمیسیون های تخصصی است.

به گفته وی با توجه به حساسیت هایی که وجود داشته، نام این تشکل از «پارلمان زنان استان» به «مجمع مشورتی زنان» تغییر یافته است.

وی اضافه کرد: مجمع عمومی متشکل از زنان صاحبنظر و فرهیخته از ۲۵ قشر زنان است و هیات رئیسه نیز شامل ۹ نفر است.

موسوی با اشاره به تصویب سهمیه ۳۰ درصدی برای زنان در پست های مدیریتی تا پایان برنامه ششم توسعه، تاکید کرد: مجمع مشورتی زنان اتاق فکری خواهد بود تا بر اساس اسناد بالادستی به ارتقای جامعه زنان و تقویت زنان فعال و استیفای حقوق آنها کمک کند و در پست های مدیریتی بکارگیری شوند.

سه شهرستان بدون پارلمان

مدیرکل زنان استانداری خوزستان با اشاره به برگزاری انتخابات مجمع مشورتی زنان در ۲۴ شهرستان اظهار داشت: انتخابات مجمع مشورتی زنان در شهرستان های بهبهان، خرمشهر و رامهرمز به دلایلی برگزار نشده است.

وی افزود: برای این شهرستان ها مهلت یک ماهه برگزاری انتخابات و تشکیل مجمع مشورتی تعیین شده و درغیراینصورت این شهرستان ها از ظرفیت بانوان توانمند محروم خواهند شد.

موسوی با اشاره به حساسیت ها و موانعی که بر سر راه تشکیل این مجمع مشورتی وجود داشته، تصریح کرد: حساسیت ها در مورد جامعه زنان بسیار زیاد است و تاکنون نیز به سختی این مسیر طی شده، تخریب های زیادی صورت گرفته و ناچار شدم پاسخ دستگاههای نظارتی را بدهم.

وی ادامه داد: در حوزه زنان ضعف ها و عقب ماندگی های زیادی وجود دارد که امیدواریم با تشکیل مجمع مشورتی زنان و استفاده از ظرفیت نخبگان و پیشکسوتان و فرهیختگان، مسائل این حوزه طرح و مرتفع شود.

استیفای قطره چکانی حقوق زنان

استاندار خوزستان نیز در این نشست، با تاکید بر برگزاری انتخابات مجمع مشورتی زنان در سه شهرستان باقیمانده در استان، گفت: فعالیت های فردی زنان برای رسیدن به حقوق خود ممکن است کاملا به نتیجه نرسد و مجمع مشورتی زنان می تواند در قالب یک مجموعه سازمان یافته به زنان کمک کند که حقوق خود را استیفا کنند.

غلامرضا شریعتی با اشاره به اینکه زنان نیمی از جمعیت کشور را به خود اختصاص می دهند، افزود: در سال های اخیر آمار زنان تحصیلکرده رشد چشمگیری داشته و فعالیت و پویایی آنها روبه افزایش بوده و در حال بروز ظرفیت ها و استعدادهای خود هستند، به تبع آن جامعه محکوم و محتوم به اختیار دادن و مشارکت زنان است.

وی حساسیت های جامعه سنتی ایران نسبت به زنان را یادآور شد و اضافه کرد: ممکن است مقاومت های ایذایی بر سر راه فعالیت زنان شکل بگیرد اما باید به این ظرفیت ها و شایستگی های زنان تن بدهند، اگر چه همه سنت ها بد نیستند اما عرف جامعه متناسب با توسعه باید اصلاح شود و زنان جایگاه خود را کسب کنند که این مجمع مشورتی آغازی برای این مسیر است.

شریعتی افزود: اگر چه پست های مدیریتی مهم و حق زنان است و با بالا رفتن تحصیلات در آینده محکوم و محتوم به بکارگیری زنان هستیم اما احقاق حقوق زنان و اثربخشی در توسعه منطقه و شهرستان، محدود به گرفتن پست های مدیریتی نیست و برخی افراد بدون داشتن پست مدیریتی تاثیر خود را دارند.

وی با بیان اینکه متناسب با ظرفیت ها و پتانسیل ها از توان زنان و از مشاوره و نقطه نظرات آنها استفاده کنیم، افزود: بحث های مدیریتی حق زنان است و باید به تدریج متناسب با پتانسیل ها در اختیار آنها قرار گیرد.

شریعتی در ادامه درباره رتبه ۳۰ خوزستان در انتصاب مدیران زن و برنامه خود برای انتصاب مدیران زن به عنوان فرماندار، بخشدار و معاون استانداری، از  پاسخگویی خودداری کرد و گفت: من این برنامه های خود را نباید باز کنم اما متناسب با ظرفیت های زنان از آنها استفاده می شود.

بر اساس این گزارش از میان ۱۱۵ نفر عضو مجمع مشورتی ۴۴ نفر از زنان نامزد ورود به هیات رئیسه پارلمان شدند.

پس از رای گیری از اعضای مجمع مشورتی استان ۹ نفر اعضای هیأت رئیسه پارلمان به نام‌های محدثه الماسی، حدیث شهریاری، زینب منادیان، مهرنوش مجدیان، مهناز بهادری، جواهر لطیفی، فاطمه بهداروندی، پریسا زنگنه منش (دبیر سرویس گروه ورزش ایسنا خوزستان) و طیبه قاسمی (خبرنگار قدس آنلاین) معرفی شدند.

بر اساس گزارش معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در شهریور ماه در هیات دولت، استان های قم، خوزستان، آذربایجان شرقی، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان رضوی و اصفهان به ترتیب کمترین میزان انتصابات زنان را داشته اند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار